Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 april 2006, 11:30:25 »

Vilken tur du har som får 1000 spänn i ersättning, det tror jag du är ganska ensam om.
Att " hänga ut någon ", hade kanske gett forumet en mängd intressant och rolig läsning men en förutsättning vore att berörda parter fick komma till tals. Således skulle den man tänkte ge sig på bli informerad om var man tänkte anklaga honom. Det finns ju faktiskt exempel på forumet, jag tänker då på några firmor som är verksamma på forumet och därigenom kan besvara argument som rör dem och deras område.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 30 april 2006, 08:50:47 »

Nu känner ju jag till både ÅF (såg inlägget innan det redigerades) och förmodligen känner jag serviceombudet väl också.
Båda är företagen har funnits i minst 10-20år och anses seriösa.

4 veckor är väl i längsta laget, men det verkar vara ett ovanligt fel du har haft, för normalt så har serviceombudet dom vanligaste delarna med sig i bilen.
Responstiden på serviceombudet brukar vara 1-4 dagar.
Nu berättade du inte hur lång tid det tog för dom att komma ut. men jag antar att det handlar om ett par dagar.
ÅF var säkert ute hos dig tidigare, sen att han inte förstod skadans art på en gång är ju förstås beklagligt.
Men det är ju även han som är beredd att kompensera dig.

Under stilleståndet så har du väl haft värme och varmvatten med elpatronen.
Så för dig handlar kompensationen om utebliven besparing.

Jag tror att du kan täcka dina förluster och mer därtill med den erfarenhet som finns här på forumet om optimering och injustering.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 april 2006, 21:04:41 »

Tack för ditt långa svar Rickard, visar att ni jobbar seriöst med forumet.

Ett forum är när det funkar bra något av en "community" dvs användarna, medlemmarna definerar vad som är ok att ta upp... jag tycker personligen inte att det är jätteviktigt att diskutera olika företags handlande men därifrån att censurera (delar av) inlägg som innehåller sådana erfarenheter är steget långt.

 Tack för era svar
 MVH Lars

Tack för att du uppskattar mitt engagemang.

Du har helt rätt i att ett väl fungerande forum är ett community, detta community har så vitt jag har förstått allt sedan starten varit mer eller mindre överens om att kritik mot eller reklam för enskilda installatörer/leverantörer inte är speciellt önskvärt.
Att direkt kliva in i ett forum med den kultur som där byggts upp under ett antal år, och i samförstånd, från ett helt annat forum med en annan kultur kan vara en smärre kulturchock.

Jag tror att den "öppenhet" du talar om fungerar väldigt bra när det gäller vissa ämnen, men i fallet med värmepumpar och installatörer har det inte fungerat att släppa det fritt. I alla fall inte om man vill ha en anda av seriösa frågor, svar och påståenden.

Som sägs i regelverket så modereras nya medlemmar hårdare än mer kända medlemmar, kanske har det blivit så just för att så snabbt som möjligt infoga nya medlemmar i den kultur som under mer än 2 år vuxit fram i just detta forum.

Jag hoppas att du inte tar min redigering av ditt inlägg så allvarligt, utan fortsätter att frekventera forumet. Tillsammans kan vi se till att din värmepump, nu när den fungerar, även får de förutsättningar den kräver för att fungera så optimalt som möjligt.

Jag vidhåller dock att nämnandet av firmans namn i detta fall inte var av någon större vikt för att du skulle få de svar du eftersökte.
Huruvida jag tycker att de agerat riktigt mot dig så kan jag bara säga en sak...

Det hade inte tagit 4 veckor för dem att åtgärda pumpen om den varit min...  >:D  ;)
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 28 april 2006, 19:12:05 »

Grunden till alla såna här problem, är att det oftast är så luddigt/obegripligt formulerade regler. Det är som alla regler följer nån slags "ju mer obegripligt, ju bätter är det" lag. Följden blir då att, det finns hur mycket utrymme för egna tolkmingar som helst. D.v.s, en duktig jurist kan tolka fram precis va fan denne vill, med hjälp av reglerna. Medans Vi konsumenter fattar nada, å därför får nöja oss med att, bli behandlad efter gängse normer.... Ang försenade leveranser, å problem med funktionen hos levererade produkter, så finns tidsangivelser, från när man har rätt till ersättning, eller rätt att häva köpet inskrivet i lag. Men exakt formulering har jag inte i skallen, så det får intresserade själva kolla upp....

mvh humlan.


Har för mig att det står  INOM RIMLIG TID.

Rimlig tid är ju väldigt varierande beroende av vad det är för produkt ,vad den kostar och hur avanserat felet är.

Det är ju inga luddigheter med det ::)

 ;D ;D Nä precis, "rimlig tid" vet ju alla exakt hur länge det är... huvuddunk

mvh humlan.
Skrivet av: R.C
« skrivet: 28 april 2006, 19:07:35 »

Grunden till alla såna här problem, är att det oftast är så luddigt/obegripligt formulerade regler. Det är som alla regler följer nån slags "ju mer obegripligt, ju bätter är det" lag. Följden blir då att, det finns hur mycket utrymme för egna tolkmingar som helst. D.v.s, en duktig jurist kan tolka fram precis va fan denne vill, med hjälp av reglerna. Medans Vi konsumenter fattar nada, å därför får nöja oss med att, bli behandlad efter gängse normer.... Ang försenade leveranser, å problem med funktionen hos levererade produkter, så finns tidsangivelser, från när man har rätt till ersättning, eller rätt att häva köpet inskrivet i lag. Men exakt formulering har jag inte i skallen, så det får intresserade själva kolla upp....

mvh humlan.


Har för mig att det står  INOM RIMLIG TID.

Rimlig tid är ju väldigt varierande beroende av vad det är för produkt ,vad den kostar och hur avanserat felet är.

Det är ju inga luddigheter med det ::)
Skrivet av: oblignash
« skrivet: 28 april 2006, 18:54:32 »

Tack för ditt långa svar Rickard, visar att ni jobbar seriöst med forumet.

Citerar Rikard:
"Om du tycker att det är viktigt att du får smutskasta den installatör du valt, och anser ha bemött dig på ett otillbörligt sätt, så kan jag hänvisa till andra forum, t.ex. passagens eller SVT:s forum angående värmepumpar.
Jag vill inte ha forumet fyllt av kritik och smygreklam."

Jag håller med om att man måste cencurera försök till svartmålning och många gånger skriver man nog dit firmanamnet bara för att jävlas lite och ge igen. Jag tvekade själv en del om jag skulle ta med det. Personligen är jag dock för full öppenhet även om man som sagt måste stävja uppenbara försök att misskreditera företag. Jag tycker dock att mitt inlägg var rätt sansat och många tycker ju faktiskt att företaget har agerat helt ok, kanske även du? Att i detta sammanhang cenurera bort firmanamnet tycker jag faktiskt är lite klåfingrigt då det knappast kan betraktas som svartmålning eller reklam.


kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...

Kanske du skulle ha läst här innan du skrev ngt, rubriken "Nu till regelverket för Värmepumpsforum ", punkt 2 o 3.




Anledningen till att svartmålning/uthängning/smutskastning av olika firmor typ "kalles gräv o meck" är att
han förmodligen inte vet om detta forum och kan komma in och ge "sin" historia av det hela. Vad vet vi, jo det som du skriver, du kan juh vara en skitjobbig j..el, inte för att jag säger att du är det. Men du fattar va?
Tack för det, angående regelverket är jag nog inte ensam om att inte ha lusläst detta, mina synpunker ang censurering framgår ovan. Ett forum är när det funkar bra något av en "community" dvs användarna, medlemmarna definerar vad som är ok att ta upp... jag tycker personligen inte att det är jätteviktigt att diskutera olika företags handlande men därifrån att censurera (delar av) inlägg som innehåller sådana erfarenheter är steget långt

Jag tror också väntetiderna beror på överhettning av marknaden men då företagen rimligen tjänar rätt mycket kulor just nu kunde man kanske vara lite frikostigare med kompensation när man slarvar lite, för lite slarvighet handlar det nog om.
För övrigt verkar pumpjäveln nu funka riktigt bra och jag är inte fullt så missnöjd längre, hoppas få god hjälp när jag nu tänker installera golvvärme i undervåningen...
 Tack för era svar
 MVH Lars


Skrivet av: humlan57
« skrivet: 28 april 2006, 12:27:36 »

Grunden till alla såna här problem, är att det oftast är så luddigt/obegripligt formulerade regler. Det är som alla regler följer nån slags "ju mer obegripligt, ju bätter är det" lag. Följden blir då att, det finns hur mycket utrymme för egna tolkmingar som helst. D.v.s, en duktig jurist kan tolka fram precis va fan denne vill, med hjälp av reglerna. Medans Vi konsumenter fattar nada, å därför får nöja oss med att, bli behandlad efter gängse normer.... Ang försenade leveranser, å problem med funktionen hos levererade produkter, så finns tidsangivelser, från när man har rätt till ersättning, eller rätt att häva köpet inskrivet i lag. Men exakt formulering har jag inte i skallen, så det får intresserade själva kolla upp....

mvh humlan.
Skrivet av: T Ramsmark
« skrivet: 28 april 2006, 11:33:11 »

Jag kan bara hålla med dig, Rickard !  :)
Smyg reklam och paj kastning, det blir nog mest skit av det !
Kravet att registrera sig för inlägg, helt i sin ordning !

//--  Ramsmark  --
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 april 2006, 04:31:31 »

Få se nu.., om man känner sig missnöjd, eller felaktigt behandlad som kund, då ska man vara glad å tacksam, för man har ju trots allt blivit behandlad efter gängse praxis? Är det så några av er menar? Isf måste det vara nåt fel på gängse praxis. För självfallet ska det utgå nån form av ersättning, om kunden råkar ut för en massa utgifter, som säljaren är orsaken till. Det är vad jag tycker ska vara gängse praxis. Jmf vad som hänt efter stormen Gudrun, å elbolagens ovilja till ersättning. Där blev ändring, å numera får alla ersättning vid strömavbrott, efter viss tid, vilket borde ha varit självklart redan före stormen.

mvh humlan.


De flesta verkar hålla med dig i detta resonemang, men frågan var ju faktiskt "Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?"

Svaren är, tycker jag i detta fall helt adekvata, det är inte brukligt att man kompenseras för väntan på varken själva värmepumpen eller på väntan på en reparation. Ej heller finns stöd i lagen eller i branschpraxis.
Så vitt jag vet är det ingen som uttryckligen skrivit att de tycker att praxis är rätt, utan beskriver bara vad som är det vanliga.
Jag håller i alla fall med om att de borde kunna bjuda till lite bättre, med de priser de debiterar har de ju som regel tagit lite höjd just för denna typ av problem, och då borde en viss kompensation utgå.
Att göra det till praxis skulle dock förmodligen trissa upp priserna ytterligare, vill vi det?



Citera
Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...

Jag censurerar inte så många meddelanden (Kanske 5/vecka, och då oftast "smygreklam"), men som jag skriver i regelverket så är jag lite tuffare mot nya medlemmar, jag har sedan starten av forumet märkt att nya medlemmar oftast skriver sina inlägg innehållande kritik som ett typ av straff mot sin installatör för att de skall hamna i dålig dager, och som ett resultat av detta tappa kunder. Jag tycker det är helt OK att sånt görs, t.ex. i Plus (Sverker  :)) där företagen får komma till svars om de har på fötterna, men jag har varken tid eller lust att försöka verifiera varje typ av påhopp på olika företag som hängs ut offentligt i detta forum.
Desstom så ger det forumet lite negativa vibbar att alla gnällspikar (Inte därför sagt att just du är det) och rättshaverister skall få en tummelplats för den typen av negativ marknadsföring av enskilda installatörer/leverantörer.
Mitt mål med forumet är att skapa en positiv atmosfär där vi hjälps åt med att lösa de problem som finns.

Grundat på följande redigerade (Censurerade) jag därför ditt meddelande:

1. Ny medlem (jag har inte hunnit skapa mig en bild av din personlighet och din grad av seriositet)

2. Nämnandet av installatörsfirmans namn saknar relevans för din egentliga frågeställning, huruvida du har några chanser att gå vidare med dina krav på kompensation)

3. Med tanke på att den firma du anlitat arbetat enligt gängse praxis i branschen, och dessutom verkar ha löst problemen på ett bra sätt, dock med viss väntetid, så tycker inte jag att de skall behöva framställas i dålig dager i forumet.

Att ditt problem med i detta fall IVT skulle vara typiskt finns det heller inget som talar för, du har helt enkelt haft otur och drabbats av ett par fel, varav det ena inte kunde lösas så snabbt som du ville och som man kunde önska sig.
Med tanke på den överhettning som råder i denna bransch just nu är dock inte några veckors väntetid något att förfasa sig över.
Jag håller dock med om att det vore önskvärt med någon form av påtaglig kompensation när väntetiden för den besparing man investerat i blir så lång som den blev i detta fall, ditt inlägg kan säkert få avsedd effekt, och detta utan att den firma du namngav behöver lida för det, detta forum följs nämligen tämligen noga av marknadens aktörer, så den fråga du ställer kan därför kanske ligga till grund för någon/några tillverkares nya policy när det gäller den typ av problem du råkat ut för.
Jag tycker därför att jag tar det ansvar som åligger mig (att påverka branschpraxis) när jag inte strök tillverkarens namn, utan bara installatörens.

För att återgå till ditt exempel med krånglande bilar kan jag relatera till de problem som min far en gång hade med en ny bil som han köpte.
Bilen (En ford) var orkeslös och drog betdligt mer bränsle än den skulle, accelerationen vid t.ex. omkörningar var klart sämre än man kunde förvänta sig och sämre än i andra bilar av samma fabrikat och årsmodell, bilfirman där min far köpt bilen gjorde de felsökningar man kan förvänta sig, bytte t.ex. ut databox, motorblocket och kolvarna p.g.a. skärningstendenser på kolvar/i foder, men de utbyten de gjorde resulterade inte i en "bättre motor", min far fick med hjälp av konsumentköplagen rätt i sina krav att felen var så pass stora och att firman inte kunde åtgärda dem, han fick därför möjligheten att lämna tillbaks bilen och få pengarna tillbaka, dock med avdrag för körda mil enligt praxis (och lagen), det kostade honom ca 20 000 kr att köra denna bil (minns inte säkert) ca 2000 mil under ett år, han fick alltså tillbaka vad han betalat -20000 kr. Så vitt jag kan påminna mig så fick han inte låna nya bilar de gånger han lämnade in sin bil för felsökning. Att låta kunden låna en lagerbil, svårsåld, med några år på nacken behöver nog inte kosta en bilfirma många kronor. Dessutom, när det gäller värmepumpar är det nog inte så minga installatörer som har begagnade, fungerande, värmepumpar på lager som de kan låna ut under eventuella väntetider.

För att återgå till:
"Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon..."

Du är definitivt inte den första som försöker framställa en viss installatör i dålig dager, i ditt fall anser jag som sagt inte att de uppträtt sämre än vad man kan förvänta sig i ditt exempel, väntetiden hänger förmodligen till stor del ihop med väntan på reservdelar och väntan på kompetent kyltekniker. Kanske bättre att du fick vänta på rätt grejer och rätt kompetens än att de reparerade utan att ha rätt grejer och utan rätt kompetens?

Jag vet att det finns ett ganska stort antal personer som önskar att man kunde ge både ris och ros åt de tillverkare och installatörer som förtjänar det i forumet, men forumet är inte avsett att vara den typen av redskap för privatpersoner (och företag) att dissa eller hissa vissa enskilda fabrikat eller installatörer, om jag tillät det så tror jag (grundat på de erfarenheter jag har av detta forum) att det skulle förändra atmosfären i forumet till en som är mer fylld av kritik (av missnöjda kunder, inte alltid befogat) och smygreklam (av installatörer/anställda som har ett egenintresse i att hissa sitt eget fabrikat eller den tillverkare de arbetar för)

Nu säger jag inte att jag inte kommer att tillåta kritik eller marknadsföring i forumet i framtiden, jag förklarar bara varför jag tagit den ställning jag nu gjort, vad som är säkert är att om jag framöver kommer att tillåta offentlig kritik av enskilda tillverkare/leverantörer så kommer jag även att tvingas tillåta att reklam för enskilda tillverkare/leverantörer görs i forumet.
Jag vet att detta ganska dramatiskt skulle påverka en stor del av de inlägg som skrivs, och jag är som sagt inte alls säker på att det skulle vara en förändring som jag önskar.

Jag kan tillägga att de medlemmar som har varit med sedan starten i forumet i princip utan undantag stödjer den väg jag valt, de har med egna ögon sett hur forumet har påverkats av att inte ha de regler jag nu har, mer eller mindre vart enda inlägg (speciellt av nya medlemmar/gäster) innehållit kritik eller "reklam".

Som en bakgrund kan jag tillägga att jag fram till för någon månad sedan tillåtit gäster (oregistrerade) att skriva inlägg i forumet, detta gick till sist inte då det innebar en hel hoper med inlägg som var uppenbart osakliga och rena förtalet eller solklar reklam för egen verksamhet.
Jag har nu krav på registrering för att man skall få skriva inlägg i forumet, vilket påtagligt minskat behovet av moderering av inläggen. Jag har dock inte valt att vara så hård i mina krav vid registrering, detta för att inte förlora besökare, jag vet själv hur ofta jag avstått från att registrera mig i olika forum p.g.a. det bök det är att registrera sig, vänta på användarnamn/lösenord o.s.v.

Om du tycker att det är viktigt att du får smutskasta den installatör du valt, och anser ha bemött dig på ett otillbörligt sätt, så kan jag hänvisa till andra forum, t.ex. passagens eller SVT:s forum angående värmepumpar.
Jag vill inte ha forumet fyllt av kritik och smygreklam.

Jag tar dock gärna emot förslag på förändringar när det gäller denna fråga. Är öppen för lösningar som inte skulle förpesta vart och vartannat inlägg med kritik eller marknadsföring (osaklig eller ej) av enskilda företag/tillverkare.

Jag tar gärna emot synpunkter i denna tråd då jag anser att grundfrågan har fått sitt svar, ingen risk att vi förstör tråden med denna debatt. I övrigt ser jag helst att kritik mot mitt sätt att moderera framförs i tavlan "synpunkter på forumet" eller via mail.

m.v.h.

/Rickard

PS. Köpte nyligen en ny bil, mer bränslesnål än min förra, och fick vänta i mer än 2 veckor längre än utlovat. Fick inte ett öre i kompensation för det, ej heller en lånebil eller löfte om någon som helst kompensation. Jag tyckte att det var tråkigt, men det är praxis i bilbranschen att man inte kompenserar för försenade leveranser. Det skulle aldrig falla mig in att svartmåla företaget ifråga för den sakens skull, då deras förfarande är helt normalt och drabbar de allra flesta som köper ny bil, bilbranschen är långt ifrån befriad från förbättringspotential... ;)
Skrivet av: pricken
« skrivet: 28 april 2006, 01:05:15 »

kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...

Kanske du skulle ha läst här innan du skrev ngt, rubriken "Nu till regelverket för Värmepumpsforum ", punkt 2 o 3.




Anledningen till att svartmålning/uthängning/smutskastning av olika firmor typ "kalles gräv o meck" är att
han förmodligen inte vet om detta forum och kan komma in och ge "sin" historia av det hela. Vad vet vi, jo det som du skriver, du kan juh vara en skitjobbig j..el, inte för att jag säger att du är det. Men du fattar va?
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 27 april 2006, 22:34:49 »

Få se nu.., om man känner sig missnöjd, eller felaktigt behandlad som kund, då ska man vara glad å tacksam, för man har ju trots allt blivit behandlad efter gängse praxis? Är det så några av er menar? Isf måste det vara nåt fel på gängse praxis. För självfallet ska det utgå nån form av ersättning, om kunden råkar ut för en massa utgifter, som säljaren är orsaken till. Det är vad jag tycker ska vara gängse praxis. Jmf vad som hänt efter stormen Gudrun, å elbolagens ovilja till ersättning. Där blev ändring, å numera får alla ersättning vid strömavbrott, efter viss tid, vilket borde ha varit självklart redan före stormen.

mvh humlan.
Skrivet av: oblignash
« skrivet: 27 april 2006, 22:11:02 »

Var nöjd med 1000-lappen, ren goodwill från installatören. Han hade inte behövt ge dig en krona.
Är du på honom om mer så lär du inte komma högt upp på väntelistan nästa gång det blir problem.

Bussigt att hänga ut hans namn när du fått 1000 kr.

/Thomas
[/quote]



Jag är rätt ny på detta forum men brukar hänga en del på ex citroënakuten, cittraälskarnas forum, där är det helt Ok att nämna sakerna vid deras rätta namn exvis dålig erfarenhet av en namngiven bilverkstad, detta anses som adekvat information dvs att man förmedlar erfarenheter från företag i branschen såå... bussigt eller inte, jag har bara förmedlat mina erfarenheter.
För övrigt 1000 kr är 0,63% av vad hela kalaset kostade....

Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...
Skrivet av: oblignash
« skrivet: 27 april 2006, 21:49:44 »

kul att få lite reaktioner...
Om man skulle jämföra med bilköp... Tänk dig att du hämtar en sprillans ny bil (jämförelsen kanske haltar något då en ny bil är en betydligt mer tekniskt avancerad mojäng) Jävlar vad kul...
Sen pajar bilen ett par dar senare och lämnar in den ett par dar, lite trist men OK det händer bara en gång tänker du...
Några dagar senare havererar bileländet på allvar experter måste kallas in, reservdelar beställas, datumet när bileländet blir klar flyttas hela tiden framåt... till slut får du hämta biljäveln.
Detta händer säkert undandagsvis med kvalitetsbilar men hur skulle en seriös återförsäljare reagera?
-Ok, efter stunds dividerande där du utrycker din besvikelse över sakernas tillstånd och du undrar om man kan tänka någon typ av kompensation svarar han: Vafan dra av tusen spänn då vill du ha något mer får du vända dig till biltillverkaren
Jag tror inte en sådan återförsäljare skulle bli långlivad..
Det normala tror jag  är att han försöker kompensera dig med ex lånebil (kostad för 5 veckor tusentals kronor) kanske till och med någon kul grej typ gratis nästa service...
Skrivet av: Thomas
« skrivet: 27 april 2006, 17:38:38 »

Hej!
Jag håller inte riktigt med....
Tycker du har rätt till kompensation för dina eventuella merutgifter..tex förlorad arbetsinkomst. resor hem för att släppa in rörisar mm...
Tycker även att du har rätt att få viss kompensation för det extra el du förbrukat utan värmepump.
Trots allt är det ju så att man betalt dyra pengar för att slippa krabba med fel o reklamationstvister, därför väljer många helentreprenad.
Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder, får du låna en annan bil av motsvarande kvalisort då din står på service.detsamma borde gälla värmepumpar. Alltså pengar i kompensation för förlorad besparing...

Jag har aldrig varit med om att få kompensation för restiden till och från bilfirman, förlorad arbetsinkomst m.m. Visst en låne bil men absolut inte med samma utrustning som min och hör och häpna, den drog mer bensin.... ;)

För guds skull, han kommer spara 100000-tals kronor under åren som kommer.

Jag har fått en IVT HT plus E9 installerad i början av mars... mycket problem har det varit...
 Allt funkade utmärkt till och börja med, efter ett par dagar märkte jag att nivån i expanskärlet sjönk, återförsäljaren/intallatören kontaktades, läckage i köldbärarkretsen konstaterades vilket man helt galant fixade på ett par dagar, sen börjar det roliga... :D

Bubblor i synglaset och en efter hand minsakad effekt föranledde ny kontakt med åf;- njae det är säkert inget fel... efter ny påringning kom man ut och kunde konstatera ett läckage i köldmediekretsen (=fabrikationsfel). Detta krävde expert hjälp från företag som kunde reparera köldmediekretsen, beställning av reservdelar från IVT mm. Värmepumpen stod vid detta tillfälle stilla i mer än fyra veckor. Skönt att det inte var Januari...
 Nu är det äntligen fixat och anläggningen har nu funkat helt komplikationsfritt i 5 dagar =rekord :)

Ovanstående har lett till ett resonemang med åf om någon kompensation, 1000 kr avdrag på fakturan har erbjudits detta tycker jag är magert då det inte ens täcker mina ökade energkostnader pga pumpen stått stilla, man hänvisade mig till IVT för reklamation.     
IVT svarade med hänvisa till garantiåtagande och någon kompensation kunde man inte tänka sig...  huvuddunk

Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?  knUp


Var nöjd med 1000-lappen, ren goodwill från installatören. Han hade inte behövt ge dig en krona.
Är du på honom om mer så lär du inte komma högt upp på väntelistan nästa gång det blir problem.

Bussigt att hänga ut hans namn när du fått 1000 kr.

/Thomas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 april 2006, 07:07:10 »

Och servicen är väl så dyr att de "tar betalt" för lånebilen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 april 2006, 07:06:36 »

Ja, vid service, men inte vid reparationer  ;)
Skrivet av: R.C
« skrivet: 27 april 2006, 07:05:43 »

JO Lexus har ìnskrivet fri lånebil vid service och att du får tilbaks bilen nytvättad.
Så det borde vara likadant vid reparation på deras bilar.

Annars så verkar det bara vara lokalt att de har det som godwill.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 april 2006, 07:01:39 »

Citera
Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder

De gånger jag råkat ut för motorskador eller krockat (inom garantitiden) så har det varit försäkringen som täckt ersättningsbilen, inte bilfirman eller garantin.
Om enskilda firmor har den serivcen kan jag dock inte uttala mig om, det skulle dock förvåna mig om det står inskrivet i några garantiregler att ersättningsbil skall finnas.

Även jag tycker att det är rimligt med ersättning för förlorad besparing, vad jag menar med mitt tidigare svar är att han förmodligen inte har någon möjlighet att driva saken vidare med stöd av lagen eller tillverkarens garantier.
Skrivet av: R.C
« skrivet: 27 april 2006, 07:01:13 »

De har gjort allt de är skyldiga till .

1000 lappen är ren godwill.

Men visst kan jag förstå iritationen. Var glad för att det har löst sig utan större problem.(kunde ha varit mycket värre)
Skrivet av: ktm525
« skrivet: 27 april 2006, 01:11:00 »

Hej!
Jag håller inte riktigt med....
Tycker du har rätt till kompensation för dina eventuella merutgifter..tex förlorad arbetsinkomst. resor hem för att släppa in rörisar mm...
Tycker även att du har rätt att få viss kompensation för det extra el du förbrukat utan värmepump.
Trots allt är det ju så att man betalt dyra pengar för att slippa krabba med fel o reklamationstvister, därför väljer många helentreprenad.
Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder, får du låna en annan bil av motsvarande kvalisort då din står på service.detsamma borde gälla värmepumpar. Alltså pengar i kompensation för förlorad besparing...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 april 2006, 23:49:18 »

Jämför med andra produkter som går sönder, inte kompenseras man normalt för missade intäkter/besparingar för att en maskin havererar, jag skulle ta 1000-lappen och vara nöjd med det.

Om du skall kunna få ut nåt så skulle det kunna vara hemförsäkringen, men den gäller nog inte under garantitiden, och garantin omfattar säkert inte missade besparingar utan just bara maskinen det gäller.

För övrigt är det inte tillåtet med "svartmålning" av företag i forumet (då det är omöjligt för mig eller andra moderatorer att bedöma sanningshalten i påståendena) så jag tog bort sista delen av ditt inlägg.
Skrivet av: Anders Jensen
« skrivet: 26 april 2006, 23:11:20 »

Det vore konstigt om det inte förekommer fel i anläggningar då och då.
Då installatören / IVT fixat det hela tycker jag spontant att de verkar ha agerat korrekt.
Betala och va glad åt din nya sedelpress tycker jag.
Skrivet av: oblignash
« skrivet: 26 april 2006, 20:41:35 »

Jag har fått en IVT HT plus E9 installerad i början av mars... mycket problem har det varit...
 Allt funkade utmärkt till och börja med, efter ett par dagar märkte jag att nivån i expanskärlet sjönk, återförsäljaren/intallatören kontaktades, läckage i köldbärarkretsen konstaterades vilket man helt galant fixade på ett par dagar, sen börjar det roliga... :D

Bubblor i synglaset och en efter hand minsakad effekt föranledde ny kontakt med åf;- njae det är säkert inget fel... efter ny påringning kom man ut och kunde konstatera ett läckage i köldmediekretsen (=fabrikationsfel). Detta krävde expert hjälp från företag som kunde reparera köldmediekretsen, beställning av reservdelar från IVT mm. Värmepumpen stod vid detta tillfälle stilla i mer än fyra veckor. Skönt att det inte var Januari...
 Nu är det äntligen fixat och anläggningen har nu funkat helt komplikationsfritt i 5 dagar =rekord :)

Ovanstående har lett till ett resonemang med åf om någon kompensation, 1000 kr avdrag på fakturan har erbjudits detta tycker jag är magert då det inte ens täcker mina ökade energkostnader pga pumpen stått stilla, man hänvisade mig till IVT för reklamation.     
IVT svarade med hänvisa till garantiåtagande och någon kompensation kunde man inte tänka sig...  huvuddunk

Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?  knUp

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!