Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grannen vill borra 7 m frÃ¥n mitt hus  (läst 11232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beani45

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« skrivet: 27 januari 2006, 22:21:19 »
Detta tycker jag ju inte om eftersom det begränsar mina möjligheter till att förlägga mitt eget borrhål där jag vill ha det. Finns det andra problem t.ex med att marken kyls ut runt borrhålen så att min källare kan bli kallare? Mitt hus kommer att ligga mitt emellan de två borrhålen.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2006, 23:18:25 »
Du har alltid rätt att yttra dig som granne , enligt kommunens regler (grannyttrande). Men kommunen bestämmer alltid i slutändan. Att din granne vill borra nära ditt hus påverkar nog inte dina framtida möjligheter att få borrtillstånd på din fastighet. Men är du lite smart, påtalar du för kommunen att du också vill ha möjlighet att borra för bergvärme i framtiden. Man kan då göra en samordning, eller planering av flera borrhål. Borrhålen bör vinklas ut från varandra (gradning) för att ha ett minimiavstånd på 20 meter vid mitten av de båda borrorna. Jag hade 12 meter till min grannes borrhål om jag borrat rakt ner, men mitt borrhål är vinklat 8 grader bort från grannens hål, vilket ger ca 25 meter halvvägs. Källarens temperatur behöver du nog inte bekymra dig om. Det är ju en långsam process som pågår! Så det jättekylskåp för all billig tysk öl som du syftar på, lär åtminstone inte kunna tas i bruk under din livstid.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2006, 00:18:15 »
Går inget annat är det radhus??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2006, 00:33:13 »
De flesta kommuner har (genom Kommunförbundet) antagit SVEP's rekomendation om minst 10m till tomtgräns. I de fall som man inte följer denna rekomendation så brukar 4,5m eller 5m gälla.

Enklast är att gå in på antingen Eniro och söka med följande sökord: energibrunn tomtgräns samt ditt kommunnamn. Finns även en kommunlista hos SVEP http://www.svepinfo.se/kommuner.php

I vår kommun gäller 5m vilket passade mig bra vid min borrning. Det blev 2m från mitt hus och 5m från tomgräns. Grannens hus ligger ytterligare 10m bort så det blev totalt 15m mellan borra och grannhus.

/Johan
« Senast ändrad: 28 januari 2006, 00:35:24 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad beani45

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2006, 09:22:57 »
Jag har kontrollerat med kommunen och dom säger 10 meter till tomtgräns. Tomterna är ca 20 meter breda. Mitt hus ligger ca 6 meter frÃ¥n tomtgränserna och huset är 8 meter lÃ¥ngt.  Min andra granne  har redan borrat och hans borrhÃ¥l ligger ungefär 15 meter frÃ¥n min tomtgräns vilket innebär att jag har svÃ¥rt att fÃ¥ 20 meter till hans borrhÃ¥l  samtidigt som jag skall ha 20 meter till den andra grannen.

Självklart finns det alternativ. Jag hade tänkt placera mitt borrhålet bakom huset, 10 meter från vardera tomtgräns. Då kommer jag 25 meter från befintligt borrhål. Grannen kan givetvis göra samma sak (det blir då 20 meter mellan våra borrhål) men det vill han inte för då får han längre väg som ledningarna måste gå inomhus plus en massa andra problem enligt honom själv.




Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2006, 10:52:48 »
Hej!
GÃ¥r det att resonera med din granne?
Om ja. så borde han förstå vikten att ha avstånd mellan hålen, du kan ju motivera honom med att om han borrar bakom huset och drar slangarna in i huset så får han ju en fin liten markslinga också...
Tycker annars inte du ska vara rädd om han borrar nära ditt hus, försäkringsbolagen säger 4meter, avkylning av källaren tror jag inte är mätbart.
Ända risken är väl om det är en klåpare till borrare som dränker ditt hus i vatten.
Resonera med grannen och lycka till..
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2006, 14:23:21 »
Om kommunen säger 10m frÃ¥n tomtgräns och ditt hus stÃ¥r 6m frÃ¥n tomtgränsen har jag svÃ¥rt att se att borrhÃ¥let skulle bli 7m frÃ¥n ditt hus (enligt ämnet)  Sc:,h
Avståndet borde bli som närmst 16m vilket får anses vara helt ok.

DÃ¥ fÃ¥r ursäkta mig men jag har svÃ¥rt att se var problemet är  Sc:,h

Om era tomter är 20m breda finns ju bara en smal remsa i mitten att borra på för att klara kommunens krav på 10m. Det är då bara inom denna remsa som din granne får borra utan ditt medgivande. Jag antar att om någon vill komma närmre tomtgränsen än 10m måste man ha berörd grannes tillstånd/medgivande.

Om din granne som redan har ett borrhål har 15m från din tomtgräns och du, när du borrar, måste ha 10m till er gemensamma tomtgräns så blir ju avståndet 25m.
När den andra grannen borrar måste ju även han hålla 10m, vilket även du måste, och då blir ju avståndet mellan dessa borrhål 20m.

Det går även att grada borrhålen i tomtens längdriktning för att öka avstånden ytterligare. Det som däremot inte går är att grada hålen in mot grannens tomt om 10m avståndet skall hållas.


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad beani45

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2006, 17:09:14 »
Jo, det blir 7 meter eftersom grannen vill att jag skall godkänna att han skall fÃ¥ borra 1 meter frÃ¥n tomtgränsen. NÃ¥got jag självfallet har sagt nej till. Enligt hans borrare  kan han lägga borrhÃ¥let i tomtgränsen om han vill och nÃ¥got godkännande frÃ¥n grannar  behövs absolut inte.  Det är ju inte speciellt bra för grannsämjan om jag inte godkänner detta har jag fÃ¥tt veta.
 
Jag har pÃ¥pekat det här med markslinga ocksÃ¥ men det föll inte i god jord. 

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2006, 19:10:48 »
Om det är så att han blir sur om han inte får borra nära ditt hus så är det väl bättre än att du ska behöva bli sur för att han inte kan respektera din rätt att säga nej.
Och det lönar sig inte att vara dum snäll, a tror du han sagt om du velat borra så nära honom.

MVH
Messer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2006, 01:12:01 »
Ett tips!

Nästa gång du träffar din granne, räck över ett dokument där du ber honom godkänna att du borrar 1 meter från er gemensamma tomtgräns.

Om han inte skriver under behöver du inte vara orolig för osämjan, då är ni två jämlikar.

Skriver han under så behöver du inte heller bry dig om grannsämjan, han är uppenbarligen inte klok.  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2006, 13:38:54 »
Jag skulle aldrig gå med på att grannen genomför en åtgärd som ger inskränkningar på mina möjligheter att genomföra åtgärder på min fastighet.

Kanske inte direkt jämförbart med att tillåta att grannen bygger sitt hus närmre än 4,5 från tomtgräns. Om jag senare vill bygga ut så måste jag hålla ett avstånd av 9m till hans fasad. Vill jag bygga närmre måsta jag bekosta ombyggnaden av hans fasad så att brandkraven följs.

Nelson på Geotec har skrivit följande på en liknande fråga:

Citera
FRÃ…GA
Läste i ett inlägg nedan att man måste få godkännande från grannarna om man borrar närmare än 10 m från tomtgräns. Vad grundas detta på? Jag kommer att borra närmare, men har inte hittat några sådana regler. Enligt kommunen behöver jag heller inget bygglov för detta. Det räcker med anmälan till miljöenheten.


SVAR
Eftersom en energibrunn borrad vertikalt påverkar ca 10 m i sidled, så bör den inte borras närmre en tomtgräns, då du inte enligt miljöbalken får sänka temperaturen på din grannes tomt utan tillstånd.
Du kan borra närmre gränsen, men då skall du gradborra,"luta" borrhålet in mot din egen tomt ca 10-20 grader.
Detta kommer sannolikt att stå i de nya normerna som kommer ut under hösten.
Sen finns det olika krav och varianter ute i de olika kommunerna det är vi medvetna om,
men borrar du närmre så vinkla,"luta" hålet in mot din tomt så går det säkert bra.


Stå på dig.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2006, 16:35:01 »
Citera
Nästa gång du träffar din granne, räck över ett dokument där du ber honom godkänna att du borrar 1 meter från er gemensamma tomtgräns

Jag gjorde i stället så har:

Kopierade en liten karta över tomterna i kvartere och lade in de 2 VP hål som readn fanns samt tänkbara lägen för kommande hål om alla återstående hus i kvartert skulle komma att förses med borrhål - även de vars ägare inte har några planer att sffa bergVP.

Berättde för grannarna hur jag tänkt, varför hålen bör vara 20 m från varandrea och hur jag vid utläggningen försökt optimera åtkomlighet för borrmaskin, avstånd till pumprum och avstånd mellan hålen och varför mitt och vissa andras möjliga borrhål kommer att ligga mindre än 10 meter från tomtgränserna

Även utan den här planen hade grannarna säkerligen gett sina tillstÃ¥nd. Men om planen kommer framtida borrningar att leda till en energimässigt bra fördelning av hÃ¥len - förutsatt att regels om 20 meters avstÃ¥nd mellan hÃ¥l är  baserad pÃ¥  beprövad  praxis
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2006, 14:26:51 »
Jag bor i radhus och har precis borrat. Om ett par dagar installeras pannan. Föreslå för dina grannar och kommunen att man upprättar en borrplan.

Jag har borrat ca en meter från min granne och han ett meter från min tomtgräns. Vi gradar från varann och grannsämjan är på topp ::)
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2006, 16:35:30 »
Jag skulle aldrig gå med på att grannen genomför en åtgärd som ger inskränkningar på mina möjligheter att genomföra åtgärder på min fastighet.
Måste hålla med utopiazz här... Problemet finns dock det där med grannsämjan.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Grannen vill borra 7 m från mitt hus
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2006, 17:23:35 »
Den dagen som du borrar, kommer du att stjäla energi ifrån din granne. Detta bör motivera honom att hålla avståndet så stort som möjligt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!