Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm  (läst 2698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kungälv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej!
Tack för ett bra forum!!
Jag har under de senaste veckorna varit inne på forumet och försökt förkovra mig om bergvärmepumpar. Tyvärr måste jag dock be om lite mer handfast hjälp.
Vi har ett 2 vånings suterräng hus på  160 + 160 kvm. Av dessa är ca 60 kvm garage.
Huset är i lättbetong med tegel, byggt år 1978. 3 glas fönster runt om och mekanisk frånluft. Vi har idag en oljepanna utan möjlighet att köra el samt ett vattenburet radiator system i huset.
Total oljeförbrukning ca 3 kubik meter. Vi har dessutom elgolv i badrummen samt ett utrymme i källaren. Totalt gör vi av med ca 10 000 kWh el / år inkl hushållsel. Jag har bett att få in ett antal offerter hittills har jag dock har bara hunnit få  in två st.
1.    IVT Greenline HTplus C7, 150 m borrning inkl installation bortforsling av panna och tank mm pris 135 000 SEK
2.   Nibe fighter 1215-10, 193 m borrning inkl installation bortforsling av panna och tank mm pris 150 000 SEK.

I fall 1 har man räknat på en olje förbrukning av 3 kubikmeter men med 85% verkningsgrad  vilket leder till ett netto energi behov av 25300 kWh, Elförbrukning panna 7900 kWh och tillskott 810kWh, energi täckning 97%.

I fall 2 har man  trots mina olje uppgifter räknat på en oljeförbrukning av 4,5 kubik meter/år och ett totalt netto energibehov exkl hushållsel på 42975 kWh/år. Vilket leder till en total energiförbrukning exkl hhel på 12723 kWh/år (11695 drift + 1028 tillskott). Energi täckning 98%

Årsvärme faktor 3,6.

Hur ska jag bedöma dessa offerter?
•   Vilket energi behov har jag?  Behöver jag en 10kW pump eller räcker det med en 7kW? Jag har sett en del beräkningar pÃ¥ sajten men inte funnit programmet för att själv kunna räkna.
•   Ã„r borrningen tillräcklig?
•   Om Nibe, borde inte 1230 vara ett bättre alternativ?
•   Priset för IVT var i offerten 58000 Sek är inte det väl dyrt?

Jag har fått flera frågor på vår förbrukningen. Med ett så pass stort hus borde förbrukningen vara högre. Men vi gör ju inte av med mer olja än ca 3 kubik meter (Faktiskt inte mer än ca 2,5 kubikmeter).  Pannservice killen sade att pannan trots ålder hade mycket hög verkningsgrad.
Nu har vi kanske inte 21 grader varmt på vintern men vi har åtminstone 19,5- 20 beror lite på hur ofta jag orkar gå och justera oljepannan ( Har ingen automatik). Senaste åren har ju dessutom varit rätt milda.

Snälla har någon möjlighet att svara mig.
Tack
Kungälv

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm
« Svar #1 skrivet: 27 november 2005, 23:29:47 »
Hej,

Har för mig att CT7/HT Plus är likvärdig med 1215-7. Den känns underdimensionerad.

Spontant känns Nibe 1215-10 lite onödigt stor. 1215/8,5 hade kännts mer rätt med informationen du givit.

Leverantörerna är ibland lite försiktiga och litar ibland inte på kundernas mätningar. Kör du upp 2,5m3 olja med 260 kvadrats kåk blir man ju lite misstänksam. Jag tror det är därför du får lite "högt och lågt" i offerterna - de tolkar ditt hus olika. Mitt råd är att kolla upp detta ordentligt och ta detaljdiskussion med leverantörern om just detta "problem". Samt ta in fler offerter.

Jag har själv ett relativt snålt hus (tilläggsisolerat + isolerad vind). Leverantörern trodde inte på mina 2,6m2 olja heller. Det blev en 1230-8 till slut. Först ville de dock sälja en större pump till mig.

Det är lite lurigt med Nibes modellbeteckningar och dess effekter, kolla på www.nibe.se. Vill du ersätta 1215-8,5 med en 1230 modell ska du gå på 1230-10. 1215-10 verkar dock vara lite väl stor.

Men som sagt, ta diskussionen i detalj med leverantören.

Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm
« Svar #2 skrivet: 28 november 2005, 08:35:00 »
Alltid lite svårt med hus i flera plan, men jag räknar med att bottenvåningen inte drar riktigt lika mycket som övervåningen tack vare att den delvis ligger under mark.
Har även tagit med det faktum att du har elvärme i vissa golv, samt det faktum att du kanske nöjer dig med lite kallare i garaget än i övriga huset.

Detta är anledningen till att jag använder 260 m2 i min kalkyl och inte 320 m2, som den faktiska uppvärda ytan är.

Min kalkyl ger vid hand att du bara behöver 129 meter aktivt borrdjup, ta dock detta med en stor nypa salt, jag har räknat med att du har granit som berggrund, en ren gissning från min sida, har du t.ex. kalksten så behöver du borra betydligt djupare (Kungälv, Göteborg? hoppas det är rätt)
Kontakta gärna en brunnsborrare med erfarenhet från just er berggrund för att få en riktig kalkyl på borrdjup.

Borra gärna ca 20-30 meter djupare än vad jag rekomenderar om du inte lyckas få en annan kalkyl du litar på, detta för att kompensera för osäkerheten gällande berggrundens värmeledningsförmåga.
Tänk också på att djupet avser aktivt djup, markborrningen kan du i princip lägga till, har du 15 meter till berg, borra därför helst ca 170 meter totalt.

Storleken jag rekomenderar är IVT C9, Nibe 1215-8.5 eller 1230-10, eller annat fabrikat med liknande storlek på värmepumpen.

Jag har räknat med 3.5 m3 olja - du kommer att ha varmare i huset sedan du införskaffat värmepump!  ;)

Räknat med 3.5 m3 olja så håller dimensioneringsprogrammet med, den förbrukningen verkar vara vettig vid 21 graders rumstemp.

Bifogar bild på resultatet av beräkningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm
« Svar #3 skrivet: 28 november 2005, 09:29:58 »
Nu är jag inne och tjatar om en sak jag tagit upp innan...

Man skall inte bara fokusera på dom egna behoven, speciellt inte om dom är extremt låga/höga. Och framför allt inte vad gäller själva borrhålet!
Även om det känns avlägset eller otänkbart så kan boendeförhållanden ändras, ibland fortare än man anar:
-Barn växer upp till tonåringar eller man blir plastpappa till några duschande 14-tisar.
-Man överlever sannolikt ett borrhål. Vilka behov kan  inflyttare tänkas ha?

Jag menar såklar inte att alla eventualiteter kan tas med, men lever man svalt 19 grader på 260+ kvadrat då låter alt 1 snålt.
Nu är jag inte professionell dimensionerare som Rickard, men däremot luttrad vad gäller livets skeden och vändningar för familj och boende. Därav synpunkten.


« Senast ändrad: 28 november 2005, 09:31:36 av maha6305 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm
« Svar #4 skrivet: 28 november 2005, 09:45:39 »
Citera
Nu är jag inte professionell dimensionerare som Rickard

Jag är inte professionell dimensionerare, jag är en "insatt" lekman som gör så gott jag kan med ledning av den erfarenhet (främst på det teoretiska planet) som jag har.

Jag gör mitt bästa, men garanterar som ni säkert förstår inte att mina kalkyler är bättre än andras.

Jag har dock inga intressen i att försöka föra någon bakom ljuset för att få sälja en VP-anläggning till "lågt" pris. (läs klent dimensionerad)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kungälv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm
« Svar #5 skrivet: 28 november 2005, 17:08:13 »
Tack för hjälpen!
Om jag tolkar er rätt så borde en pump på 8,5-9 vara mer optimalt framför allt för framtida tonåringar!? Borrning 150-170 meter borde då även vara ok!? Jag antar att alla märken är mer eller mindre ok nu för tiden...?

Är det något annat ni tycker att jag bör tänka på eller råd ni vill ge mig innan vi bestämmer oss?

PS har tänkt att vänta till efter 1 januari....med

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm
« Svar #6 skrivet: 28 november 2005, 18:24:28 »
Något som är viktigt innan köp är att kolla att elementsystemet lämpar sig för konvertering från olja till VP-drift.
Med pannan kan du få upp vattnet till 80-90 grader, vilket gör att elementen avger dubbelt så mycket värme som när du kör med värmepumpens 55c.

Vet du hur många watt elementen totalt avger vid en framledningstemp på 55 grader? Annars är det enkelt att räkna ut med tabeller, bla www.rinkabyror.se har sådana på sin hemsida. Vid en medeltemp i radiatorn på 50 grader måste systemet avge mer kW än värmepumpen, annars kommer pumpen slå av pga hög retur.

Skulle du nu ha för låg total effekt på elementen är det inte hela världen, bara att byta ut några centralt placerade element mot större, gärna dubbel eller trippel kompaktradiator. Isåfall kan det vara en god ide att be rörfirman räkna på några sådana också, och ta med det i kalkylen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Kungälv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm
« Svar #7 skrivet: 28 november 2005, 18:47:20 »
Vad jag vet har vi inte högre temperatur än max 40-45  grader pÃ¥ vintern i radiator systemet.
Så det borde väl vara ok?

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Nybörjare som behöver hjälp med dimensionering mm
« Svar #8 skrivet: 28 november 2005, 19:22:29 »
Då kan man säga att ditt radiatorsystem är oerhört lämpligt för konvertering till vp. Pumpen kommer dessutom att gå väldigt billigt

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!