Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥r jag min Sanyo att inte stoppa vid kallare än -20 ?  (läst 9384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Det är inte Scanoffice som har tänkt om utan det är Sanyo som nu endast producerar en variant dock med olika utseende på innedelarna. Det går fortfarande att köpa Sanyo 123EH utan att den slår av vid -20 men då under namnet Argo AWI35AHL.
Scanoffice trodde från början att maskinerna inte slog av vid -20 grader så man hann sälja ett gäng i den tron, så det vart till att få tag på kunderna som har köpt den i tron att den inte slår av vid -20 grader och erbjuda byte till annan maskin om så kunden önskar.
mvh
TS Fastighetservice

Det går alltså inte att "pilla" på maskinen så att den inte slår av vid -20 C?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
I min Airwell gär det att ställa ner till minst -35 på en "vanlig" vrid-termostat, men jag har nöjt med att ställa den på -20-21 ungefär (-16 vid leverans), i väntan på ett utförligt svar, om varför det skulla vara farligt att köra vid lägre temp. Själv skulle jag vilja köra, oavsett temp, trots att COP troligen inte blir mer än 1. Det känns vettigar att ha nåt igång, uppvärmt till en behaglig arbetstemp, än att behöva veva igång det som är rejält nerkylt.... Får väl dissikera pumpen nästa sommar, å gå igenom varenda del, för att kunna få fram inom vilken yttertemp varje del är avsedd att arbeta i Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är inte Scanoffice som har tänkt om utan det är Sanyo som nu endast producerar en variant dock med olika utseende på innedelarna. Det går fortfarande att köpa Sanyo 123EH utan att den slår av vid -20 men då under namnet Argo AWI35AHL.
Scanoffice trodde från början att maskinerna inte slog av vid -20 grader så man hann sälja ett gäng i den tron, så det vart till att få tag på kunderna som har köpt den i tron att den inte slår av vid -20 grader och erbjuda byte till annan maskin om så kunden önskar.
mvh
TS Fastighetservice
Det finns nog en tempgivare i ute delen som
du nog kan flytta till varmare delar i ute delen
 tex kompressorn = varm
 om man tittar pÃ¥ en ute del när det har snöat
 och nÃ¥gra grader kallt sÃ¥ har snön tinat
pÃ¥ kompressor sidan  = lite varmare där
 vet ej om det är en separat givare för -20 spärren
 eller en gemensam för övriga styre i maskinen ??
 kanske nÃ¥gon här vet bättre om det ?
 mvh Kjell  *vinkar*

Det går alltså inte att "pilla" på maskinen så att den inte slår av vid -20 C?
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!