Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Maxtemp pÃ¥ kylmaskin med R507  (läst 1621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raxo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Maxtemp på kylmaskin med R507
« skrivet: 08 juli 2016, 10:12:00 »
Hej,

Hyr en kylmaskin som har två kolvkompressorer och som går på R507. Den ska ge 50kW kallvatten vid -25. Kyls av luften. Defaultinställningen är att setvärde på vattentempen är -25 - 0 grader celcius. Man kan ändra gränsen uppåt till +20 grader men enligt uthyraren får jag inte göra det då maskinen inte är konstruerad för högre temperatur. Jag har svårt att köpa det argumentet då den ju jobbar på högre temperatur när jag slår igång den och tanken är varm. Jag kan alltså slå av och på maskinen manuellt men får inte ställa börvärdet högre än 0.

Är resonemanget rimligt? Jag skulle vara hjälpt av att kunna köra varmare än 0 grader ibland...

Tacksam för tips.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Maxtemp på kylmaskin med R507
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2016, 16:50:12 »
Kompressorn arbetar med överlast när det är varmt och det klarar det bara ett tag innan saker i denna blir för varmt när man kör ned frÃ¥n tex. rumsvärme.  - det driftfallet kanske man räknar med bara nÃ¥gra 10-tal ggr under maskinens tänkta livstid - inte att den gÃ¥r sÃ¥ kontinuerligt i ordinarie drift.

Vanliga kylskåp och frysboxar har samma problem och där räknar man med kanske 20-30 starter från rumsvärme till arbetstemperatur under maskinens livstid innan det påverkar menligt på livslängden

Grundproblemet i en 'Low Back pressure' kompressor som dina maskiner är att motorn blir för liten gentemot slagvolymen på kompressorn och går överlastat när det är varmare än designad temperatur på evaporatorsidan och till detta så kyls den inte av inkomna, normalt förväntade kalla suggasen om evaporatorn hålls varm.

---

R507 har 3800 kilo  i koldioxdekvialenter per kilo köldmedie och är det över  5000 kilo koloxidekvivalenter eller över 1.32 kilo laddning R507 i maskinen sÃ¥ mÃ¥ste den läcksökas  var 12 mÃ¥nad frÃ¥n och med 2017 enligt lagkrav - nÃ¥got att ha i bakhuvudet... det kan dock vara din hyresvärds huvudvärk om du hyr anläggningen.

R507 är en av köldmedierna som kommer att förbjudas i nytillverkade kylmaskiner år 2020.
« Senast ändrad: 08 juli 2016, 16:56:29 av xxargs »

Utloggad raxo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Maxtemp på kylmaskin med R507
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2016, 18:18:46 »
Tack för ett bra svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!