Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypning av radiatorer  (läst 10580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loffe 58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Strypning av radiatorer
« skrivet: 31 december 2010, 09:32:22 »
Hej forumet har förstått att det är viktigt att det är en temperaturskillnad på radiatorerna uppe och nere
jag har problem med att fÃ¥ rätt flöde har en tempdiff pÃ¥ 6 grader framl.-returl. och skruvat ner hastigheten frÃ¥n 70% fabrikinställning till 30% VP är Nibe 6KW 1145  har ett 1½ plans hus  radiatorerna nervÃ¥ning lika varma uppe som nere
radiatorerna övervåning varma upptill nästan kalla nertill
hur skall jag justera flödet på radiatorerna kan inte sänka hastigheten mer då blir det kallt på övervåning
huset är ett äldre hus som renoverade -77 så det är väl inte det senaste när det gäller radiatorer
tacksam för hjälp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #1 skrivet: 31 december 2010, 09:51:33 »
Det brukar sitta en strypning under termostaterna, alltså om du lossar termostaten från radiatorn kan du se strypningen.
Om du inte ser nåt kan du väl ta en bild på prylarna så kanske någon kan säga var du skall strypa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad loffe 58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #2 skrivet: 31 december 2010, 10:46:13 »
Är inte sÃ¥ haj pÃ¥ det här med datorer har tagit en bild men lyckas inte fÃ¥ det  till forumet men termostaten
är en förmodlingen en äldre Danfoss termostat och vad jag kan se finns det ej något att skruva på undertill när man tagit bort det stora vredet med siffror på från 1-5 som för övrigt är grå i färg
« Senast ändrad: 31 december 2010, 11:00:08 av loffe 58 »

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #3 skrivet: 31 december 2010, 11:17:13 »
Är också undrande över hur jag stryper mina element.
Huset är byggt -74 med enrörssystem och  elementen är av fabrikat AGA (element och termostat) med koppel frÃ¥n AHA.

Bifogar bilder på element+koppel, vattenanslutningar samt ventil med termostat bortskruvad.
I änden på tvärflödet vid vattenanslutningen sitter en gängad plugg som just bara är en plugg (skruvas åt tills den tätar mot ett säte). I övrigt finns inget att skruva på vid vattenanslutningen.

Per L

IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #4 skrivet: 31 december 2010, 11:39:58 »
Är inte sÃ¥ haj pÃ¥ det här med datorer har tagit en bild men lyckas inte fÃ¥ det  till forumet men termostaten
är en förmodlingen en äldre Danfoss termostat och vad jag kan se finns det ej något att skruva på undertill när man tagit bort det stora vredet med siffror på från 1-5 som för övrigt är grå i färg

Dur värkar ha samma termostater som jag har, där har man inget att strypa pÃ¥ men hur ser det ut pÃ¥ retursidan finns det nÃ¥gon uvändig blindmutter  som du kan öppna?  Strypningen sitter säkert  där i stället.
Annars att bifoga en bild är inte så svårt när man har kommit på först:
Klicka pÃ¥ texten   Fler alternativ… och sedan knappen Bläddra och där letar du  fram till bilden du ska bifoga.

Utloggad loffe 58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #5 skrivet: 31 december 2010, 11:48:01 »
Hoppas bilden har kommit in det är så här mina termostater ser ut

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #6 skrivet: 31 december 2010, 12:10:45 »
Remo:

På bild två längst till höger vid tvärflödet (till höger om det högra returhålet) ses det ställe som nämnda plugg sitter. Den bottnar som sagt i ett säte (som inte på något sätt stoppar varken elementets returflöde eller tvärflödet) och innanför finns inget.

Jag gissar att detta hål och plugg bara är en produktionsteknisk lösning på att vid tillverkningen av kopplet kunna borra hålet för tvärflödet.

PÃ¥ anslutningarna (bild 2) sitter värmesystemets kopparrör sÃ¥ där finns inget att strypa pÃ¥. 

Per L
« Senast ändrad: 31 december 2010, 12:13:59 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2011, 11:43:23 »
Remo:

På bild två längst till höger vid tvärflödet (till höger om det högra returhålet) ses det ställe som nämnda plugg sitter. Den bottnar som sagt i ett säte (som inte på något sätt stoppar varken elementets returflöde eller tvärflödet) och innanför finns inget.

Jag gissar att detta hål och plugg bara är en produktionsteknisk lösning på att vid tillverkningen av kopplet kunna borra hålet för tvärflödet.

På anslutningarna (bild 2) sitter värmesystemets kopparrör så där finns inget att strypa på.

Per L

Jag ser att det är som du seger  men vad är det som jag har ritat ett pil, finns inget där heller ? Den ser ju sÃ¥ litet ut.

Jag har ju ettrörssystem och mina koppel ser ut sÃ¥ här, där ser man tvÃ¥ pluggar en utvändigt och en invändigt med en insexfattning  och under den utvändiga pluggen finns returstrypning och det andra borrning för bypass.  
« Senast ändrad: 01 januari 2011, 11:45:39 av Remo »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2011, 12:27:50 »
Hej!
Strypningen sitter på returen,inte på termostaten.termostaten är det vred du justerar värmen på elementet.
Tänk så här ta 10st element och ställ dom på rad ,Det elementet som står närmast nr 1värmekällan (pumpen)
behöver mindre systemvatten för att det ska räcka till det som står sist nr10 .Ett element som är kallt fyller ingen funktion
Du strävar efter att få ett så bra flöde som möjligt genom systemet.
Ett bra ämne för det är viktigt att flödet blir så bra som möjligt,Räkna med att det tar sin tid att trimma in elementen.
Loffe du har väll luftat elementen på övervåningen?
« Senast ändrad: 01 januari 2011, 13:21:02 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Strypning av radiatorer
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2011, 12:53:16 »
Remo:

Vid din pil luftar man elementet!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!