Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur viktig är igentligen kB in/ut ?  (läst 1924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magicfingers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur viktig är igentligen kB in/ut ?
« skrivet: 20 januari 2010, 21:53:48 »
Hej,

Lite funderingar nu när Ã¥rets första köldknäpp är över. Jag har tvÃ¥ VP anläggningar att jämföra med och de ligger ganska nära varandra. Bägge är inställda pÃ¥ ett KB delta pÃ¥ ca 3 grader. Den ena pumpen KB in/ut liger pÃ¥ ca 3/0 och den andra pÃ¥ 1/-2. Bägge borde dÃ¥ ge samma energi överföring förutsatt att flödena är lika dvs samma pump och samma  hastighet. Nu till min frÃ¥ga. Hur pass mycket gör det för COP och pumpens effektivitet i stort om man har 2 grader lägre in pÃ¥ KB?

Har förstått att det kan skilja en del mellan olika hål, en del är helt enkelt kallare. Det tar väl också några år innan tillförd och avgiven enregi i berget stabiliserar sig. Det innebär väl att hålet blir något kallare från år 1 i förhållande till år två osv. Följdaktligen bör också hålet bli kallare ju längre in på vintern man kommer innan det vänder och blir varmare igen.

Tankar och erfarenheter mottages tacksamt.

//Magic
IVT E11 installerad 1/4 2009, VVB 300 FC, Borrdjup 200 meter. Äldre träfastighet ca 1870 med tillbyggnad 2005. 230 kvm bo-yta konverterad från direktverkande el f.n. 15 radiatorer färdigutbyggt 20-21 radiatorer. Sköter även en HT Plus C9, 180m radiatorer och en E16 2x140 meter 400 kvm golvvärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur viktig är igentligen kB in/ut ?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2010, 23:00:59 »
Nja tempen är rätt stabil under hela vintern!!
Sant att mesta sänkningen kommer första vintern sen kan det bli liiite kallare men då är det tiondelar!

Kyckas det här kan du se effektskillnaderna men på 5 graders skillnad och på NIBE, dte är inte alla som visar så mycket olika diagram kan jag säga!

Välj visa ooch rotera vy sen... så du slipper nackspärr
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Magicfingers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktig är igentligen kB in/ut ?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2010, 08:21:04 »
Tack Bertil,

Tittar man på diagrammet så ger en skillnad på 5/0 grader in på KB ca 2 KW på effekten för en pump på nominellt 8,5 Kw. Förhållandena för motsvarande IVT pump bör nog vara liknande. Överför man resonemanget till mina pumpar så skulle en diff på 2 grader i ingående Kb motsvarande ~0.8 KW vilket mycket väl kan förklara varför den ena pumpen går lite fler timar per dygn i snitt och kickar in elspetsen tidigare när ute tempen går ner


Mvh
Magic
IVT E11 installerad 1/4 2009, VVB 300 FC, Borrdjup 200 meter. Äldre träfastighet ca 1870 med tillbyggnad 2005. 230 kvm bo-yta konverterad från direktverkande el f.n. 15 radiatorer färdigutbyggt 20-21 radiatorer. Sköter även en HT Plus C9, 180m radiatorer och en E16 2x140 meter 400 kvm golvvärme.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktig är igentligen kB in/ut ?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2010, 18:43:17 »
Hadde liggende data for AIT og HISEER (kina import VV VP ukjent kvalitet)

Plottet alle i samme figur for å se hvor like de er ... det skiller ganske mye synes jeg...
Nibes kurve fra Bertils pdf (blyant) stiger mye raskere med varmere brine en de andre (AIT i rødt)
Vil gjerne høre hvorfor kurvene ikke ser like ut... forventet ikke helt likt men i det minste omtrent samme form.

Kanskje har dere andre å sammenligne med?


Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!