Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärma kallvatten med solfÃ¥ngare ihop med bergvärme?  (läst 2365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har idag pelletsbrännare i gammal vedpanna och sedan ack-tankar. Acktanken med vbb laddas sedan också av solen via en 6 m2 solfångare på taket.
Nu ska pelletsen ut och bergvärme in.
Vad göra med solfångaren?
En installatör ville inte alls befatta sig med den utan förslog nedmontering och försäljning.
En annan föreslog att behålla solfångaren plus tanken med vbb i och låta den jobba med att förvärma kallvattnet innan det går in till värmepumpen för att bli varmvatten. Trevlig lösning rent ekonomiskt, dock lite mera utrymmeskrävande. Finns det andra nackdelar? Risk för legionella?

Det snyggaste och enklaste känns som att köra en VP med separat vbb och solslinga i botten pÃ¥ vbb, men det kostar ju en slant extra, iaf när man kollar pÃ¥ Nibes lösningar och sÃ¥ fort det börjar kosta mer än nÃ¥gra extra tusenlappar blir det svÃ¥rt att räkna hem. 

Eller ska man göra något helt annat? Hade jag inte ganska nyligen fixat till solfångareanläggningen med ny isolering och lite annat hade jag sålt den och köpt el för pengarna men nu har jag pysslar lite för mycket med den för att bara riva ned den känns det som.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eftersom solfångarinstallationen redan är betald så det i min mening ren ekonomisk förlust att demontera och försöka sälja den
Att solen tar hand om en del av värmeproduktionen borde vara solklart för det sänker ju elförbrukningen samt minskar VP:ns starter...
Du har antagligen behov av värme i källare/badrum sommartid också??

Jag kanske har noja ::) ibland men el kostar pengar i framtiden...
(Läs om nerläggning av kraftverk i nordiska länderna)

Och varför är en VP utan tank dyrare än med tank?


Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hade tanken haft VV-slingor så skulle det funkat kanon att förvärma varmvattnet i denna.
Har den förrådsberedare så finns risk för legionellatillväxt.

Men det funkar väl att köpa en bergvärmepump utan VVB och docka den mot acktanken så att den är varmvattenberedaren?
Hur mycket vatten är det i tank/VVB?
Sen kan samma tank laddas av solfångaren så att solen fixar varmvattnet på sommaren.
Om tanken saknar solslinga kan du värma den via en värmeväxlare med solfångaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VP utan vbb kostar mindre men sedan tillkommer ju separat vbb och gör det dyrare. Jag vill låta värmepumpen jobba mot den befintliga ack-tanken med vbb eftersom det är ett gammalt dåligt isolerat as på 500 liter med bara 120 liters vbb i, det känns ineffektivt.

Att köra med fast kondensering mot en tank och sedan shunta ut värme känns inte som någon bra idé även om det skulle göra installationen enklare, shunt med styrning finns redan.

En annan tanke är att förvärma köldbäraren via den gamla tanken och shunta där så den inte går över +10°C eftersom VP inte verkar gilla det alla gånger. Det ser annars ut att kunna ge riktigt höga COP värden och borde göra solfångaren maximalt effektiv eftersom den då får jobba med låg temp.

// Magnus

Eftersom solfångarinstallationen redan är betald så det i min mening ren ekonomisk förlust att demontera och försöka sälja den
Att solen tar hand om en del av värmeproduktionen borde vara solklart för det sänker ju elförbrukningen samt minskar VP:ns starter...
Du har antagligen behov av värme i källare/badrum sommartid också??

Jag kanske har noja ::) ibland men el kostar pengar i framtiden...
(Läs om nerläggning av kraftverk i nordiska länderna)

Och varför är en VP utan tank dyrare än med tank?
« Senast ändrad: 09 maj 2016, 17:45:28 av 944_Driver »
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, 120 liter är lite klent till en värmepump.  :'(
Då förstår jag mera tveksamheten från installatörerna att använda denna.
Jag har ingen bra idé om hur denna ska användas tillsammans med din värmepump.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Efter att läst era svar och funderat vidare kring detta inser jag att alla idéer som innefattar den befintliga tanken med solfångaren går bort.
Förvärma kallvatten - möjliga problem med legionella, kall tank med fel sorts isolering för att hantera kondens, inte bra.
Använda den som vbb ihop med ny vp - Liten vv volym, dålig isolering, inte bra.
Förvärma köldbäraren från borrhålet - kall tank med fel sorts isolering för att hantera kondens, inte bra.

Ska solfångaren vara kvar så återstår att köpa en ny vvb gjord för vp och med solslinga. Extra kostnad för solslinga typ 5-6000 kr kan ju bli utmanande att räkna hem men man göra ju en insats för miljön och får skylla på det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!