Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten pÃ¥ solslingan ?  (läst 1498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bamyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luft/Vatten på solslingan ?
« skrivet: 27 juni 2009, 10:29:29 »
Halloj gänget!

Jag har i dag en 750l acctank som jag laddar med en pelletspanna.
Den har en solslinga i botten som jag inte använder.

Kan man koppla på en l/v-pump som cirkulerar runt i denna slinga och avger värme till tanken?
Jag har ingen koll på flytande och fast kondensering, men om man får tag på en bra pump till någorlunda bra pris, kan detta vara ett alternativ att ladda tanken sommar/höst/vår ?

Mvh
Bamyl

Södermanland
Högtempsystem
250 kvm.
-74

Utloggad zenzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten på solslingan ?
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2009, 22:18:14 »
Hej!

Är ny på forumet men har hunnit läsa en hel del eftersom jag vill göra nått liknande... har en elpanna som jag är sugen på att docka mot l/v-pump för att framförallt få varmvatten då jag kör det mesta av värmen (förutom kallaste månaderna) på en l/l-pump som gör ett riktigt bra jobb.

Just den där lösningen att koppla l/v-pumpen på solslingan är den lösningen som sfinx förordar. Anledningen att det passar deras lösning är delvis att dom väljer att köra glykol i slingan till pumpen så man slipper frysrisken där. Att inte ta ut radiatorvattnet direkt till pumpen innebär ju större värmeförluster om man måste sätta en värmeväxlare emellan istället. Men med solslingan att mata in det i borde det rimligen funka bra. Förutsättningen dock är ju att man får en okay skiktning i tanken så man inte tar ut för varmt vatten till pumpen.

Vore dock superintressant att höra argumenten varför det inte skulle passa bra. För annars bygger jag nog in mig i samma lösning själv, dock saknar jag fortfarande acctanken...
L/L-pump och ska ha in en L/V-pump på nått smart sätt mot tillsammans med min el-panna som jag vill ha kvar för 15kW är inte fel att ha kalla januarinätter :-)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/Vatten på solslingan ?
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2009, 21:53:10 »
Genom att använda slingan får man en skiktad acctank.
Tanken värms från botten till inställd temp säg +55
Eftersom man värmer från botten blir det den temperaturen ända till toppen. När man sedan kyler tanken hamnar det kallaste vattnet i botten. Tempgivaren sitter högt vilket innebär att tanken blir mycket kallare där slingan är än det vattnet som är kvar i toppen ovanför tempgivaren.
Det ger långa gångtider för optimalt värmer man hela tanken vid varje körning.
Ex 500 l tank som är +20 i botten och +55 i toppen där temp givaren stter med 300 l under givaren. Det är 300 liter som skall värmas 35 grader = ca 12 kWh
VP arbetar  mot först +20 vilket ger bättre COP. ;)
Och med låång gångtid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!