Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov  (läst 8407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #30 skrivet: 18 januari 2016, 22:57:21 »
Ikväll kopplade jag förbi driftpressostaten. Vid varmvattenproduktion gick den upp i 55 grader på framledning innan jag stoppade manuellt. Sen vid värme så har den gått oavbrutet i 2 timmar nu och den har legat på 52 grader den senaste timmen så det verkar vara där det balanserar ut eller vad man säger.

Med det kan man väl dra slutsatsen att felet ligger på driftpressostaten för den borde väl inte slå till redan vid 52 grader?

Stort tack för all ovärderlig hjälp som lett fram till detta, blir att ringa rörfirman som installerade den och se om de kan fixa en ny pressostat på serviceuttaget. =)

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #31 skrivet: 18 januari 2016, 23:48:16 »
Fint att det verkar som det löser sig, borde inte bli allt för dyrt att sätta en ny pressostat på serviceuttaget, den borde inte bryta redan vid 52 °C. 52 °C verkar vara den temperaturgräns där raddiatorerna avger så mycket effekt som VP klarar av att ge med de förhålanden som råder hos dig nu, utetemp, brinetemp, fart på cirkpump osv.

Skulle jag vara du så skulle jag också ta tag i de rum som var kallare, borde nog gå att få till jämn temp i hela huset, lätta på strypningen lite o kanske strypa lite på något annat ställe.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!