Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensering (fast eller flytande)  (läst 2055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kondensering (fast eller flytande)
« skrivet: 04 november 2007, 12:28:49 »
Det pratas om fast och flytande kondensering. Är det någon som kan förklara varför det heter så, skillnaderna har jag sett i uppkopplingarna.

Om man kopplar en värmepump till befintlig oljepanna (som endast körs med elpatron), med kopplingen för "flytande kondensering". Får man då bra verkningsgrad på värmen (man får ju ingen hjälp av värmepumpen för varmvattnet, det förstår jag), jag tänker på att det finns ju ingen ackumulator för värmepumpsvattnet då. Kommer den att stanna och stoppa frekvent?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensering (fast eller flytande)
« Svar #1 skrivet: 04 november 2007, 14:38:17 »
Fast kondensering är när VP:n jobbar mot en acktank med en fast start och stopp temp, vanligen runt 50 ºC. Värmen till huset shuntas sen från denna tank till rätt framledningstemp. Enkelt att installera och om acktanken har en VVB/VV-slinga gör den varmvattnet också.

Vid flytande så låter man VP:n göra vattnet lagom varmt för husets värmebehov, räcker det med 35 ºC för att hålla huset varmt så styrs VP:ns kondenseringstemp mot detta. Fördelen är bättre verkningsgrad på VP:n, men 35 ºC räcker knappast för varmvattnet så då måste det till en separat lösning för detta.

Många värmepumpar har då en växelventil och gör endast varmvattnet med kondenseringstemp runt 50 ºC och radiator/golvvärme-vattnet efter värmebehov. Andra lösningar, t ex då en LVVP dockas mot befintlig olje/elpanna, är att låta den gamla pannan göra varmvattnet + värmespets (då VP:n inte orkar värma huset själv).

Hur ofta VP:n startar och stoppar beror bland annat på vattenmängden i radiatorsystem, minst 25 l/kW VP effekt rekommederas (en volymtank på radiator/golvvärmesystemet hjälper). Om VP:n tillåts jobba med ett större temperaturspann så blir också antalet start/stopp färre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Kondensering (fast eller flytande)
« Svar #2 skrivet: 04 november 2007, 20:30:29 »
Carl!

Det där måste vara den bästa förklaringen jag sett!
Borde nästan göras till obligatorisk läsning innan man får posta på forumet!

 Thumbsup
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensering (fast eller flytande)
« Svar #3 skrivet: 05 november 2007, 20:22:46 »
Intressant. Tack för info.

Tolkar jag rätt att det är bättre (verkningsgradsmässigt=driftskostnadsmässigt) att koppla in värmepumpen till värmeslingan utan ackumulatortank, och ha en separat lösning (växelventil, t.ex) för varmvattnet, än att köpa tillverkarnas kombinerade ackumulatortankar och varmvattenberedare?

Nackdelen som jag ser det är att pumpen går och brummar kontinuerligt, om jag förstått rätt, den värmer vattnet kontinuerligt precis så mycket som behövs. Det ger kanske extra slitage och oljud.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kondensering (fast eller flytande)
« Svar #4 skrivet: 05 november 2007, 20:42:37 »
Pumpen går inte kontinuerligt utan arbetar mot ett "börvärde" dvs. pumpen producerar värme till elementen som är högre än den temperatur som för ögonblicket behövs sedan stannar den och låter temperaturen sjunka under börvärdet. "Medeltemperaturen" på radiatorvattnet blir då det som datorn räknar ut "börvärdet".
Hur mycket som temperaturen på vattnet pendlar beror på bla. typ av system och dom inställningar man kan göra på VPen. dom olika fabrikaten har löst styrningen på lite olika sätt men alla fungerar bra men lite olika, frågar du vilket system som är bäst kommer det att bli en oändligt lång tråd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensering (fast eller flytande)
« Svar #5 skrivet: 05 november 2007, 21:18:21 »
Intressant. Tack för info.

Tolkar jag rätt att det är bättre (verkningsgradsmässigt=driftskostnadsmässigt) att koppla in värmepumpen till värmeslingan utan ackumulatortank, och ha en separat lösning (växelventil, t.ex) för varmvattnet, än att köpa tillverkarnas kombinerade ackumulatortankar och varmvattenberedare?

Det är väl bara CTC av de större som har en sån lösning, övriga tillverkare har innedelar med växelventil och separat VVB som standardlösning tillsammans med luft/vattenvärmepump. Till CTC:s försvar så har de hittat på en lösning som bygger på temperaturskiktning i tanken och att VP då "bara" värmer nedre delen avtanken 3 laddningar av 4 för att hålla så låg kondenseringstemp som möjligt.

Citera
Nackdelen som jag ser det är att pumpen går och brummar kontinuerligt, om jag förstått rätt, den värmer vattnet kontinuerligt precis så mycket som behövs. Det ger kanske extra slitage och oljud.

Konventionella värmepumpar använder on/off reglering som gör att framledningstemp pendlar runt ett börvärde. Sen finns även några varvtalsreglerade luft/vattenvärmepumpar (jag känner till Daikin och Aqva Inverter) som då går kontinuerligt, fördelen med dessa är tvärtom mindre buller vid lägre varvtal och mindre slitage (teoretiskt) då det är främst start/stopp som sliter på en kompressor.
« Senast ändrad: 05 november 2007, 21:19:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!