Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix har slutat avfrosta  (läst 4196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
Coolix har slutat avfrosta
« skrivet: 03 november 2013, 17:43:22 »
Hej, jag har första generationen av Coolix on/off, utan FP läge.
Nu har den helt plötsligt slutat avfrosta (nån gång ibland kan den få för sig det, men det går dagar emellan).

Även om man drar ur stickproppen och sätter i den igen så börjar den direkt i värmeläge utan avfrost.
Inga tecken på felkoder, eller måste man köra den i något speciellt läge för att den ska visa sådana?

Min första tanke var att nån tempsensor i utedelen fått fnatt så att pumpen tror att det är såpass varmt ute att avfrostning ej behövs.
Men när jag skruvade isär utedelen så hittade jag ingen tempsensor, förutom en som ligger i direkt serie med värmekabeln. (Ena änden går till en hängsäkring (hel) andra till värmekabeln). Denna sensor verkar vara av typen antingen släpper den igenom ström, eller också inte.

Hittade dessutom en sensor som sitter direkt på ett av gasrören, men antar att den inte känner av utetemperatur, utan hetgastemperatur.

Alla tips hur jag ska gå vidare är tacksamt mottagna. Pumpen värmer bra innan den frostar på, men sen blir den som en igloo.
Jag har följt alla kablar och hittar inga fler sensorliknande föremål. Pumpen måste ju på något sätt veta av om det är säg +15 ute, och då inte behöva avfrosta. Jag har för mig att reklamen kallade det "behovsstyrd avfrostning". Men hur avgörs behovet?

Istort sett ingen elektronik finns i utedelen, så själva styrningen av avfrostningen borde skötas av inomhusdelen. Kan man skruva isär den utan att ta ner den från väggen? (Slangpaketet är ganska bra isolerat, så svårt att dra ut)

Som sagt, jag är tacksam för alla ideer.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix har slutat avfrosta
« Svar #1 skrivet: 03 november 2013, 17:54:08 »
Hej, jag har första generationen av Coolix on/off, utan FP läge.
Nu har den helt plötsligt slutat avfrosta (nån gång ibland kan den få för sig det, men det går dagar emellan).

Även om man drar ur stickproppen och sätter i den igen så börjar den direkt i värmeläge utan avfrost.
Inga tecken på felkoder, eller måste man köra den i något speciellt läge för att den ska visa sådana?

Min första tanke var att nån tempsensor i utedelen fått fnatt så att pumpen tror att det är såpass varmt ute att avfrostning ej behövs.
Men när jag skruvade isär utedelen så hittade jag ingen tempsensor, förutom en som ligger i direkt serie med värmekabeln. (Ena änden går till en hängsäkring (hel) andra till värmekabeln). Denna sensor verkar vara av typen antingen släpper den igenom ström, eller också inte.

Hittade dessutom en sensor som sitter direkt på ett av gasrören, men antar att den inte känner av utetemperatur, utan hetgastemperatur.

Alla tips hur jag ska gå vidare är tacksamt mottagna. Pumpen värmer bra innan den frostar på, men sen blir den som en igloo.
Jag har följt alla kablar och hittar inga fler sensorliknande föremål. Pumpen måste ju på något sätt veta av om det är säg +15 ute, och då inte behöva avfrosta. Jag har för mig att reklamen kallade det "behovsstyrd avfrostning". Men hur avgörs behovet?

Istort sett ingen elektronik finns i utedelen, så själva styrningen av avfrostningen borde skötas av inomhusdelen. Kan man skruva isär den utan att ta ner den från väggen? (Slangpaketet är ganska bra isolerat, så svårt att dra ut)
Som sagt, jag är tacksam för alla ideer.
Hei.

Tror avfrosting pÃ¥ disse styrs av temperaturdifferanse pÃ¥ hetgass og innetemperaturføler. Om  :dt: det er lavere en x °C i mer enn 40 minutter, defrost. (Lav temp pÃ¥ hetgass pÃ¥ inndel=>Lav effekt, og da som følge av is tenker maskinen, og den kjører defrost.
Den termistor som står på hetgass i utedel er sikring for overopphetning, og trolig i orden.
Jeg ville ha sett på innedelen om de to sensorer som skal være der er OK.
Forutsetter at 4-veisventilen rør seg, du har sjekket det?
Om den er OK, ville jeg altås sjekket termistorer i inndelen.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix har slutat avfrosta
« Svar #2 skrivet: 03 november 2013, 18:03:20 »
Stort tack för ditt inlägg, 4vägsventilen borde funka. För nu slår jag över pumpen till AC läge lite då och då för att avfrosta manuellt :)

Hur öppnar man enklast innedelen utan att skruva ner den? Eller är det omöjligt?

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix har slutat avfrosta
« Svar #3 skrivet: 07 november 2013, 12:45:53 »
När jag skulle kolla närmare på innerdelen såg jag att det var väldigt mycket damm i filtret. Efter att jag rengjort filtret så började avfrostningen att fungera igen. Om det berodde på att någon kallödning/relä skakade i läge när jag stängde luckan, eller om det begränsade luftflödet gav för lågt värmefall på nån sensor vet jag inte. Vi får se hur länge det funkar, men hittils så har den gått några dagar nu.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix har slutat avfrosta
« Svar #4 skrivet: 07 november 2013, 16:57:29 »
När jag skulle kolla närmare på innerdelen såg jag att det var väldigt mycket damm i filtret. Efter att jag rengjort filtret så började avfrostningen att fungera igen. Om det berodde på att någon kallödning/relä skakade i läge när jag stängde luckan, eller om det begränsade luftflödet gav för lågt värmefall på nån sensor vet jag inte. Vi får se hur länge det funkar, men hittils så har den gått några dagar nu.
Som nevnt er styringen styrt av  :dt: pÃ¥ innetemperatur og hetgassrør ut pÃ¥ innedelen. Med mye støv fÃ¥r du lite luft gjennom inndelen, og hetgass/kjølemediet blir derfor holdt varm. Pumpen klarer da Ã¥ holde en  :dt: større enn den som er punktet for Ã¥ kjøre avfrosting. NÃ¥r du rengjorde filter strømmer mer luft gjennom inndelen som kjøler gassen mer (Du henter mer energi), og  :dt: faller til under grensen som signal om avfrostning ( ca 17 °C). Dermed kjører avfrosting.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!