Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utlöst lÃ¥gpressostar. T11svänger  (läst 9001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Utlöst lågpressostar. T11svänger
« skrivet: 07 december 2012, 09:20:04 »
Kyla skapar problem!
Är nu -17 ute och pumpen löser för lågpressostat.
Det jag kan se under drift är att t11 svänger väldigt mycket i temp,från -17 till-27.

Mina temp under drift
T2 -14
T6 75
T8 37
T9 33
T10 33
T11 svänger från -17 till -27
T12 -17

Jag lyckades få pumpen att köra en stund och började sen avfrosta innan den löste ut igen.
Snabbt ner i källaren när det började pipa och temperaturerna va då
T6 44
T8 34
T8 34
T9 35
T11 -13
T12 -16

Vad tror ni om detta?
Ska t11 svänga under drift?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #1 skrivet: 07 december 2012, 09:33:53 »
T11 svänger en del under drift då den avspeglar hur mycket kylmedia som kommer in i förångaren

Mycket kylmedia = låg temperatur

Men om det släpps in för mycket kylmedia i förångaren då expansionsventilen öppnar så sjunker tycket i hela systemet och man kan få lågtryckslarm.

Jag tycker du skall tillkalla service då man kanske behöver justera din expansionsventil alt. att du kan ha en aning för lite kylmedia.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #2 skrivet: 07 december 2012, 10:24:22 »
Jag tycker inte det svänger så mycket - Nån grad upp eller ner. Svänger det flera grader så låter det som att du har nåt problem med expansionsventilen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Holken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #3 skrivet: 07 december 2012, 15:36:04 »
Ok så då bör det vara den som strular. Pratade med servicemannen idag och han ville inte börja greja med expansionsventilen(tydligen väldigt känsligt att greja med?)utan han tyckte vi skulle avvakta och se om det fungerar när det blir varmare.
Han ville isf hänvisa mig till någon mer erfaren gubbe.
Ni tror inte på kylmediet alltså?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #4 skrivet: 07 december 2012, 15:48:52 »
Hetgasen borde bli högre då...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #5 skrivet: 08 december 2012, 17:44:39 »
om det bli -27 grader betyder att kompressorn suger evaporatorn tom  pÃ¥ köldmedia och TXV inte släpper in nÃ¥got alls under korta perioder. När det visar -27 grader C sÃ¥ borde hetgasen ocksÃ¥ sticka iväg i temperatur - en variant är ocksÃ¥ glapp i sensorsladdarna dÃ¥ om sensorerna är av NTC-typ sÃ¥ motsvarar högre resistans lägre temperatur.
 

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #6 skrivet: 08 december 2012, 19:18:53 »
Har detta fenomen på min Optima 600 sedan flera år tillbaka >:(

Lågtrycken löser när VP startar om den har stått still vid kall väderlek (kallare än -12). Den löser en stund efter start. Vid start börjar T11 svänga kraftigare och kraftigare och när T11 är kallare än ca -27 löser lågtrycken på min VP.

Har därför sänkt lägsta drifttemp som VP går från -20 till -12, men det är inte tillräckligt i alla lägen. T2 (utetemp) är den givare som styrsystemet jämför med inställningen för lägsta drifttemp. Ofta, när det är kallare än lägsta drifttemp kommer solen fram och den lyser på min T2 som givetvis blir varmare och då startar ju VP när T2 är varmare än -12. Problemet är att T12 (givaren vid VP) är betydligt kallare eftersom VP står i skuggan.

Har ingen lösning på detta problem. Det som irriterar är att man måste kvittera manuellt. Fram tills dess går värmesystemet på elpatron. Inte skoj när man är bortrest.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Holken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #7 skrivet: 09 december 2012, 08:48:57 »
om det bli -27 grader betyder att kompressorn suger evaporatorn tom  pÃ¥ köldmedia och TXV inte släpper in nÃ¥got alls under korta perioder. När det visar -27 grader C sÃ¥ borde hetgasen ocksÃ¥ sticka iväg i temperatur - en variant är ocksÃ¥ glapp i sensorsladdarna dÃ¥ om sensorerna är av NTC-typ sÃ¥ motsvarar högre resistans lägre temperatur.
 

Vad är Txv?
Vilken tempgivare är det som visa hetgasen?
Hur kan jag se om förångaren sugs tom och om det då är som du säger?
Vad är isf lösningen

Utloggad Holken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #8 skrivet: 09 december 2012, 08:51:15 »
Har detta fenomen på min Optima 600 sedan flera år tillbaka >:(

Lågtrycken löser när VP startar om den har stått still vid kall väderlek (kallare än -12). Den löser en stund efter start. Vid start börjar T11 svänga kraftigare och kraftigare och när T11 är kallare än ca -27 löser lågtrycken på min VP.

Har därför sänkt lägsta drifttemp som VP går från -20 till -12, men det är inte tillräckligt i alla lägen. T2 (utetemp) är den givare som styrsystemet jämför med inställningen för lägsta drifttemp. Ofta, när det är kallare än lägsta drifttemp kommer solen fram och den lyser på min T2 som givetvis blir varmare och då startar ju VP när T2 är varmare än -12. Problemet är att T12 (givaren vid VP) är betydligt kallare eftersom VP står i skuggan.

Har ingen lösning på detta problem. Det som irriterar är att man måste kvittera manuellt. Fram tills dess går värmesystemet på elpatron. Inte skoj när man är bortrest.

Har du inte försökt lösa problemet?

Utloggad Holken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #9 skrivet: 09 december 2012, 09:03:12 »
Kollat t11 nu igen
Utetemp -5
T6 närmare 70grader
T11 svänger från -11 till -16
T12 -5

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #10 skrivet: 09 december 2012, 12:18:02 »
TXV är (internationell) förkortning på expansionsventilen som lite förlängt heter Termisk eXpansionsVentil (Thermal eXpansion Valve) då den är termiskt styrd av en liten sensor (bulben) som sitter på utloppet av evaporatorn och den vägen garanterar att utloppet är vätskefri med några graders överhettning, ja, om du inte har kapillärvarianten som strypdon förståss.

Om det inte är fel pÃ¥ sensorerna som mäter temperaturerna sÃ¥ lÃ¥ter det nästan som att ni har rÃ¥kat ut för 'hunting' (jaga)  dvs. en självsvängning som beror pÃ¥ fördröjning mellan inlopp och utlopp av evaporator samt trögheten i sensorn pÃ¥ utloppet och vid stark kyla ger för tvär reglering gentemot flödesmängden pÃ¥ expansionsventilen.

Dvs. sceniariot är ungefär att expansionsventilen släpper in en viss mängd köldmedie - men nu är det sÃ¥ jäkla kallt sÃ¥ allt hinner inte koka upp innan den nÃ¥r utloppet och kall flytande köldmedie sprejar förbi och kyler bulben med en viss fördröjning - expansionsventilen stryper men kanske övereagerar lite och stryper lite hÃ¥rdare än nödvändigt - kompressorn suger evaporatorn torrt och utloppet och bulben blir först väldigt kall (eftersom insidan av röret är vätt med köldmedie sedan innan) och kylan gör att TXV stryper ännu hÃ¥rdare och därefter blir varmt för att det blivit torrt invändigt i röret och värmts av luften omkring  - oj, det blev visst plötsligt varmt sÃ¥ nu släpper expansionsventilen pÃ¥ rejält med köldmedie och fyller upp evaporatorn sÃ¥ att det kanske kommer en flytande kölmediepropp ända  till bulben pÃ¥ utloppet och är iskall och bulben stänger av expansionsventilen i panik och det hela blir en cykel som blir värre och värre. Systemet är instabilt och ibland ocksÃ¥ kaotisk i beteende.

Vid dom här låga temperaturerna så blir förstärkningen i regleringen för stor (då expansionsventilen måste strypa mer för lägre kölmedieflöde än vid varmare temperatur men gör det med samma ventilrörelsers slaglängd som vid varmare väder men nu kanske på halva köldmedielängden vilket gör att förstärkningen blir för stor) och systemet självsvänger. Typiskt för system som självsvänger är att amplituderna kan bli väldigt stora och då kan man få extremlägen som -27 grader C

De flesta expansionsventiler är helmekanisk system (även om det börja komma elektroniska dito allt mer) och det är svårt att få dessa att fungera bra över ett stort temperaturområde samt också hur de är intrimmade från början - skruvar man om expansionsventilen när det är kallt för att få den stabil igen så är risken stor att man får oönskade egenskaper (= för lite köldmedie i evaporatorn och den svälter) när temperaturen närma sig nolla istället - man har problemet att expansionsventilen blir för stor i dimension gentemot flödesmängd när den är riktigt kallt.

En liknande exempel på samma problem fast när det gäller strömförsörjning är tex PC-nätaggregat som brusar och piper och ger jätteful spänning och går i självkyddsläge om de inte är lastade med minst 10% av dess märkeffekt.

Eftersom man kan utesluta att skruva om TXV  eller byta insats och fjäderstyrkor av lekman (och byta tillbaka igen när det är varmare) sÃ¥ finns det ett ställe man kan titta pÃ¥ och det är bulben som sitter pÃ¥ utloppet av evaporatorn och i reglersystem som har självsvängning sÃ¥ är ett av trixen att sänka systemet snabbhet sÃ¥ att dess reaktion är lite lÃ¥ngsammare än den periodicitet som självsvängningen  sker i. Och i det här fallet sÃ¥ handlar det om att öka bulbens termiska massa gentemot värmeledningen frÃ¥n röret sÃ¥ att den svalnar och värms lÃ¥ngsammare av röret den känner kylan ifrÃ¥n - och det behövs ofta inte ökas pÃ¥ speciellt mycket för att häva en självsvängning - det kanske räcker med en klick modellera pÃ¥tryckt bulben eller att minska dess termiska kontakt med röret en smula. ni fÃ¥r prova er fram - och ni som är modiga kan eventuellt  prova att skruva lite pÃ¥ expansionsventilen, dock hÃ¥ll reda pÃ¥ hur mycket sÃ¥ att ni kan skruva tillbaka igen till samma läge som orginal när det blir varmare.





 
« Senast ändrad: 09 december 2012, 13:03:03 av xxargs »

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #11 skrivet: 09 december 2012, 16:53:53 »
När min VP var ny skar kompressorn pga konstruktionsfel från fabrik. Fick både ny kompressor och ny expansionsventil. Jag har givetvis diskuterat detta med installatören som tycker jag skall sänka lägsta temp som VP skall arbeta med. Är självklart inte nöjd med detta eftersom pumpen säljs med argumentet att den skall palla ned till -20.

Har skrivit en del om detta på IVT-delen genom åren. xxargs beskrivning beskriver exakt vad som sker, när jag analyserat loggarna. T11 svänger kraftigt i amplitud, den kan nästan nå nollan innan den vänder för att sedan göra en riktig djupdykning och lösa på ca -27 grader.

Jag vill inte pilla på min expansionsventil eftersom den går otroligt bra när VP väl går. Den andra alternativet känns som ett bra förslag som måste provas. Dvs att öka den termiska massan på bulben eller minska anläggningsytan mot röret. Skall undersöka hur det ser ut först innan jag bestämmer mig.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Holken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #12 skrivet: 11 december 2012, 16:16:44 »
Vilken diff ska man ha över t8 och t9.
Är detta ok?
Temp
T1 39
T2 -4
T6 78
T8 39.4
T9 32.8
T 10 33.5
T11 -9 till -15
T12 -4.3

Iom att t11 svänger så kraftigt triggar det avfrostningen för tidigt då?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #13 skrivet: 11 december 2012, 17:11:37 »
Diffen T8-T9 ser ganska bra ut med nästan 6,5grader.

Sen vad gäller avfrostningen så är T11 inblandad men avfrostningen startar inte för än Diffen T12 - T11 blir mer än ett visst antal grader (tror det var 8eller 10) under minst 1minut.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad betong81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Nyfiken i en strut!
SV: Utlöst lågpressostar. T11svänger
« Svar #14 skrivet: 11 december 2012, 20:21:20 »
Kolla t11 givaren, kontrollmät på röret med en annan tempgivare om det mäter lika!
188kvm byggt 1964 tillägsisolerad vind värms av
14st flänsRadiatorer, 2st eveco 45 fläktkonvektorer
Ca 12 kvm golvärme samt 2 handukstorkar
Luftvatten vp10kw
Lesolpaneler 3st 90grader södervägg
Elpatron 9kw
Jotul 350 braskamin special vattenmantling
Tank strömnäspannan 300l med skiktplåt samt bivalent shunt
Shuntstyrning Thermomatic cbj med inomhusgivare
Styr solvärme sunlogger 2020 samt övervakning
Senaste åtgärder!
Tilläggsisolerat utedel samt rör
Injustering radkrets
Injustering värmepump pågående!
Inkopplat microbubbelavskiljare
Inkopplat fernox tf1 filter
Körning fernox cleaner
Fyllt med fernox protector
Fönsterbyte från 1 plus 1 till 3glas uvärde 0,9 öppningsbart 0,7 fast görs v41-42
Snålspolande blandade
Värme i källare hela året, solen står för största delen på sommaren
Inkopplat 2 andra magnetfilter på solkrets samt vpkrets

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!