Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: INVEST i väst...ner graderad?!  (läst 4101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blå_huset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
INVEST i väst...ner graderad?!
« skrivet: 03 februari 2011, 21:09:54 »
Hej alla,
            fÃ¥tt lite problem med min Invest lv6 (liknande EC, FOMA, Anslut mfl). Efter att ha bytt circulationspumpen (mot en MEEC frÃ¥n jula som sÃ¥g nästan exakt lika ut map rör dim, hus mm) vars lager gav upp för ngn vecka sedan, kommer den inte riktigt igÃ¥ng igen. Den har gÃ¥tt utan problem sedan installationen. Tyvärr sÃ¥ gick min HD pÃ¥ logger datorn hädan sÃ¥ jag kan inte visa hur bra den gÃ¥tt just nu....

MEN nu händer följande; Vx ventil går i avfrostning, tunna gas röret blir kallt, tjocka gasröret ca 35 grader, inverter går ner till låg, kör en stund, sedan vx igen och går upp i varv, tunna röret varmare, tjocka röret går från 35 grader upp till ca 73 grader med stigande A till 5.34 A. Därefter planar det ut och A börjar minska bit för bit. Dvs. den kommer aldrig över 35 grader på utgående och aldrig upp till högsta A ,,,ca 7.5 (har jag för mig).
Har inte hunnit göra någon vidare undersökning och vill gärna få lite tips om vad som kan ha falerat.

GAS-läcka ? Hur kollar man det?

Alla tips mottages tacksamt. // Göran i blå huset.
Hus: 140 m2 byta + 60 biyta i suterräng BÃ¥r-82 sö GBG. CTC elcombi -82 körs med el mot 3regl. slingor vattenradiatorer (7+8 st). Nu Invest VP  dockad i botten pÃ¥ pannan med fast kondensering 50 grader elp pÃ¥ 45.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2011, 21:47:33 »
Hej

Visst låter det som hög hetgastemp pga gasbrist
men hög hetgastemp kan det bli även om du inte blir blir
av med gasvärmen till vattnet.
Att dina problem började efter cirkpumpbytet tyder på
att du inte har tillräckligt vattenflöde igenom växlaren.

Luft i systemet kanske ?
Vad har du för temp skillnad på vatten in/ut från växlaren.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Blå_huset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2011, 22:07:54 »
Hej Teltur,
               var bara ute och mätte....du har nog rätt! nästan ingen skillnad dvs runt 33-35 grader kanske ngn grade skillnad bara! Har luftat flra ggr dock, gÃ¥r och gör det igen. Verkar vara en luft fick nÃ¥gonstans, kn höra att det bubblar svagt i matningen mot pannan. Den gÃ¥r upp i taket och sedan ner igen , borde satt en luftning där.

Tack Teltur för ditt tips! Är lite  huvuddunkpÃ¥ mig själv att jag inte kollade. Hoppas det är ett cikulationsproble.....inte gas eller fyvägare.

// Göran
Hus: 140 m2 byta + 60 biyta i suterräng BÃ¥r-82 sö GBG. CTC elcombi -82 körs med el mot 3regl. slingor vattenradiatorer (7+8 st). Nu Invest VP  dockad i botten pÃ¥ pannan med fast kondensering 50 grader elp pÃ¥ 45.

Utloggad Blå_huset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2011, 18:20:31 »
Hej igen,
             har nu luftat och luftat och ..... Blir inte bättre tyvärr. Fick igÃ¥ng min logger ; VP in = 31,56  ºC VP ut = 33,38  ºC UTE temp = +4  ºC. Hetgas (tjocka röret) = <72  ºC. Radd delta 2  ºC. Noterat att Vp utedel blir frostig i nedre tredjedelen endast.... verkar nu ovilling att avfrosta :'(

Jag kör fast kondensering max dvs 45 grader.

Idér ngn ?

Om jag tappar gas, vad att göra? skall jag stänga ner eller köra pÃ¥ ....?!  :-\

Hälsningar // Göran
Hus: 140 m2 byta + 60 biyta i suterräng BÃ¥r-82 sö GBG. CTC elcombi -82 körs med el mot 3regl. slingor vattenradiatorer (7+8 st). Nu Invest VP  dockad i botten pÃ¥ pannan med fast kondensering 50 grader elp pÃ¥ 45.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 18:39:26 »
Montera en automatluftare just efter värmeväxlaren.

Det är enkelt gjort: skruva dit ett t-rör där det uppvärmda vattnet lämnar växlaren och skruva fast luftningsventilen.

Jag hade samma problem med min vp, men nu sköter det sej självt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Blå_huset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 19:01:38 »
Tack Rocas,
                  har beställs tvÃ¥ stycken redan. En är tänkt i högsta läget pÃ¥ VP slingan som matar min Elcombi i bottenanslutningen. Den gÃ¥r frÃ¥n VP inner VX som sitter pÃ¥ ytterväggen i motsatta änden av pannrummet dvs slingan gÃ¥r upp i taket tvärsöver rummet och sedan ner till botten pÃ¥ pannan. Den andra fÃ¥r jag placera pÃ¥ radiator returen till pannan. Har nu även provat att köra växling mellan värme och kyla för att "motionera" fyrvägsventilen dock utan resultat ännu. FÃ¥r inte upp temperaturen. Kanske är ngt grundläggande fel ....huset är rätt varmt nu sÃ¥ elementtermostaterna har slagit ifrÃ¥n dvs ca 22  ºC sÃ¥ radd rtn är nu nästa lika hög som matningen som är nästan lika som vp in som är nästan som vp ut men Vp temp är satt till 45 ºC fast kondensering  Sc:,h
// Göran
Hus: 140 m2 byta + 60 biyta i suterräng BÃ¥r-82 sö GBG. CTC elcombi -82 körs med el mot 3regl. slingor vattenradiatorer (7+8 st). Nu Invest VP  dockad i botten pÃ¥ pannan med fast kondensering 50 grader elp pÃ¥ 45.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 20:09:28 »
Att få bort luften/luftlock ur dessa växlare kan vara ett
he...te.
Sist växlaren tömdes/återfylldes så fick jag
hålla på ett tag och då har jag ändå automatisk
avluftare samt så sitter växlaren och rören i nivå med elpannan.
Som tur är så har man en värmemätare och kan
läsa av flödet direkt för det hörs knappt någon skillnad.

Blå_huset ,eftersom din pump fungerade innan
cirkpumpbytet så är det mest logiska att felet ligger
i cirkulationen.(Om inte Murphy är inblandat).
På något sätt måste du se till att du har tillräcklig cirkulation.

Kan du kanske försöka att lägga upp en enkel ritning på din installation.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Blå_huset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 20:28:40 »
Hej Teltur,
               tack pÃ¥pekandet,,,,,det hela verkar ju skumt. Jag tycker det lÃ¥ter lite konstigt frÃ¥n den koaxiella växlaren typ bubblar ngt. Nu sedan jag fÃ¥tt igÃ¥ng min logger sÃ¥ ser kurvorna ut som förut men ett negativt offset  pÃ¥ 10 ºC tyvärr. Avfrostningana kommer men det är en timme emellan nu vid +4 ºC. Jag dubbelkollade oxo att cirkulations pumpen hade rätt data, den som satt där var en XINHLI GPD 20-6S och jag satte dit en MEEC (JULA som ser exakt lika förutom kopplingen säkert samma tillverkare UNACL i kina) GPD 25-6S och den har samma flödesdiagram. Borde fungera.... Jag fÃ¥r fortsätta och lufta och se om det kommer ngt.
 Sc:,h >> VP slingan är i serie med bottten uttaget och avtappningen pÃ¥ pannan. Där har jag en kran och en anslutning. Funderar pÃ¥ om jag kan trycka in vatten där och fÃ¥ snurr pÃ¥ ev. luft i slingan. Kommentarer ?

Strax offline tbks i morgon. Tack !
//Göran
Hus: 140 m2 byta + 60 biyta i suterräng BÃ¥r-82 sö GBG. CTC elcombi -82 körs med el mot 3regl. slingor vattenradiatorer (7+8 st). Nu Invest VP  dockad i botten pÃ¥ pannan med fast kondensering 50 grader elp pÃ¥ 45.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2011, 08:16:47 »
Ger den klent med effekt och ev avfrostar konstigt/länge så kan det vara läckage i 4-vägaren. Så den inte håller tätt inne i 4-vägaren helt enkelt. Been there done it.

Lycka till!
-Johnny

Utloggad Blå_huset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST i väst...ner graderad?!
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2011, 19:35:34 »
Hej alla,
           nu mkt gladare....fÃ¥tt hjälp av trevliga och kunniga kyltekniker efter visst sökande (kan ev. rekommendera efter jag fÃ¥tt räkningen  :,v).
Hade 3 Bar i pumpen , nu påfyllt mer är 400 g R410 och nu tuffar den i minst 40 grader vid +2 och fuktigt.

Någon som vet vad trycket skall vara och vilken max gas temp man kan förvänta sig?

FÃ¥r nog sätta mig och  b00k för att fÃ¥ lite koll pÃ¥ vad som sker.

Denna pump har gått bra i två år installerad med orginal förfyllda slangar , vet inte om det är det som kallas QC ? Har inte märkt att verkningsgraden gått ner men det kan ju ha läckt en längre tid. Vi httade inget läckage dock. Kan de kraftiga temperatursvängningarna orsakat läckage i kopplingarna?

Någonstans läste jag att man alltid har ett pytte läckage oavsett och att man kunde förvänta sig att fylla på då och då ??

Tacksam för kommentarer och svar.
//
Göran
Hus: 140 m2 byta + 60 biyta i suterräng BÃ¥r-82 sö GBG. CTC elcombi -82 körs med el mot 3regl. slingor vattenradiatorer (7+8 st). Nu Invest VP  dockad i botten pÃ¥ pannan med fast kondensering 50 grader elp pÃ¥ 45.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!