Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 13:24:11 »

Vi har fått lite uppgifter från husets tidigare ägare, verkar som att 29 000 är en rätt korrekt siffra för uppvärmning + varmvatten för detta hus.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 09:46:57 »

Det finns golvvärmefördelare där det är enkelt att justera in flödet (inbyggda flödesmätare), och det finns de där det är svårare, men så vitt jag vet finns det inga som inte går att justera in.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 09:43:01 »

Ok, går det alltid att strypa flödet till golvvärmeslingor (tänkte så vi inte har nån variamt där det inte funkar)?

Fjärrkontrollerna på max innebär alltså att vi ställer in önskad lufttemp på 37 grader. Ska man låta den stå och "kämpa" not detta ela tiden?

Ditt erbjudande att ev åka upp hit mot ersättning mottages med stor tacksamhet.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 09:35:53 »

Nu skall jag vara lite generaliserande, och kanske lite orättvis, men de flesta installatörer har ingen aning om hur en värmepump fungerar och vad som krävs för att ge den optimala driftsförutsättningar.

Stå på dig med att du inte behöver termostater på radiatorerna, men se till att det monteras "koppel".
På det sparar du ett par tusen kronor.

Golvvärmens frärrkontroller skall vridas upp på max, sedan skall kurlutningen i reglerdatorn justeras för optimal värmekomfort, eventuella tempskillnader mellan husets rum justeras in genom att strypa/öka flödet i enskilda golvvärmeslingor eller radiatorer.

Får du problem med funktionen kan du höra av dig till mig, jag kan för en rimlig peng kanske åka upp till dig och justera in din anläggning.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 09:25:59 »

ok, det är inte vi som kommer att montera. Är detta något som man kan förvänta sig att installatöreren beaktar eller något man isf måste ta upp själv?

Golvvärmen regleras i varje rum med en fjärrenhet där man ställer in önskad rumstemperatur. Är det dessa som ska vridas upp?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 08:51:05 »

Om du sätter termostater och låter dem stypa dina radiatorers uteffekt så kommer värmepumpen bara att få arbeta mot golvvärmen, golvvärmen som bara kan avge ca 4.5 kW (+ energiförlusterna nedåt), din värmepump kommer att kunna ge 7-9 kW i uteffekt, du förstår väl att det inte går ihop.

Köp därför inga termstater utan stryp istället in flödet över varje enskild radiator på kopplet så at en bra rumstemp uppnås, låt värmepumpens reglerdator styra temperaturen i huset.

OBS. Du måste även vrida upp alla termostater på golvvärmen till max för att det skall fungera bra, en komplettering av värmepumpen med en centralt placerad rumsgivare kan vara en fördel för att få maximal värmekomfort, alltså mindre tempsvängningar i huset beroende på solinstrålning, hård vind eller många gäster. En centralt placerad rumsgivare kompenserar värmepumpens börvärde uppåt eller nedåt vid temperaturavvikelser inne i huset.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 08:28:38 »



2. Jag tycker du kan glömma termostater, se bara till att det sitter koppel som du kan strypa grundflödet med på dina radiatorer, se bild i nästa inlägg.


vad betyder det?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 september 2006, 10:39:51 »

Jag ställer mig lite tveksam till er låga hushållselförbrukning, 4000 kW är LITE, har ni ingen bil i motorvärmaren på vintern?
Datorer som står på?

Min HH-elförbrukning ligger där, man måste inte ha sjuttielva elprylar som alltid står på standby-läge och drar en massa el.  ;)
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 08:54:49 »

STORT TACK FÖRRESTEN!!

Vad menas med glömma termostater?

Om man utgår fr dessa siffror verkar ju en 7:a räcka...
Men om det är så att vår uppskattning är galen och att vi förbrukar liet mer eller om vi vill ha lite varmare, behövs det då en 9:a, dvs är vi nära gränsen eller klarar en 7:a även det?

Jag har svårt att tro att ert hus drar mer än 29 000 kWh/år.
Har själv ett älvsbyhus i ett plan på totalt (innan utbyggnad och poolbygge) 150 m2 som förbrukade totalt inkl hushållsel runt 30 000 kWh/år, det är billigare att värma ett hus i två plan...

Vad jag menar med att du kan glömma termostaterna är att med värmepumpen installerad så är det dennes reglerdator som skall styra tempen i huset, får du för varmt uppe så ställer du instället ned grundflödet över radiatorn så att rediatorn ger ifrån sig mindre effekt trots samma framledningstemp.
Det är dessutom inte bra att ha en massa termostater som stryper flödet okontrollerat, det kan t.o.m innebära att din värmepump löser ut p.g.a. hög framlednings/returtemp, men vad som säkert sker är att du får en massa start/stopp i onödan, COP blir dålig och livslängden blir sannorlikt lidande.

Komplettera eventuellt med termostater i efterhand om du märker att du behöver det på något enskilt ställe.

Kan tillägga att jag kör helt utan termostater (14 radiatorer) men med en centralt placerad rumsgivare som justerar ned reglerdatorns börvärde , t.ex. vid solintrålning eller över/undertemp som beror på annat, t.ex. kraftig vind som kyler av huset.



Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 08:47:54 »

HUshållselen var lågt räknad ser jag nu. Vi har ca 15 per dygn på sommaren (inkl v-vatten), datar som står på...
dock bir det ju dyrare på vintern med motorvärmare + mer belysning

Uppvärmningen har vi ju egentligen ingen aning om, låter 29 000 rimligt?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 september 2006, 08:32:42 »

Har tyvärr inte fått tillgång till IVT:s beräkningsprogram så jag kan inte göra en kalkyl som stämmer exakt för IVT:s maskiner, men det skiljer inte så mycket mellan Nibe och IVT effektmässigt eller besparingsmässigt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 september 2006, 08:29:53 »

Kopplet skall se ut ungefär så här.

Det medföljer normalt en "kåpa" som du sätter över denna ring, istället för termostaten, så det inte ser så fult ut.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 september 2006, 08:28:55 »

Det beror lite på vad man väljer att sträva efter för en inkommande KB-temp, vilket borrdjup som föreslås.
Jag har gjort min kalkyl med ett önskat medelvärde för inkommande KB (Exakt vad det betyder vet jag inte, har inte läst någon spec på detta) på -1 grad, om man istället räknar med -2 grader så föreslår programmet 152 meter aktivt borrdjup.

Med 175 meter lär ni därför få runt -1.25ºC i inkommande KB. INgen större kris.

Jag ställer mig lite tveksam till er låga hushållselförbrukning, 4000 kW är LITE, har ni ingen bil i motorvärmaren på vintern?
Datorer som står på?

Det finns några viktiga saker att tänka på:
1. Försök få rdiatorerna dimensionerade för att kunna värma ovanvåningen med samma låga framledningstemp som golvvärmen har, d.v.s. dimensionera radiatorerna för ca 50-60W/m2 vid DT30.

2. Jag tycker du kan glömma termostater, se bara till att det sitter koppel som du kan strypa grundflödet med på dina radiatorer, se bild i nästa inlägg.
Åja, jag har räknat med 29000 kWh för värme och tappvarmvatten och då ser kalkylen ut så här.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 september 2006, 08:28:08 »

Kalix.

Har precis sett dina eminenta beräkningar i en annan tråd och bett om din hjälp där. Tack för att du tar dig tid. Guld värt!!

Vi har förresten fått offert med 175 m aktivt hål och en IVT Greenline HT + C7 (vi är rädda att vi behöver mer, vad tror du?)

Sju radiatorer med termostatventil uppe...


Om värmebehovet är 29 000 kwh/år så är offerten helt OK.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 07:49:03 »

Killen som gav offerten verkar dock seriös
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 07:48:08 »

Kalix.

Har precis sett dina eminenta beräkningar i en annan tråd och bett om din hjälp där. Tack för att du tar dig tid. Guld värt!!

Vi har förresten fått offert med 175 m aktivt hål och en IVT Greenline HT + C7 (vi är rädda att vi behöver mer, vad tror du?)

Sju radiatorer med termostatventil uppe...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 september 2006, 07:44:31 »

Var i norrbotten.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 31 augusti 2006, 19:37:24 »

Startar en ny tråd angående detta då jag sett att några här (Rikard mfl) verkar väldigt duktiga på att beräkna vilken kapacitet en bergvärmeanläggning bör ha med vissa förutsättningar. Så, om någon ville vara bussig och räkna på följande vore jag mycket tacksam!

Villa 2-plan, byggår -76, Norrbotten, ca 180 kvm (90/plan), vattenburen golvvärme på nedre plan, direktverkande el på övre plan. Förbrukning ca 34 000 kwh/år (varav ca 4000 hushållsel)

Förbrukningen är en uppskattning av vad vi kan tänkas förbruka med nuvarande uppvärming om vi skulle ha den innetemperatutr vi vill ha. (Vi har inte bott här någon vinter ännu)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!