Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pruta pÃ¥ offert  (läst 3447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pruta på offert
« skrivet: 12 mars 2009, 22:51:07 »
Sitter med en offert som jag tänker välja, 150 tkr för bergvärme inkl allt.
Vad ligger installatörens förtjänst pÃ¥ en sÃ¥dan installation? Tips pÃ¥ vad man ev kan pruta pÃ¥ eller "fÃ¥ med pÃ¥ köpet" mottagets tacksamt.  :D
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Pruta på offert
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2009, 23:21:57 »
Hur stor del är semesterpengar   ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pruta på offert
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2009, 07:19:05 »
Du borde alltid kunna pruta lite, säg att han fÃ¥r affären om han gÃ¥r ner 3000:-, lovar att han gör det  Thumbsup
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Pruta på offert
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2009, 08:13:40 »
Du borde alltid kunna pruta lite, säg att han fÃ¥r affären om han gÃ¥r ner 3000:-, lovar att han gör det  Thumbsup

Offert nov-dec 2008: 8kW + frånluftsfläkt och 160 meter borra 180 000 kr (ej prutbart!), väntetid till installation drygt 2 månader (Säljaren:ja vi har fullt upp). Höll på att svimma, lät vansinnigt dyrt. Tog inget beslut utan valde att vänta, mest pga chocken.

Offert nu: 9kW 180 meter borrning inkl nytt frÃ¥nluftsfläktsystem inkl ventilationsmätning. UtgÃ¥ngspris ungefär detsamma men efter förhandling och budgivning mellan installatörer slutade  priset pÃ¥ ca 160 000 kr. TID TIILL INSTALLATIONSSTART: I princip omgÃ¥ende men max nÃ¥gra veckor (Säljaren: vi har pumpar pÃ¥ väg upp). Började kännas lite pinsamt dÃ¥ prisjusteringarna frÃ¥n säljarna aldrig tycktes sluta sÃ¥ jag avbröt faktiskt budgivningen dÃ¥ priset hamnat pÃ¥ en frÃ¥n min sida rimlig nivÃ¥. Hade garanterat kunnat fÃ¥ det billigare. Jag gissar att det första priset frÃ¥n 2008 var ett kraftigt överpris och att jag nu hamnat pÃ¥ en normal nivÃ¥.

Skillnaderna i förhandlingsvilja var dock påtaglig. Min gissning är att installatörerna översvämmades av offertförfrågningar då ROT-avdraget annonserades och att dom anade "guldrusch". Nu då kunderna sansat sig och insett att ROT-avdraget INTE KOMMER ATT HALVERA kostnaden för bergvärme har många valt att inte gå vidare med offerterna. I värsta fall har installatörerna beställ på sig pumpar för att kunna möta efterfrågan och nu måste dessa ut på marknaden, men det är en vild gissning.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pruta på offert
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2009, 10:13:54 »
Hej Atteso

Jag försökte att pruta på priset på offerten men det gick dåligt,
men det gick mycket bättre att pruta med saker, så jag fick en separat elmätare till pumpen, avstick med ballofix kranar för ev framtida radiator i pannrummet eftersom den gamla vedpannan slutade att ge spillvärme, avstick med ballofix kranar för varmt och kallt vatten till en Grov diskbänk och en frostsäker kran på utsidan huset.

Sedan tog det mycket längre tid (ca 2 månader) innan pumpen blev monterad än vad det var lovat så då prutade jag med monteringen av radiatorn i pannrummet och monteringen av Grov diskbänken

Mvh Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Pruta på offert
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2009, 19:46:18 »
Hej!

Trådkapar lite.. ;)

Ska snart svara på en offert; Bosch EHP-LW 9kW och 160m brunn, all installation och runtomkring inkluderat, även förberedelse för frikyla för 132000. Vill ha en 40L acktack (ca 1500 + moms) samt 160m aktivt djup, tror ni att detta är ett "bra prut"?

Annars funderar jag även på att själv stå för ack.tanken och begära 170m aktivt istället som "motprestation".

Vad är bäst tro?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!