Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En frÃ¥ga om rekommenderad panntemperatur för EcoEL & EcoAir 107!  (läst 14689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har sedan två månader fått min nya panna och värmepumpsinstallation på plats. Det blev en EcoEl 1550 och EcoAir 107.

Det jag funderar nu på är om det verkligen är nödvändigt att ha panntemperaturen satt till 60 grader?

Vid vilken temp finns det risk för bakterier osv?

M.v.h

NIO

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
ställ den övre delen på pannan på 48 grader......legionellarisken är minimal pga kopparslinga.......om du stäler den övre delen på pannan på 48 grader så gör det at värmepumpen tillverkar så mycket varmvatten som möjlgt......var 4 start värmer den upp pannan till 55 grader..lycka till

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tackar!

Under inställningar har jag följande val:

Elpanna 60 grader

Elpanna nedre 58 grader

Är det dessa jag ändrar? är standardvärdet från fabriken 50 grader på båda?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
den nedre spelar ju inte så stor roll den startar ju inte föränn värmepumpen stannar........men den övre skall du ställa ner till 48 grader...... studs

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tackar!

/NIO

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den enda nackdelen kan vara att du får för lite med varmvatten om ni är många i familjen alternativt duschar/badar mycket, vi är ju alla olika på den punkten.
Jag sänder med en genomgång av legionella:

Legionella

Förekomst

Legionellabakterier förekommer naturligt i sjöar och vattendrag i mycket låga koncentrationer. Legionellabakterier finns därför också sporadiskt i distributionsnätet för dricksvatten och i andra vattensystem i samhället.

Tillväxt

Legionellabakterier lever i vatten i temperaturintervallet 0-50°C. Bakterien förökar sig bra i vattentemperaturer mellan 20 och 45°C. Över 60°C dör bakterien efter några minuter och över 70°C efter några sekunder. Den kan föröka sig i amöbor och andra protozoer i biofilmen i vattensystem.

Växt av Legionella underlättas av lÃ¥g vattenomsättning, syrerikt vatten, biofilm, och lämplig temperatur.  Material i rör, packningar och armaturer kan ocksÃ¥ utgöra en näringskälla för bakterier. För att förhindra olämplig tillväxt är drift och underhÃ¥ll av vattensystem viktiga. Legionellabakterier och amöbor är mikroorganismer som är livskraftiga men sanering gÃ¥r att genomföra.

Sjukdomsbild

Legionellabakterier kan orsaka två typer av sjukdomar, legionärsjuka och pontiacfeber.

Legionärsjuka yttrar sig i regel som en allvarlig lunginflammation. Symptomen uppträder ofta akut två till tio dagar efter att patienten blivit exponerad för bakterien. Pontiacfeber påminner om influensa med en inkubationstid från några timmar till tre dagar.

Smittspridning

Risk för smitta förekommer vid inandning av vattenaerosoler som innehåller legionellabakterier. Smittrisken är störst från duschar, bubbelpooler, kyltorn och liknande anläggningar där det finns risk för bildning av vattenaerosoler.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej Grolim!

Hur skulle du göra? Är det värt ett försök att sänka från 60 grader till 48-50 grader, jag vill ju inte under några omständigheter riskera familjens hälsa. Har du kläm på om panntemperaturen är satt till 50 grader från fabriken?

m.v.h

/NIO
« Senast ändrad: 10 december 2006, 13:15:42 av nio »

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har ställt in min VVB till ca 57°C (100l förrådsberedare) och förvärmer det vattnet i den inbygda beredaren i kombipannan till vad som pumpen för tillfället producerar. Den mängden räcker gott till min familj på 2 vuxna och 2 barn (9 & 12 år).

I en villa är det nästan ingen risk med legionella då det sällan finns några ställen som varmvattnet blir stillastående en längre tid Sk. blindledning, undantaget kan vara ett gammalt flerfamiljshus som har blivit omgjort till enfamiljsboende och man har pluggat något rör som tillexempel tidigare gick till köket på övervåningen. Dessa bör i så fall tagas bort helt. Dock ska man tänka på att värma upp beredaren efter en längre tids frånvaro, typ semester, och spola igenom systemet vid alla tappställen ordentligt för att undvika onödiga risker.

Enligt min manual till EcoAir (den täcker även in EcoEl) från 2004 så är fabriksvärdet satt till 50°C, mer än så vet jag inte.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack!

/NIO

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
I en ecoel har du slingberedare vilket betyder att du har minimalt med stillastående vatten..........du tappar inte vatten ur en tank, därför kan du köra så låg temp...... *vinkar* gå in på ctc hemsida o läs om ecoelen så förstår du.....

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hejsan,

Jag har precis installerat en ecoel (+ ecoair107) och på den var fabriksinställningen satt till 50 grader.
Jag har dock sänkt den till 47 grader på rek av installatören, för att spara på spetsvärmningen. Och än så länge har vi inte upplevt brist på VV. Iofs så verkar pannan mest hålla 50 grader ändå (enligt driftinfon). Beror förmodligen på att VPn värmer upp nedre delen till 55 grader med jämna mellanrum.
Och som tidigare inlägg har poängterat så är det en slingberedare, som undanröjer problemet med stillastående vatten och legionellrisk.
Mvh Roosen

110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad Houke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Kör oxå Eco El+ ECO AIR 107 och det funkar super bra MEN:

Jag tycket att jag har på gränsen för kallt varmvatten när man tappar upp et bad .. Skapligt varmt de första 10 sek sen blir det kallare o kallare tills det knappt e ljummet ,,,

NÃ¥gon som upplever samma probs ?

Har övre pannan på 48gr ( som experten tipsade om ;) ) och den undre på 50gr

Henrik

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det resultat var förväntat  a:gl

// Grolim
« Senast ändrad: 11 december 2006, 22:31:43 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Houke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Det resultat var förväntat  a:gl

// Grolim

Ok???

Förklaring för en noob ?

Henrik

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Se mina antaganden högre upp i tråden...

Det funkar som så att i din panna så finns det en given mängd energi vid en given panntemp, ju lägre denna panntemp är desto mindre mängd energi kan du ta ut på en gång utan att rubba det inbördes förhållandet.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!