Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: arg. för eller emot bergvärme  (läst 8323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gerge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
arg. för eller emot bergvärme
« skrivet: 22 november 2009, 18:05:05 »
Hej!
Kommer inom snar framtid att skaffa värmepump.
Har fått in offerter för Luft/vatten och bergvärme.
Skillnaden i grunden är 25000:- mer för bergvärme men.......
Hur många överraskningar får man inte när man skall borra.
Där jag bor så är det c.a 30-70m till berg.
På offerterna så ingår bara 6m foderrör alltså minst 20000:- till i kostnader om inte andra fler överraskningar dyker upp.
dem som i området har bergvärme säger att total kostnaden ligger mellan 140000:- - 185000:-.
Luftvatten kostar utan några otrevliga överraskningar på runt 85000:-.
Min fråga är:
Vad motiverar att många ändå väljer bergvärme när kalkylerna med dut -18 ger en fördel på max 1500:- om året för bergvärme!
En investering skulle alltså efter 30 år gå jämt upp med luft /vatten och då är det väl dags att köpa en ny anl. och vem vet hur det ser ut om 30 år!
Är det något jag missat?
I såfall vad?
Kom med argument och motargument ang. luft/vatten - bergvärme.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #1 skrivet: 22 november 2009, 18:40:23 »
Med sådant avstånd till berg känns bergvärme inte helt rätt.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #2 skrivet: 22 november 2009, 19:49:59 »
Livslängden på V/V betydligt längre pga "gynnsammare" driftförutsättningar (kanske upp mot dubbelt) så lång som hos en L/V så det ändrar kalkylen på lång sikt. En annan sak som påverkar är när man i framtiden måste byta pump har man redan hålet i backen och behöver bara byta pumpen och den är ju betydligt billigare än en komplett L/L
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad gerge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #3 skrivet: 22 november 2009, 20:15:28 »
Vem säger att om 30 år så är bergvärme det mest lönsamma?
Det finns väl heller inga belägg på att en berg värme panna håller dubbelt så lång tid som l/v.
Vill det sig så måste man byta slangar för det ev. nya mediet vad vet jag?
Försäkringen som följer med är ju 10 år på bägge.
Man måste väl se till att själva investeringen är i hamn på ett visst antal år eller?
Finns det andra argument?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #4 skrivet: 22 november 2009, 20:23:16 »
Gerge: Det känns som du redan har bestämt dig och bara vill ha debatt.  Om du har bestämt dig för L/V sÃ¥ "go for it".  Varför mÃ¥ste du ha en massa argument som du ändÃ¥ inte tänker acceptera?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #5 skrivet: 22 november 2009, 20:30:59 »
Bergvärme är ju klart inget fördelaktigt med såna förutsättningar. Var bor du? Kanske passar det bättre med en markslinga eller en kompaktkollektor?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad gerge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #6 skrivet: 22 november 2009, 20:46:22 »
Ridax: Jag har inte bestämt mig men vill ha synpunkter, erfarenheter argument för och emot varför det ändå är så många som väljer bergvärme fast det inte alltid är ekonomisk försvarbart eftersom investeringen är så mycket högre.
cheetach: Bor 4 mill norr om GBG.
Många har samma förutsättningar som jag och av dem som valt bergvärme och som man känner och pratat med har argumentet att "det känns bättre när man ändå skall bytta panna".
Jag undrar om någon har någon annan åsikt.
Jag kanske ochså så småningom väljer bergvärme för att det skall "kännas bättre".
Det som inte känns så bra med bergvärme är att det lurar lite faror med borrningen och som kan höja totalpriset så mycket utöver det man kalkyrerar med.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #7 skrivet: 22 november 2009, 21:07:25 »
I framtiden kanske vi får elpriser som uppdateras varje timma och då kan den spetsel en LuftVatten pump behöver en kall vinternatt kosta många kronor per kWh. När elen inte räcker till kalla vinternätter kommer den från dyra reservkraftverk och med de nya elmätarna blir det möjligt att ta betalt för denna reservkraft på ett annat sätt.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #8 skrivet: 22 november 2009, 21:09:00 »
Det räcker med en enda köpare som tycker att bergvärme är en fördel och därför bjuder över pÃ¥ ditt hus när det en gÃ¥ng skall säljas för att bergvärme skall vara lönsamt.  Oavsett hur logiskt eller ekonomiskt du än tänker sÃ¥ spelar det ingen roll när du en gÃ¥ng skall sälja huset.

Det är lite löjligt tycker jag, att inte ens kunna acceptera sÃ¥dana argument som att investeringen i borrhÃ¥let finns kvar när man en gÃ¥ng skall byta pump.  Skall man ta till sÃ¥dana argument kan man lika gärna börja tala om växthuseffekten sÃ¥ att det kanske är lika bra att satsa pÃ¥ direktel dÃ¥ uppvärmningsbehovet kommer bli marginellt i framtiden.  Jag har i mitt hus redan bytt pump en gÃ¥ng och Ã¥teranvänt det gamla borrhÃ¥let.  Det finns inget som talar för att det inte skulle gÃ¥ att använda fortsättningsvis heller.

Sedan förstÃ¥r jag inte vad du menar med att "man mÃ¥ste väl se till att själva investeringen är i hamn pÃ¥ ett visst antal Ã¥r eller?".  Det är väl en självklarhet för de flesta, frÃ¥gan är bara HUR MÃ…NGA Ã¥r och hur mycket man vill spara totalt sett pÃ¥ ett visst antal Ã¥r.  Vem har sagt att den investering som räknas hem fÃ¥ minst antal Ã¥r är lönsammast totalt sett?

Nej, jag tycker det helt klart känns som du helt klart har bestämt dig för luft/vatten och mest är ute efter att propagera för ditt val i nuläget, när du inte ens tar till dig så enkla argument som att borrhål finns kvar.

Personligen skulle jag välja bergvärme igen, igen och igen framför luft/vatten till bÃ¥da mina fastigheter om det vore aktuellt med ett nytt val.  En stor och störande utedel som inte ens kan gömmas undan speciellt bra är inte nÃ¥got som tilltalar mig.  Jag tror bestämt pÃ¥ en kortare livstid för nÃ¥got som stÃ¥r ute utsatt för vädrets makter som regn, fukt, värme och kyla gÃ¥r sönder snabbare jämfört med nÃ¥got som stÃ¥r väl skyddat i garaget.  Ingen av pumparna har väl nÃ¥gon garanti pÃ¥ 10 Ã¥r, antar att du menar trygghetsförsäkring?  Det behöver ju inte vara nÃ¥got speciellt kvalitetsbevis att man erbjuder det, dÃ¥ kostnaden för detta torde vara ganska lÃ¥gt dÃ¥ de bara behöver ersätta självrisk och ev. värdeminskning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad gerge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #9 skrivet: 22 november 2009, 21:55:11 »
Hej Ridax!
Det verkar som jag fick en utskällning.
Jag säljer inte någon L/V pump och jag HAR INTE BESTÄMT MIG ang L/V.
Jag tycker att detta är ett suveränt forum för oss som går i bytta panna tankar!
Jag tackar alla på forumet för sina råd!
Någon skrev och sa att en bergvärme pump håller dubbelt så lång tid som en L/V.
Det stämmer ju inte, du bl.a har ju redan bytt säger du.
Sen skrev jag faktiskt försäkring och inte garanti en slutasts vore att om bergvärmepannan höll dubbelt så lång tid så skulle ju försäkringen vara i 20 år eller!
Jag tar visst till mig utav era råd och erfarenheter från bl. a dig Ridax.
Jag tycker du har en poäng att L/V har en utedel som väsnas och då är den ju lite mer känslig.
Maijchel hade tycker jag ochså en väldig bra poäng med elpriserna och pannas spetsvärme.

Det där med lönsamheten var ochså något som jag påpekade var under lång tid typ 30 år det enda man inte vet är ju elpriserna och då kommer säkert bergvärme att vara lönsammare.
Det jag tycker känns så osäkert är ju borrhållet där många får exempelviss en offert på 110000:- och sedan slutar det på 140000:-
av olika anledningar. 
Det jag ville med detta inlägg var att få några argument om det ändå är så pass bra med bergvärme att man ändå skall välja detta.
 

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #10 skrivet: 22 november 2009, 22:16:35 »
Om du vet att det är stor risk för många meter foderrör, kan du inte försöka förhandla fram ett fast pris för borrning?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #11 skrivet: 22 november 2009, 22:31:14 »
Du har rätt, det känns ibland som man får en utskällning här på forumet, man får lära sig leva med det.
Måste säga att jag är inte helt övertygad om att jag gjort rätt val, trots att jag tog det "bästa", nämligen bergvärme. Man har ju faktiskt låst upp sig mest genom detta val. Ju mindre summa pengar man satsar desto lättare att komplettera/skifta allt efter vilket som är lönsammast.
Viktigt är att ta reda på om ens system lämpar sig för låg eller högtemp. Det kan ju bli ett antal tusen extra annars, som man inte räknat med. Jag upptäckte ju själv efteråt att jag hade för lite vatten/för små element, så det måste kompletteras lite.
En god vän till mig fick luft/vatten och solpaneler för samma summa pengar. Ska bli intressant att jämföra.....
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #12 skrivet: 22 november 2009, 22:33:51 »
Ja, jag har "redan" bytt.  Pumpen var dÃ¥ 15 Ã¥r gammal och var dockad mot en gammal kombi/vet-panna som var 25 Ã¥r gammal.  Eftersom jag ville montera bort skorstenen (för att montera en ny/modern till en "mys"-kamin och samtidigt vinna väldigt mycket plats i huset) sÃ¥ tyckte jag det var säkrast att även montera bort pannan.  Pumpen var i drift ända tills jag monterade ut den.  Hittade en begagnad VP pÃ¥ blocket för vad jag tyckte var en prisvärd summa, sÃ¥ beslöt mig dÃ¥ för att förtidspensionera min VP till förmÃ¥n för en "nygammal".  SÃ¥ jag vet inte vilka växlar du vill dra pÃ¥ att jag "redan" har bytt pump?

Bytet till "ny" pump kostade mig 18.000 för den "nya" VPn, 20,000:- för att göra ytterligare ett borrhål (då jag vill köra frikyla samt vara "säkrad" för framtiden och passade på medan man fick ROT-bidrag för borrning) och kanske ett par tusen i kopplingar.

Om du på allvar är intresserad av det som JAG ser som fördelar med bergvärme är:

1.  "Osynlig/ej störande" värme.  Väsnas inte och ser inte ful ut utanför.
2.  Ger möjlighet till frikyla.  Vet inte hur mycket man sparar jämfört med ett vanligt A/C aggregat, men oavsett, sÃ¥ är möjligheten till kyla i sommarvärmen otroligt skön.
3.  Längre livslängd/tillförlitlighet TROR JAG.
4.  BorrhÃ¥let kan Ã¥teranvändas när det är dags för pumpen att bytas ut.
5.  Ger ungefär lika mycket effekt när det är varmt som kallt, i motsats till en del andra alternativ som ger dÃ¥ligt med effekt eller verkningsgrad när det behövs som mest.
6.  Ger troligtvis (enligt min bedömning) investerade pengar tillbaka vid en ev. försäljning av fastigheten.

Sedan är det självklart så att det i vissa fall kan vara bättre med en annan lösning ändå, t.ex. om man har långt till berg.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad gerge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #13 skrivet: 22 november 2009, 23:06:56 »
Hej Igen!
Ridax tack för dina synpunkter!
Det låter väldigt lite med 20000:- för ett nytt borrhål dock.

Självklart så vill jag ju ha bergvärme men inte till vilket pris som helst.
Väntar in offerter på både Luft/vatten och Begvärme.

han540, upptäckte inte rörläggaren att det var för lite element i huset?
Har pumpen fungerat väl annars!
Jag själv har ett rörs system och dem vvs firmor som har varit här för att kunna lämna offert säger att det är inga problem.

Elmer tack för ditt råd jag skall vänta in alla offerter och sedan får jag se om man kan förhandla med dem.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: arg. för eller emot bergvärme
« Svar #14 skrivet: 22 november 2009, 23:16:55 »
Det låter väldigt lite med 20000:- för ett nytt borrhål dock.
250:-/metern plus 500:-/meter för foderrör.  100m = 25000:-+ 3000:- + div. kostnader = 30,000:-.  ROT-avdrag pÃ¥ detta gjorde en slutkostnad pÃ¥ 20,000:- pÃ¥ den tiden.  Jag har ju berg vart jag än vänder mig, sÃ¥ inga problem med mycket foderrör.  Det var ju ett kort borrhÃ¥l som jag behövde komplettera med.  Borraren var skeptisk till att borra sÃ¥ kort, ända tills jag visade honom mitt 80m hÃ¥l, dÃ¥ var han med pÃ¥ noterna igen.  Han var ocksÃ¥ generös nog att Ã¥terkomma vid en senare tidpunkt dÃ¥ jag grävt ett dike för slangen frÃ¥n hÃ¥let till den gamla slangen och bjöd pÃ¥ bÃ¥de PEM-slang, isolering, kopplingar och inkoppling av det nya hÃ¥let mot det gamla.

Jag har en granne som installerat en luft/vatten.  Glömde en cykel kvar ute i nÃ¥gra veckor och den var bara att kasta pÃ¥ tippen efterÃ¥t.  Saltmättad luft ute pÃ¥ västkusten sÃ¥ skall bli spännande att se vilken som hÃ¥ller längst.  Deras nya luft/vatten eller min bergVP som jag köpte beg (ca 8 Ã¥r gammal eller nÃ¥got sÃ¥dant).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!