Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten  (läst 23049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Egil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är less pÃ¥ att skyffla pellets.
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #15 skrivet: 14 juni 2013, 15:58:22 »
Om miljöaspekterna skall tas i beaktning sÃ¥ borde en värmepump i Storuman vara bättre än en i Stockholm  ;)

//Jan-Egil
1996-2002: 8-9 m3 olja/Ã¥r.
2002: konverterar till stokerbrännare 40 kW, kör mest pellets.
2004: byter panna, 60kW. Bygger om stokerbrännaren till undermatning och lambdasond-styrning.
Har sedan -04 kört olika bränslen, mest briketter och sista två åren bara pellets - som håller på att vara alltför dyrt.
Dessutom tillkommer ca 30000 kWh el årligen till garagebyggnad.
Håller nu på att "grejja" med LV-pump för att ersätta så mycket som möjligt av briketterna/pelletsen.
http://e-logger.se/pub?egil&p=3

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #16 skrivet: 14 juni 2013, 17:00:08 »
Jag sitter idag med ett hus med underdimensionerad bvp (huset utbyggt efter installation), så den går till hälften som elpanna. Vi har bestämt att vi ska byta värmekälla. Antingen rätt dimensionerad bvp (med nytt borrhål) eller fjärrvärme som finns i gatan något tiotal meter från tomtgräns.

Jag trodde inte mina ögon när offerterna kom: allt inräknat en återbetalningstid för fjärrvärme på 15 år. Femton år! Vi fick inte standardpriset eftersom de inte redan dragit rören till tomtgräns. En rätt dimensionerad vp skulle få en återbetalningstid på åtta år. Detta är inklusive installation, drift, årsavgift, säkring, service och räntekostnader.

Vad gäller miljöbelastning har jag hittat http://energimyndigheten.se/Global/Press/yttrande_varnamokommun.pdf.

Svärfar är skitarg för att vi bestämt oss för vp, men jag kan nog inte ta hänsyn till det.
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #17 skrivet: 14 juni 2013, 19:01:31 »
Svärfar har väl inget att säga till om...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #18 skrivet: 14 juni 2013, 20:56:05 »
Exakt
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #19 skrivet: 14 juni 2013, 21:31:59 »
I mitt räkneexempel jag gjorde när jag skulle utvärdera huruvida det skulle löna sig att köpa ett helt nytt pelletssystem jämfört med bvp så var investeringskostnaden cirka 60000:- på pelletsen och det blev 115000:- på bvp. Skillnaden i drift skulle bli 4-5000:- per år till bvp farvör dvs. bvp är intjänad på 10-12 år. En pelletspanna håller nog betydligt längre än en bvp iofs men om vi antar att kompressor och brännare byts med samma intervall så blir det inga gigantiska pengar i slutändan. Det som avgjorde främst var att slippa SOTA och att källaren blir inredningsbar utan 1-2mm konstant asklager i hela källaren. Dessutom tar ju pelletsen och pelletssystemet stor plats så vi "tjänade" cirka 15-20kvm yta att nyttja till annat.
Sedan vad gäller fjärrvärme så hade jag inget alternativ att ansluta detta men har ett par bekanta som använder det och deras värmeräkningar skrattar man inte bort. Men Karlstad och Hammarö är väl iofs kända för Sveriges högsta fjärrvärmepriser...
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #20 skrivet: 14 juni 2013, 21:57:45 »
Skillnaden i ren driftkostnad för mig är 5000 kr/år till bvp fördel. Men då måste man lägga på årsavgiften för fjärrvärmen: 6000 kr. Det är liksom inte så mycket att diskutera. Merkostnaden för bvp är intjänad efter fyra år, även om man tar med räntekostnader för investeringen (som ju är lägre för fjärrvärmen).
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #21 skrivet: 14 juni 2013, 21:58:09 »
Exakt

Bra gjort av dej att sätta ned foten.

Jag önskar att jag hade haft kurage nog att göra detsamma...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Egil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är less pÃ¥ att skyffla pellets.
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #22 skrivet: 15 juni 2013, 00:43:49 »
Om miljöaspekterna skall tas i beaktning sÃ¥ borde en värmepump i Storuman vara bättre än en i Stockholm  ;)

Det jag menar med det är att det kostar ganska mycket trots allt att transportera strömmen från våra reglerade älvar och vindkraft ner till södra delen av landet.

Finns det någon uträkning på detta?
1996-2002: 8-9 m3 olja/Ã¥r.
2002: konverterar till stokerbrännare 40 kW, kör mest pellets.
2004: byter panna, 60kW. Bygger om stokerbrännaren till undermatning och lambdasond-styrning.
Har sedan -04 kört olika bränslen, mest briketter och sista två åren bara pellets - som håller på att vara alltför dyrt.
Dessutom tillkommer ca 30000 kWh el årligen till garagebyggnad.
Håller nu på att "grejja" med LV-pump för att ersätta så mycket som möjligt av briketterna/pelletsen.
http://e-logger.se/pub?egil&p=3

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #23 skrivet: 15 juni 2013, 08:11:07 »
Svärfar är skitarg för att vi bestämt oss för vp, men jag kan nog inte ta hänsyn till det.

Varför det? Med tanke på ekonomin i det här fallet, 8 års återbetalningstid i stället för 15, borde bergvärme vara alternativet som inte behöver diskuteras eller ha synpunkter på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #24 skrivet: 15 juni 2013, 09:47:00 »
Resonemanget är "Man ska vara beredd att betala (dyrt) för ett miljövänligare alternativ". Han är inte beredd att lyssna på argument för att miljönyttan med fjärrvärme kanske inte är så stor. Hustrun är lite sorgsen över att han orerar om detta så snart han får en chans, och ska jag vara ärlig börjar jag tröttna på att bli behandlad som en okunnig tonåring. Jag har fyllt 44...

Han eldar med ved själv i ett gammalt dåligt isolerat torp, har solfångare på taket, bergvärme till sin gigantiska verkstad i ladan, och numera också en solcellanläggning som han aldrig kommer kunna räkna hem. Jag klagar inte på att han tycker det är en rolig hobby...
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #25 skrivet: 15 juni 2013, 10:55:00 »
Se bara till att du inte gör glädjekalkyler angående livslängden och återbetalningstiden på vp alternativet. Lönsamheten för fjärrvärmeuppvärmning beror helt på vilken stad man bor i. Att göra en generell beräkning och jämföra med andra alternativ går helt enkelt inte eftersom prisskillnaderna är så stora mellan olika fjärrvärmenät. Miljönyttan med fjärrvärme är däremot mycket stor. Fjärrvärme i kombination med elproduktion gör att vi utnyttjar mer än 80% (i det sämsta fallet) av den tillsatta energin istället för 30-58% vid enbart kondensdrift. Med fler kraftvärmeverk och fjärrvärmekunder så kan vi dra ner på antalet kärnkraftverk. Är det miljönyttan eller komforten man är ute efter då är fjärrvärme oslagbart. Men om det är ekonomiskt försvarbart beror helt och hållet på var man bor.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #26 skrivet: 15 juni 2013, 13:26:43 »
Korrekt. Jag har tagit med alla kostnader, även de till vp nackdel vilket inte beräkningar i kalkyler från lev alltid gör. Fjärrvärme är inte ekonomiskt försvarbart i mitt fall, inte ens i närheten.

När jag hade fjärrvärmesäljaren här pratade han dessutom om slingan de måste lägga i backen här eftersom jag skulle bli sist på ledningen, och att den gör att de får högtemp retur på sommaren vilket skulle vara dåligt för dem. Det är väl på marginalen men jag fick intrycket, både muntligt och av offerten, att de inte ville ha mig som kund.
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #27 skrivet: 15 juni 2013, 16:48:50 »

När jag hade fjärrvärmesäljaren här pratade han dessutom om slingan de måste lägga i backen här eftersom jag skulle bli sist på ledningen, och att den gör att de får högtemp retur på sommaren vilket skulle vara dåligt för dem. Det är väl på marginalen men jag fick intrycket, både muntligt och av offerten, att de inte ville ha mig som kund.

Det ska du vara glad över att dom inte vill ha dig som kund.
Jag har sett till och med tjänsteman som jobbar på Fortum som har sagt upp sin
fjärvärmeavtal från sin arbetsgivare och satsat på BV istället.
Vad som gäller miljö hänsyn så tycker jag att BV är inte alls så dåligt som många vill göra
sken av, om man byter 2/3 av energianvändning till lagrad solenergin och resten använder vatten, vind eller varför inte fjärvärmeverk producerat el så kan det inte vara så farligt mot miljön, man använder alla fall 2/3 garanterat ren energi.
Vad som gäller fjärvärmes renhet så måste man tag hänsyn till all dessa långtradare efter varandra och diesel som går åt att göra flis, olja mm. som cougar skrev här tidigare.
Jag har ingen dåligt samvete.
 
« Senast ändrad: 15 juni 2013, 16:51:13 av Remo »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #28 skrivet: 15 juni 2013, 17:09:45 »
Ligger du längst ut på nätet är sannolikheten stor att du får lågt dp över växlaren stora delar av året.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #29 skrivet: 15 juni 2013, 17:21:55 »
Andelen energi som går åt för att transportera och flisa ved är försumbar i sammanhanget. Flisen körs sällan speciellt långa sträckor som flis. Oftast flisas det upp i skogen nära produktionsanläggningen elller så kommer det som timmer till anläggningen med lastbil, tåg eller båt. För övrigt är det inte ovanligt med värmepumpar på fjärrvärmenätet.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!