Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pris pÃ¥ bergvärmepump?  (läst 11372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #15 skrivet: 22 maj 2007, 09:58:16 »
Om man utgår från tex granits värmeledningstal på tex ca 3,4 W/m,K (varierar mellan 2,1-4,1 W/m,K) så kan man räkna ut värmeflödet från jordens inre om man vet hur mycket bergets temperatur ökar med djupet.

Om temperaturen är 30 ºC på 1000 meters djup och temperaturen på 100 meters djup är 8 ºC så har man en temperaturdifferans på 22 K, alltså ökar temperaturen med (30-8)/(1000-900)= 0,024 K/m. Multiplicerar man värmeledningstalet med temperaturgradienten så får man 0,083 W/m2 geotermisk värme.

Räknar man istället med att temperaturen stiger med 1 K per 100 meter så får man 0,034 W/m2.

Ovan är antaget att jorden är platt och inte en svär... Nåja torde inte bli någon större skillnad.

Att det inte blir några större energiströmmar kan man ju tänka sig om man byggde en vägg som var 900 meter tjock av granit, inne har man 22 ºC och ute 0 ºC så skulle energiförlusten genom väggen vara 0,083 W/m2, en 100 m2 vägg skulle förlora 8,3 W vid denna temperatur. Jordens inre är ganska bra isolerad mot omvärden.

PerJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #16 skrivet: 22 maj 2007, 10:02:34 »
Men det finns ju ingen som har haft värmepump sÃ¥ länge att man har nÃ¥tt nÃ¥got som liknar statinärt tillstÃ¥nd. Enligt de simuleringar jag har sett tar det hundratals Ã¥r innan man har tagit ut sÃ¥ mycket värme frÃ¥n berget att det blir kallare i botten av borrhÃ¥let. Det är därför tumregeln 35 W/meter fungerar bra. 

Men om man då antar 100 års livslängd på en borra så borde man då kunna anta att en stor del av värmen kommer underifrån. Då menar jag inte från jordens medelpunkt utan från berget under och runtomkring borran. Hur sen värmen kommit dit är väl då rätt ovesäntligt eller? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #17 skrivet: 22 maj 2007, 10:44:16 »
Om man utgår från tex granits värmeledningstal på tex ca 3,4 W/m,K (varierar mellan 2,1-4,1 W/m,K) så kan man räkna ut värmeflödet från jordens inre om man vet hur mycket bergets temperatur ökar med djupet.

Om temperaturen är 30 ºC på 1000 meters djup och temperaturen på 100 meters djup är 8 ºC så har man en temperaturdifferans på 22 K, alltså ökar temperaturen med (30-8)/(1000-900)= 0,024 K/m. Multiplicerar man värmeledningstalet med temperaturgradienten så får man 0,083 W/m2 geotermisk värme.

Räknar man istället med att temperaturen stiger med 1 K per 100 meter så får man 0,034 W/m2.

Ovan är antaget att jorden är platt och inte en svär... Nåja torde inte bli någon större skillnad.

Att det inte blir några större energiströmmar kan man ju tänka sig om man byggde en vägg som var 900 meter tjock av granit, inne har man 22 ºC och ute 0 ºC så skulle energiförlusten genom väggen vara 0,083 W/m2, en 100 m2 vägg skulle förlora 8,3 W vid denna temperatur. Jordens inre är ganska bra isolerad mot omvärden.

PerJ

Din uträkning förutsätter att energi inte flyttas i sprickor d.v.s. varmt vatten stiger.

Att grundvattnet har medeltemperatur för orten, kan förklaras med att jordytan kyler. 

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #18 skrivet: 22 maj 2007, 11:00:36 »
Att det tar lång tid att uppnå jämnvikt kan man se om man räknar så här
med en annan kalkyl som helt bortser från all inlagring av ny energi.

- Antag att man runt borran har en "egen" kub på 20*20 m som är 200m djup
- Antag att värmekapaciteten i snitt är 1,0 kJ/kg/K (granit 0,8 vatten 4,2)
- Antag att densiteten i snitt är 2500 kg/m3 (granit 2700 vatten 1000)
- Antag att vi skall sänka tempen 5 ºC på hela kuben och inget tillflöde av energi sker

-> Kubens massa 20*20*200 * 2500 = 200 miljoner kg
-> Kubens energi 200 000 000 kg * 1kJ/kg/K * 5 ºC = 1 000 000 000 kJ (dvs kWs)
-> Kubens energi uttryckt i kWh 1000 000 000 / 3600 = 278 000 kWh

Med andra ord man kan "låna" rätt mycket under lång tid innan jämvikt (eller problem) med tillflöde uppstår.

(naturligtvis har jag bortsett från och förenklat en massa faktorer som värmeledning, ev smältentalpi för vattenkompinenten om man fryser ingående vatten o s v)
« Senast ändrad: 30 maj 2007, 10:18:51 av maha6305 »

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #19 skrivet: 22 maj 2007, 11:31:58 »
Om man utgår från tex granits värmeledningstal på tex ca 3,4 W/m,K (varierar mellan 2,1-4,1 W/m,K) så kan man räkna ut värmeflödet från jordens inre om man vet hur mycket bergets temperatur ökar med djupet.

Om temperaturen är 30 ºC på 1000 meters djup och temperaturen på 100 meters djup är 8 ºC så har man en temperaturdifferans på 22 K, alltså ökar temperaturen med (30-8)/(1000-900)= 0,024 K/m. Multiplicerar man värmeledningstalet med temperaturgradienten så får man 0,083 W/m2 geotermisk värme.

Räknar man istället med att temperaturen stiger med 1 K per 100 meter så får man 0,034 W/m2.

Ovan är antaget att jorden är platt och inte en svär... Nåja torde inte bli någon större skillnad.

Att det inte blir några större energiströmmar kan man ju tänka sig om man byggde en vägg som var 900 meter tjock av granit, inne har man 22 ºC och ute 0 ºC så skulle energiförlusten genom väggen vara 0,083 W/m2, en 100 m2 vägg skulle förlora 8,3 W vid denna temperatur. Jordens inre är ganska bra isolerad mot omvärden.

PerJ

Din uträkning förutsätter att energi inte flyttas i sprickor d.v.s. varmt vatten stiger.

Att grundvattnet har medeltemperatur för orten, kan förklaras med att jordytan kyler. 

Har du någon åsikt om hur fort vattnet rör sig vertikalt i berg med sprickor. Borde vara relativt långsamt, ganska liten temperaturgradient samt mycket "tryckfall" i sprickorna. Dessutom har man problemet att allt är jämnvarmt, det finns inget naturligt ställen där varmt vatten stiger respektive kallt vatten sjunker.

PerJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #20 skrivet: 22 maj 2007, 12:19:21 »
Nej Per, jag har ingen åsikt eller kunskap.

Jag bara spånar samt försöker se möjligheter/förklaring till återladdning av energibrunn. Speciellt torra brunnar.

Om det är +30°C på 1 000 meter och +4°C på 150 meter....så är det inte jämnvarmt. Om det är stort tryckfall i sprickor, borde det inte vara möjligt att tillgodose energi till grundvattenmatade värmepumpar. Brunnen skulle sina.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #21 skrivet: 22 maj 2007, 13:58:26 »
Hej,

Om du funderar på återladdning av torra brunnar torde vattnets rörelse vara försumbart ;)

Grundvattenmatade värmepumpar torde ta vattnet från sidorna horisontelt och inte vertikalt. Sänker man vattennivån med 5 meter lokalt så får man en tryckskillnad på 0,5 bar som gör att vattnet strömmar från sidorna in till vattenbrunnen.

Räknar man på en vätskepelare med 30 ºC vatten och en med 6 ºC vatten som är 900 meter hög får man en tryckdifferans på 0,35 bar vid botten. Men då krävs det att hela vätskepelaren är 30 ºC respektive 6 ºC grader vilket man inte hittar frekvent i naturem.

PerJ

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #22 skrivet: 22 maj 2007, 14:43:33 »
Hej Carl N

Tack för svaret. Men vad tror du kostnaden för dem blir inkl. installation?


PS. Mina frÃ¥gor har orsakat debatt om solenergi. Bergvärme är definitivt solenergi till nästan 100%  Bergvärmen tar energin frÃ¥n grundvattnet som i sin tur värmts upp av solen.
Jag vet att i Schweiz har del lägenhetshus geotermisk uppvärmning. Men de hålen är nog över 1000 meter djupa.
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #23 skrivet: 22 maj 2007, 14:46:19 »
Hej,

Om du funderar på återladdning av torra brunnar torde vattnets rörelse vara försumbart ;)

Grundvattenmatade värmepumpar torde ta vattnet från sidorna horisontelt och inte vertikalt. Sänker man vattennivån med 5 meter lokalt så får man en tryckskillnad på 0,5 bar som gör att vattnet strömmar från sidorna in till vattenbrunnen.

Räknar man på en vätskepelare med 30 ºC vatten och en med 6 ºC vatten som är 900 meter hög får man en tryckdifferans på 0,35 bar vid botten. Men då krävs det att hela vätskepelaren är 30 ºC respektive 6 ºC grader vilket man inte hittar frekvent i naturem.

PerJ


Ja, jag tycker det också, och maha:s påstående "Det är grundvattenflödet som avgör hur mycket värme man kan ta ut ur berget" fallerar om det är vad jag tror han menar.

Vet inte var du fick +6°C ifrån.
+4°C är det väl i botten på de flesta brunnar sommartid.

Om det är +30°C på 1 000 meters djup över hela landet vet jag inte, men förstår ändå inte vad du menar med "vilket man inte hittar frekvent i naturen".

Om man blickar tillbaka till ursprunget av diskussionen, så är det beklagligt att värmepumpstillverkarna använder sig av missvisande fakta, bara för att deras produkter klingar bättre i kundernas öron.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #24 skrivet: 22 maj 2007, 14:48:47 »
Hej Carl N

Tack för svaret. Men vad tror du kostnaden för dem blir inkl. installation?


PS. Mina frÃ¥gor har orsakat debatt om solenergi. Bergvärme är definitivt solenergi till nästan 100%  Bergvärmen tar energin frÃ¥n grundvattnet som i sin tur värmts upp av solen.
Jag vet att i Schweiz har del lägenhetshus geotermisk uppvärmning. Men de hålen är nog över 1000 meter djupa.

nästan 100% ?

Hur mycket är det?

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #25 skrivet: 22 maj 2007, 14:49:08 »
maha:s påstående "Det är grundvattenflödet som avgör hur mycket värme man kan ta ut ur berget" fallerar om det är vad jag tror han menar.

Nu e jag inte med riktigt. Har du kanske blandat ihop mig med nÃ¥n annan i denna blandade debatt ?  :)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #26 skrivet: 22 maj 2007, 14:51:21 »
Jag visade dock med en kalkyl att det finns inlagrad värme för 10 års VP-drift utan tillflöde.

Har vi måhända ett antal hål som ligger som latenta problem i framtiden? Jag tror det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #27 skrivet: 22 maj 2007, 14:53:34 »
Hej Carl N

Tack för svaret. Men vad tror du kostnaden för dem blir inkl. installation?


Inklusive installation borde du kunna fÃ¥ en 7-8 kW VP för ca 60 kkr tror jag.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #28 skrivet: 22 maj 2007, 14:57:56 »
Vet inte var du fick +6°C ifrån.
+4°C är det väl i botten på de flesta brunnar sommartid.

Hur vet du hur varmt det är i botten på brunnen?

Jag misstänker att det är ungefär lika varmt upp som nere, slangen ligger ju dubbel så det borde inte bli så stora temperaturskillnader i hålet.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #29 skrivet: 22 maj 2007, 15:00:54 »
maha:s påstående "Det är grundvattenflödet som avgör hur mycket värme man kan ta ut ur berget" fallerar om det är vad jag tror han menar.

Nu e jag inte med riktigt. Har du kanske blandat ihop mig med nÃ¥n annan i denna blandade debatt ?  :)

Förlåt maha...det var drjukebox som påstod det.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14190.45

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!