Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: grundvattenvariation  (läst 1550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
grundvattenvariation
« skrivet: 03 november 2004, 17:27:18 »
Bor i Västerbotten (Umeregionen) pÃ¥ ca 70 m ö havet  ca 2 m till berg. När jag borrade sÃ¥ stod vatten ända upp i röret som dÃ¥ va 0.5 m över markytan (sen sommarn). sen sjönk de undan till "nÃ¥n meter ner" som jag uppfatta det nÃ¥gra veckor senare. Ja borra 141 meter för en Vp 7a och vad kan man dÃ¥ tänka sej att "min aktivt djup" kan va.
Hur stor förrändring i grundvatten nivÃ¥ kan tro förekommer. Vp snurrar pÃ¥ ba fint och jag justerar pÃ¥ efterssom jag lär mej mer.  
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:grundvattenvariation
« Svar #1 skrivet: 03 november 2004, 20:40:06 »
Tjena..

Det brukar ta lite tid för ett hÃ¥l att stabilisera sig, men lÃ¥g det pÃ¥ "nÃ¥n meter" ner efter nÃ¥gra veckor sÃ¥ är det nog där det ligger för dig, kan sedan vara en viss variation beroende pÃ¥ flöde i berget och tillrinning (eller brist pÃ¥ det samma),  dessa variationer ska dock ha en marginell inverkan.

Vill du har stenkoll så rekomenderar jag ett samtal till SGU, där kan du nog få precis vilka data du vill över variationer i grundvattendjup för regionen.

Vad har du för brine in? lite intressant då vi bor i samma region, jag är rätt säker på att jag har ungefär samma aktiva djup som dig, men kör en mindre pump


Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:grundvattenvariation
« Svar #2 skrivet: 03 november 2004, 22:11:34 »
Har ju bara kört sen slutet aug i år och brine in har ett delta på 1-2gr ..5-3..4-2 typiskt. Varmt o skönt i kåken.
Nibe 1215-7 den går typiskt 30-35 ggr per dygn nu med +2-3 grader ute. Använder inte mycket varmvatten..bara 1 tonåring i duschen.
De knäpper lite i elementen strax efter pumpstart ..men de e bara mysigt ..dÃ¥ vet man att grejerna fungerar pÃ¥ natten. :D  
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:grundvattenvariation
« Svar #3 skrivet: 03 november 2004, 23:02:01 »
Min far, ibland även jag lodade ett 15 tal borror på stenåldern. Dom fanns runt min hemby, tyvärr finns det inga siffror kvar, i ett hål mättes även tempen !!!
Det skulle va kul att ha det nu, har mailat SGU men antar att deras analoga arkiv är för tungjobbat annat om dom hade haft det i nån dator.

Men jag har även en grävd brunn på gården.
Nivån sänks sakta från hösten är lägst i slutet på April sen stiger det flera meter på nån vecka!!!

Hos mig varierar det med ca 5 meter.  
Om vattnet sinar i en grävd brunn är det mycket sällan före jul, nästan alltid framåt mars april.
Då kommer dom stackars bönder med veka brunnar med sina vattentunnor dagligen!!

Det här kan nog variera kraftigt i landet och även lokalt beroende på hur stora grundvattenmagasin som finns med kommunikation med vår borra. Men även hur grundvattenrörelserna ser ut.

Vi har mycket skiffer i ytan som sannlikt är mycket uppsprucket och pga det släpper igenom vattnet snabbt.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 538
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!