Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W  (läst 141514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« skrivet: 03 november 2009, 19:52:36 »
Hej
Har installerat en Anslut köpt från Jula. Den har nu varit i gång i 10 dagar och fungerat. Ligger på strax runt 1kw/timme till en multitank som jag kör radiatorerna mot.
Har ställt värmen från vp på 44 grader ( i bruksanvisningen skriver man
max 45 grader)
Har någon annan erfarenheter av denna vp samt multifunktionstanken
så vill jag gärna ha kontakt för utbyte av erfarenheter.
I tanken sitter en 2 kw elpatron för vv. Tänker dock köpa en vvberedare på 80 liter och sätta i anslutning till bad och kök eftersom
jag har vp i ett uthus och det blir mycket vattenspill för att genom kulverten få fram het vv.
Vore jättekul med kontakter här i närheten av Laholm.
Vill även till sommaren bygga solfångare och ansluta till tanken.
Mvh Ulf Bjerstaf  tel 0703160416
« Senast ändrad: 06 november 2009, 06:51:11 av Rickard »

Utloggad kijana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 22:37:08 »
Har nyligen installerat en likadan....
De senaste dagarna har det varit runt 2-3 +grader med duggregn och evaporatorn fryser igen på ett par timmar.
Den automatiska avfrostningen fungerar dock fint men jag märker att pumpen får jobba hårdare mellan avfrostningarna.
Jag kör pumpen mot julas "multitank" och har golvvärme i huset. Hittills har jag bara kört mot ett fast börvärde (35 grC) men tänker i helgen flytta upp manöverpanelen till boplanet och testa att styra mot rumstemp.
Med tankens varmvattensligor förvärmer jag vattnet innan det går in i en beredare på 100l.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #2 skrivet: 11 november 2009, 21:08:30 »
Huset jag värmer är drygt 100 kvm, 1.5 plan mycket dåligt isolerat.
Jobbar med det nu.
Kör ut 41 grader från vp börvärde och får det också hittills.
Har resetat en gång när någonting hängt sig och nu 4 dygn senare
så håller den är värdet.
Har Julas multitank och dockat till husets radiatorsystem. Tidigare
fanns oljepanna som jag slängt ut.
Ska skaffa separat vvberedare eftersom jag har vp i uthus och får
lång ledning och därmed bortspolning av vv i onödan.

Utloggad mitche

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #3 skrivet: 11 november 2009, 21:18:13 »
ulfblaholm :

Har du kopplat in Ansluten till returen på ditt radiator system?
Gjorde du kopplingarna själv?
Vad ligger ute tempen på hos dig dessa dygn?

Många frågor men jag är i valet och kvalet.....

micke

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #4 skrivet: 23 november 2009, 09:40:53 »
ulfblaholm :

Har du kopplat in Ansluten till returen på ditt radiator system?
Gjorde du kopplingarna själv?
Vad ligger ute tempen på hos dig dessa dygn?

Många frågor men jag är i valet och kvalet.....

micke

Vet inte mycket om denna värmepump men är INTE imponerad av värderna, Nibe eller Ctc ger högre temperatur ut och har service möjligheter överallt hos firmorna.
Vem servar Julas (om det nu behövs)? Ibland är det dyrt och krångligt att köpa billigt.....
Min Nibe 6kw (egen installation) Har förbrukat 14kw på ett dygn och har levererat 52grader till pannan och pannan har levererat 38grader till elementen och 23 grader inomhus....Verkar som att jag snart får pengar till semester tack vare besparingarna.... *roflmao*
« Senast ändrad: 23 november 2009, 09:43:45 av hulta »

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #5 skrivet: 23 november 2009, 10:52:26 »
Vilka värden är det som du inte är imponerad av?

Han har bara angett att han kör med 41 graders börvärde...

/N

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #6 skrivet: 23 november 2009, 18:06:52 »
Vilka värden är det som du inte är imponerad av?

Han har bara angett att han kör med 41 graders börvärde...

/N

Reagerar bara på hans utsaga om manualens skrift om max 45grader från värmepump. Vet ingenting i övrigt men 45grader är lite och hur mycket kan den leverera när det är ex. -10-15gr? Exempel Nibe klarar max 58 vid gynnsam ute temp så marginaler finns när tempen ute sjunker...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #7 skrivet: 23 november 2009, 18:25:16 »
Tror nog julas maskin presterar lika bra som nåt annat! Är garantierna och priset som avgör, men vågar man satsa på julas pump och har lite tur, så kan den funka nog så bra..

Inte heller impad över 14kw/dygn på endast värmepumpen..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #8 skrivet: 23 november 2009, 20:00:03 »
Min förbrukning sista dygnet var 12 kwh på L/V pumpen och då värmer den hela huset 130kvm + tappvatten och dygns tempen mellan 2 till 4+grader.Det är med en lågpris pump i 15 000 kr klassen....Så jag håller med Apan att vågar man satsa på det så kan det finnas lite att hämta hem i prisskillnad.

Det jag eftersträvar är ett varmt hus till litenpeng och hyffsat bekvämt coh det tror jag är samma för dom flesta

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #9 skrivet: 23 november 2009, 20:26:03 »
Vilka värden är det som du inte är imponerad av?

Han har bara angett att han kör med 41 graders börvärde...

/N

Reagerar bara på hans utsaga om manualens skrift om max 45grader från värmepump. Vet ingenting i övrigt men 45grader är lite och hur mycket kan den leverera när det är ex. -10-15gr? Exempel Nibe klarar max 58 vid gynnsam ute temp så marginaler finns när tempen ute sjunker...

Frågan är ju hur mycket man behöver för att värma huset. Jag har 30 graders framledning och 23-24 grader varmt... Det är 6 grader ute nu. Jag stödvärmer med en 5000kr pump (för golvvärmen finns inte i det ombyggda uterummet).

Om man behöver 50 grader så är ju 45 för lite, men om man behöver kanske 35-40 så räcker 45 grader. Å andra sidan så minskar ju coop med högre framledningstemperatur...

Det finns säkert någon som kan räkna på det här...

/N

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #10 skrivet: 24 november 2009, 09:08:04 »
Tror nog julas maskin presterar lika bra som nåt annat! Är garantierna och priset som avgör, men vågar man satsa på julas pump och har lite tur, så kan den funka nog så bra..

Inte heller impad över 14kw/dygn på endast värmepumpen..

/A.

Vi får inte missuppfatta mig, hade jag vågat så hade jag köpt billigare pump men ekonomin är sådan att skulle köpet inte vara fullt lyckad så finns ej marginaler till annan pumpköp.
Därför lägger jag på lite mera och köper något som är beprövat och fungerar. Och det fungerar!!

Första dygnets 14kw har övergått till senaste dygnets 10kw och har onödigt varmt inne...Är bara inne i en testfas ty värmen inomhus ska sänkas till normala nivåer.

Ingen intrimning har skett heller och laddpumpen går hela tiden vilket ska ändras.
Grannen har Kina pump och är monterad av tidigare ägare och vi vet inte märket på den. Står ingenting på etiketten. Pumpen monterad av fackfolk men vi vet inte vilka.

Hans fungerar dåligt och är endast ett och halvt år gammal....DET avskräckte mig ifrån billiga pumpar...Tyvärr för visst är det trevligt med billigare inköp....! ;)
« Senast ändrad: 24 november 2009, 09:10:15 av hulta »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #11 skrivet: 24 november 2009, 14:16:57 »
Sa inte att jag visste! Men jämför jag tex Kina Atlas pumpen från rusta mot Boschpumpen, inte blir jag så jättemer imponerad över dyrare pump! Enda som jag lägger märker till är ljudnivån, men den nya pumpen flyttar mycket mindre luft också, men förbrukningen är densamma, men som sagt, är det garantierna som avgör, vissa har tur med billiga pumpar, andra inte, jag är den andra kategorin, var less på att spöa den för den skulle funka, min syster och hennes man har kvar Atlaspumpen, funkar som en klocka och låter som ett reaplan och värmer super!

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #12 skrivet: 24 november 2009, 15:38:26 »
Sa inte att jag visste! Men jämför jag tex Kina Atlas pumpen från rusta mot Boschpumpen, inte blir jag så jättemer imponerad över dyrare pump! Enda som jag lägger märker till är ljudnivån, men den nya pumpen flyttar mycket mindre luft också, men förbrukningen är densamma, men som sagt, är det garantierna som avgör, vissa har tur med billiga pumpar, andra inte, jag är den andra kategorin, var less på att spöa den för den skulle funka, min syster och hennes man har kvar Atlaspumpen, funkar som en klocka och låter som ett reaplan och värmer super!

/A.

Just precis, ser att du skickat din Atlas till åvc...
Jag vill då inte köpa något som man får skicka till åvc om man har otur....Efter garantitiden....
Det BORDE vara tryggare med de beprövade märkena. Eller är tryggheten dålig hos dem också??

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #13 skrivet: 24 november 2009, 20:13:08 »
Kvaliteten sviktar hårt på dyra maskiner med, scrolla detta forum bl.a., jag var överlag nöjd med skräppumpen, gjorde sitt jobb över förväntan 1år, sen pengarna tillbaka! Betalade sig 2ggr!! Och för vissa har billiga pumpar funkat många år utan problem, så det som med allt annat, tur eller otur! Kan köpa märkespump som jävlas, och av fel firma..står man där ändå och fryser..tyckte ändå att rusta och Atlas skötte detta bra.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #14 skrivet: 03 december 2009, 20:15:10 »
Hur har pumpen funkat nu när det är lite kallare ute?

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #15 skrivet: 03 december 2009, 21:17:20 »
nicco,
jag har en lika pump, en Foma. Det är ca -10 till -15 här i dagarna. Pumpen beter sig hyffsat för att vara en billig pump. Men för bara liiite mera pengar så skulle det kunna vara så mycket bättre. Jag summerar iallafall ihop det som att jag inte under pumpens livslängd (ca 6 år) kommer att tjäna igen investeringen. Det är förmånga fundamentala fel i konstruktionen för att det ska bli bra. Men bor man i söder och har få dagar med minusgrader så kommer denna pump att säkert fungera skitbra, för då är den riktigt stark. Men det är inte då jag behöver den...

Hälsningar!
-Johnny

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #16 skrivet: 03 december 2009, 22:28:13 »
Nu råkar jag bo i söder och det är inte så många minus här. Pendlar mest runt nollan här.

Tror du att den är OK då eller skall man sikta på något annat?

Om man nu skall ha något annat, vad?

/N

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #17 skrivet: 03 december 2009, 23:50:36 »
Hej igen,

det är faktiskt sÃ¥ att min erfarenet är att pumpen gÃ¥r som sämst mellan ca +3 och till ca -4. För den kyler luften sÃ¥ mycket sÃ¥ det blir drivor med is pÃ¥ förÃ¥ngaren redan vid +3 grader och det gör att den gÃ¥r riktigt dÃ¥ligt om det är normalfuktigt ute. Sedan hÃ¥ller det i sig ända till ett antal minusgrader beroende av hur fuktigt det är ute sÃ¥klart. COP är nog inte mer än 1 i sämsta fall...  :(
Men den går bäst vid +3 och varmare eller om det är väldigt väldigt torrt ute, vilket det sällan är, tyvärr.
Så har du en vinter runt nollgrader, så köp nått som är gjort för det. Denna är gjort för söderklimat den...
Är nog dålig på att föreslå nått, tyvärr. Ska läsa på om pumpar på riktigt om 4 år då jag slänger ut denna och köper en Riktig pump. Kanske en nibe eller nått..

Ha de bra!!
-Johnny

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #18 skrivet: 13 december 2009, 14:13:25 »
Hur vet du att det är COP 1 har du räknat ut vad du får ut i andra änden eller är det bara en känsla.?

Jag tycker det kan kännas som om det bara skulle vara COP 1 med LL ocksÃ¥ just runt 0 sträcket(jusst pga avfrostningar). Men vet man hur varmt det blir i kÃ¥ken till vilken elförbrukning kan man lätt se att sÃ¥ inte är fallet.  :,v(
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #19 skrivet: 16 december 2009, 10:28:39 »
Hur vet du att det är COP 1 har du räknat ut vad du får ut i andra änden eller är det bara en känsla.?

Jag tycker det kan kännas som om det bara skulle vara COP 1 med LL ocksÃ¥ just runt 0 sträcket(jusst pga avfrostningar). Men vet man hur varmt det blir i kÃ¥ken till vilken elförbrukning kan man lätt se att sÃ¥ inte är fallet.  :,v(

Jag kollar på lättaste sätt. Dvs jämför periodvis med hur mycket el det gick för ett par år sedan då jag hade bara el-pannan. Det skiljer inte många % nu med VP mot då med bara el-pannan.
När det gäller L/L pumpar så har jag fått veta att de går bättre vid dessa temperaturer av nån anledning. Men det skiljer helt klart en hel del. Finns garanterat svar på forumet-nånstans =)
Ha de!!
-Johnny

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #20 skrivet: 16 december 2009, 13:53:08 »
Hur vet du att det är COP 1 har du räknat ut vad du får ut i andra änden eller är det bara en känsla.?

Jag tycker det kan kännas som om det bara skulle vara COP 1 med LL ocksÃ¥ just runt 0 sträcket(jusst pga avfrostningar). Men vet man hur varmt det blir i kÃ¥ken till vilken elförbrukning kan man lätt se att sÃ¥ inte är fallet.  :,v(

Jag kollar på lättaste sätt. Dvs jämför periodvis med hur mycket el det gick för ett par år sedan då jag hade bara el-pannan. Det skiljer inte många % nu med VP mot då med bara el-pannan.
När det gäller L/L pumpar så har jag fått veta att de går bättre vid dessa temperaturer av nån anledning. Men det skiljer helt klart en hel del. Finns garanterat svar på forumet-nånstans =)
Ha de!!
-Johnny

Är detta sant!! Skiljer så lite?? Jösses vilken dålig investering då!! ::)
Ta inte illa upp nu. Bara spontan tanke.
Grannens kinapump står stenstilla sedan två månader.....tydligen trasig och vågar inte fråga honom varför...blir kanske sur. ::) Lite förvånad varför det inte fixas med tanke på åldern på pumpen. 1.5 år....
« Senast ändrad: 16 december 2009, 13:59:42 av hulta »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #21 skrivet: 16 december 2009, 14:06:04 »
NÃ¥gra pÃ¥ detta forum säger att den inte heller ser nÃ¥n skillnad frÃ¥n byte direktel till luftvärmepump, sÃ¥ innetempen har kanske Ã¥kt upp nÃ¥gra grader? För pumpen kan omöjligt ge 1/1, eller  visst kan den..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #22 skrivet: 16 december 2009, 14:24:30 »
Min fulpump ligger i allafall på COPeffekt 2-3.
COPenergi för Oktober blev 2.25.(Obs inkl.allt som tex laddpump)
Till April så har jag haft pumpen i 2år och då är den betald.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #23 skrivet: 16 december 2009, 16:21:00 »
Min fulpump ligger i allafall på COPeffekt 2-3.
COPenergi för Oktober blev 2.25.(Obs inkl.allt som tex laddpump)
Till April så har jag haft pumpen i 2år och då är den betald.

MVH Teltur

tänkte väl det. :)

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #24 skrivet: 16 december 2009, 16:29:10 »
Jo såklart. Det är i sämsta fall jag menar. Sen så ger den en hel del värme annars och funkar riktigt bra om det är +2 och varmare, eller rätt så kallt. Men där jag bor så är det halvkallt och fuktigt 4 månader per år och då blir det inte bra.
Men på andra platser så kan det som sagt vara bra mycket bättre.

Vart var det du bor Teltur? Det var gynnsammare där om jag minns rätt.
Här i Jamtland är det -10 nu och det är nu pumpen går som bäst hehehe

-j2d

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #25 skrivet: 07 januari 2010, 22:17:29 »
Hei Ulf,

nyfiken pÃ¥ denne pumpen, funderer pÃ¥ Ã¥ kjøpe en slik, siden vi har fÃ¥tt Jula i Norge ogsÃ¥ nÃ¥..  hur har den fungerat under sista tidens kyla ?

hilsen sigurd

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #26 skrivet: 18 januari 2010, 09:36:15 »
Hej
Fy f-n vilken vinter. Söndag 3 jan -12 och vp la av. Inverter/kompressor startade inte trots
flera reset-försök. Ringde Jula service må 8.10. Tekniker hade fullt på måndagen men tisdag
5/1 kom han. Reservdel monterades torsdag 7 jan (Trettonhelg!)
Sedan dess har vp gått. Dock inte nått bör-temp 42 grader utan är-temp 37. Utetemp
mellan -2 till -21.
Det verkar som om vp trivs bättre med torr kyla än fuktig med temp 0- -5?
Skulle gärna vilja ha en effektkurva som visar vp:s teoretiska effekt vid givna utetemp.
Detta är första vintern sÃ¥ jag  har inget att jämföra med.
Elpatronen i tanken har jag inställd på start vid 30 grader. Som ett tillägg om/när vp ger
mindre, t ex vid avfrostningsmomenten.

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2010, 20:29:28 »
Hei Ulf,

det her var jo interessant. Håper det er ok med noen spørsmål til :-) Så om jeg forstår deg rett klarer ikke vp å gi vann med temp 42 grader när det er kaldt. Hvor stort forbuk i kwh bruker du vanligvis å ha når det er kaldt, till eksempel -7 grader ? Vil 6kW dekke behovet ? Klarer ikke vp å holde 42 grader ved -5 ?

Har du noen anelse om hva "effektiv COP" er ved till eksempel -7 grader? Bifogar den teoretiske kurven jeg fikk fra Jula.

Ser at du skriver at du bruker elpatron som slÃ¥r inn under avfrostningen. Hvor lenge varer  en avfrostning og hvor ofte skjer det?

Jeg funderer pÃ¥ Ã¥ kjøpe denne pumpen, og mitt forbruk er ikke pÃ¥ mer enn 4 kw nÃ¥r det er som kaldest her. Vi har hatt en del dager med temperaturer mellom -10 og -15 i vinter, men vanligvis har vi ikke mer enn -7. Ã…rsmiddel temperatur er 7 grader. Med dagens forbruk vil jeg ha en slik pumpe nedbetalt  løpet av 2-3 Ã¥r..

hilsen sigurd
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 20:31:10 av sigurdnorrbagge »

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2010, 08:09:41 »
Inställd på börvärde 42 grader och ärvärdet 36 vid utetemp igår -1 grad.
Kan inte tolka grafen till kw. Men jag ser på kwförbrukningen (har en separat
mätare att förbrukningen ligger runt 1600 kw. Så högt värde som 1800 enl
din bilaga kommer den inte.
Avfrostningsintervallen verkar styras av fukt/temp. Själva avfrostningen går
fort men ärvärdet sjunker 3-4 grader.
Enligt Julas installationsanvisning är max temp 45 grader.
Har huset första vintern och har därför inte inga jämförvärden.

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2010, 19:30:22 »
Hei Ulf,

undrar vars du mäter ärvärdet temperatur,- direkt på rör från värmepumpens innedel eller i akkumulator tanken? Hva hender om du skrur av sirkulasjonspumpen for gulvvärme ? Får du da 45 grader på vannet ?

hilsen sigurd

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #30 skrivet: 22 januari 2010, 08:54:07 »
Hej
Jag har ännu ingen mätare utan mitt är-värde är det från displayen.
Har endast multifunktionstanken (Julas) kopplad till radiatornätet med egen
cirkpump samt tappvarmvattnet. Övriga för golvvärme och solfångare är inte inkopplade.
Kan du hjälpa mig med kurvan.
Vilken temp ger teoretiskt vp vid givna utetemp?

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #31 skrivet: 23 januari 2010, 09:12:16 »
Hei Ulf,

jeg er ingen ekspert på dette og vet ikke helt hva pumpen teoretisk skulle gi i antall grader. Men i følge grafen fra Jula, skulle den kunne gi 45 gradgigt vatten själv ved -15. Effekten ut från pumpen burde i følge grafen være minst 3* tilført el, själv ved -15. Det skulle gi 1600w * 3 = 4800w ut. For å mäta dette må man vell ha både mäta fløde och temperatur differanse på vatten inn och ut från pumpens innedel der värmevexlaren sitter..

Om du leser av temperaturen på displayet så antar jeg at temperatur målaren sitter i värmepumpens innedel. Den enda felkilden jeg kan komma på må vara påverkning från omgivelsene. Ser at du har installerad i uthus. Er det isolerad ? Er rørene mellom ute og innedel isolerade ? Om systemet er installerad korrekt, så synes jeg nok at grafen fra Jula er lite misvisande. Den gir inntrykk av at man kan få 45 gradigt vatten själv ved -15.

hilsen sigurd

Utloggad vpbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #32 skrivet: 23 januari 2010, 19:15:03 »
Hej på Er

Du Cocacola

Hur ser man om en pump har kapilärrör som reglering. Och är det i huvudsak billiga L/V-pumpar.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #33 skrivet: 29 december 2010, 00:19:24 »
Ulf,

Hur går din Julapump nu?
Jag köpte en likadan i höstas och den fungerade fint tills vintern slog till på riktigt.
Jag använder VPn till min sommarstuga så jag har inte möjlighet att kolla den så ofta. Var dock och kollade den i helgen och blev mycket förvånad när jag knappt kunde hitta den! VPn var helt inpackad av is. Pumpen gick men den genererade inte någon värme. Fick försiktigt knacka loss isblocken och då började den producera värme igen. Dock låter den numera som raket på väg till månen. VPn är placerad i ett hus nära havet i Simrishamn där det är ganska fuktigt.

Jag kör VPn direkt in i returen pÃ¥ en Nibe elpanna som i sin tur är kopplad till radiatorkretsen. (Ett gammalt hus frÃ¥n 30-talet med en radiatorkrets med mycket vatten i.) 

Är det någon som vet var man kan hitta en servicetekniker (kyltekniker) i närheten av Simrishamn? För att överhuvudtaget komma i kontakt med Jula's serviceavdelning måste VPn vara installerad av en fackman. Först säljer de en VP som är så enkelt att installera själv med förfyllda anslutningsrör t ex, men när något skiter sig måste en fackman ha installerat den för att de ska få fingrarna ur gaskammaren. För jävla dåligt.

Mvh, Rickard. 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #34 skrivet: 29 december 2010, 11:33:37 »
Det är ju olagligt att installera/driftsätta kylkretsen om man inte är certifierad, så jag förstår att Jula inte vill att man gör det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #35 skrivet: 29 december 2010, 12:24:25 »

Då förstår jag inte varför Jula säljer till privatpersoner med säljargument: "Du kan själv koppla in anläggningen med hjälp av monteringskittet som är förfylld med köldmedium. Du behöver bara en skiftnyckel.." a:gl

De borde ha bättre partnerskap med installatörer och fackmän när de säljer till privatpersoner.
Alternativt borde de inte alls sälja till privatpersoner utan via fackmän.

Mvh/R.

   

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #36 skrivet: 29 december 2010, 13:28:48 »
För ca 1 år sedan fanns det fortfarande skyltar i butiken att man kunde installera själv (tror till och med att det finns bildbevis på detta någonstans i forumet)
Numera finns inte den insturktionen utan det står följande i beskrivningen

Citat från: Jula Web butik
Anläggningen är förfylld med köldmedium R410A. Ansluts till jordat elnät med stickpropp. Skall installeras av fackman.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #37 skrivet: 29 december 2010, 14:55:57 »
Är fackmannen en elektriker, VVS installatör eller en behörig kyltekniker? Ganska otydligt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #38 skrivet: 29 december 2010, 15:57:15 »
Är fackmannen en elektriker, VVS installatör eller en behörig kyltekniker? Ganska otydligt.


Både elektriker och kyltekniker... För att komplicera det ytterligare så räknas egentligen värmepumpen som fast installerad utrustning som inte får anslutas med stickpropp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #39 skrivet: 30 december 2010, 17:06:03 »
Tack IT-Purjo för dessa förtydliganden. ;)

Läste i en tråd någonstans att man kan beräkna uteffekten på pumpen genom att multiplicera:
Flödet(l/s)*(Vattentemp ut - Vattentemp in)*4,18

Var kommer 4,18 ifrån och gäller det specifikt för denna pump?

Mvh, Rickard

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #40 skrivet: 30 december 2010, 17:09:52 »
Nej det gäller inte specifikt för denna pump...

utan det gäller specifikt för vatten.

(Vad fick ni lära er på LTH egentligen)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #41 skrivet: 31 december 2010, 12:57:48 »
Just det, vattnets värmekapacitivitet. Tack för infon.
På LTH integrerar man runt hundben och hålkakor.
Brukar hävda att jag har 4,5 års bevis på att man kan lära sig något. (...inte att man verkligen lärt sig något :D)

Finns det något enkelt sätt att få fram flödet eller måste jag koppla in en flödesmätare? Jag kör med 2 seriekopplade cirkpumpar och cirkpumpen i VPn innerdels har tre lägen men går inte att ändra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #42 skrivet: 31 december 2010, 14:25:28 »
Egentligen inte...

jag kör med flödes/värmemängdsmätare.

För vissa typer (tec Ecoair) finns specar som anger värmeproduktion vid vissa temperaturer, givet visst flöde. Men det är grovt och kan mest användas för att kolla att det inte är något fel på pumpen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #43 skrivet: 31 december 2010, 15:49:32 »
Just det, vattnets värmekapacitivitet. Tack för infon.
På LTH integrerar man runt hundben och hålkakor.
Brukar hävda att jag har 4,5 års bevis på att man kan lära sig något. (...inte att man verkligen lärt sig något :D)

Finns det något enkelt sätt att få fram flödet eller måste jag koppla in en flödesmätare? Jag kör med 2 seriekopplade cirkpumpar och cirkpumpen i VPn innerdels har tre lägen men går inte att ändra.

Om du slår ihop tryckfallet i alla rör, krökar, kopplingar, värmeväxlare, etc så kan man med hjälp av data för pumpen räkna ut flödet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #44 skrivet: 31 december 2010, 17:54:39 »
Just det, vattnets värmekapacitivitet. Tack för infon.
På LTH integrerar man runt hundben och hålkakor.
Brukar hävda att jag har 4,5 års bevis på att man kan lära sig något. (...inte att man verkligen lärt sig något :D)

Finns det något enkelt sätt att få fram flödet eller måste jag koppla in en flödesmätare? Jag kör med 2 seriekopplade cirkpumpar och cirkpumpen i VPn innerdels har tre lägen men går inte att ändra.

Om du slår ihop tryckfallet i alla rör, krökar, kopplingar, värmeväxlare, etc så kan man med hjälp av data för pumpen räkna ut flödet.

Tror knappt det...

har man två pumpar i serie så gäller inte tryckdiagrammen såvärst bra
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #45 skrivet: 01 januari 2011, 03:17:14 »
Gott nytt år på er.

Jag har en salig blandning av gamla 3/4", 1/2" och andra nyare rördimensioner i huset frÃ¥n 30-talet sÃ¥ jag ger mig inte in pÃ¥ att räkna böjar  :)

Jag får helt enkelt koppla in en flödesmätare i systemet.
Tips på en prisvärd emottages tacksamt.

Mvh, /R.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #46 skrivet: 02 januari 2011, 22:52:13 »
Finns i många prisklasser...

från enkla begagnade mätare tex Pollux (som ofta suttit som abonnemangsmätare i Tyskland och byts vart 5 år) till mer exklusiva, som mäter passerad värmemängd med hjälp av två tempsensorer. En bra sådan finns på forumets Webshop.

Eftersom det är en del rörkrökande att få dit en mätare, är det kanske inte helt fel att välja en bättre sort.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #47 skrivet: 07 mars 2011, 11:14:12 »
Hejsan alla

Skriver här därför at tjag har en JULA-pump

Undrar bara vilka temperaturer ni får på framledningen?
Här i Skåne så har tempen varierat mellan -5 till 5 grader
Jag får ca 40-43 grader ut på min MAX. Har den inställd på 50 grader hela tiden men som sagt det får jag ej.

/micke

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #48 skrivet: 07 mars 2011, 11:53:56 »
Denna pump har ett "inbyggt mysterium", det står nämligen i olika datablad (beroende på vilket namn denna pump har typ Pioneer, Invest, Anslut, Foma, EC etc etc) så anges luftomsättningen till 1750m3/tim för utedelen. Jag påtalade tidigare att den luftmassa som denna pump matar ut inte är i närheten av detta och en ägare på detta forum har nyligen mätt upp och hamnat runt 450-500m3/tim, alltså knappast 1/3. Nu vet ingen varför men misstanken är att någon bytte propeller och satte i en svagare motor för att den inte skulle låta så mycket, och har man dålig luftomsättning får man precis de problem som många skrivit här, nämligen att pumpen isar igen kvickt mellan +4 till -2 ºC. Det är också viktigt att pumpen står väderskyddad, får det snöa/regna rakt ned på maskinen så isar de igen blixsnabbt, det är därför som pumpen "bara går bra" vid klart väder med normal till låg luftfuktighet.

Jag är övertygad om att denna pump kan "skrämmas upp" rejält den dagen någon trycker i en motor med propeller som verkligen trycker ut minst 1750 m3/tim, förhoppnigsvis innan våren har kommit kanske någon som har denna pump och som har tillgång till slaktade motorer/propellrar från andra pumpar kan meddela hur stor skillnaden blir med en kraftigare fläkt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #49 skrivet: 07 mars 2011, 13:27:29 »

Jag får ca 40-43 grader ut på min MAX. Har den inställd på 50 grader hela tiden men som sagt det får jag ej.

Dessa pumpar ger inte speciellt mycket runt nollan och under. För oktober mättes COPenergi till 2,2 pÃ¥ en pump i södra Sverige. (Inkluderat cirk pump och avfrostning) Just avfrostningen funkar ganska dÃ¥ligt pÃ¥ dessa maskiner. När relativa fuktigheten är hög och tempen ligger runt nollan frostar pumpen igen snabbt och avfrostar i värsta fall var 45:e minut. 

Min Jula Anslut L/V pump funkar inte särskilt bra vid dessa temperaturer. Dock spinner den fint när det är över 3 grader och inte frostar igen hela tiden. (och dessa temperaturer är det ju för det mesta i Skåneland ;-)

Som Art skriver skulle man kunna testa en kraftigare fläkt. Förhoppningsvis kommer den då att ge mer och inte frosta av lika ofta.
Har förökt fått tag på fläktar från Abatronic men de svarar varken på telefon eller mail.

Mvh, Rickard.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #50 skrivet: 07 mars 2011, 15:11:58 »
.........Har förökt fått tag på fläktar från Abatronic men de svarar varken på telefon eller mail.

Den firman är ett enda stort mysterium, det är väl ingen som har lyckats komma i kontakt med dom, förutom en som köpte deras 16kw pump, som skrev här tidigare men sen blev det helt tyst.
Dom älskar att vräka ut annonser på Blocket men svarar som sagt aldrig, så vem annonserar dom för egentligen för kundkontakt vill dom inte ha.......
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #51 skrivet: 07 mars 2011, 16:25:21 »
Avfrostningen löste jag genom att lägga givaren så att den har direkkontakt med lamellerna på baksidan.
Hade STORA problem med is i början men ej numera.

Förresten hur är det med denna pumpen, ska den ha så kallt vatten som möjligt i retur eller?
Är det så att den kommer att ge mig runt 40-43 grader vid -5 till 3 grader så kommer jag defenitivt att köpa mig en fläktkonvektor!
Ska först bygga en utav en bilradiator för att ha i pannrummet/verkstaden bara för att testa :)


Förresten... Har märkt att denna pump även finns med andra namn!
Vilka är namnen? Vore bra att veta när man söker mer info.
« Senast ändrad: 07 mars 2011, 16:30:55 av sir.micke »

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #52 skrivet: 07 mars 2011, 16:49:13 »
Förresten hur är det med denna pumpen, ska den ha så kallt vatten som möjligt i retur eller?
Är det så att den kommer att ge mig runt 40-43 grader vid -5 till 3 grader så kommer jag defenitivt att köpa mig en fläktkonvektor!

Temperaturen från pumpen beror bla på hur stort effektuttag du har från pumpen. Kör du mot en tank eller rakt ut mot radiatorsystemet? Vad är ditt värmebehov?


Förresten... Har märkt att denna pump även finns med andra namn!
Vilka är namnen? Vore bra att veta när man söker mer info.

Pumpen finns i flera märken frÃ¥n flera leverantörer:  Anslut, Pinoneer, Invest LVE06, Energicentrapumpen
Det finns en bra men lång tråd om just Energicentrapumpen. Här kan du läsa om hur du optimerar din pump genom att flytta olika givare och genom att ha rätt gasmängd i systemet.

Mvh, Rickard




Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #53 skrivet: 07 mars 2011, 17:01:36 »
Tack för info Rickard

Idiot som jag är glömde jag nämna att jag kör min Anslut pump mot Ansluts tank.
Har funderat på att skippa tanken (18000:- åt helvete isf) och köra direkt mot radiatorerna.

Kör också en VVB som förvärms av Ansluttanken

Differansen mellan tillopp och retur på värmesidan är 5 grader

Vad mitt värmebehov är vet jag ej :), vill iaf inte frysa ;D. 21 grader är det hemma iaf
Alla radiatorer, hela värmesystemet, ja rubbet är bytt.

/micke

Utloggad Varmepump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖVERUM
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #54 skrivet: 07 mars 2011, 19:24:10 »
Hejsan alla

Skriver här därför at tjag har en JULA-pump

Undrar bara vilka temperaturer ni får på framledningen?
Här i Skåne så har tempen varierat mellan -5 till 5 grader
Jag får ca 40-43 grader ut på min MAX. Har den inställd på 50 grader hela tiden men som sagt det får jag ej.

/micke
Hej micke, Om det är klart och låg fuktighet, ger den 50*c, ner till c:a -7*c. vid regn eller snöfall sjunker temp. redan vid nollan.
Foma 6200, togs i drift 110121. Skall ersätta 13kbm. ved. Enplansvilla, 96kvm2, hel källare. Byggd -52, treglasf. i våningsplan, takisolering, kutterspån + 200 mm gullfibermattor. VP- flytande kondisering mot två acc, 500l vardera. EL vvb. 50L efter vvb.i primär acc. Vi, två pensionärer, finns i ÖVERUM

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #55 skrivet: 07 mars 2011, 19:58:16 »
Citera
Hej micke, Om det är klart och låg fuktighet, ger den 50*c, ner till c:a -7*c. vid regn eller snöfall sjunker temp. redan vid nollan.

Nu blir jag ledsen :(

Jag bor på ju på rivieran, (Malmö) här har jag ju bra väder för en sådan pump....
Nu har jag -1.5 och får 43 grader det får jag även vid +4 tex!
Jag vill osso ha 50 grader
Jag har tex inga problem med nedisningar etc, avfrostning fungerar bra

Tycker att 50 grader vid -7 är kanon!


En fundering.. om min maxtemp vid rådande väder är 43 grader:
Ska jag då sänka framledningen till 42 så att pumpen slipper jobba på max (3 st streck i displayen)??

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #56 skrivet: 07 mars 2011, 20:25:49 »
Det lär ju vara en del folk som läser denna tråd så vi kan väl ställa frågan om det finns Någon som ärligt kan säga att denne tjänat igen en av dess ovan nämnda pumpar, eller är på rimlig väg att tjäna igen den på nått år. För jag har hittills inte hört talas om nån som lyckats.
(Är ju skeptisk som bara den så jag påstår att Om nån skulle vara på väg att tjäna igen den så lär den pajja så reparationskostnaderna äter upp allt igen och igen.)
Fick man en krona för varje gång man mekade eller kollade till pumpen så skulle man bli rikare än om den gick bra.. Har avverkat min 3dje utedel nu och gett upp, det går inte att få dom att fungera bra över en längre tid.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #57 skrivet: 07 mars 2011, 20:50:28 »
Teltur lär ha tjänat igen sin Pioneer nu under våren.
Men sÃ¥ bor han ocksÃ¥ närmare riktiga Rivieran än Kiruna och kan räkna hem pumpen snabbare  ;)
/R.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #58 skrivet: 07 mars 2011, 20:55:35 »
hahaha, han har genererat sÃ¥ mycket värmeenergi när han sprungit i källartrappen sÃ¥ det gett mera än pumpen  8)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #59 skrivet: 07 mars 2011, 21:08:03 »
Citera
Hej micke, Om det är klart och låg fuktighet, ger den 50*c, ner till c:a -7*c. vid regn eller snöfall sjunker temp. redan vid nollan.

Nu blir jag ledsen :(

Jag bor på ju på rivieran, (Malmö) här har jag ju bra väder för en sådan pump....
Nu har jag -1.5 och får 43 grader det får jag även vid +4 tex!
Jag vill osso ha 50 grader
Jag har tex inga problem med nedisningar etc, avfrostning fungerar bra

Tycker att 50 grader vid -7 är kanon!

Du kan inte jämföra med någon annan på det sättet du gör. Att du inte kommer upp i mer än 43 grader vid sju minus beror helt hållet på husets värmebehov. Du plockar ju ut värme från din tank hela tiden. Hade d tex stängt av hälften av elementen i huset så hade ju framledningen stigit. Hoppas du förstår. Som jämförelse har jag en ivt på 10.5 kW som inte orkar upp i mer än 38 grader framledning när det är noll gradigt ute. Så stirra dig inte blind på det. Ska du jämföra så måste du göra det med ett exakt likadant hus med samma temp och radiatorsystem och ventilation som du har.


En fundering.. om min maxtemp vid rådande väder är 43 grader:
Ska jag då sänka framledningen till 42 så att pumpen slipper jobba på max (3 st streck i displayen)??
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #60 skrivet: 07 mars 2011, 21:37:31 »
Citera
Du kan inte jämföra med någon annan på det sättet du gör. Att du inte kommer upp i mer än 43 grader vid sju minus beror helt hållet på husets värmebehov. Du plockar ju ut värme från din tank hela tiden. Hade d tex stängt av hälften av elementen i huset så hade ju framledningen stigit. Hoppas du förstår. Som jämförelse har jag en ivt på 10.5 kW som inte orkar upp i mer än 38 grader framledning när det är noll gradigt ute. Så stirra dig inte blind på det. Ska du jämföra så måste du göra det med ett exakt likadant hus med samma temp och radiatorsystem och ventilation som du har.

Ja det är sant så.....
Man har läst så mkt att man ibland glömmer det uppenbara
Ska faktiskt testa att stänga av några radiatorer.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #61 skrivet: 07 mars 2011, 22:03:27 »
Tack Johnny det värmde  :D ;D

Jag har i alla fall tjänat igen min.
Den installerades mars 2008 av mig själv och jag gav 20' för den +
3000 för div. vvs.
I början så tittade jag på totalförbrukningen för att sedan logga och
mäta med värmemätare.
Jag har sparat ca 6000kWh/Ã¥r med pumpen.
Visst har jag kanske haft tur  som sluppit nÃ¥gra stora haverier samt
så bor man ju på rätt ställe för L/V pumpar 8).

"En fundering.. om min maxtemp vid rådande väder är 43 grader:
Ska jag då sänka framledningen till 42 så att pumpen slipper jobba på max (3 st streck i displayen)??"

Absolut , behöver du inte högre framledning så sänk.
Du vinner flera saker på det ,bättre cop ,mindre slitage på kompressorn ,pumpen kommer
att jobba på dellast vilket innebär att påfrostningen minskar och pumpen ger mer.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #62 skrivet: 07 mars 2011, 23:20:25 »
Tack teltur

Är inne på mitt "experiment nu"
Har stängt av en bamseradiator i källaren och 2 andra på första planet
Visst så steg Tilloppstempen 2 grader....

Nästa projekt är att få upp resten av radiatorerna i källaren och skaffa en fläktkonvektor.
Har en tanke om fläktkonvektor: I och med att en FK "drar ut" mkt värme dvs kallare returtemp, är det någon skillnad på VAR på rad-kretsen den befinner sig?
Jag tror inte det spelar nån roll om det är i ett 2-rörs system, korrekt?

Kom på en sak till: om jag sänker returtempen i systemet så måste det väl påverka hur mkt värme jag får ut ur VP:n?

/micke
« Senast ändrad: 07 mars 2011, 23:32:36 av sir.micke »

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #63 skrivet: 08 mars 2011, 05:57:21 »
Micke, ja det finns många fenomen man inte tänker på när det gäller värmesystemen. En grej är att om du stänger ner flera radiatorer så får du lägre flöde på vattnet och det gör att du får högre värmedelta in till ut över värmepumpen och då kan man tro att maskinen går bättre också. Såklart tas det ut mindre effekt, men värmeökningen beror troligen också en del på klent flöde..?

Helt klart så påverkar du COP med att köra så låg värme som möjligt på returen, men det rör sig inte om stora procenttal. Men det är därför golvvärme är bäst till detta efterssom det är lågvärmesystem..

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #64 skrivet: 13 mars 2011, 12:34:27 »
Jahapp... nu har det hänt!
Pumpen har slutat defrosta.
Vad kan vara fel? Den har fungerat bra tills nu.
8 grader utomhus, pumpen ger bra värme hela dagen men under natten så bildas det massa is.
Måste köra den i kyl-läge för att avisa den

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #65 skrivet: 13 mars 2011, 13:07:31 »
Hej Micke

"Avfrostningen löste jag genom att lägga givaren så att den har direkkontakt med lamellerna på baksidan.
Hade STORA problem med is i början men ej numera."

+
"Jahapp... nu har det hänt!
Pumpen har slutat defrosta.
Vad kan vara fel? Den har fungerat bra tills nu.
8 grader utomhus, pumpen ger bra värme hela dagen men under natten så bildas det massa is.
Måste köra den i kyl-läge för att avisa den"

=
Dåliga eller förväxlade givare , i ditt fall gissar jag på förväxlade.

Se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18500.2560
hur man kollar upp dem.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #66 skrivet: 13 mars 2011, 13:22:56 »
Den enda givaren jag rört är den som sitter därbak. Det var när jag köpte den, den satt liksom 3 mm ifrån förångarplåten. Det jag gjorde var att sätta den närmre så att den har direktkontakt.
vid 5 grader och över utomhus så fungerar pumpen kanon, hetgas är över 70 grader och jag får mina 42 grader i BÖR som jag vill ha.
Under de sista dagarna så tror jag inte att den har avisat ALLS!

Har läst tråden du länkar till och det talas om 3 st givare. Jag vet bara var EN sitter och det är den därbak. Har aldrig öppnat utomhusdelen.

Finns det ngn anledning till att avisningsfunktionen slutar att upphöra/bli mindre effektiv?

/micke

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #67 skrivet: 13 mars 2011, 13:26:45 »
Tar ca 8 ampere vid full drift
70+ hetgas när batteriet är isfritt (ca 7-10 grader utomhustemp) Kan ej mäta över 70grader då jag använder en vanlig utomhustermometer.
Allt är OK förutom när det kommer is på bakstycket och ingen avisning sker
Igår så stoppade jag in givaren mellan lamellerna därbak men ingen skillnad. Blev helt igenisad därbak under natten.

EDIT: såg att du skrev "DÅLIGA" givare
Kanske givaren är sönder därbak då.
Då måste jag skala av kablarna och mäta va? (inte så kunnig inom el) :)
« Senast ändrad: 13 mars 2011, 13:28:29 av sir.micke »

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #68 skrivet: 13 mars 2011, 13:50:48 »
Den som sitter bak på pumpen är ute temp givaren.
Den som användvänds för att starta/stoppa avfrostningar
är förångargivaren och sitter inne i pumpen på ett rör
före förångaren.Vill du se bilder och lära dig mer så finns allt i EC tråden.
(Jag vet , den är mastadont).
Jag misstänker i första hand att dina är förväxlade i kontakten(du är inte den förste)
eller så visar dom fel.
Om givarna är helt sönder(avbrott/kortslutning) så får man larm.

Du kanske känner någon som kan lite el och kan hjälpa dig kolla givarna.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #69 skrivet: 13 mars 2011, 18:30:14 »
Efter att jag avisade genom att köra den på kyla så fungerar den igen
Skitskumt detta, den är helt avfrostad nu

Jag ska ta en titt hur det ser ut inne i utedelen senare
Tror du att kontakterna är förväxlade? Den har faktiskt fungerat kanon sedan jag köpte den, ca 2 år sedan

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #70 skrivet: 13 mars 2011, 19:08:59 »
Finns en möjlighet till då du skrev is på bakstycket.
Du kan ha fÃ¥tt ett stort issjok bakom plÃ¥ten vid förÃ¥ngarens vänstra sida där kompressorn är, detta sjok kan ha lagt sig över den sensor som mäter förÃ¥ngartemp och styr avisningstiden,  öppna upp genom att ta bort topplÃ¥ten och kolla om filten som sitter runt kompressorn är belamrad med is, den smälter inte vid vanlig avisning utan hänger o dinglar i filten och ger dÃ¥ fel värden pÃ¥ förÃ¥ngarsensorn.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #71 skrivet: 13 mars 2011, 19:58:52 »
Anledningen till varför jag misstänkte förväxling är
att du skrev att den började avfrosta när du stoppade utetempgivare
i lamellerna och pumpen började avfrosta.

Å andra sidan så kan det vara en ren tillfällighet.
Oavsett så är nått galet med förångnings givaren
och precis som Art skriver så kan det har bildats is runt den.
Det kan även bildas is under givaren av vattnet som kommer
vid avfrostning från "böjarna" i sidan på förångaren.
Isen bygger successivt uppåt och till slut når den givaren.
Själv har jag borrat ett extra dränerings hål där för att
undvika detta.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #72 skrivet: 13 mars 2011, 20:49:50 »
Tackar

Ska som sagt titta hur det ser ut inne i den
Har ändå tänkt att tilläggsisolera rören som är på den varma sidan

/micke


PS. den har gått hela dagen utan nån is därbak
Just nu ca 5 grader utetemp

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #73 skrivet: 13 mars 2011, 23:57:58 »
4.5 grader utomhus
Får 43 grader från pumpen till en kostnad av 2 pinnar på displayen

Nu går den bra

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #74 skrivet: 14 mars 2011, 09:30:11 »
Det kan mycket väl vara din 4-vägare som börjar balla ur. Börjar dom kärva så blir dom sämre när det är kallt ute och kan hänga sig i värmeläge även fast maskinen försäker ändra till avfrostningsläget. Sen börjar dom fungera hyffsat när det är varmare igen och kan lyckas med avfrostningar. Ett tydligt tecken är att avfrostningen tar bortåt 10 minuter och den står och morrar och misslyckas med avfrostningen under tiden. Man kan känna på det tunna röret under avfrostningen och det ska bli Skitkallt efter den har gått en dryg minut av avfrostningecykeln, dvs när den vänt 4-vägaren. Annars är det nått fel.
Om det är 4-vagaren som kärvar sÃ¥ kan man även fÃ¥ andra effekter som tex dÃ¥lig effekt frÃ¥n maskinen. Been there done it allt för mÃ¥nga gÃ¥nger  huvuddunk

Lycka till!
-Johnny2d

Utloggad lichad3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #75 skrivet: 15 mars 2011, 09:10:44 »
Min Flexia ringrostig. Katt fastna vid värmeväxel. Vad göra jag nu? Jag är tacksam förväg? Ja. studs
« Senast ändrad: 15 mars 2011, 09:12:47 av lichad3 »

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #76 skrivet: 17 mars 2011, 09:48:49 »
Allt verkar ok nu
Avfrostningen verkar fungera
Igår kväll så öppnade jag utedelen och såg att en givare satt löst, den verkade höra hemma inne i ett rör. Problemet är att den fick inte plats i röret när jag försökte få dit den.
Jag fick ta ett buntband och sätta dit den på sidan istället.

Får hålla tummarna att jag löst problemet med avfrostning

/micke
« Senast ändrad: 17 mars 2011, 10:26:58 av sir.micke »

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #77 skrivet: 17 mars 2011, 14:23:48 »
Äntligen hittade jag en bild, lånad från den stora tråden om Energicentrapumpen


Min givare satt löst, vet inte hur den hoppat av eller hur den suttit innan.
Jag trodde den skulle sitta INNE i det lilla kopparröret men jag fick inte dit den då röret var för litet
Så jag stripade dit den helt enkelt och nu så avisar den PERFEKT

1.5 grader ute och jag har 42 grader på vattnet precis som jag vill ha det. Tror jag max får ca 43-44 vid 1.5


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #78 skrivet: 17 mars 2011, 15:06:29 »
Då har du fått en stor iskaka där inne som lyckats trycka ur sensorn ur sin hållare, om du nu inte fick in den i röret är frågan om isen lyckats knyckla till detta rör, men din lösning bör funka tillsvidare.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #79 skrivet: 17 mars 2011, 17:31:12 »
Bra att du hittat felet.
Givaren skall vara instucken i det lilla röret(se svart pil) , den låses fast med
ett kopparbläck som också skall vara med i röret.
Detta är original placeringen.
Placeringen på det extra dräneringshåll som jag har borrat har jag
märkt med röd pil.Där finns en försänkning i plåten som det bildas is i och
isen byggs uppåt efter varje avfrostning , speciellt när det är kallt länge.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #80 skrivet: 17 mars 2011, 22:49:28 »
I mitt rör sitter det nått bläck men det är av rostfrit material.
Jag tog aldrig loss sidopanelen, därför kom jag inte åt riktigt heller

Det var nog mitt fel att is bildades där
Jag har ett markstativ som pumpen sitter på, detta är en tillfällig lösning då dels jag tycker stativet är skitfult dels att jag har redan en väggkonsol.
Huset är av tegel så jag är ej rädd för vibrationer. Därför ska jag sätta upp den till våren

Felet var att pumpen lutade UTÅT och åt HÖGER vilket självklart var helt fel enl. den stora tråden


PS. vore bra om någon med koll kunde sammanfatta den tråden, alltså komprimera den med alla tips och bilder till en lättläslig post :)
JAg har iaf lärt mig mycket från den stora tråden. Jag vill också passa på att tacka för alla svar jag fått. Kul att det finns människor som är hjälpsamma!
« Senast ändrad: 17 mars 2011, 22:51:41 av sir.micke »

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #81 skrivet: 21 mars 2011, 15:00:19 »
Kan nån bekräfta dessa siffror jag fått ifrån Jula?

Utetemp Avgiven effekt Effektåtgång COP
+2         4,5 kW           1,53 kW       2,9
-7         3,8 kW           1,46 kW       2,6
-15       3,0 kW            1,38 kW      2,2

Dessa värden är vid en 35 gradig vatten temp, full kompressoreffekt och total effektåtgång.

Är det bra/dåliga värden med tanke på vad pumpen kostar?
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #82 skrivet: 22 mars 2011, 18:05:21 »
Hej,

Som momentanvärden kan de säkert stämma.
Dock blir COP mätt över tiden (COP energi) sämre när temperaturen är under 3 grader eftersom avisningen inte fungerar särskilt bra. Avisningen sker ofta (var 45:e minut i värsta fall om luftfuktigheten är hög) och suger tillbaka värme frÃ¥n systemet. Men nu pÃ¥ vÃ¥ren när det är 12 grader i SkÃ¥ne fungerar den hur fint som helst.  ;) Titta gärna i trÃ¥den om Energicentrapumpen (som är samma pump som Julas). Här finns det flera som loggar sina maskiner och som presenterar mÃ¥nadsCOP.

Mvh, R.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #83 skrivet: 19 maj 2011, 16:38:54 »
Ok,

nu har flera av er kört både 1 & 2år.
Vad är era åsikter?
Hur har det funkat dessa vintrar?
Vad har ni fått för års-COP?
När tröttnade de, vilken ute-temp?
Vad var COP vid -15C

många frågar, men det är ju kul att höra om fulpumparna funkar.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #84 skrivet: 19 maj 2011, 20:36:18 »
Det är rent skräp och jag har sjäv avverkat 3 utedelar (FOMA, men det är samma skit) och ändå inte fått det att fungera. Känner flera andra som har dessa maskiner och ingen har konstaterat att de tjänar några pengar på dem.
Kvalitet = skräp
De är inte gjorda för vinterbruk, möjligen skåne där det sällan är ens frost.
COP på 2,5 vinter är 0, eller möjligen - nånting efterssom styrningen är så dålig till den.
Maskinen tröttnar vid nån minusgrad.. Jag tröttnade efter 2 veckor men det är/var kört att reklamera.
COP vid -15?? Nja, runt 0 skulle jag tro efterssom den isar igen totalt oh har väldigt dåligt COP bara 10 minuter efter avfrostning. Är det extremt torrt ute så går den bättre, men det är för kallt för att den ska kunna ge nått.

Slängde nyss min pÃ¥ Ã¥tervinningscentralen och det var en härlig upplevelse  Thumbsup
Hälsningar!
-Johnny

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #85 skrivet: 19 maj 2011, 22:18:08 »
Hej,

Siffrorna nedan är för en liknande pump som Julas.
Den körs i Skåne.

Har man tur och maskinen håller är den hemräknad på 3 år. (i Skåne).
Dock ska det finnas en uppdaterad variant med elektronisk exp ventil. Jag vet inte om Jula har den än.

Period:2011-01-26  till 2011-02-10 (15 dygn)
Ute temp under perioden: Min -11.6 , Max 8.1 , Medel -0.8 (enl. temperatur.nu)
Elmätare VP = 440 kWh
Värmemätare VP = 950 kWh
COPenergi = 2.16

Period:2010-12-28 till 2011-01-26 (29 dygn)
Ute temp under perioden: Min -14.4 , Max 6.0 , Medel -1.0 (enl. temperatur.nu)
Elmätare VP = 899 kWh
Värmemätare VP = 1827 kWh
COPenergi = 2.03
Elmätare elpanna+VVB spets =789 kWh

Period:2010-11-28 21:00 till 2010-12-28 21:00
Ute temp under perioden: Min -21.6 , Max 4.0 , Medel -5.8 (enl. temperatur.nu)
Elmätare VP = 914 kWh
Värmemätare VP = 1656 kWh
COPenergi = 1.81
Elmätare elpanna+VVB spets =1627 kWh

 

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #86 skrivet: 20 maj 2011, 14:14:31 »
Jag håller fullständigt med Johnny2d. Jag skulle aldrig rekommendera någon att
köpa en. Inte ens om man får den gratis. Skräp skräp skräp.

Mvh
Patrik
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad Labbas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #87 skrivet: 31 maj 2011, 17:41:15 »
Tjabba...jag har en Julapump som jag installerade hösten 2010...den har fungerat klockrent i vinter...klarat mitt hus ner till-16 utan stödvärme...ca 170m2...jag tror faan inte det är sant nästan..installerad på befintlig panna..PK10a...kört med 48C i börvärde....dessutom Billig i inköp....bara +

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #88 skrivet: 31 maj 2011, 21:29:50 »
Måste ha superisolerat hus, -15 så ger den 3kw..ibland funderat på luft/vatten..men men..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #89 skrivet: 31 maj 2011, 21:57:37 »
mm, kan rimligen inte vara 6200:an

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #90 skrivet: 01 juni 2011, 04:58:08 »
Det är ju bara till att gratulera. Det är nog inte alla som har den erfarenheten med denna pump ;)
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #91 skrivet: 01 juni 2011, 09:18:17 »
Tjabba...jag har en Julapump som jag installerade hösten 2010...den har fungerat klockrent i vinter...klarat mitt hus ner till-16 utan stödvärme...ca 170m2...jag tror faan inte det är sant nästan..installerad på befintlig panna..PK10a...kört med 48C i börvärde....dessutom Billig i inköp....bara +

Till Anslut-modellen medföljer en 3kw elpatron, kan du bekräfta att denna varit avslagen vid -16 ºC drift.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #92 skrivet: 01 juni 2011, 10:06:04 »
Tjabba...jag har en Julapump som jag installerade hösten 2010...den har fungerat klockrent i vinter...klarat mitt hus ner till-16 utan stödvärme...ca 170m2...jag tror faan inte det är sant nästan..installerad på befintlig panna..PK10a...kört med 48C i börvärde....dessutom Billig i inköp....bara +

Du hade kunnat spara pengar, det hade räckt om du bara köpt elpatronen.
Du hade fått samma förnämliga egenskaper
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #93 skrivet: 01 juni 2011, 10:39:58 »
Och kanske lika bra Cop..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #94 skrivet: 13 juni 2011, 22:11:38 »
Alla ni som klankar ned på denna pump, har ni egna erfarenheter eller "tycker" ni bara?

Med tanke på hur många som Jula levererat och så lite klagomål som återfinns på nätet och att det enligt forumet i stort sett är samma pump som t.ex. Energicentra har så är det märkligt att denna pump dizzas medan t.ex. Energicentras hissas här.
Nån som kan förklara för en stackare som inte begriper bättre a:gl
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #95 skrivet: 14 juni 2011, 11:30:41 »
Nja, man kanske dissar ECpumpen mindre efterssom de som säljer dom är engagerad och hjälper till och få grejjerna i ordning och löser reklamationer mm. Men för min del så har jag avverkat 3 utedelar av FOMAs variant och det är då bevisligen ren dynga och rat. Har några stående om nån vill ha en sån som ankare eller dra efter bilen eller nått.

Vill tillägga att tyvärr så förstår inte alla därute Om deras pump levererar rätt energi eller inte. Känner dom som tex varit nöjd med att deras L/L pump fläkt snurrat och denne trott att allt fungerar som det ska, trots att det inte fanns gas i maskinen. Andra som har anslutpumpen förstår att de är totalt lurade och i brist på support och lösningar som kan få maskinen att fungera bara ger upp. Ett internetforum är ännu inte något som alla orkar med att sätta sig in i och delta på.
Så jag är övertygad om att det sitter väldigt många maskiner därute på väggarna som inte alls levererar och ägaren förstår det inte eller inser att det är för dyrt att ta dit en kylkille för att i bästa fall inse att anläggningen är skit och denne bör köpa en bra anläggning istället. Det kan säkert dock vara jobbigt att erkänna för sig själv att man slängt 30-40000 i sjön när man skulle invest-era i familjens ekonomi och göra miljön en tjänst.

-j2d

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #96 skrivet: 18 juli 2011, 22:46:12 »
@johnny2d
"Vill tillägga att tyvärr så förstår inte alla därute om deras pump levererar rätt energi eller inte"

Jag har fört den diskussionen på annat håll här i forumet, min åsikt är att ALLA L/V & V/V värmepumpar borde vara försedda med mätning av upptagen & avgiven energi, men oj va skit jag fick för detta.
För dyrt, behövs inte, en duktig installator kollar detta vid installation & sen förändras inget och hur mycket idiotargument som helst.

Med en korrekt sådan mätning + info om fel per gångtimme (i snitt) så skulle det vara mycket lättare att utvärdera pumparna istället för att bara höra åsikter.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #97 skrivet: 10 oktober 2011, 14:09:10 »
Hej
Har nu haft igång min vp i nästan två år. Min totalförbrukning el i huset är nu 13500 KWh inkl hhelen.
Hade i vintras stopp pga gasläckage i den gröna givaren i inneskåpet men
fick det lagat av tekniker utsänd av Jula.
Sedan dess har pumpen funkat u a.
Just nu har jag den på 29 grader vattentemp.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #98 skrivet: 11 oktober 2011, 10:21:00 »
Hej Ulf,

kul att höra att du är nöjd.
Har du försökt ha nån form av uppföljning på COP?
Kör du den direkt mot värmesystemet eller via acc-tank?
Ung. hur stort hus har du?
Hur har du löst varmvattnet?

många frågor, men är man nyfiken så är man :D
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #99 skrivet: 12 oktober 2011, 10:35:33 »
En bra fråga till Ulf är vilken förbrukning han hade innan jula pumpens intåg =)

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #100 skrivet: 14 oktober 2011, 18:37:21 »
Jag värmer bostadshuset som är ca 100 kvm i bottenplan och ca 30 överplan.
Gammalt hus byggt med torpargrund och noll isolering i bjälklaget.
Huset värmdes när jag köpte det med ädre oljepanna. Tidigare drog den
ca 3-3.5 kbm per år.
När jag köpte vp så trodde jag inte att det skulle bli sådana vargavintrar som de två senaste utan mer normala för södra västkusten.
När det blir riktigt kallt och blåsigt så behöver jag direktelelement. Förbrukningen på dessa ingår i de kwh som jag angett.
Acktanken är Julas kombitank, 300 liter.
Varmvattnet förvärms i acktanken innan det går in i elvvb och upp till 65 grader.

Utloggad makadam

  • Pens. maskintekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Julas Anslut lv 6200W
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #101 skrivet: 15 oktober 2011, 20:42:45 »
Jag har just sparkat igÃ¥ng min pump och nu pÃ¥ andra dygnet kan jag konstatera att det fungerar tillfredställande. Börvärdet mot tanken är ställt pÃ¥ 39 gr och medeltemperaturerna  var 6.6 resp 6.5gr. EnergiÃ¥tgÃ¥ngen över 1 dygn var  15.28 resp 17.28 kWh som ger effekten 0.64 resp 0.74 kWh/h eller rätt och slätt kW. Att öka tappvattnet frÃ¥n 39 grader till ca 50 gr med doppvärmaren drog lite mer än 1 kW under senaste dygnet. Jag har ett par energimätare frÃ¥n Clas Ohlsson under stickpropparna till pumpen och doppvärmaren. Inomhus har jag 20-22 gr nÃ¥got reglerade med termostater pÃ¥ elementen och har dÃ¥ svalare i köket. Jag har inte monterat nÃ¥gon shunt än men jag har en automatshunt med termostat liggande som jag ämnar montera nästa Ã¥r. Som säkerhet har jag den gamla l/l pumpen samt vedpanna om nÃ¥got skulle falera.
Hälsningar makadam
Villa byggd 1918 i Huddinge , i väggen 20 cm slaggsten,luftspalt 5 cm med korksmulor och utanpå 5 cm slaggsten. 68kvm i planet två våningar och brutet tak samt hel källare. Värmd med Panasonic l/l E9CKP5, 5kW, i 7 år med förbrukningen sista året 11000 kWh. Nyinstallerad Anslut 6200kw mot Anslut 300l ackumulatortank.

Denniz

  • Gäst
Denniz
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #102 skrivet: 25 oktober 2011, 15:17:38 »
Hej alla glada
Sitter hos Pappa med besluts .... Hur svårt är det att instalera en Anslut 9000+3000w vi har i dag en kombi panna modellä tv 1984 det rinner i väg en hel del pengar då han oftast går för el 2*4,5kw. Med följer en BRA manual? Modell Ikea?mvhD

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #103 skrivet: 25 oktober 2011, 15:29:37 »
Själva kylkretsen måste kopplas in av en behörig kyltekniker. I övrigt är det ström till utedelen, två vattenrör - fram och retur till innedelen samt en kabel mellan inne- och utedel som skall kopplas in.

Manual finns på Julas hemsida:
http://www.jula.se/media/pdf/product/manual/416086_SV-NO-PL-EN_20110629.pdf
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #104 skrivet: 26 oktober 2011, 12:00:32 »
Läste i ett inlägg om att alla vp borde ha mätare för energi in/ut.
Givetvis. Hoppas att det kommer med i de nya vp krav som är på g.
Tror de ska vara i kraft 2013?
Nu ligger min vp och drar ca 12 kwh per dygn när jag satt vattentemp på +31
vilket ger ca 21 i huset. (130 kvm och med självdrag i dubbel bemärkelse)
Inkommande vatten i huset ligger på ca 30 (förlorar en del på en 8 m kulvert
från uthuset/gamla pannrummet till bostadshuset)
Tycker ni att det är ok med förbrukningen?

Utloggad makadam

  • Pens. maskintekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Julas Anslut lv 6200W
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #105 skrivet: 02 november 2011, 11:37:37 »
Läste i ett inlägg om att alla vp borde ha mätare för energi in/ut.
Givetvis. Hoppas att det kommer med i de nya vp krav som är på g.
Tror de ska vara i kraft 2013?
Nu ligger min vp och drar ca 12 kwh per dygn när jag satt vattentemp på +31
vilket ger ca 21 i huset. (130 kvm och med självdrag i dubbel bemärkelse)
Inkommande vatten i huset ligger på ca 30 (förlorar en del på en 8 m kulvert
från uthuset/gamla pannrummet till bostadshuset)
Tycker ni att det är ok med förbrukningen?

Hej ulfblaholm,
jag har mätt inmatad energi under 20 dygn och får då den genomsnittliga effekten 0,83 kW men det tog lite tid att ställa in elementens termostater för att erhålla en inomhustemp på 21-22 grader.
Vi kan nog inte jämföra våra installationer då jag värmer tanken till 45 grader och utnyttjar tappvattnet från tanken medan du har en extern varmvattenberedare.
Jag körde som du förut men använde doppvärmaren för att höja från 32 grader till ca 50 men ändrade till nuvarande då doppisen drog 8 kWh/dygn.
Tappvattnet räcker gott och väl för ett litet hushåll.
Din förbrukning är mycket låg, går pumpen hela dygnet och använder du nattsänkning?
Vet du hur mycket din VV-beredare har för effekt?
Hälsningar makadam
 
Villa byggd 1918 i Huddinge , i väggen 20 cm slaggsten,luftspalt 5 cm med korksmulor och utanpå 5 cm slaggsten. 68kvm i planet två våningar och brutet tak samt hel källare. Värmd med Panasonic l/l E9CKP5, 5kW, i 7 år med förbrukningen sista året 11000 kWh. Nyinstallerad Anslut 6200kw mot Anslut 300l ackumulatortank.

Surfbob

  • Gäst
Surfbob
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #106 skrivet: 02 november 2011, 13:38:56 »
Jons vvs i laholm är duktiga på solfångare. de har folk i bolaget med stort intresse för solenergi. av min erfarenhet väldigt duktiga

Utloggad erland10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #107 skrivet: 12 november 2011, 11:47:54 »
Hej
intressant läsning om dessa pumpar, har själv installerat en 6 kw jula lv pump. Har dock haft en del problem, upplever att den inte levererar vad den lovar i effekt. Är det någon som vet vad den ungefär bör kunna höja inkommande vattentempeatur med vid max effekt.
Min höjer med bara ca 1,5 grader

Utloggad erland10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #108 skrivet: 12 november 2011, 12:01:05 »
glömde visst skriva att detta var vid en utetemperatur -1

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #109 skrivet: 12 november 2011, 12:23:33 »
Min FOMA höjer ca4grader nu när gasen är justerad. Innan det ca1,5 som din. Be någon kylfirma kolla!

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #110 skrivet: 12 november 2011, 13:12:48 »
I julas datablad står det 2-5 grader, om det är bra eller dåligt vet jag inte.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #111 skrivet: 27 november 2011, 20:33:56 »
Tips:
De her varmepumpene på Jula (L/V eller L/L) har en stort potensiale til forbedring gjennom en enkel tilleggsisolering av det som er varmt i kompressorrommet.
Alt etter årsmodell er det ingen eller litt isolasjon. Isoler alt som holder høyere temperatur enn utetemperatur på det du finner i pumpen, og pumpen avgir mellom 20-30% mer effekt, som ved -15 ºC betyr 300-500W "free energy".

http://www.byggebolig.no/index.php?action=dlattach;topic=22559.0;attach=53052;image
http://www.byggebolig.no/index.php?action=dlattach;topic=31111.0;attach=52459;image
http://www.byggebolig.no/index.php?action=dlattach;topic=31111.0;attach=52465;image
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=38276.0;attach=21728;image

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #112 skrivet: 29 november 2011, 16:28:14 »
Hej ulfblaholm,
jag har mätt inmatad energi under 20 dygn och får då den genomsnittliga effekten 0,83 kW men det tog lite tid att ställa in elementens termostater för att erhålla en inomhustemp på 21-22 grader.
Vi kan nog inte jämföra våra installationer då jag värmer tanken till 45 grader och utnyttjar tappvattnet från tanken medan du har en extern varmvattenberedare.
Jag körde som du förut men använde doppvärmaren för att höja från 32 grader till ca 50 men ändrade till nuvarande då doppisen drog 8 kWh/dygn.
Tappvattnet räcker gott och väl för ett litet hushåll.
Din förbrukning är mycket låg, går pumpen hela dygnet och använder du nattsänkning?
Vet du hur mycket din VV-beredare har för effekt?
Hälsningar makadam

Min vv-beredare är på 2 kw, 80 l och använder det i multitanken förvärmda vv. Nu i november ligger min förbrukning på 27 kwh/dygn, varav vp 16. Använder en vanlig mätare och ser vad vp drar. Ligger nu på mellan 500-900 w med vp ställd på vattentemp 36. Men november har varit rel varm. Totalt kommer vp+hh för nov-förbrukningen att bli ca 840 kwh. Att köra på elpatronen i acktanken är farligt. Vp blir då lite "lat". När det är riktigt kallt försöker jag ställa elpatronen så att den endast går in när vp frostar av.

T-E

  • Gäst
T-E
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #113 skrivet: 04 januari 2012, 14:44:13 »
Jag funderar på att köra en Anslut 6200W luft/vatten mot min golvvärmeslinga endast. Vad tror ni om det?
Misstänker att jag måste komplettera med Anslut acc-tank för att få stabilitet i systemet. Har idag en Thermotech elpatron+cirkulationspump och jag behöver vattentemp 22 till 35 grader beroende på utekyla. Klarar Anslut detta utan problem? Tänkte låta Anslut "förvärma" vattnet innan det går in in Thermotech elpanna, så får elpannan spetsa om det behövs.

Inget till varmvattenberedaren, den står helt avsides och får fortsätta gå på el.

:)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #114 skrivet: 04 januari 2012, 15:59:31 »
Hur stort golvvärmesystem har du och hur mycket vatten är det i elpannan? Julas tekniktank är väl lite overkill bara för att öka volymen i systemet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

T-E

  • Gäst
T-E
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #115 skrivet: 05 januari 2012, 08:58:54 »
Jag har sex slingor på max 70-80meter. Tre av slingorna är betydligt kortare.
Jag har ingen koll på hur stor vattenvolym det är i systemet, pannan är bara en liten elpatron med expansionskärl och cirkulationspump. Kanske räcker det utan acc-tank? men då kommer väl pumpen att slå av och på hela tiden?

Jag ser på elförbrukningen att elpannan går på 2-4 kw (max 6kw, men det händer aldrig om det inte är -30c ute) och kostnaden drar iväg rejält då utetemp håller sig kallare än -10c. Om inte pumpen klarar att värma till ca +30c vid -15/-20 grader ute så är det nog ingen idé...




Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #116 skrivet: 09 januari 2012, 22:52:13 »
I julas datablad står det 2-5 grader, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Jag har en  Anslut 6200 som jag varit missnöjd med i 1,5 Ã¥r den ger ca 2 grader och det tycker Jula är ok med ett vatten flöde pÃ¥ 0,33 kg/s tidigare angavs ett flödde pÃ¥ 0,2 kg/s men värdet byttes när man bytte kundkontakten för min reklamering. Var har du hittat dessa uppgifter om 2-5 grader har du ocksÃ¥ flödesvärden? Min känsla är att jag har 0 i tillskott vid minusgrader ute.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #117 skrivet: 11 januari 2012, 10:50:39 »
Jag har en  Anslut 6200 som jag varit missnöjd med i 1,5 Ã¥r den ger ca 2 grader och det tycker Jula är ok med ett vatten flöde pÃ¥ 0,33 kg/s tidigare angavs ett flödde pÃ¥ 0,2 kg/s men värdet byttes när man bytte kundkontakten för min reklamering. Var har du hittat dessa uppgifter om 2-5 grader har du ocksÃ¥ flödesvärden? Min känsla är att jag har 0 i tillskott vid minusgrader ute.

Du skriver 0,33kg/s - menar du 0,33liter/sek ?, det är alldeles för hög genomströmning i så fall.
Jag håller på och labbar med en gammal foma, den ger bäst vid 0,610/m3-tim =0,169 liter sek = 10,1L/min
Växlaren lyfter då c:a 5,5 ºC ingående/utgående temp, detta med bästa fyllnadsgrad av R410a i pumpen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #118 skrivet: 11 januari 2012, 21:18:47 »
Med ca 8 m(4+4m) 22mm cu rör mellan panna och växlare så låg
min Pioneer på 0.20 l/s med original cp.Med en grundfors cp i
läge III ligger jag just nu på 0.21 l/s.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #119 skrivet: 12 januari 2012, 19:18:46 »
Jag har en  Anslut 6200 som jag varit missnöjd med i 1,5 Ã¥r den ger ca 2 grader och det tycker Jula är ok med ett vatten flöde pÃ¥ 0,33 kg/s tidigare angavs ett flödde pÃ¥ 0,2 kg/s men värdet byttes när man bytte kundkontakten för min reklamering. Var har du hittat dessa uppgifter om 2-5 grader har du ocksÃ¥ flödesvärden? Min känsla är att jag har 0 i tillskott vid minusgrader ute.

TYvärr lyckas jag inte hitta det nu, men nÃ¥gonstans hittade jag det när jag skrev förra inlägget...  Sc:,h

/G
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #120 skrivet: 14 januari 2012, 18:48:30 »
Ja jag menar 0.33l/s jag fick värdet som kg men det är samma. Teltur verkar ha bra koll på flödet, hur mäter jag på ett ekelt sätt finns det hyggligt billiga flödesmätare som ger godtagbart resultat?
En till fråga Art Deco skriver med bästa fyllnadsgrad hur vet jag vilken det är?
Mvh Bloaja :D

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #121 skrivet: 14 januari 2012, 18:52:41 »
En sak till, cirkulationspumpen i min Anslut 6200 är ställd på ett värde jag inte kan ändra, någon som ändrat detta jag vill inte strypa energin och c-pumpen är ställbar i orginalutförande.
Mvh. Bloaja  :D

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #122 skrivet: 14 januari 2012, 23:51:24 »
Vid vilken utetemperatur fick du 2 graders höjning? Med det flödet blir uteffekten pÃ¥ pumpen: 0,33*2*4.18=2.8 kW. Vet du vad maskinen konsumerar i effekt? (Har för mig att maxförbrukningen ligger runt 1750 kW) och dÃ¥ fÃ¥r du ett finfint COP pÃ¥ hela 1,6.  :D
Annars ligger COP mätt över tiden för en liknande maskin drygt 2 vid 0 graders utetemp och då är avfrostningsförluster inräknade. Om det nu inte var ruskigt kallt när du mätte temphöjningen på 2 grader så ger inte din pump särskilt bra effekt. Det höga flödet genom växlaren kan vara en anledning.
 
 
 

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #123 skrivet: 15 januari 2012, 21:03:34 »
Som sagt är 0.33 l/s alldeles för högt för originalpumpen.
Omkring 0,2 och lägre är vad man kan räkna med.
Så 0,2*2*4.18=1,67 kW är alldeles för lite ,såvida inte utetempen ligger under -20 ºC(1,8kW ;))

Bra flödesmätare är ganska dyra , satsa istället på en värmemätare.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #124 skrivet: 18 januari 2012, 20:43:21 »
Jag har ett COP värde på ca 1,5 runt 0 grader räknat med 0,33 som jag själv starkt betvivlar, jag har elmätare på VP och också data för förbrukning tidigare år jag tror inte att jag har något tillskott av pumpen under 0 grader därför slog jag av den förra vintern.
Vad menas med värmemätare? :'(

Utloggad hebopats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #125 skrivet: 01 februari 2012, 07:19:05 »
Jag kollade den inbyggda cirkulationspumpen i min innerdel, eftersom den låter väldigt mycket. Det visade sig att den inte alls var variabel, så som man tror, det steglösa reglaget på ovansidan mellan 1 och 3 har ingen funktion. Är bara en plastarm som inte någon funktion. Har ni det på era?
mvh Patrik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #126 skrivet: 01 februari 2012, 13:24:34 »
Vad menas med värmemätare? :'(

En mätare som mäter den energi VP'n tillför värmebäraren. Principen är att man mäter flödet och temperaturhöjningen och multiplicerar med vattnets (eller vad man nu har för värmebärare) specifika värmekapacitivitet.
Om du vet det och hur mycket elektrisk energi som tillförs så kan du räkna ut exakt COP.

Vill man göra det enkelt för sig så köper man en färdig mätare:
http://www.energibutiken.se/sv/11-varmematare

Vill man pyssla lite själv så köper man en flödesmätare och nåt lämpligt system för att logga flödet och temperaturen, sen räknar man ut energin.

Vill man komma riktigt billigt undan så gör man en hyfsad uppskattning av flödet och mäter temperaturerna manuellt när kompressorn går...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #127 skrivet: 01 februari 2012, 21:38:41 »
Jag kollade den inbyggda cirkulationspumpen i min innerdel, eftersom den låter väldigt mycket. Det visade sig att den inte alls var variabel, så som man tror, det steglösa reglaget på ovansidan mellan 1 och 3 har ingen funktion. Är bara en plastarm som inte någon funktion. Har ni det på era?
mvh Patrik
Hej Patrik
Att CP börjar låta är ett standard fel på dessa pumpar och det går inte
att ändra hastigheten på dom flesta.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #128 skrivet: 04 februari 2012, 15:38:06 »
Min CP på LV6200 är frånkopplad från reglagevredet genom att axeln är avklippt jag värmde en spårskruvmejsel på gasol och smälte ner ett spår i axeln så att jag kan reglera med hjälp av skruvmejsel,
 den var ställd pÃ¥ mittre läget av 3 men endast detta läge och det högsta fungerade läge ett var 0.
Har även kopplat in en pump och konstaterat att jag har ett flöde på 0,25 l/s.
Mitt COP värde varierar med effekten vid inmatat 1,2 KW får jag COP 1,1 vid -2 grader men vid 1,7 kW får jag COP 1,6 vid -2. Kan grundförbrukningen på pumpen slå igenom så mycket?
Jag har också konstaterat att jag inte får mer än ca 70% av angiven effekt det kan väl inte vara ok?

Lars-Göran Josefsson

  • Gäst
Lars-Göran Josefsson
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #129 skrivet: 27 februari 2012, 17:19:01 »
Hej!

Ny här. Jag undrar om det skulle gå att koppla någon av Julas Anslut (luft/vatten) pumpar direkt på en förberedd slinga som är dragen till mitt garage? Slingan är dragen som förberedelse för att sätta element i garaget alltså (fast jag har inte isolerat eller installerat element där - men slingan blir varm).

Jag funderar i sÃ¥ fall ocksÃ¥: Behövs cirkulationspumpen som  följer med värmepumpen, eller orkar den i min värmeväxlare (fjärrvärme som grundvärme) troligen med som enda pump?

Vore det OK att placera utedelen inne i garaget? Kan det vara några nackdelar med det?

Funderingen innebär alltså att bara ge ett tillskott från värmepumpen på det cirkulerande systemet och låta nuvarande värmeväxlare gå på vid riktigt kallt väder och låta den även sköta allt varmvatten.

Tacksam för hjälp och vägledning eftersom jag som sagt är ny på detta.

MVH

Larsa

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #130 skrivet: 27 februari 2012, 19:28:41 »
Om du sätter utedelen i garaget så blir det väldigt kallt där...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #131 skrivet: 27 mars 2012, 21:40:15 »
 dontknaow Som missnöjd ägare till Jula Luft/vatten pump avrÃ¥der jag till köp, jag har jobbat 1,5 Ã¥r för att fÃ¥ den utlövade effekten men kundmottagaren glider undan och begär nya mätningar hela tiden.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #132 skrivet: 28 mars 2012, 08:33:22 »
Lars-Göran,
som Purjo skriver kommer ditt garage att kunna användas som frysrum om du monterar pumpen där. Dessutom blir effekten på VP fort obefintlig. För att en luftvärmepump skall fungera krävs god luftcirkulation - ny fräsch luft hela tiden.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #133 skrivet: 28 mars 2012, 09:20:13 »
dontknaow Som missnöjd ägare till Jula Luft/vatten pump avråder jag till köp, jag har jobbat 1,5 år för att få den utlövade effekten men kundmottagaren glider undan och begär nya mätningar hela tiden.

Ytterligare ett argument för att ALLA l/v & v/v värmepumpar ska vara försedda med mätare för upptagen & avgiven effekt så att man kan konstatera om Cop ligger rätt. Men vilket j..a liv det varit varenda gång jag försökt argumentera för detta här!
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #134 skrivet: 28 mars 2012, 18:57:42 »
Hej LasseT
Du är inte ensam här , att tycka så. ;)

dontknaow Som missnöjd ägare till Jula Luft/vatten pump avråder jag till köp, jag har jobbat 1,5 år för att få den utlövade effekten men kundmottagaren glider undan och begär nya mätningar hela tiden.
Om du vill så kanske vi kan hjälpa dig här och se om det är nåt fel på pumpen.
Då måste vi ha lite mer data på effekter och temperaturer.
Dessa värden vid samma tidpunkt behövs:
1. Upptagen EL effekt + antal effekt prickar på displayen
2. Vatten Temp IN/UT/ :dt:
3. UteTemp
4. Hetgastemp (Mät på det grova gasröret in till växlaren med isfri uteförångare , säg 5min efter avfrostning)

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Tresk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #135 skrivet: 12 december 2013, 06:46:23 »
Jula verkar ha kommit med nån nyare modell nu på 6000w ser det ut som
http://www.jula.se/media/pdf/product/Product%20sheet/SE/416107,416086_SE_20130904.pdf
Den finns att köpa nu för 12995:- som jula club medlem...

är det någon som vet nått/har köpt den?

Sen undrar man ju förstås hur det har gått med era gamla pumpar , nu när det har gått några år
har dom betalat tillbaks sig, eller var det inte värt allt strul?

Mvh. Danne  :)

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #136 skrivet: 12 december 2013, 20:14:00 »
Tresk, i all välmening, efter att du har läst den här tråden, funderar du seriöst på att köpa en Jula-pump?
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #137 skrivet: 15 december 2013, 10:43:37 »
Tresk, i all välmening, efter att du har läst den här tråden, funderar du seriöst på att köpa en Jula-pump?

nu va det väl den nya modellen han undrade över? och den kanske är mycket bättre än den gamla eller lika. men troligtvis inte sämre. men hur bra mot den gamla är den?  är barndomsfel fixade eller är det samma "skit?"

man vet ju inte om jula orkar bry sig för att hitta bättre eller bara letar billigaste.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #138 skrivet: 15 december 2013, 14:32:03 »
Han får fundera på vilken pump han vill. Men människan har utvecklats mycket tack vare att vi har haft möjlighet genom det skrivna ordet att lära från historien. Det har inte djur, förutom instinkt startar de varje generation med vad mamma/pappa lär dem, om och om igen....Det är därför de inte utvecklats i den takt homo sapiens gjort.

 Jag vill argumentera att de som envisas med att inte ta lärdom av andras misstag, utan prompt bara kan lära sig av sin egna, kommer genom sina liv ha vad dem själva brukar beskriva som "ständig otur"...

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #139 skrivet: 15 december 2013, 16:10:19 »
 tummenupp
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #140 skrivet: 15 december 2013, 16:34:02 »
HansMarten tummenupp

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #141 skrivet: 15 december 2013, 21:08:01 »
Det som skulle vara kul att veta är ju hur många som är nöjd med pumpen.
Dom flesta som skriver på de här forumet är ju missnöjda och vill ha hjälp av den anledningen, inte många som loggar in här bara för att skriva att deras pump funkar så bra oavsett vilket märke dom har...

Så även för att de finns en del negativt skrivet här så tror jag nog att de finns dom som sitter hemma i de tysta och har en pump som funkar som den ska och tjänar in pengar åt dom.
Hittills verkat min funka bra förutom att den blir lite "knäpp" efter att de varit kallare än typ -10 ett tag, då kan den avfrosta lite väl sent.
Det jag haft att göra med Julas support har funkat fint, väldigt trevliga att prata med och verkar kunniga.
Men jag kan ju ha fel, med tanke på att "alla" skriver ner pumpen så har jag säkert fel.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #142 skrivet: 15 december 2013, 21:37:36 »
Jag har monterat motsvarande pump, men av märket EnergySave....hos min son.

Det brummar för andra vintern i rad nu...utan några som helst problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #143 skrivet: 16 december 2013, 10:36:36 »
är det någon som vet nått/har köpt den?

Jo men visst finns det väl några som vet lite; ACE, Teltur, Art Deco, torbjorn_forsman, Greven1 mfl.
Mitt enda bidrag är att själva kategorin trÃ¥den ligger i var ett löst utslängt förslag frÃ¥n min sida för nÃ¥got Ã¥r sedan. Underligt nog prenumererar jag inte pÃ¥ den själv.  ::)
En tråd med mätning av flödet på plåtvispen är jag skyldig till.

En pump till är ES som rocas nämner. Den finns desutom effektsiffror för, enligt EN14511.
Energicentratråden är forumets tjockaste tråd och jag har inte orkat mig igenom den utan bara dykt ner efter de saker jag letat efter.
Den positiva vinkeln blir då att pumpen är en av forumets mest väldokumenterade. ;)

Tråden handlar om den äldre Anslut med kapillärrör. Min LVE är kanske den fulaste ankungen man kan hitta, utrustad med kapillärrör och plåtvisp till fläkt, dålig cirkulationspump samt omöjlig styrning av temperatur mot luftsensor.

Jag har två begagnade som "aldrig fungerade", de var närmast gratis.
Den jag kör med kommer från ett företag som tagit hem den från kund då de aldrig fick ordning på den. Den har gått som en klocka.
Den andra, som gått mindre, är körd av en som hade beck i sitt vv-system=döden för vvx samt en taskig tempsensor till förångaren. De är känsliga på fyllnadsmängd och ska justeras efter överhettning. De här sakerna bäddar för en katastrof när pumpen marknadsförs mot hemmafixare.

De där problemen finns inte kvar i de nyare. De har elektronisk expansionsventil, bättre fläkt samt ny cirkulationspump. Om effekten räcker är den första frågan man bör ställa sig. Du har bara strax över 2,5kW kvar vid -15°. Om allt fungerar optimalt.
Och som med alla värmepumpar måste man kunna köra mot så låg temperatur som möjligt.

Utloggad Haseman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #144 skrivet: 28 december 2013, 16:47:26 »
Nu har jag köpt en sån här pump utav den nya modellen som Tresk länkar till.

Mest för att den var snuskigt billig och att den angivna effekten räcker för mitt ändamål. Har redan en vedpanna och ackumulatortank med varmvattenslinga som förvärmer innan varmvattenberedaren
Så jag är endast ute efter att slippa elda under våren till hösten.

Jag har dock en fråga. Räcker det med 22mm rör mellan ackumulatortanken och värmepumpen eller skall jag gå på 28 mm?
Anslutningarna till värmepumpen är R20.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #145 skrivet: 28 december 2013, 17:04:57 »
Jag skulle ha kört med 28mm. Om det inte bara är nångra enstaka meter mellan så blir det för klent med 22.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #146 skrivet: 28 december 2013, 17:07:17 »
Jag drog 22mm till min 6kW som sen blev en 11kW och sitter fast med 22mm. Hade LÄTT kostat på mig 28mm eller mer från början om jag fick göra om. Även om jag haft en 6 kW-pump.

Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Haseman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #147 skrivet: 28 december 2013, 17:26:51 »
Då vart det bestämt iaf för min del. Det blir 28 mm.
Hade tänkt 28 mm men när jag packade upp den och såg att den hade R20 så blev jag lite fundersam.

Argumentet med att det kanske sitter en kraftigare pump där om några år är bra nog =)

Hmm

  • Gäst
Hmm
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #148 skrivet: 09 januari 2014, 18:48:21 »
Kan denna http://www.jula.se/luft-vattenvarmepump-9-3kw-416086 vara ett bra köp om huset ligger i Skåne och man har realistiska förväntningar på den samt kompletteras av en kassett i kaminen? Är det värt att låta Jula installera den för 15.000 (innan ROT, men dyrt tyckte jag det lät). Det är ju med en manual så är det tänkt att man ska klara det själv? (Utom den där kylgrejen då som det står i manualen om)

Andreas L

  • Gäst
Andreas L
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #149 skrivet: 19 januari 2014, 08:22:22 »
Köpte en sån pump för 2 år sen ren skit den fungerade 1 år sen gick utedelen sönder fick en ny på garanti efter en massa strul med jula nu 1 år senare gick den sönder igen jag kanske har otur men nog ska grejorna hålla mer än 1 år så nu åker skiten ut till förmån av en ricktig pump.

Utloggad COlof

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #150 skrivet: 20 januari 2014, 22:39:53 »
Är det någon som har erfarenhet av att köra denna pump mot acktank med slinga för varmvatten de varmare årstiderna. Cirkulationspumpen går väll konstant när "maskinen" är påslagen!? Detta motverkar skiktning i tanken, och i kombination med att det inte går att ställa någon hysteres i styrningen, borde kompressorn behöva starta ofta!?
Tänker jag rätt?
Nibe F2120-16 SMO40, värmer Villa Varm ca 270 kvm golvyta.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #151 skrivet: 21 januari 2014, 05:08:03 »
CP slår av när pumpen inte går med börvärde över 45 grader.

Utloggad COlof

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #152 skrivet: 21 januari 2014, 10:49:34 »
Ok, intressant. Men då följer det alltså med en givare för dykrör i acktank?
Annars vet ju inte styrningen temp i systemet om inte cp går?
Kan heller inte finna någon info ang hysteres i manualen.
/Kristian

Nibe F2120-16 SMO40, värmer Villa Varm ca 270 kvm golvyta.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #153 skrivet: 22 januari 2014, 07:20:28 »
Jag har en LVE-06 och där sitter givaren i ett dykrör till kärlet för elpatronen. Men jag har flyttat ut den till tank. Har för lågt flöde genom vvx och i kombination med vintertemperaturer vid nollan funkar det dåligt.
Tre grader är nog det normala mot vatten tror jag. Har för mig jag läst om någon som hade ett kort som gav fem grader här på forumet. Mot luft är det två grader och det fungerar inte att köra med.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #154 skrivet: 22 januari 2014, 09:09:28 »
Ok, intressant. Men då följer det alltså med en givare för dykrör i acktank?
Annars vet ju inte styrningen temp i systemet om inte cp går?
Kan heller inte finna någon info ang hysteres i manualen.
/Kristian

Den kör igång CP kortvarigt då och då när värmepumpen står stilla för att pumpa fram vatten med aktuell temperatur till den enda tempgivare som finns.
Jag har för mig att det står i den här programvarubeskrivningen som somliga kallar för servicemanual, hur den sköter temperaturregleringen.
http://www.abatronic.pl/images/pompy_ciepla/dci_powietrze_woda/ahp-12dcg/AHP12DCG_working_program.pdf
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #155 skrivet: 23 januari 2014, 05:24:39 »
Den där har jag men det stÃ¥r inget om skillnaden i till/frÃ¥nslag vad jag kommer ihÃ¥g.  dontknow
Jag matar min cp separat eftersom det är den enda jag har och jag provade bara en gång vid installationen för två år sedan att den stängde av cp över 45°, det är allt. Har ett annat kort liggande som jag inte provat än, 3 grader funkar för mig så det har inte känts angeläget att prova. Tror det var Teltur här inne som provat ett par andra kort med olika tempintervaller?

Utloggad Sandaa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #156 skrivet: 21 april 2014, 22:39:07 »
Det som skulle vara kul att veta är ju hur många som är nöjd med pumpen.
Dom flesta som skriver på de här forumet är ju missnöjda och vill ha hjälp av den anledningen, inte många som loggar in här bara för att skriva att deras pump funkar så bra oavsett vilket märke dom har...

Så även för att de finns en del negativt skrivet här så tror jag nog att de finns dom som sitter hemma i de tysta och har en pump som funkar som den ska och tjänar in pengar åt dom.
Hittills verkat min funka bra förutom att den blir lite "knäpp" efter att de varit kallare än typ -10 ett tag, då kan den avfrosta lite väl sent.
Det jag haft att göra med Julas support har funkat fint, väldigt trevliga att prata med och verkar kunniga.
Men jag kan ju ha fel, med tanke på att "alla" skriver ner pumpen så har jag säkert fel.
Jeg har Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W + dobbeltmantlet varmtvannsbreder OSO EP 300.
Pumpa fungerer ok, men leverer ikke nok effekt når det er kaldt og mye vind. I januar 2014 var det vind og -10 °C og da matte jeg fyre med ved eller bruke elkolbe.
Varmepumpa leverer ok ned til -7 °C. Har aldri registrert effektforbruk pÃ¥ mer enn 1390 watt. Varmepumpa trekker aldri mer enn 1390 watt. 
Anslut-pumpa leverer tappevann pÃ¥ ca 40 °C som ettervarmes videre til 65 °C. 
Har enebolig på 165 m² fordelt på to etasjer. Renovert for 15 år siden og har gulvvarme i 1. etg på ca 25 m² og ca 10 m² i 2. etg. I tillegg en luftkonvektor som varmer resten av 1.etg og 2.etg.
I September 2013 monterte jeg Efergy e2 trådløs energimåler(Clas Ohlson) og har derfor full kontroll på energiforbruket og på antall start/stop.
Følgende energiforbruk til oppvarming av bolig:
Oktober: 524 kwh
November: 674 kwh
Desember:824 kwh
Januar: 913 kwh
Februar:645 kwh
Mars: 734 kwh
Totalt energiforbruk er redusert fra ca 27.000 kwh til 18.500 kwh
Jeg er ganske fornøyd med pumpa.

Hadde is-problemer i oktober 2013, og det var samme problem som nevnt ovenfor av sir.micke. Hadde e-postkontakt med Jula og fikk tre temperaturfølere som ble skiftet.



 


Martin Andersson

  • Gäst
Martin Andersson
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #157 skrivet: 24 oktober 2015, 19:23:23 »
Mycket nöjd med min.  Ã…rsförbrukningen sjönk frÃ¥n 28000kwh till 13400 kWh.  45grader räcker till elementen. Annars kan man alltid köra med konvektor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!