Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyligen köpt hus. tankar om min anläggning + ev utbyggnad m.m  (läst 3625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nixe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Ivt greenline compact 5kw
SV: Nyligen köpt hus. tankar om min anläggning + ev utbyggnad m.m
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2013, 18:42:36 »
Jag tror inte tempraturmätningen speglar verkligheten för jag har stäng av elpatronen helt (säkringen). kompressorn står och snurrar nästan hela tiden (-10 ute) och märker ingen skillnad på inomhus värmen, det måste spara pengar än att den ska starta och stoppa starta och stoppa finns ingen mjukstart direkt heller :) och även använda en heldel patron.

Huset ligger i ett platt område med en nedlagd gruva under :)

tack olle61 ska ta och mäta för säkerhets skull!

Bifogar lite bilder på anläggningen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Någon bypass vid pumpen verkar inte finnas så fel flöde i den kan det alltså inte vara frågan om.

Det kan vara så att tillsatspatronen kopplas in för tidigt innan pumpen har hunnit nå börvärdet alternativt inte kopplas ur tillräckligt snabbt men frågan är hur man ställer in driftparametrar på en sådan gammal pump.

Mät temperaturerna pÃ¥ varma sidan ocksÃ¥. Är flödena till radiatorerna injusterade sÃ¥ att det inte finns nÃ¥gra radiatorer som vattnet passerar utan att kylas av? Finns det sÃ¥dana kan de fungera som en bypassledning och ställa till med problem.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är ju enrörssystem så enskilda radiatorer kan nog inte ställa till problem. Risken finns om man har en slinga för garage och förråd och raddarna där är avstängda, då kan det bli "kortslutning"
Undrar om termometrarna stämmer nu? I så fall kan du nog sänka farten på kalla cirkulationspumpen ett steg, 1,7°C delta är lite lågt.
Inställningen för elpatron är bara tidsfördröjning 10-120 minuter, en liten trimpot innanför frontplåten.
En annan sak man kan tänka sig är att koppla ur en fas till elpatronen, då värmer den med mindre effekt och förhoppningsvis hinner styrningen slå av elpatronen innan även kompressorn stannar.
Annars lÃ¥ter det ju bra att VP klarar huset utan elpatron vid -10 °C  :) Kompressorn kan gÃ¥ mycket och mÃ¥r bättre av det än mÃ¥nga start-stopp. Om kompressorn själv klarar husets behov skall inte elpatronen slÃ¥ till.
Var bor du? Här har vi inte -10 °C (Småland)
Har du någon uppgift på hur mycket el som förbrukats av tidigare ägaren av huset?
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 09:34:43 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!