Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bygga hus utan ansluten el  (läst 15886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
bygga hus utan ansluten el
« skrivet: 10 mars 2010, 19:26:19 »
hej
tror ni det är ekonomiskt och praktiskt genomförbart att bygga om ett hus helt utan yttre el...

tänkte så här
all belysning 12 diod.övrig el 12volt med vissa tillägg för tex disk å tvätt maskin,funderar om det inte går att köra från 12 till 220 för disk å tvättmaskin..

kylskåp+ frys finns i 12volt,spis blir gasol mm mm

om man kör tex 250amp batteri + solpaneler +ev en 2kw vindsnurra tror ni att det skulle gå få till att funka..


Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2010, 19:37:19 »
vore  bra om det gick..
slippa EONs höga fasta avgifter...

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2010, 20:04:03 »
hej
tror ni det är ekonomiskt och praktiskt genomförbart att bygga om ett hus helt utan yttre el...

tänkte så här
all belysning 12 diod.övrig el 12volt med vissa tillägg för tex disk å tvätt maskin,funderar om det inte går att köra från 12 till 220 för disk å tvättmaskin..

kylskåp+ frys finns i 12volt,spis blir gasol mm mm

om man kör tex 250amp batteri + solpaneler +ev en 2kw vindsnurra tror ni att det skulle gå få till att funka..

Det finns en familj på gotland som kör helt eget.

http://www.helagotland.se/ga/artikel.aspx?articleid=4518061

Disk och tvätt borde man väl kunna mata med solvärmt vatten? Motorerna/pumparna i dessa borde inte dra speciellt mycket utan borde klara sig på nån inverter.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2010, 20:05:42 »
Det funkar ju med husvagnar och båtar. Det handlar nog mycket om hur sparsam med komfort man kan vara i längden. Jag antar att du tänkte ladda batteriet med vindkraft eller solpaneler?
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2010, 21:13:33 »
Släng in en dieselgenerator i kalkylen, sÃ¥ blir kanske möjligt. 
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2010, 23:50:59 »
Allt är väl väl på sommaren när det finns sol att tillgå, men hur gör man när det kommer en halvmeter snö och är mulet 2 månader i sträck?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2010, 07:09:50 »
hej
tjaa det är där jag har mina tvivel....hoppas att vindsnurran ska ge nått vintertid
annnars måste man lösa det med tex en generator ...tyvär

att bara förlita sig på solenergi funkar ej...

fiffigast vore en stirling motor som drevs av tex ved eller gasol dom dagarna det blir för lite el

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2010, 13:09:45 »
fiffigast vore en stirling motor som drevs av tex ved eller gasol dom dagarna det blir för lite el

Pellets  och sterling motor :)
http://www.sunmachine.com/english/produkte_aktuelleprodukte.htm

1,7-3kW el och samtidigt 6,5-10,5kW värme
Räcker för många av hushållen i landet
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2010, 13:32:08 »
Om fler bygger hus som är självförsörjande pÃ¥ el sÃ¥ kommer säkert elbolagslobbyisterna att driva igenom en lag om att alla hus mÃ¥ste anslutas till elnätet  huvuddunk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2010, 15:36:25 »
Vi har sommarstuga på en ö, solceller,12v system med led lampor och vattenpumpar mm, solvärme och solen värmer vatten, öppenspis, men detta är endast för vår/sommar/höst, funkar otroligt bra.

Men betalar nog hellre 1100kr/år i fast avgift när det gäller permanentboende.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2010, 10:37:51 »
hej
tjaa det är där jag har mina tvivel....hoppas att vindsnurran ska ge nått vintertid
annnars måste man lösa det med tex en generator ...tyvär

att bara förlita sig på solenergi funkar ej...

fiffigast vore en stirling motor som drevs av tex ved eller gasol dom dagarna det blir för lite el

Hej!
Ett alternativ till diesel/sterling m.m. skulle kunna vara att man gör som i Tyskland. Där har man lagstiftat om att el-producenterna måste köpa tillbaka överskottsel från sina kunder. Det lär vist fungera även på vissa platser i Sverige. Största nackdelen är väl att i Sverige skulle elproducenterna och nätleverantörerna kompisera sig sig för utebliven elleverans genom att höja abonnemang och nätavgifter.
Ett framtida intressant alternativ kan bli bränsleceller den dag man har utvecklat dem så de går att driva med naturgas eller flytande bränsle och inte som i dag enbart på vätgas.

Tyvärr finns det ingen politiska vilja i Sverige för att det utvecklas system för lokalt producerad el men det saknas inte initiativ i den här riktningen. Det ordnas temadagar för, "Småskalig El", t ex den 8 april i Härnösand, med bl.a. Johan Ehrenberg som en av föredragshållarna.
Tillbaka till din ursprungliga fråga går det att bygga hus utan ansluten el? Jag tror att om man kunde få en tvärvetenskaplig satsning skulle man komma mycket långt.

Jag har en sommarstuga som är ansluten till elnätet men numera är jag där mycket sparsamt några dar åt gången under sommaren. I det här fallet skulle jag kunna klippa elanslutningen och satsa på omvandlare och batterier som laddas av solceller. Detta skulle fungera eftersom solcellerna får lång tid på sig att ladda batterierna mellan varje gång jag är där. Dessutom behöver jag inte använda el till uppvärmning.

Det är en Internet länk (några citat längre upp) till ett byggprojekt av ett nytt hus för åretrunt boende utan ansluten el som jag skall kolla in då och då. Får man ha fantasier så skulle jag bygga ungefär så här. studs

Endast en yttervägg (glaspartier) med en ingång (nödutgång längst bak). Mot denna yttervägg skulle kök, matrum, vardags rum och hall anslutas. Längre bak utan fönster, sovrum, badrum, förvaringsrum etc. Huset skulle sedan grävas över med jordmassor så att jag i princip skulle få en jordkällare där det alltid är +4 ºC. Traditionella system med solfångare och solceller, vind etc. kan användas sommartid. Ved går att förgasa till kolmonoxid (CO) för att driva t ex en generator men det finns flera sätt där man samtidigt skulle kunna få värme och metan även vintertid. På avstånd från "jordhuset" skulle jag anordna en stor avfallshög med organiskt avfall från skogsbruk och jordbruk (kanske 1000 m3).

Mitt i högen placeras värmeabsorbenter, i princip batterier av blästrade gamla radiatorer som ansluts till husets värmesystem. Dessutom anordnas gasklocka för uppsamling av metan till spis, att driva en motor för elproduktion m.m. Har man sett mycket mindre högar på sågverk av rå bark självantända av den värme som bildas vid förmultningen redan under första säsongen förstår man att det blir varmt ut av bara den inuti den här högen. Jag har inte bestämt om jag skall installera en släplift så att ungarna kan åka kälke på vintern men jag tror att dem vuxit ifrån kälkåkningen eftersom dem snart fyller 50 år.
sansun  tomte::
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2010, 11:15:46 »
Jag kollade upp det för nåt år sedan (Reglerna kan han ändrats...) Då var det så att elbolaget var skyldig att ta emot och mäta egenproducerad el - Därför bytte dom ut elmätaren gratis mot en med dubbla räkneverk. Dock ville E.on ha 3750:- per år för att läsa av det andra räkneverket (vilket givetvis gjordes via fjärravläsning samtidigt som det ordinarie räkneverket). Med tanke på att man får betalt enligt nordpools taxa, ca 10-20 öre per kWh, så måste man ha en ganska stor anläggning för att kunna tjäna pengar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2010, 13:10:54 »
Jag kollade upp det för nåt år sedan (Reglerna kan han ändrats...) Då var det så att elbolaget var skyldig att ta emot och mäta egenproducerad el - Därför bytte dom ut elmätaren gratis mot en med dubbla räkneverk. Dock ville E.on ha 3750:- per år för att läsa av det andra räkneverket (vilket givetvis gjordes via fjärravläsning samtidigt som det ordinarie räkneverket). Med tanke på att man får betalt enligt nordpools taxa, ca 10-20 öre per kWh, så måste man ha en ganska stor anläggning för att kunna tjäna pengar...
Typiskt! Dem skall tjäna pengar även på den el som jag skickar tillbaka. För några år sedan (om jag minns rätt) så fick man i Tyskland ca. 50% av vad man betalade för elen. Det där med dubbla räkneverk förstår jag inte hur det fungerar. Man behöver iofs inte förstå allting.
sansun
P.S. solen skiner och det är en strÃ¥lande vÃ¥rvinterdag. D.S  8)
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: bygga hus utan ansluten el
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2010, 00:33:17 »
hej
tror ni det är ekonomiskt och praktiskt genomförbart att bygga om ett hus helt utan yttre el...

tänkte så här
all belysning 12 diod.övrig el 12volt med vissa tillägg för tex disk å tvätt maskin,funderar om det inte går att köra från 12 till 220 för disk å tvättmaskin..

kylskåp+ frys finns i 12volt,spis blir gasol mm mm

om man kör tex 250amp batteri + solpaneler +ev en 2kw vindsnurra tror ni att det skulle gå få till att funka..



Näe, tror inte att det är ekonomiskt genomförbart. Har du kollat vad du får ge för Gasolen/kWh? Trodde inte det heller. 12 till 220 volt för disk å tvättmaskin..på vinterhalvåret så blir det nog mycket elverk, både till 230 och 12 volt, hur många kWh får du ut per liter bensin/diesel för kanske 13kr/litern? Och det priset lär ju öka. Tog du tillvara på värmen från elverket kanske det bleve bättre siffror. Vindsnurra, du har väl inte tänkt att bygga i en svacka? Ska du bo själv? Det är väl ganska lång norrut? Praktiskt genomförbart är det ju helt klart, men ekonomiskt tror jag inte.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!