Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppningar  (läst 2405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fritte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Knäppningar
« skrivet: 09 mars 2005, 15:56:58 »
Hej,

Vi installerade strax före jul en IVT E17 plus med utjämningskärl om 100 liter. Både värme och varmvatten funkar bra även om det numera är varmare på över- än undervåningen vilket förbryllar mig något (för med tidigare oljepanna var det tvärt om).

Det som driver oss till vansinne är dock knäppningarna/knackningarna som vi har i 2 av de rör som leder till övervåningen. Det låter som att någon satt och slog med hammare på rören! Vår förtvivlade leverantör satte in en cirkulationspump utan att ta extra betalt men problemet kvarstår. I ett för övrigt tyst hus är detta inget kul... Det konstiga är att det hörs inget i källaren eller från elementen utan enbart i mellanväggarna (sedan sprider sig ljudet upp till sovrummet varför jag ibland använder öronproppar).

Jag har läst en del övriga inlägg men kan i vårt fall inte riktigt se att det skulle vara i skiftet mellan tillverkning av vv och värme som oljudet uppkom (även om det kanske är så...), det är där nästan hela tiden och inte minst nattetid.

Måste vi börja riva mellanväggarna eller finns det något annat att göra?

Hälsningar,

Fredrik

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knäppningar
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2005, 16:05:53 »
Tempskiftningar har man hela tiden vid vp-drift det medför längfdförändringar på rör radiatorer mm. Kraftigaste tempändringen är dock som du sa direkt efter vv produktion ,men det tar du hand om i ditt kärl(acken).
Lyssna leta efter källan  en del hittar stället tex väggfästen till rad. ev väggfästen till rör kan fixas med tex symaskinsolja, flera har lyckats här!!

Kommer det frÃ¥n genomgÃ¥ngar i väggar kan det va värre.. men om du hittar ett ställe kan det räcka att karva med kniven för att frilägga röret liiite  :o
Sen får det lov att bli en liten diskret täckbricka vid genomföringen såna har rörisen.
men är det inne i väggarna det ligger och gnager då är det värre.

har du koppar eller gammaldags rör??? koppar utvidgar sig rejält...

Inge kul med proppar pÃ¥ natten  huvuddunk huvuddunk
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fritte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2005, 16:24:27 »
Det låter som att det kommer inifrån mellanväggarna snarare än vid genomföringar...

Huset är byggt 1930 av mannen bakom "X" symbolen på gamla radiatorer så det är nog rejäla doningar allt, vad det är för material i rören vet jag inte.

Hälsningar,

Fredrik

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knäppningar
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2005, 16:52:20 »
DÃ¥ är det "gröna rör" bra grejor hÃ¥ller hur länge som helst, dina är ju bara 75 Ã¥r  ;D

Hmm lurigt med ljud det leds lÃ¥nga sträckor. Ibland kan det kännas ocksÃ¥ om man hÃ¥ller i röret....  ev kan man belasta det lite om knäppningarna kommer ofta. Med flyt kan det bli bättre, dÃ¥ kan ev tex nÃ¥n "kilning" ge resultat...

men gnager det mot nån regel inne i väggen då kan det va värre...
Iofs läge tex om man ska tapetsera om. det kanse fÃ¥r bli ditt vÃ¥rnöje  ;)   om du nu inte har nya redan?

Starta vp höj kurvan så den går ett tag osså leta leta leta
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppningar
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2005, 19:44:55 »
Prova med att stänga av kompressorn. Slutar ljudet då ?

Kan vara obalans i vp pg,a vp står snett. Är det flexslangar monterat efter vp ? Om inte ring installatören..
Din vän i nöden.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Knäppningar
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2005, 19:59:25 »
Hela tiden tyder pÃ¥ för högt flöde för dÃ¥ kan man fÃ¥ hela tiden vatten flödes ljud i rören. Kan vara om man har nÃ¥gon strypning i systemet kanske just inne iväggen. dÃ¥ bli det kontinuerligt strypljud. Detta är bara en  ide?

Ev någon gammal ventil som ligger och skramlar inne i röret?

/Janne
« Senast ändrad: 10 mars 2005, 20:16:30 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppningar
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2005, 20:03:33 »
Var glad att det knäpper i väggen...mindre kostsamt än o riva upp golv...man ska tänka positivt  *vinkar*
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Fritte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2005, 09:51:50 »
Mina Herrar!

Tack för alla råd och dåd... där finns inga flexslangar monterade (om de inte är kopparfärgade, stela och låter när man knackar på dem  ::) )

Jag skall testa tipsen (får väl bläddra i instruxboken för att se hur man stänger av kompressorn och "höjer kurvan") samt mha stetoskop lokalisera exakt varifrån oljudet kommer.

Hälsningar,

Fredrik


Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppningar
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2005, 13:00:18 »

Hade också ett ljud som lät som ett diskret knakkande konstant med ca 1 sek intervall efter min installation. Så fort jag ändrade till lägre varvtal på cirkulationspumpen så försvann det och när jag körde på max så lät det massor. Ljuded kom "som Janne var inne på" från en rörsväng. Alltså i en rörvinkel så "studsade" vattnet och det skapade detta ljud. Problemet är inte löst hos mig utan jag drog bara ner pumphastigheten. Du kan ju prova ändra hastighet på circ. pumpen du också och se hur det förändrar ljudet.
/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!