Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 1245 max diff framledning?  (läst 8747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Husägarn i ers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nibe 1245 max diff framledning?
« skrivet: 10 oktober 2010, 20:50:38 »
Hej på er!

Någon som vet vad denna parameter är bra för?
Den nollställer ju gradminuterna när diffen blir för hög så pumpen stannar fortare (borde betyda mer start stopp)
Är det en "säkerhetsparameter" typ att pumpen brakar sönder, eller finns det något i den som funktion att styra tempen inomhus?

Villa västerbotten 114m² + 50m²
Nibe 1245-6kw

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2010, 21:11:24 »
De flesta här brukar väl ställa upp detta värde just för att det påverkar antalet start/stopp.

Den ena funktionen, som jag ser, är att se till att starta rumsvärmningen lite kvickare om VP:n precis efter avslutad värmecykel först måste göra varmvatten ett bra tag så att elementen hinner kallna (då det är kallt ute).
Den andra funktionen är väl om man har golvvärme så kan inte ärvärdet på framledningen överstiga börvärdet mer än det inställda värdet (för att skydda golven).
« Senast ändrad: 10 oktober 2010, 21:13:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Husägarn i ers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 21:49:12 »
Hur startar den rumsvärmningen kvickare? Är inte det här en max temp som slår av pumpen? eller har den flera funktioner?
Villa västerbotten 114m² + 50m²
Nibe 1245-6kw

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2010, 07:10:55 »
Hur startar den rumsvärmningen kvickare? Är inte det här en max temp som slår av pumpen? eller har den flera funktioner?

Funktionen är ju att den tvångsstartar VP:n om ärvärdet understiger börvärdet med "max diff", om VP:n gjort varmvatten ett tag så att radiatorerna kallnat och det kalla vattnet kommer in i VP:n så uppnås ju "max diff".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Husägarn i ers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2010, 17:57:50 »
Nja den verkar inte starta om differensen sker nerÃ¥t, dvs framledningstempen är kallare än inställt börvärde. Den stannar bara kompressorn om differensen sker Ã¥t andra hÃ¥llet  och sen nollställer den gradminuterna. Men man undrar ju varför man inte vill att den differensen inte ska vara alltför hög? Är det ett problem?
Fabriksvärdet på Max diff framledning var inställt på 10° C och när framledningstempen så här på hösten vill vara ganska låg på ca 27°C och gradminuterna har räknat ner så startar pumpen men den hinner bara räkna ner till ca -30 Gradminuter så stannar den pga att framledningstempen är 37.1 grad!

Varför vill man begränsa sig på det så? Finns det någon logik i det?

Undrande som just ställt upp Max diff till 20°C
Villa västerbotten 114m² + 50m²
Nibe 1245-6kw

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2010, 18:46:10 »
Om börvärdet är 27 grader och framledningstempen istället blir 37 grader så blir det väl ganska varmt inne? Då är det väl bra att pumpen stannar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Husägarn i ers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2010, 21:27:56 »
I genomsnitt ska framledningstempen vara som börvärdet. När man har ett genomsnitt på framledningstempen som är under X antal grader av börvärdet startar pumpen tills den har uppnått jämnvikt med börvärdet. Men den här parametern stoppar ju att man kan uppnå genomsnitt utan nollställer, faller i temp och startar pumpen fortare!

Så varför ska man begränsa?
Villa västerbotten 114m² + 50m²
Nibe 1245-6kw

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2010, 21:42:55 »
Nja den verkar inte starta om differensen sker neråt, dvs framledningstempen är kallare än inställt börvärde.

Om börvärdet är 27 ºC så måste framledningen nå 17 ºC för att den ska tvångsstarta med VP-diff 10 ºC.

Men som sagt, i golvvärme så fyller funktionen en roll, men har du radiatorer så kvittar det, tror jag.

Sen är det knepigt att tempdiffen blir så stor redan vid -30 gradminuter (om du inte ändrat grundinställningen förstås). Tyder på låg vattenvolym eller dåligt intrimmat system?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2010, 22:09:49 »
Nja den verkar inte starta om differensen sker nerÃ¥t, dvs framledningstempen är kallare än inställt börvärde. Den stannar bara kompressorn om differensen sker Ã¥t andra hÃ¥llet  och sen nollställer den gradminuterna. Men man undrar ju varför man inte vill att den differensen inte ska vara alltför hög? Är det ett problem?
Fabriksvärdet på Max diff framledning var inställt på 10° C och när framledningstempen så här på hösten vill vara ganska låg på ca 27°C och gradminuterna har räknat ner så startar pumpen men den hinner bara räkna ner till ca -30 Gradminuter så stannar den pga att framledningstempen är 37.1 grad!

Varför vill man begränsa sig på det så? Finns det någon logik i det?

Undrande som just ställt upp Max diff till 20°C
vad har du för gradminut värde på start kompressor .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Husägarn i ers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2010, 22:46:09 »
Startar kompressorn vid -100.  Har rätt liten volym pÃ¥ systemet, funkar bra under vintern men just nu pÃ¥  hösten och i vÃ¥ras sÃ¥ upptäckte jag att differensen blir för hög, egentligen inget problem för mig bara fundersam! Den diffar nu ca 12 grader när den räknat upp till 0 Gradminuter, pÃ¥ vintern inte mer än 8-9° i somras kollade jag aldrig men tror nog att fenomenet blir större dÃ¥.
Villa västerbotten 114m² + 50m²
Nibe 1245-6kw

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2010, 22:55:19 »
Om du får tillräckligt varmt i huset trots att den "nollar" gradminuterna i förtid så har du för hög kurva eller "parallell".
Vid de höga utetemperaturer som nu råder är det nog parallell som ligger onödigt högt, kanske har du några termostater som stryper bort flöde, och tempen i systemet blir fort hög p.g.a. det?
Om diffen tillåts stoppa kompressorn så tillförs inte huset den energi som reglerdatorn anser vara behovet, därför skall man inte låta diffen stoppa kompressorn, inte ens om man har golvvärme, då skall man istället ställa in max framledning på det maximala värdet som golven klarar, och sedan trimma in systemet som att det aldrig körs ut så varmt vatten.
Max diff skall aldrig aktiveras om systemet är skapligt dimensionerat, intrimmat, och om man har termostaterna öppna.
Det finns där bara för att allt för många installatörer och anläggningsägare inte har den kompetens som krävs för att göra just dessa grundläggande saker på ett bra sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Husägarn i ers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2010, 23:04:10 »
Det är alltså ingen fara att köra med max diffen på 15-20 grader? För då funkar det ju!

Villa västerbotten 114m² + 50m²
Nibe 1245-6kw

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2010, 07:29:27 »
Ingen fara alls, om du inte har golvvärme och känsliga golv, men som sagt, egentligen skall ju höjningen av det värdet synkroniseras med att man trimmar in hela systemet.

Fullt öppna termostater i hela huset.
Justera parallell för att få lämpligt varmt i huset när det är 0°C eller varmare ute.
Justera kurvan för att få lagom varmt i huset när det är typ -5 eller kallare ute.

När du "normalt" har en bra temp i huset kan du strypa in några få termostater i rum där solen eller gäster gör att det ibland blir för varmt inne.
En centralt palcerad rumsgivare är aldrig fel för att trimma bort de sista komfortproblem som en central temperaturstyrning enbart med utetemp som referenspunkt kan ge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Husägarn i ers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2010, 17:41:42 »
Har redan justerat in värmen 21 grader plus/minus 1 grad i hela huset, med öppna termostater från +17 till -30. Det var bara just den parametern som jag undrade över!
och det är ju inte så att den blir överdrivet hög heller har som mest sett 12 grader diff.

Tack för svaret!
Villa västerbotten 114m² + 50m²
Nibe 1245-6kw

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nibe 1245 max diff framledning?
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2010, 19:23:26 »
OK, då behöver du inte vara orolig för att höja värde på diffen.
Exemplariskt gjort skulle jag vilja säga.
Kanske skulle du haft lite större radiatorer, men funkar bra som det är så är det nog svårt att räkna hem en sån investering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!