Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver experthjälp dÃ¥ elpannan äntligen har dött.  (läst 1974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Photon

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hoppas ni står ut med ytterligare en nybörjare ...

Då husets elpanna har gett upp tänker jag att det kan vara bra att satsa på bergvärme och har självklart en del dumma frågor att ställa till er experter.

Bor i södra stockholm.
Huset är en enplansvilla byggd 1969 på ca 140 kvm med oinredd vind . Ytterväggar är mexitegel. Treglasfönster. Halva huset drygt har vattenradiatorer och halva vattenburen golvvärme. Tanken är att i framtiden ska hela huset ha golvvärme.
Årsförbrukning el ca 22000 kWh totalt för hushållsel och värme.

Nuvarande utrustning är en trasig elpanna med fungerande vvb under. Thermia 15,75 TEU står det på elpannan. Jag antar att man hivar hela paketet ink vvb med tanke på ålder?

Tyst utrustning är att föredra då det är enplansvilla med sovrum runtom tvättstugan där pump m.m. kommer få husera.
Förslag på vad som behövs (borrhål, pump, vvb?, div tankar?) för att få värme och varmvatten tillräckligt för huset med 2 vuxna och 2 barn tas tacksamt emot. Ungefär hur stor plats behövs för installationen? Vore bra att få en ungefärlig idé om kostnad också.

Stort tack på förhand,
Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
22 000 kWh/år innebär troligen runt 17-18 000 kWh för värme och varmvatten, resten är hushållsel.
Med tanke på att det rör sig om en enplansvilla så anser jag att du bör klara dig utan tankar, en vanlig värmepump med inbyggd beredare bör fungera bra.

Ditt hus bör ha ca 6 kW i toppeffektbehov på årets kallaste dag, vilket passar rätt bra för många värmepumpar, bland annat Nibe 1245-8, Nibe 1255-6 och liknande värmepumpar som har 5-7 kW uteffekt vid 55 graders framledningstemp.

Vill du ha grundvärme på vissa golv året runt kan det dock vara en fördel med arbetstank, vill du det?
Kör ni golvvärmen sommartid idag?

En värmepump med hög effekttäckningsgrad bör köras med mer eller mindre alla termostater fullt öppna så att värmepumpen alltid kan arbeta med hela det tillgängliga flödet, vet man med sig att man bara kommer att värma delar av huset, delar av året, så är alltså arbetstank en bra lösning, men det brukar fördyra projektet med 10-20 000 kr.

Som det ser ut på pappret så är er installation lämplig för en riktigt prisvärd lösning, i princip bara sätta in en värmepump (60 X 60 cm), borra och driftsätta.
Kostnad drygt 100 000 kr, med stockholmstillägg, kanske 130 000 kr...
Du behöver borra runt 150 meter, minst 130 meter aktivt borrhål.
Har du planer på att bygga ut kanske det inte skadar med 160-180 meter borrhål (Kan bli lite dyrare i så fall).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!