Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 18 januari 2016, 23:48:16 »

Fint att det verkar som det löser sig, borde inte bli allt för dyrt att sätta en ny pressostat på serviceuttaget, den borde inte bryta redan vid 52 °C. 52 °C verkar vara den temperaturgräns där raddiatorerna avger så mycket effekt som VP klarar av att ge med de förhålanden som råder hos dig nu, utetemp, brinetemp, fart på cirkpump osv.

Skulle jag vara du så skulle jag också ta tag i de rum som var kallare, borde nog gå att få till jämn temp i hela huset, lätta på strypningen lite o kanske strypa lite på något annat ställe.
Skrivet av: frejo
« skrivet: 18 januari 2016, 22:57:21 »

Ikväll kopplade jag förbi driftpressostaten. Vid varmvattenproduktion gick den upp i 55 grader på framledning innan jag stoppade manuellt. Sen vid värme så har den gått oavbrutet i 2 timmar nu och den har legat på 52 grader den senaste timmen så det verkar vara där det balanserar ut eller vad man säger.

Med det kan man väl dra slutsatsen att felet ligger på driftpressostaten för den borde väl inte slå till redan vid 52 grader?

Stort tack för all ovärderlig hjälp som lett fram till detta, blir att ringa rörfirman som installerade den och se om de kan fixa en ny pressostat på serviceuttaget. =)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 januari 2016, 08:46:02 »

Vet du vad du sysslar med kan du göra som Rickard o frejo skriver.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2016, 08:01:42 »

Har för mig att jag läst just det, att man kan lossa kontakten och bygla för att kolla om det är driftpressostaten som krånglar.
Det borde i alla fall inte kunna hända nåt allvarligt om du provar, håll koll på framledningtempen bara så att högtrycksvakten inte är trasig också, då skulle temp/tryck kunna bli alldeles för högt.
De där äldre maskinerna skall helst inte gå högre än till 55 grader på framledningen har jag för mig.
Skrivet av: frejo
« skrivet: 18 januari 2016, 06:47:03 »

Jag verkar inte ha samma styr som du Bertil för jag hittar inget som heter max framledning. Min ser ut så som det beskrivs i den här installationsanvisningen:
https://drive.google.com/open?id=0BzKyWIC9xtCrWENLWVNKcHFmVmc

Pressostaterna ser ut så här:
https://drive.google.com/open?id=0BzKyWIC9xtCreENDS0FNaFlKb2s

När jag följde sladdarna till pressostaten och kollade i installationsanvisningen fick jag för mig att den gick direkt mot kompressorn och att det låg 220V över just den pressostaten, kan det stämma? dvs den är bara en enkel brytare egentligen och antagligen bryter den när trycket kommit upp till gränsen så min teori just nu är att jag kan bygla sladdarna till den för att koppla förbi den.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 januari 2016, 22:13:53 »

Jag har ingen aning om det går, nån annan  dontknow
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 17 januari 2016, 22:07:30 »

Bertil!
Skulle TS kunna testa att dra ur trådarna till driftspressostaten, för att kolla om den går högre i temp och längre (vänta tills högtryckspressostaten slår på, eller tills gradminuterna börjar minska) skulle det fungera??. Tyvärr är väl bara två pressostater på denna maskin. Tyckte också han skrev att det inte finns något MAX framledning.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 januari 2016, 21:27:17 »

Cirkpumpen ska räcka du när ju inte 54-55 grader när kompressorn går läänge eller hur.
Går den i läge tre nu, kolla det! finns ett vred på pumpen. Högre flöde ger något lägre maxtemp till radiatorerna.
P1 reglerpressostat är sluten (tillåten)
P0 stänger kompressorn. Det ser ut på dina bilder som det är den som felaktigt stänger av kompressorn!

Under 10.2.3.2 Värmekurva. Om du har samma styr...

Kan det va det här som sabbar för dig!?  Hoppas den står för lågt

Max framledning Maximal tillåten framledningstemperatur: Den bör du kunna ställa på 54-55 grader utan att pressostaten ska lösa ut. (nja det ska nog inte stoppa kompressorn men testa ändå)
Vet inte om den indikerar noll även när max tillåten framledning överskrids!?


Om inte det hjälper då är det din pressostat som krånglar, Ny kan monteras på serviceuttaget. Har varit med om det några gånger...
Inte är den så ny så du har tre pressostater på rad, bilden är borta!? Har du det då kan man koppla om enkelt för en högre temperatur.

Jag påstår också att elpatronen hjälper dig inte snarare sabbar för kompressorn. Men det verkar som den stannar ändå!?
Hoppas nu det är Max tillåten framledning som är felet.


Skrivet av: frejo
« skrivet: 17 januari 2016, 20:30:56 »

Nu har jag mätt med IR-termometern också för att jämnföra de olika slingorna. Efter nån dryg kvarts körning på värmepumpen var stigartemp 51.5 grader och returtemp från slinga 1 43.5 grader och från slinga 2 43.8 grader så de verkar ju vara balanserade. Jag har sen också en tredje slinga som bara går till ett element i rummet där värmepumpen står men det har jag strypt med en ballofix så det ligger under de andra slingorna och inte kortsluter värmeflödet.

Behöver jag en kraftigare cirkulationspump?
Skrivet av: frejo
« skrivet: 17 januari 2016, 19:51:26 »

Japp pumpen går på max, läge 3, vilket är 2200 rpm / 93W.

Har tittat i både vanliga manualen och installationsanvisningen som Thermia faktiskt hjälpsamt mailade till mig men hittar inget om vad P=1 och P=0 betyder men känner mig ganska säker på att det är driftpressostaten då det är den som den ska stanna på vid varmvattendrift och det syns ju tydligt att när den stannar så slår P över till 0 från 1 och sen efter ett tag tillbaka på 1, antagligen för att trycket sjunkit.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 januari 2016, 19:23:37 »

Såå konstigt. Helt oacceptabelt att den stannar trots kvarvarande värmebehov.
Har du cirkpumpen på varma sidan på max (läge tre). Den bör vara på max eftersom du har så hög temp till radiatorerna när den går.
Min värmepump når 43 grader som max till radiatorerna, den kan gå så i flera veckor om det behövs!

p-0 och
p-1 läs om det, är väl driftpressostaten om jag minns rätt
Skrivet av: frejo
« skrivet: 17 januari 2016, 18:59:22 »

Och bifogat här är en bild på högtryck (närmast) och driftpressostat, kunde dessa kopplas om? eller kan man koppla ur driftpressostaten? och vänta på ev hp larm istället för att se om pressostaten är problemet? Sluter den eller bryter den när den aktiveras?
Skrivet av: frejo
« skrivet: 17 januari 2016, 18:55:22 »

Här är en komplett cykel där framledningstemp syns i alla fall i början och slutet på filmen då den hoppade ur menyn av sig själv efter en stund, denna gång körde den faktiskt drygt 20 minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=aYLCGydjpmE
Skrivet av: frejo
« skrivet: 17 januari 2016, 18:37:37 »

Ok, får se hur det går med den här kurvan då. Strypningen är jag osäker på hur den är gjord, det sitter en väldigt grov insexskruv i änden på elementet på samma ställe där mina element utan termostat har en ventil, kan det sitta något bakom den insexskruven?

Här är för övrigt en video på hur pumpen beter sig när den är klar med varmvatten och borde gå över till värme men stannar:
https://www.youtube.com/watch?v=6xgLBMsyhoI
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 17 januari 2016, 17:31:55 »

Det behöver növändigtvis inte bli kallare med lägre kurva, för din vp går så dåligt nu att det skulle kunna bli varmare om den fick jobba bort integralen. Åtminstone på nyare thermia kan man koppla om diftspressostaten till högtryckspressostaten, men jag vet inte hur det är på din. De raddiatorer som är kalla är troligtvis för hårt strypta, det är bara det att om du ändrar på dessa så skall du vara medveten om att du ändrar även flödet på de ande raddarna eftersom du har ettrörssystem
Skrivet av: frejo
« skrivet: 17 januari 2016, 16:24:28 »

Jag ska försöka få till en video på det men i princip kommer den upp till 52 grader och ligger där några minuter innan den slår ifrån.

Trycket i systemet är ca 1 bar. Tack för tips om hur jag luftar pumpen, skadar ju inte att testa det även om de inte skvalar från den.

Jag har höjt upp hysteresen igen, skadar ju inte precis som du säger, dock tror jag inte heller den slår i den när börvärdet är typ 54-55 och den maxar på 52 utan tillsats, integralen har också legat på dryg -700 de senaste dagarna och hade hysteresen slagit i skulle den ha nollats. Men lika bra att ha den höjd och utesluta det. Maxretur är satt till 55, max framledning har jag inte men kurva max är 55 fast jag har sett att den går över det med tillsats vilket antagligen är rimligt i och med att kurva max borde vara ett börvärde.

Har även sänkt kurvan till 40, misstänker att det kommer bli svalare inne men vi får se.

Det låter mer och mer troligt att driftpressostaten strular i mina öron. Först var jag inne på att elementen var kass och att den kanske gått så här dåligt ända sen starten men tittar man på drifttimmarna är det mindre troligt.
Den är installerad 2004 och har sen dess 34870 drifttimmar på värmepumpen. Jag noterade när vi flyttade hit att den hade 112 timmar på tillsatsen, nu efter den här vintern är tillsatsen uppe i 150h så på bara några månader har det gått 38h tillsats jämnfört med 112h timmar på 11 år innan dess.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 17 januari 2016, 15:36:48 »

Tydliga o bra dina två senaste inlägg. Skulle vara bra med en video på framledningstemp när kompressorn stannar.

Vad hade du för tryck i systemet? Cirkulationspumpen luftas genom att man öppnar centrum skruven.

Lite första hjälp 1 Höj på hysteresvärdet på nytt till ca 15 (det är inte optimalt men inget som är farligt i detta fall heller). 2 Höj på Maxframledning och max retur. 3 Sänk kurvan en grad eller två o se om du skulle få bättre drift.

Skulle det kunna vara driftspressostaten som inte är riktigt som den skall vara??
Skrivet av: frejo
« skrivet: 17 januari 2016, 14:06:47 »

5-8 grader är lagom, lite mera kan va ok på tex på stora radiatorer. Men få igång alla radiatorer det är tokviktigt för att kunna få varmt. Då kanske både kompressorn och elpatronen kan gå samtidigt utan att slå av.

Du har nog det fel som fanns på styren för 16 år sen. Vet inte hur lång tid det felet fanns i styren.  Hur gammal är din maskin?
Min installatör skickade inte några papper till Thermia då kunde dom ju inte få tag på mig. Jag klagade många gånger utan att få hjälp!
Det är MAX returtemp som ska va blockerad nån minut efter VV produktion. Om inte den är blockerad då stannar den FELAKTIGT varje gång den gjort VV.
Felet fixades på ett halvprovisoriskt sätt enligt mig men det fungerar. Givaren för returledningen flyttades "utanför" pumpen. Då känner inte givaren (styrdatorn) den för varma returtempen som uppstår varje gång efter vv produktion. Om du har det här felet då framgår det i sista menyn, (där du ser timmar mm.): Då står det Hög returtemp direkt efter en VV körning.
...

Jag har kollat termostaterna på elementen som har hög diff och inte är så varma, dom verkar kunna röra sig, jag kan i alla fall trycka in dom några millimeter och så fjädrar dom ut av sig själva så är dom antagligen strypta eller så är flödet på den slingan för lågt? Jag har två utgående enrörsslingor från värmepumpen, exakt hur dom går i huset vet jag inte då det är helt inbyggt och jag har inga ventiler för att t.ex. stänga ena slingan. Jag ska titta efter hög returtemp nästa gång. Om det skulle vara felet antar jag att man kanske kan åtgärda det temporärt genom att skruva upp värdet för max retur under servicemenyn?
Skrivet av: frejo
« skrivet: 17 januari 2016, 13:53:13 »

Här finns en video som visar hur det ser ut när den stannar (det sker ca 6 sekunder in i klippet)
https://www.youtube.com/watch?v=EQbLkRzm9NE

Lite värden efter 10 minuters körning:
=== Temperatur ===
Ute -7
Integral -751
Framledning 52 (51)
Returledning 43 (48)
Varmvatten 41 (39)
Brine ut -1
Brine in 2
Vätskeledning (Under värmepump i servicemenyn) 41.2

Värmepumpen stannade sen efter ganska exakt 14 min från start. Då var integralen -746 och vätskeledning (om det nu har nån betydelse) 41.9C

Ang frågorna:
Ja värmepumpen stannar alltid under värmekörning trots kvarvarande integral, det var bara under hösten den lyckades komma upp till 0 och då först efter att jag skruvat upp integralen till 13, har justerat ner den nu men det spelar nog ingen roll ändå så här års.
Jag har rensat filtret på returen för nån månad sen, fanns några rostflagor där men inget mer än så.
Jag har luftat elementen och inte märkt att det varit luft nånstans. Däremot finns det luft i manteln till varmvattensberedaren så det blir ett separat kapitel i sommar att lufta den.
Jag har inte prövat att lufta cirkulationspumpen.
Växelventilen verkar fungera, det är en sån där som vrids runt och den verkar röra på sig. Om den läcker är svårt att avgöra. Visserligen sjunker varmvattnet snabbt från 50 till 44 men sen kan den ligga på 44 länge så jag tror det beror på skiktning i varmvattensberedaren, kanske i kombo med luften i manteln.

Inställningar
=== Kurva ===
Kurva 42
Kurva min 25
Kurva max 55
Värmestopp 25

=== Värmepump ===
Integral A1 60
Hysteres 8
Max retur 48
Startintervall 20M

=== Tillsats ===
Integral A2 600
Hysteres 18
Max steg 2
Max ström 20A
Shunttid 60s
Tillsatsstopp varmvatten 60C

=== Varmvatten ===
Start 39
Varmvattentid 20M
Värmetid 40M
Toppv. intervall 14d
Toppv. stopp 65C
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 16 januari 2016, 22:44:20 »

Kan tillägga att direkt efter den startat står det "värmepumpstart" på den displaysidan som normalt säger "inget behov" när den är klar så den inser att den behöver köra men det tar som sagt några minuter innan den går igång igen. Inga larm vad jag kan se.
Driftintervall för värmepump under servicemenyn är satt till 20 min, antar att det är för att den ska göra max 3 starter per timme, inte borde det tvinga till att starta med 20 min intervall om den lika gärna kan gå konstant?

Det som Bertil beskriver om stopp på kompressorn efter en VV körning stämmer säkert, men jag tolkar ditt tidigare inlägg som att den stannar för tidigt på en värmekörning, alltså före integralen kommit upp till 0.

Är filtret på returen putsat? Finns det luft i systemet? Är det ordentligt med tryck i systemet? Har du prövat att lufta cirkulationspumpen? Kan det vara så att växelventilen läcker?
Skriv upp alla värden när kompressorn gått ca 10 minuter på värmekörning, berätta även alla inställda värden åt oss
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 januari 2016, 20:19:43 »

5-8 grader är lagom, lite mera kan va ok på tex på stora radiatorer. Men få igång alla radiatorer det är tokviktigt för att kunna få varmt. Då kanske både kompressorn och elpatronen kan gå samtidigt utan att slå av.

Du har nog det fel som fanns på styren för 16 år sen. Vet inte hur lång tid det felet fanns i styren.  Hur gammal är din maskin?
Min installatör skickade inte några papper till Thermia då kunde dom ju inte få tag på mig. Jag klagade många gånger utan att få hjälp!
Det är MAX returtemp som ska va blockerad nån minut efter VV produktion. Om inte den är blockerad då stannar den FELAKTIGT varje gång den gjort VV.
Felet fixades på ett halvprovisoriskt sätt enligt mig men det fungerar. Givaren för returledningen flyttades "utanför" pumpen. Då känner inte givaren (styrdatorn) den för varma returtempen som uppstår varje gång efter vv produktion. Om du har det här felet då framgår det i sista menyn, (där du ser timmar mm.): Då står det Hög returtemp direkt efter en VV körning.
Står det så ring Thermia och påtala felet, ge dig inte. Berätta vad jag sagt, om dom inte ger sig säg att Arne Boson i Östersund (pensionär nu jobbade åt Thermia) hjälpt en Thermiaägare med detta för länge länge sen. Dom yngre på Thermia vet nog inte sånt som hände på hedenhös...

Det är ingen vits att köra elpatronen alls i ditt hus om den stoppar även kompressorn när den gått en stund. Ren förlust isåfall! Kompressorn ger ca 7,5 kw och elpatronen endast 6 kw. Se till att kompressorn går hela tiden, min har gått i tolv dagar nu utan att stanna pga av svinkyla. Du kan spärra elpatronen men åker du bort då bör den ha möjlighet att starta om det blir nåt fel på kompressorn eller "kalla" sidan.

Om inte enbart kompressorn räcker till vid kraftig kyla är det bättre att använda en elradiator kupévärmare eller nån elvärmefläkt. Allra bäst är om du har en eldstad att "spetsa" med.  Det låter provisoriskt men är helt outstanding kan jag lova!

Skrivet av: frejo
« skrivet: 15 januari 2016, 20:17:55 »

Tack för bra input!
Radiatorerna är av äldre typ och garanterat gjorda för oljeeldning, ända sen vi flyttade in har jag misstänkt att de fungerar dåligt med värmepumpen. Bifogar en bild på ett element, vissa har termostat och vissa inte. Jag har två element på övervåningen som inte blir varma ordentligt, bra tips om kärvande termostatventiler, ska kolla upp detta! De elementen som blir varma har ca 5 grader diff mellan stigare och retur.

Pumpen stannar alltid efter varmvattenproduktion, den kan gå från värme till varmvatten men aldrig åt andra hållet. Pumpen slår visserligen alltid ifrån pga pressostaten när den värmer varmvatten men du menar att den ska kunna ignorera detta och gå över till värmeproduktion istället? Bör nog kollas upp om jag behöver nyare mjukvara.

Diffen mellan stigare och retur är ca 8-9 grader så då är väl flödet på pumpen ok? med högre flöde antar jag att diffen minskar och man bör väl ligga runt 8 grader?

Jag antar att med bättre radiatorer anpassade för lägre temperatur så skulle jag inte behöva ha så hög kurva? ligger på kurva 41 nu och börvärdet på framledningen är runt 55 grader vilket den aldrig kommer upp till så tillsatsen går rätt mycket nu, framförallt då den står still 5 minuter efter ca 15 minuters körning... verkar till och med vara så illa att den inte orkar få upp integralen till 0 även med tillsatsen pga alla stoppen. Stigartempen kommer visserligen upp i 55 med tillsatsen men det hjälper ju inte så mycket när kompressorn ändå stannar efter en stund som sagt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 14 januari 2016, 22:54:37 »

Når du 52 grader på framledningen har du klena radiatorer eller dålig cirkulation! Då kan den slå av på pressostaten. Kolla radiatorerna så dom
har ungefär samma avkylning mellan stig och retur. Ingen retur ska va kall, läs om kärvande termostatventiler här på forumet, tokvanligt fel!!!!
Har du en 15 år gammal pump fanns det ett fel i styrdatorn ett tag. det skall va åtgärdat vid den tiden. Men min hade dom missat.
Då stannade kompressorn efter varje vv produktion, otroligt störande för värmeproduktionen. Strax efter vv produktion ska stopp pga hög retur vara blockerat.  Den ska ALDRIG
stanna så länge du har värmebehov. Min har gått nu sen förra tisdagen! Det sliter inte snarare tvärtom.
Aldrig aldrig stanna när du har värmebehov (integral) lägre än -60 eller inställt värde för start.

Ett sällsynt inhopp här numera!!
Hade bra i kylan alla -30 här nu!!!
Skrivet av: frejo
« skrivet: 12 januari 2016, 21:37:55 »

Ja cirkulationen går och står på högsta. Vet inte om jag tycker den går upp så fort, det tar ca en kvart för den att jobba upp från säg 38 grader till 52. Men den verkar aldrig komma över 52 så när börvärdet sticker upp får den väldigt svårt att hänga med, integralen går minus mer under de 5 minuter den står still än under de 15 den jobbar. Dataloggningen har varit trasig sen november så jag har inga färska värden.

Det känns som den har för lite effekt? Huset är på 180kvm. Kan den ha dåligt med kylmedel i kompressorn och på så sätt ha tappat effekt?

Jag noterade just också att när den slår ifrån ändras P=1 till P=0 under ca en sekund och sen tillbaka till P=1, är det driftpressostaten som slår ifrån? trodde den bara användes vid tillverkning av varmvatten?
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 07 januari 2016, 07:04:16 »

Temperaturen går upp och ner väldigt fort!
Har du cirkulation på varma sidan?
Skrivet av: frejo
« skrivet: 06 januari 2016, 21:34:08 »

Nån som har några idéer till varför kompressorn stannar helt utan larm eller nån annan slags indikation?

Nu är det kallt ute och den kör ändå bara i ca 20 minuter innan den slår ifrån, sen har den nån inbyggd fördröjning på att starta först 5 minuter efter föregående stopp och effekten av det blir att värmeunderskottet bara ökar och ökar. Nu när jag tittade hade den ett underskott på ca -700 gradminuter och börvärdet var 50 grader på framledningen och det aktuella värdet kom upp i 51 innan den slog ifrån så den hann ju knappt med att arbeta bort något underskott alls och sen ökade det rejält under de 5 minuterna den väntade till nästa start.

Har noterat också att direkt när den stannar står det "värmepumpstart" på driftinfon så den inser direkt att det behöver värmas mer.
Skrivet av: frejo
« skrivet: 23 november 2015, 10:42:18 »

Japp, hysteresen är uppställd från 8 till 13 grader tidigare under hösten pga att den aldrig hann jobba bort integralen när den slog i hysteresen hela tiden. Inga larm som sagt. Har även ställt upp kurva max till 60 och max retur till 53, men den är inte i närheten av maxretur, orkar knappt jobba sig upp till 52 grader på framtemp och då ligger retur på 44.

I grafen längst ner ser man klart och tydligt 20-minutersintervallerna (grafen visar temp på röret ut från värmepumpen till radiatorkretsen och är några grader lägre än vad värmepumpen anger som framtemp.
https://thingspeak.com/channels/61998
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2015, 10:36:31 »

Finns det integral kvar att beta bort, så ska kompressorn gå....om det så är dygnet runt.

20 minuter är mellan två starter d.v.s. har den gått 5 miuter och kallar på värme igen efter ytterligare 5 minuter, så startar inte kompressorn före det passerat totalt 20 minuter från föregående kompressorstart.

Har du koll på inställningarna för hysteres (13° eller mer) och den inte larmar för högpressostat samt att det finns integral kvar, så är jag utan idé om var problemet ligger.
Skrivet av: frejo
« skrivet: 23 november 2015, 10:18:21 »

Kan tillägga att direkt efter den startat står det "värmepumpstart" på den displaysidan som normalt säger "inget behov" när den är klar så den inser att den behöver köra men det tar som sagt några minuter innan den går igång igen. Inga larm vad jag kan se.
Driftintervall för värmepump under servicemenyn är satt till 20 min, antar att det är för att den ska göra max 3 starter per timme, inte borde det tvinga till att starta med 20 min intervall om den lika gärna kan gå konstant?
Skrivet av: frejo
« skrivet: 23 november 2015, 10:14:24 »

-1 ut, +2 in
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2015, 10:04:49 »

Hur ser det ut på kalla sidan d.v.s. vilka temperaturer har du vid kompressordrift?
Skrivet av: frejo
« skrivet: 23 november 2015, 09:53:06 »

Hej
Jag är nybliven husägare till ett hus med en thermia villa 75 som jag försöker förstå och som ingenjör funderar man ju såklart på om det finns något man kan göra för att den ska gå bättre.

Nu när det blev kallt inatt, -7, så fick den rejält värmeunderskott, integralen var väl nere på -800 nånting så elpatronen gick in. Ska se längre fram om jag ska skruva på det så den inte går in i onödan. Men det jag undrar över nu är att nu på morgonen har jag fortfarande en -500 i integral och trots det går inte värmepumpen konstant. Den går i ca 15 min, stoppar i 5 min och går sen igen. Integralen är som sagt rejält på minus, framledningen var 52 (50) så det var inte hysteresen som slog in och returen var inte heller uppe i max. Måste den "vila" mellan varven?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!