Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?  (läst 6936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« skrivet: 30 juni 2012, 18:37:58 »
Jag är helt novis vad gäller värmepumpar. Däremot är jag mjukvaruutvecklare som gillar småelektronik och smarta hem. Nu ska vi bygga helt nytt i höst och det lutar åt bergvärme. Jag vill givetvis försöka få ut så mycket information från min värmepump som möjligt. Några krav är:

* öppenhet - jag vill själv kunna samla in data för att presentera i godtycklig form (förmodligen väggmonterad surfplatta)
* inga Windows-krav. Jag tänker antingen Linux-direkt (via typ en Raspberry Pi) alternativt att man först går genom en Arduino.

Jag är som sagt helt novis men har hört modbus nämnas i sammanhanget. Vilka möjligheter har jag? Vad får man räkna med för extrakostnader för att kunna kommunicera med pumpen? Är något märke att föredra om man vill göra sånt här? Eftersom det rör sig om nybyggnation så har jag stora valmöjligheter vad gäller pump och annan utrustning. Bara det inte drar iväg för mycket i kostnad.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2012, 18:40:39 »
Vad jag har hört här på forumet så verkar just Viessmann ha mycket finesser och "lull-llull" :)
Annars får du väl skaffa dig en logger? :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2012, 20:34:52 »
Man kan köpa Viessmann utan styr helt och hållet och sedan trixa till sitt eget, då får man ju pengar "över" så att säga att lägga på sitt eget styr och det blir då en kanon lösning om man kan det :)

Viessmann styrs annars snart via en App grej som IVT, de kör med Lon kommunikation och det går säkert att hämta upp det ena och det andra.
« Senast ändrad: 30 juni 2012, 20:45:59 av VEKAB »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2012, 20:59:29 »
Nibe har ett tillbehör som heter Modbus 40.
http://www.nibeonline.com/pdf/031725-3.pdf
Såna där mobil app-grejer verkar i princip alla VP-tillverkare ha numera.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2012, 21:05:09 »
Thermia har vad jag vet ingen app grej men en ny uppdaterad online funktion som kanske passar i detta fall?  vill man köra egna grejer brukar det annars vara lite halvsvÃ¥rt med tillverkarnas grejer, om vill styra allt själv alltsÃ¥.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2012, 22:39:28 »
Från Bosch/IVT går det att få en massa information via CanBus. Tyvärr är det inte så lätt att tala om för det inbyggda styrsystemet vad det skall göra.
Men om man vill (och kan) så kan man ju koppla ur den inbyggda datorn och styra med sin egen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #6 skrivet: 01 juli 2012, 08:51:45 »
Tack för alla svar! Jag tänker mig nog främst avläsning. Styrning vore fräckt men känns lite väl riskabelt att börja med.

CanBus har jag faktiskt erfarenhet av så det känns helt klart överkomligt. Modbus 40 kändes visserligen ganska dyr men i förhållande till vad hela värmesystemet kommer kosta så kanske man kan leva med det..
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2012, 17:40:28 »
Thermia har vad jag vet ingen app grej men en ny uppdaterad online funktion som kanske passar i detta fall?

Bara till Robust ännu så länge.
http://www.thermia.se/produkter/mobil-app-thermia-robust.asp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2012, 23:14:29 »
App ja,, men nytt online finns det.  Ingen aning om hur det funkar,, men det finns :)

En gÃ¥ng i tiden ::) sÃ¥ var det nära att det fanns ett styr som skulle hetat Orakel styret   ??? ^-^::)   Ã¥hhh det skulle varit grymt.

Den planen som fanns där skulle krossat alla andra vp styr tummenupp     Men det verkar som om det inte blev av  dontknow   ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #9 skrivet: 02 juli 2012, 08:10:37 »
Tacka vet jag Purjo800...

 8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2012, 10:11:15 »
Nibes stryrsystem är i princip helt dokumenterat nu efter diverse hackande och du behöver ingen modbus40 för att läsa värden. En enkel RS485-USB dongel räcker fint. Det finns en eller ett par trådar om det där här och på elektronikforumet.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #11 skrivet: 02 juli 2012, 11:09:52 »
Thermias nya online har en Modbus-converter. Samma som kommunicerar med Thermia Link. Kopplas in i vp och dosan sätts utanför vp. Från den kan man sedan gå till bef. internet eller trådlös router.
Man kan avläsa och styra via nätet i dator eller smartphone. Till Atec behövs ingen konverter då den styren redan har modbus. Antar att Atec´s styr inom kort sitter i alla Thermia vp. (Hoppas iaf)
 tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #12 skrivet: 02 juli 2012, 20:18:25 »
Nibes stryrsystem är i princip helt dokumenterat nu efter diverse hackande och du behöver ingen modbus40 för att läsa värden. En enkel RS485-USB dongel räcker fint. Det finns en eller ett par trådar om det där här och på elektronikforumet.
Det låter ju trevligt. Om man skaffar en modbus40, är man då även kapabel att skicka styrsignaler?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kommunicera med värmepumpen - vad behövs?
« Svar #13 skrivet: 02 juli 2012, 22:32:29 »
Det låter ju trevligt. Om man skaffar en modbus40, är man då även kapabel att skicka styrsignaler?

Enligt manualen, ja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!