Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgaslarm  (läst 4320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hetgaslarm
« skrivet: 03 januari 2016, 08:06:43 »
Hej har en Eco air 105   FrÃ¥n 2007 Och en Eco el där getgaslarmet har utlöst nÃ¥gra ggr dom senaste dygnen .  Har bytt hetgasgivaren dÃ¥ jag köpt en tidigare dÃ¥ ett annat fel va. SÃ¥ jag har 2 st jag kan testa med men ingen skillnad.
 
Har kollat när VP gÃ¥r och hetgastempen gÃ¥r upp till 99 grader men har inte gÃ¥tt ner till pannan o kollat alla ggr.  NÃ¥n som vet varför hetgastempen blir för varm.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2016, 09:51:35 »
Vad har du för vattentemperatur till och från värmepumpen då hetgastempen börjar barka iväg?
Många EcoAir av den generationen går med vad som på andra modeller av värmepumpar skulle ses som otrevligt hög hetgastemp, larmet kommer vid 127 °C.

Den EcoAir 105v3 som jag brukar hålla ett öga på, har t ex just nu 102 °C hetgas, 43 °C inkommande vatten, 49 °C utgående vatten, -9 °C utetemp. Den har gått ca 40 minuter sedan senaste avfrostning. Se bifogade grafer för hur den har uppfört sig senaste dygnet. Lägg märke till att temperaturerna på hetgas och utgående vatten följer varandra mycket väl!

Ett sätt att kolla att hetgastempgivaren och mätkretsen fungerar, utan att behöva provbyta givare eller ens gå ut ut huset, är att stänga av värmepumpen några timmar och därefter kolla i EcoEl's display att hetgastempen är ungefär lika med utetemperaturen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2016, 17:23:28 »
Har själv en EcoAir 105 från 2008. Förra vintern, som var första i huset, larmade den om hög hetgas när temperaturen låg runt nollan. Hela sommaren fungerade den problemfritt. Expansionsventilen har behövt en rejäl justering. Honeywell TLEX.

6 mm (lite osäker) insex både i locket och justerskruven därunder. Min har fått skruvas ut flera varv. Kanske börjar den kärva med tiden, eller så har den skruvats in vid något tillfälle.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2016, 18:51:32 »
Hej har inte varit hemma på några dagar men min fru berättade att inget larm har kommit .

Här är värderna då hetgastempen på topp
får se om något larm kommer .

Ute                       -5
Panna                    51(51)
Framledning           45(44)
Panna nedre.          53(55)
Hetgas.                   123

Kompr.                    Till
Fläckt.                     Hög
Laddpump.               Till
VP in/ut.                  48/52
Ute VP.                     -4

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2016, 19:49:52 »
Då ser det ut som om din har ca 8 °C högre hetgastemp än min vid samma temp på utgående vatten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2016, 19:59:26 »
Nu är de -15 grader ute o såklart fick jag ett larm/ felkod nyss men va för sent ute att se värderna när larmet utlöstes . Värkar som den inte larmar varje gång .

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2016, 17:12:43 »
-15?
Vad har du för huskurva?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2016, 17:53:32 »
Hej min huskurva är
Lutning. 50
Justering 2

Va nere nyss och såg på pannan när getgaslarmet kom då va värderna dessa.
Ute *c.     -15
Panna *c.    46(59)
Framledning *c.   41(52)
Panna nedre *c.   47(60)
Hetgas *c.      131

VP. In/ut *c.     43/45

Nån som vet varför hetgastempen går upp så högt?

- scizo -

  • Gäst
- scizo -
SV: Hetgaslarm
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2016, 18:01:44 »
Hej.

Med den huskurvan kan du inte nyttja VP vid temperaturer under -8 grader.

Utförligare förklaring strax...

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2016, 18:04:00 »
Han får det att funka genom att laddpumpen går för fort så vattnet inte hinner värmas, vilket gör att värmen inte har nånstans att ta vägen, och då stiger hetgasen.

Sänk farten på laddpumpen innan du kör slut på kompressorn, och höj Min Utetemp till -8 som Scizo skriver. Du kommer göra av med mer el i nedre tanken, men du kommer å andra sidan hålla värmen inne och din VP håller längre.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2016, 18:26:59 »
Konstigt att de har funkat hela hösten o nu till efter jul.

Har ställt ner farten på laddpumpen till markering 1 stog på 2 om de är den som sitter under under pannan och har 3 steg ?.

Jag ställde ner min utetemp till -8 men varför kan jag inte ha den inställd på -15. Vill ju kunna utnyttja VP:en även när de är kallare en -8

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2016, 20:46:36 »
Det funkar så länge det inte blir för kallt.
EcoAir styrs av temperaturen på inkommande vatten, VPin. Jag antar att du har en vanlig EcoAir, inte PolarEdition. Då kan den leverera som varmast 55-gradigt vatten. Den är programmerad att stanna när VPin är 7 grader under max, dvs 48 grader. När utetempen sjunker under -7 så sjunker även max som VPn kan leverera och då sjunker även stoppvärdet för VPin.

Om man har huskurva 50 och Min Utetemp satt till -15 så blir det så att när temperaturen sjunker så går VPn först konstant men eftersom den inte orkar själv så kör elpatronen i övre tanken igång. Framledningen blir då varmare än vad VPn kan leverera, och till sist stiger tempen i nedre tanken så att VPin når brytvärdet. VPn stannar, övre elpatronen kör för fullt och när startfördröjningen gått (10 min) så startar VPn igen men stoppar direkt eftersom VPin fortfarande är för varm. Sådär kan det hålla på om och om igen.

Till slut orkar inte övre elpatronen hålla värmen på egen hand men så länge det är varmare än Min Utetemp så är nedre elpatronen spärrad, så då sjunker temperaturen i huset, och då till slut kommer VPn starta, men den kan bara jobba tills VPin är kanske 40 grader, så den kommer stoppa omgående och tempen i huset sjunker.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2016, 05:43:50 »
Har inte fÃ¥tt nÃ¥got larm ännu iallafall men hörde att VP :en gick igÃ¥r kväll även fast jag ställt ner   Min utetemp till -8.  Trodde den inte skulle starta om de blev över 8- ute .   

Kan jag testa att bara ställa ner den till -10 o se om jag får larm eller är de bättre att låta den stå på - 8.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2016, 06:32:38 »
Du menar väl under -8? Kallare än -8?
Bäst är att hålla koll på driftdata, på VPin/ut och temperaturen i nedre tanken och framledningen, för att se vad som händer. Allt handlar om en balans mellan vad huskurvan kräver i framledning och vad VPn orkar.

Farten på laddpumpen ska vara så du får den diff på VPin/ut som står i manualen. Min står på 1.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2016, 07:14:59 »
Ja jag menar under -8 kallare en -8.

Ska de inte va så att VP:en inte ska starta nu när de är -12 ute?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!