Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215-5  (läst 1874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teddy74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nibe 1215-5
« skrivet: 19 december 2006, 23:11:41 »
Hej !

Jag har några problem som jag behöver hjälp med. Första året rörde jag inget mer än kurvlutningen och gjorde av med 14068 kwh med all el.
Jag trixade lite med kurvlutningen men förstår fortfarande inte hur det fungerar. Kollar man i manualen så fattar man ju ingeting. b00k

Andra Ã¥ret tyckte vi att det var lite kallt i uterummet där vi har vattenburen golvvärme. Radiatorer i alla andra rum. DÃ¥ hade jag alla termostater pÃ¥ max och det var lagom varmt inne men inte i uterummet. Jag ringde till NIBE´s kundtjänst och dÃ¥r sa man att jag kunde sänka termostaterna inne och höja kurvlutningen  1 eller 2 snäpp, frÃ¥n 10:an. + att jag skulle vrida upp 2 grader pÃ¥ vredet. DÃ¥ frÃ¥gade jag om det skulle pÃ¥verka nÃ¥gonting pÃ¥ driftkostnaderna. NIBE svarade nej pÃ¥ frÃ¥gan !  >:D
Jag körde den här inställningen dec-mars och gjorde av men 14568 kwh på dom månaderna ?????????? Va F*N nästan 16000kr fattigare !!! TACK för det NIBE !!! huvuddunk

Kan jag få en lättare förklaring hur kurvlutning fungerar och hur jag ska få det varmare i uterummet utan att bli rånad ??

Lite tips o trix är varmt välkommet
Mvh Teddy

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1215-5
« Svar #1 skrivet: 19 december 2006, 23:57:19 »
Vilken kurva kör du på nu och vad har du ratten på?
hur har du termostatventilerna!?

Läser du av timräknarna för vp respektive tillskott??   Där har du facit hur pumpen gÃ¥r!

Det som kan bli dyrt är om kurvan är så hög så att VP stannar vid kyla. Då ersätts den automatiskt av elpatronen, det blir svindyrt.
Kompressorn ska alltid gå vid sträng kyla!

iofs är största värmebehovet under vintermånaderna...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215-5
« Svar #2 skrivet: 20 december 2006, 08:46:32 »
Kurvan anger vilket framledningstemp som VP:n jobbar mot vid olika utetemperaturer, på fininställningen (ratten) parallellförskjuter man kurva och siffran på kurvan anger lutning.

Ett lägre värde på kurvlutning gör att VP:n jobbar mot lägre framledningstemp, skillnaden är större vid lägre utetemp, vrider man på ratten får man samma förskjutning obeoende av utetemp.

Generellt är rådet att justera värmen inne på kurvlutning då det är kallt ute och med fininställningen då det är varmt ute.

Vansinnigt att ge rådet att justera värmen på termostaterna, vrid upp dem på max igen.  _/-

Har du en egen cirkpump och shuntgrupp till golvvärmen i uterummet, så är det shunten till golvvärmen du ska reglera värmen på.

Om golvvärmen bara är ett avstick på radiatorvärmen så blir det knepigare, då måste du kolla upp temperaturdiff över alla dina radiatorer, antagligen kortsluter någon/några systemet så att golvvärmen får för lite flöde, känn på radiatorerna upptill och nertill (då det är kallt ute).

De ska inte vara jämnvarma utan lite ljummare nertill. De som är jämnvarma måste strypas in på antingen radiatorkopplet (lossa termostaten och kolla under om det finns en liten ring med en nummerskala på som går att vrida på). Eller så får du strypa på returventilen (under en täckmutter nertill på radiatorn).

Då ska du kunna få upp värmen i uterummet utan att behöva öka kurvan eller strypa med termostaterna.
« Senast ändrad: 20 december 2006, 08:48:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teddy74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1215-5
« Svar #3 skrivet: 21 december 2006, 23:59:25 »
Tackar !

Jag ska kolla hur radiatorerna beter sig. Jag har thermostaterna på max på nedanvåningen, även på cirkulationspumpeni uterummet. På ovanvåningen har jag dom på 3-4:an annars blir det för varmt i sovrummen.

mvh Teddy

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215-5
« Svar #4 skrivet: 22 december 2006, 07:08:06 »
Tackar !

Jag ska kolla hur radiatorerna beter sig. Jag har thermostaterna på max på nedanvåningen, även på cirkulationspumpeni uterummet. På ovanvåningen har jag dom på 3-4:an annars blir det för varmt i sovrummen.

mvh Teddy

Då har uterummet en egen shuntgrupp, kolla att det inte finns någon fast instrypning på shunten.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!