Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av min Oljepanna  (läst 5879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #15 skrivet: 02 november 2007, 07:15:02 »
1) Nej, vid fast kondensering kan inte VP:n köras direkt mot radiatorerna utan det måste sitta en acktank med shunt emellan.

2) Har man en rejäl acktank att köra emot så är det inga problem med fast kondensering, men de vanligaste modellerna på oljepannor (typ CTC) brukar ha en rätt liten vattenvolym. Kör man fast kondensering mot en sån panna så tar det kort tid att värma volymen.

3) En oljepanna med liten vattenvolym brukar ha rätt liten VVB också, normalt eldar man upp oljepannan till 70-80 ºC och då funkar det med varmvatten men inte med en VP som värmer till max 55 ºC.

Men har man en oljepanna med en vettigt stor vattenvolym så kan fast kondensering vara ett alternativ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #16 skrivet: 02 november 2007, 07:59:46 »
Du har inte svarat på mina verkliga, underliggande frågor:

1) Varför kan man inte köra fast på Nibes skiss??? Visst kan det ge något hög stigartemp, men med radiatortermostater blir det inget problem.

2) De verkliga frågorna är - med allt annat konstant - hur flytande kondensering i sig :

a) Med liten vattenvolym, varför ger flytande färre stopp???

b) Varken fast eller flytande kan ge högre panntemp än ca 45-60° det blir väl samma VV mängd då?

3) Vad menar du med rätt liten vattenvbolym?

4) Antal stopp kan regleras med större delta T.

5) Mina svar var att ge en billig och snabb besparing till frågeställaren. Jag hävdar fortfarande följande: Varmt ute litet värmebehov och man kan med låg kondtemp få högt COP men då måste man toppelda VV. Högre kondtemp sänker COP men spara kost för VV. Det tar ut varann. Kallt ute kräver högre kondtemp. Alltså kan man utan nämnvärd förlust köra högsta kondtemp jämt. En liten vinst finns om man har enbart golvvärme och med växelventil kör upp VP enbart för VV ibland. Men alla kommentarer på forumet indikerar att de flesta har svårt att optimera sina pannor med all reglerutrustning och elpatroner. Och då blir det ännu dyrare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #17 skrivet: 02 november 2007, 08:14:31 »
Du har inte svarat på mina verkliga, underliggande frågor:

1) Varför kan man inte köra fast på Nibes skiss??? Visst kan det ge något hög stigartemp, men med radiatortermostater blir det inget problem.

Neeeej, inga termostater med denna koppling, då får du HP-larm osv. Det måste vara konstant flöde i värmebäraren med flytande kondensering.

Citera
2) De verkliga frågorna är - med allt annat konstant - hur flytande kondensering i sig :

a) Med liten vattenvolym, varför ger flytande färre stopp???

b) Varken fast eller flytande kan ge högre panntemp än ca 45-60° det blir väl samma VV mängd då?

a) Kör man mot radiatorerna direkt så har man hela radiatorsystemets volym att köra mot, kör man mot pannan så har man endast denna volym + vintertid utbyte med radiatorerna via shunten, men sommartid så är det bara pannvolymen att köra mot.

b) Oljepannan gör varmvattnet i skissen (70-80 ºC).

Citera
3) Vad menar du med rätt liten vattenvbolym?

Om pannan har förrådsberedare så bör den vara på minst 150 liter och 150 liter pannvolym till. Har den slingberedare så bör totalvolymen vara på minst 200 liter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #18 skrivet: 02 november 2007, 11:34:44 »
OK, jag tror vi är övverens om det mesta. Bra att det kom fram att oljepannan också arbetade i Nibes skiss. Jag håller också huvudsakligen med dig om detta med pannvolyn också. Själv har jag 120l med slinga men en VVB i serie bakom och sommartid kör jag VVC genom dessa så att det blir litet mer volym. Då är VVB avstängd och det funkar hyfsat bra. Vid frost slår jag av VVC och slår på VVB. Då går pumpen med få stopp eller kontinuerligt, då den är i minsta laget CTC 105 till drygt 200 kvm uppvärmt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!