Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av över helgen  (läst 1446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jollebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga av över helgen
« skrivet: 05 mars 2016, 06:06:49 »
Hejsan!
Då jag vaknade fredagseftermiddag så hade all brinevätska läckt ut på golvet. Ringde kunniga och de sa att jag bara skulle fylla behållaren med vatten så skulle den klara sig över helgen. De sa att jag skulle stänga av den då jag fyllde behållaren med vatten, antog att den skulle sättas igång efter påfyllning...fel? De kommer på besök måndag, problemet är att den fortsätter läcka, så vi får torka med jämna mellanrum (svårt när både herr och fru jobbar hela helgen) Magkänslan säger att jag borde stänga av den. Kan jag stänga av pumpen helt tills på måndag eller kommer detta ställa till det? Blir vi utan varmvatten över helgen? kommer det bli okristligt kallt hemma?

Pumpen vi har är en Nibe fighter 1215 som har några år på nacken.
Tacksam för svar, trots helg.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Stänga av över helgen
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2016, 08:03:26 »
Elpatronläge? Men den gör väl enbart värme till huset med "reservläge"? Vv kan man ju klara sig utan (eller koka själv) en helg, men om det är kallt ute och inne är det mindre roligt
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Stänga av över helgen
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2016, 09:21:01 »
Vad som man bör/kan göra beror pÃ¥ var läckan finns. Är det ett läckage i brinebehÃ¥llarens anslutning till röret gÃ¥r det att köra vidare. Finns läckan pÃ¥ inne i pumpen pÃ¥ köldbärarpumpens sugsida är det risk att man fÃ¥r in en massa luft i systemet och dÃ¥ är det bättre att värma huset med elpatronen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stänga av över helgen
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2016, 10:22:47 »
Ställ om den till ren elpanna. Titta i "Monterings- och och skötselanvisning" under "Styrning". Kolla "Allmänt" och "Inställningar" meny 14. Se även under "Frontpanel" för benämning av knapparna. Har du inte dokumentet kvar går det att ladda ned från Nibe.se under "Support".
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Jollebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av över helgen
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2016, 14:58:01 »
Läste era svar precis och det verkar inte som att den kommer explodera när jag stängt av den och det var väl ärligt en fruktan jag hade  :P
Läckan sitter innanför den nedre luckan på pumpen och det låter som att det kommit in luft i systemet redan. Vi har hör det där luftiga ljudet och det känns som att pumpen arbetar mer än den brukar. Inga varningslampor/larm har gått än. Vi stängde av den precis innan jag lade huvudet på kudden.

Om jag ställer om den till elpanna, fortsätter inte pumpen att jobba, driva runt vätskan i pumpen och vi får fortsätta torka upp?

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stänga av över helgen
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2016, 20:02:31 »
Om jag ställer om den till elpanna, fortsätter inte pumpen att jobba, driva runt vätskan i pumpen och vi får fortsätta torka upp?
Det kanske föreligger ett missförstånd? Du skrev att det läckt ut brinevätska. Den luktar sprit och finns i slangarna som går ut genom ytterväggen. Den cirkulationspumpen arbetar inte när VP går som elpanna. Vattnet till brinekretsen fyller man på för hand i expansionskärlet, som ofta är av plast.
Cirkulationspumpen för värmevattnet till elementen går förstås även vid elpannedrift. Det vattnet fyller man på genom att öppna en kran.

« Senast ändrad: 05 mars 2016, 20:05:16 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Jollebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av över helgen
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2016, 23:48:54 »
Ok, men då låter som att jag kan köra igång den på elpannedrift och invänta hjälpen på måndag.
Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!