Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Systemval för Thermia Diplomat Optimum??  (läst 4439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Systemval för Thermia Diplomat Optimum??
« skrivet: 29 oktober 2007, 12:31:51 »
Hej!
Jag har en helt ny Thermia Diplomat TWS 12kW med 500 m kollektorslang i sjö och kopplad till bara golv värme. Vad menas med de olika systemen som finns att välja på, VL / D / VL+F / D + F.

Och är det riktigt att kompressorn ska starta var 20e minut ett par minuter under tiden den väntar på att integralen sänks till ex. –99 för start. Jag har en 800 liters ackumulator tank i serie (som första element), utnyttjas detta till verkligen fullo med så intensiva starter?

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Systemval för Thermia Diplomat Optimum??
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2007, 14:28:31 »
Har också undrat vad de olika systemen innebär...

Att kompressorn startar var 20e minut innan integralen räknat ner beror nog på att den reglerar på hysteres i ditt fall. Prova att ändra hysteres till 13 i servicemenyn och återkom med resultat.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Systemval för Thermia Diplomat Optimum??
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2007, 16:36:52 »
Ok! Det är ändrat från 10 till 13%, återkommer med resultat.
Jag ser att min pump har fabriksinställt "systemet" till OPT VL, vad det nu innebär?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Systemval för Thermia Diplomat Optimum??
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2007, 18:56:45 »
D = dockad mot panna med shunt, VL = intern eller extern elpatron som inte shuntas. F= flödesvakt (jag antar på brinekretsen).


http://www.energicenter.com/downloads/eko-installtaion.pdf
« Senast ändrad: 29 oktober 2007, 19:01:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Systemval för Thermia Diplomat Optimum??
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2007, 22:49:43 »
Hej,

OPT + VL innebär ett "vanligt system" med intern elpatron, samt Optimum-cirkpumar, dvs varvtalsstyrda. Om EJ OPT+VL är valt, utan enbart VL förlorar cirkpumparna sin varvtalsstyrning. Detta gäller enbart Optimum-serien.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Systemval för Thermia Diplomat Optimum??
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2007, 09:45:01 »
Hej o tack för hjälpen!

Att höja hysteresen hjälpte inte, med hjälp av installationsmanualen (varför är den inte med från början?) blev det lätt att hitta orsaken!

VV produktionen var satt att starta redan vid 47 grader, efter att den ställdes ner till 44 blev det genast lugnare i pannan. Tydligen hade installatören lite väl bråttom, kunde ha gått illa om man inte reagerade på de 20 minuts intervallerna kompressorn startade upp på. Många med mig skulle nog bara tänka att "det verkar ju funka bra!" istället för att kika runt lite.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Systemval för Thermia Diplomat Optimum??
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2007, 17:33:18 »
Ja det förklarar problemet med alla starter.

Du kan faktiskt sänka start för VV ytterligare sÃ¥ slipper du onödiga starter för varmvatten som ofta inte behövs. Jag har satt min pÃ¥ 40 och har aldrig märkt att det saknas varmvatten i kranen. 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

GirodNils

  • Gäst
GirodNils
SV: Systemval för Thermia Diplomat Optimum??
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2008, 12:28:48 »
D = dockad mot panna med shunt, VL = intern eller extern elpatron som inte shuntas. F= flödesvakt (jag antar på brinekretsen).


Ja, flodesvakten ar den som anvands nar man har en grundvattenvaxlare. Den sitter da pa vattensidan (innan birnekrets)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!