Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vem har bäst service?  (läst 3369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Vem har bäst service?
« skrivet: 24 mars 2010, 21:59:15 »
Jag undrar vilken tillverkare som har bäst / snabbast service?
Jag ska handla en markvärmepump och vill välja rätt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem har bäst service?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2010, 22:03:35 »
Det är den lokala service firman som har avtal med respektive vp tillverkare   sÃ¥ det kan nog variera frÃ¥n ort till ort tror bara de skickar ut sina egna tekniker om inte den lokala firman löser det
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vem har bäst service?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2010, 11:18:01 »
Min installatör nämnde att Nibe hade ett lite besvärligare system att hjälpa kunderna på än CTC och Bosch (han säljer alla) där ett problemärende behöver ses över av Nibe innan installatören får ett Go/No go. Risken är alltså att man går utan värme etc eller på dyr elpatron om detta stämmer.

Det är ju dock inget jag kan lova att det stämmer... välj den installatör som känns bäst :)

lycka till!
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vem har bäst service?
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2010, 11:38:53 »
Om du köper pump och installation av en lokal firma så skall servicen vara densamma, du vänder dig bara till installatören så är det hans skyldighet att hjälpa dig.
Om installatören vill byta kompressormodul så är det ETT FRISKHETSTECKEN att Nibe har som krav att installatören först kontaktar dem, det är ytterst ovanligt att några större haverier inträffar, och oftast kan nog Nibes Support leda dem rätt, utan att installatören kör på GO - utan att ha fått stöd med felsökning och åtgärdsplan från de som sitter på mest erfarenhet om produkten.

Jag har själv varit ute på ett reparationsuppdrag i vinter där jag gick bet (trot eller ej) och fick hjälp av Nibes företagssupport, mycket imponerande måste jag säga då felet var långt ifrån enkelt att hitta.
Utan att verka förmäten så gissar jag att de flesta installatörerna som inte kontaktat Nibes support i detta fall hade "skruvat lite" åkt hem och sedan fakturerat utan att felet skulle varit avhjälpt.
Som stöd för min teori så hade just detta hänt på ovan nämnda anläggning en gång innan jag tillkallades...

Har du tänkt köpa maskinen på egen hand, typ på nätet, så tror jag att Nibe och CTC har bäst service, då de säljer sina produkter medvtet på detta sätt till de som "installerar på egen hand".
Denna typ av garantiärenden handhar de på följande sätt (hoppas det fortfarande gäller).
Du kontaktar dem och säger att värmepumpen är trasig, de hjälper dig felsöka, och är det nåt fel så skickas en lokal installatör ut på deras bekostnad.
Förutsatt att installationen är gjord på ett fackmannamässigt sätt, och att en undermålig installation inte ORSAKAT skadan så står Nibe för alla kostnader, både för reparation och arbete.
Jag gissar att det hanteras på liknande sätt av CTC då även de säljer sina värmepumpar till kreti och pleti.

IVT/Bosch och Thermia har mer ett uppbyggt återförsäljarnät som skall hantera både försäljning, installation och reparation för att garantierna skall gälla.
Kanske innebär detta att det är helt upp till installatören att reparera och fakturera leverantören, och reparationen kan gå något snabbare, kanske inte, jag tror det är rätt lika oavsett vilken leverantör du väljer så länge du köper pump och installation av samma lokala företag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har bäst service?
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2010, 12:02:57 »
oVet inte hur det funkar hos IVT men på Thermia funkar det så här. Om man som privatkund bara vill köpa en pump uch skruva själv så går det självklart bra. Om man köper av mig t,ex så kommer jag ut och besiktigar och om jag tycker det är rätt kopplat så gäller garantier på samma sätt som om jag monterat pumpen. Skulle det bli ngt fel så kommer jag och fixar och är felet Thermias så betalar Thermia mig. Är det kundens fel så betalar kunden.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vem har bäst service?
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2010, 12:16:08 »
Intressant, tack för inputen Richard och VPO!

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vem har bäst service?
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2010, 15:27:37 »
Bosch säljs också till kreti och pleti på samma sätt som Nibe och CTC (om man ska vara lite petig).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Vem har bäst service?
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2010, 19:43:20 »
Jag undrar vilken tillverkare som har bäst / snabbast service?
Jag ska handla en markvärmepump och vill välja rätt.

Hej!
Fungerar - fungerar ej! Det är väl gott och väl när det går att konstatera att värmepumpen inte fungerar. Att konstatera att den fungerar är mycket svårare. Nu kommer någon att svara:"du känner väl när det blir kallt inne" men det visar väl snarare på den tekniska nivå värmepumpar befinner sig på. Det har behandlats på ett flertar trådar hur dåliga hjälpmedel både ÅF och servicefolk från tillverkarna har för att kunna upptäcka sporadiska fel. Flera av tillverkarna begär att kunden skall köpa dem verktyg som behövs även under garantitiden. Ur teknisk synpunkt är det från tillverkarnas sida obetydliga investeringar som skall till för att kunna utföra diagnostiska tester men det anser man av någon anledning inte behöver finnas. Jag skulle välja den värmepump där tillverkaren har demonstrerat en ärlig vilja att kunden skall kunna avgöra om värmepumpen fungerar optimalt vid varje tillfälle.

Ett exempel där tillverkaren försett värmepumpen med utökade funktioner hittar du här: http://www.viessmann.se/sv/products/Heat_pumps/Vitocal_300-G.html

Jag kan i övrigt inte uttala mig om konceptet är bra eller dåligt eftersom jag inte har någon erfarenhet av det här märket.
Det kanske finns flera märken som har motsvarande utrustning men det har vad jag vet inte redovisats på Forumet. "Stararna" på Forumet dem älskar att hitta 50-11a svar på ett problem men mycket sällan att man erkänner grundproblemet och driver utvecklingen mot att tillverkaren ändrar sitt koncept. I vissa fall vill dem kanske inte såga av den gren dem sitter på.
sansun  studs
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har bäst service?
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2010, 19:52:08 »
Du har fortsatt fel SANSUN helt fel

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har bäst service?
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2010, 20:33:30 »
SANSUN. Du verkar tro att jag jobbar pÃ¥ Thermia och att alla Ã…F oavsett märke jobbar Ã¥t sin leverantör. Detta är helt fel. Jag kan lika gärna sätta in vad som helst, jag rÃ¥kar bara gilla Thermia samt att det är svÃ¥rt att byta eftersom man mÃ¥ste lära sig en helt ny typ av pump. Men det är Thermia som är beroende av oss Ã…F inte tvärtom. 

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Vem har bäst service?
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2010, 23:22:58 »
Du har fortsatt fel SANSUN helt fel

Oraklet!
 studs
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: Vem har bäst service?
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2010, 11:05:33 »
Hej

Det viktigaste är att du hittar en bra installatör som engagerar sig i din värmeanläggning och dina värmepumpsproblem. Tyvärr vet du inte detta förrän problem uppstÃ¥r. Jag har en  IVT HT+E17 och har haft en hel del problem med intrimmning. Min installatör har ställt upp till 100 % och gör verkligen allt för att min anläggning skall funka till belÃ¥tenhet.

Mitt rÃ¥d: hör med andra som installerat värmepump och deras erfarenheter av den lokala  installatören/erna.

Hälsn A-x
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Vem har bäst service?
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2010, 21:54:02 »
Tusen tack.

Har verkligen fått den info jag behövde.

TACK!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!