Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering kring installation  (läst 4567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Fundering kring installation
« skrivet: 08 april 2011, 10:51:40 »
Hej alla!

Har sökt runt i forumet ett par dagar efter information men man blir inte riktigt klok på alla trådar... lite passar in på min utmaning och en del inte.
Jag har en fundering som nån kanske kan hjälpa mig reda ut.

Har byggt ett nytt hus, ~180m2 boarea (enplan) + ~95m2 biarea (sutterain-del med garage och källare)
Det är hyffsat välisolerat med 35cm i vägg och 50-60 i tak och jag har ingjuten golvvärme i hela huset inkl källare och garage.

Har installerat en Nibe F1245 på 8kW med FLM och borrat 160m. Till detta har jag en UKV på 100 l och Nibe Eminent på 100 l
UKV:n främst för att kunna utjämna och köra klinkersbelagda ytor på sommaren och VVB för att jag har en VVC ledning och blev informerad om att man inte skall ha den påkopplad direkt på pannan.

Min fundering är att min vvb konstant drar ca 1kW och pannar har på drygt en månad 868 starter och 371 driftstimmar.

Allt funkar och det är varmt i kranen och på golven men det känns som att energimässigt är det lite hög förbrukning på vvb och lite väl många starter på pannan för att den skall vara optimal.

Är det mest sannolikt att det är överdimensionerat eller mer att det inte är optimerat eller kanske felkopplat nånstans?? Tacksam för synpunkter och råd

180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fundering kring installation
« Svar #1 skrivet: 08 april 2011, 16:22:04 »
Gissar på att det är ej optimerat vad står gradmin för start av kompressor på tex.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering kring installation
« Svar #2 skrivet: 08 april 2011, 18:46:17 »
Är VVC-ledningarna bra isolerade?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Fundering kring installation
« Svar #3 skrivet: 09 april 2011, 08:52:04 »
Smurfen: 4

VVC-ledningarna är ingjutna med golvvärmen i plattan i rör-i-rör, i väggarna är de inte isolerade, men jag har inte så stort delta över matare och retur att förlusterna förklarar allt.
En tanke som jag va inne på var att vvb inte klarar att varmvattnet cirkulerar utan spetsar hela tiden.

Har haft fullt upp med att komma in i huset och få iordning det vardagliga så jag har inte hunnit sätta mig in i pannan riktigt.
Några tips på vart man kan börja kika på en optimering?
180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering kring installation
« Svar #4 skrivet: 09 april 2011, 09:25:24 »
VVC-ledningarna är ingjutna med golvvärmen i plattan i rör-i-rör, i väggarna är de inte isolerade, men jag har inte så stort delta över matare och retur att förlusterna förklarar allt.
En tanke som jag va inne på var att vvb inte klarar att varmvattnet cirkulerar utan spetsar hela tiden.

Jag får precis samma tanke, speciellt som att ledningarna inte är isolerade hela vägen.
För att kunna räkna på förlusterna i VVC så måste man veta både tempdiff och flöde.

En idé är att stoppa in en "smart" VVC-pump som kan programmeras att bara gå de tider som du vill ha varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fundering kring installation
« Svar #5 skrivet: 09 april 2011, 09:28:21 »
VVC-ledningarna är ingjutna med golvvärmen i plattan i rör-i-rör, i väggarna är de inte isolerade, men jag har inte så stort delta över matare och retur att förlusterna förklarar allt.
En tanke som jag va inne på var att vvb inte klarar att varmvattnet cirkulerar utan spetsar hela tiden.

Jag får precis samma tanke, speciellt som att ledningarna inte är isolerade hela vägen.
För att kunna räkna på förlusterna i VVC så måste man veta både tempdiff och flöde.

En idé är att stoppa in en "smart" VVC-pump som kan programmeras att bara gå de tider som du vill ha varmvatten.

Är osäker men tror det sitter styrning för det i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering kring installation
« Svar #6 skrivet: 09 april 2011, 09:37:56 »
VVC-ledningarna är ingjutna med golvvärmen i plattan i rör-i-rör, i väggarna är de inte isolerade, men jag har inte så stort delta över matare och retur att förlusterna förklarar allt.
En tanke som jag va inne på var att vvb inte klarar att varmvattnet cirkulerar utan spetsar hela tiden.

Jag får precis samma tanke, speciellt som att ledningarna inte är isolerade hela vägen.
För att kunna räkna på förlusterna i VVC så måste man veta både tempdiff och flöde.

En idé är att stoppa in en "smart" VVC-pump som kan programmeras att bara gå de tider som du vill ha varmvatten.

Är osäker men tror det sitter styrning för det i vp.

 :o
Jepp, meny 2.9.2 samt att VV-CP kopplas via relä till kort AA3, plint X7.
 :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Fundering kring installation
« Svar #7 skrivet: 09 april 2011, 13:32:50 »
Har tänkt sätta ett tidur på vvc-pumpen.
Kanske runt 05-09 och 15-23 eller nått

VVC-pump Wilo Star Z Nova, skall kolla vad det finns för styr möjligheter på den.
Vore ju vettigt om pannan styr den.
180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering kring installation
« Svar #8 skrivet: 09 april 2011, 13:39:35 »
Har tänkt sätta ett tidur på vvc-pumpen.
Kanske runt 05-09 och 15-23 eller nått

VVC-pump Wilo Star Z Nova, skall kolla vad det finns för styr möjligheter på den.
Vore ju vettigt om pannan styr den.

Jag köpte en sån från tyskland, och det följde med ett tidur.

Tror inte det fanns nåt att ändra på själva pumpen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Fundering kring installation
« Svar #9 skrivet: 09 april 2011, 18:12:23 »

Jag köpte en sån från tyskland, och det följde med ett tidur.

Tror inte det fanns nåt att ändra på själva pumpen.

Det är modell C som innehåller tidur, jag har A :(
Men å andra sidan så är det bara tidsstyrning så kan jag koppla in uttagen i KNXn, så får jag styra det den vägen...

Skall fortsätta undersöka optimeringen...
180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering kring installation
« Svar #10 skrivet: 09 april 2011, 19:12:44 »
Har tänkt sätta ett tidur på vvc-pumpen.
Kanske runt 05-09 och 15-23 eller nått

VVC-pump Wilo Star Z Nova, skall kolla vad det finns för styr möjligheter på den.
Vore ju vettigt om pannan styr den.

Ser att du har en 1245, den har ju inbyggd styrning för VVC, såvida du inte använt AUX-utgången till annat.

Jag har också en sån och har tänkt använda VVC-pumpen för att ladda en liten 30-liters VVB i en stuga ca 10 m bort. Jag har då tänkt köra VVC-pumpen samtidigt som VP:n laddar VV. Man kan sätta AUX-utgången som en växelventilstyrning, och då går den samtidigt som den producerar VV. Annars kan man ställa utgången som VVC-utgång och tidsstyra den via VP:n.

Skippa tiduret.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Fundering kring installation
« Svar #11 skrivet: 11 april 2011, 20:11:57 »
En fundering bara, rörade VVC... Killen på Nibe sa att man inte skulle ha VVC på pannan för att vattnet inte skiktade sig så och det var inte bra.
Det är därför jag har VVB, inte för att jag direkt behöver mer VV.

Men det är ju iofs skillnad på styrning av extern VVC-pump och att koppla VVC direkt på pannan, men ser att det finns anslutningar på pannan (XL5 tror jag).

Finns det nån nackdel eller kan jag koppla om VVC direkt på pannan, så slipper jag ju hela problemet med att den spetsar hela tiden.
180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering kring installation
« Svar #12 skrivet: 12 april 2011, 08:15:52 »
En fundering bara, rörade VVC... Killen på Nibe sa att man inte skulle ha VVC på pannan för att vattnet inte skiktade sig så och det var inte bra.
Det är därför jag har VVB, inte för att jag direkt behöver mer VV.

Men det är ju iofs skillnad på styrning av extern VVC-pump och att koppla VVC direkt på pannan, men ser att det finns anslutningar på pannan (XL5 tror jag).

Finns det nån nackdel eller kan jag koppla om VVC direkt på pannan, så slipper jag ju hela problemet med att den spetsar hela tiden.

XL5? Jag har ingen XL5-anslutning på min F1245-12:a, och jag hittar ingen i installatörshandboken på Nibes webb heller.

I mitt fall kommer jag förhoppningsvis att köra VVC:n enbart under tiden den producerar varmvatten, och då är skiktningen ingen problem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering kring installation
« Svar #13 skrivet: 15 april 2011, 19:07:45 »
Smurfen: 4

VVC-ledningarna är ingjutna med golvvärmen i plattan i rör-i-rör, i väggarna är de inte isolerade, men jag har inte så stort delta över matare och retur att förlusterna förklarar allt.
En tanke som jag va inne på var att vvb inte klarar att varmvattnet cirkulerar utan spetsar hela tiden.

Har haft fullt upp med att komma in i huset och få iordning det vardagliga så jag har inte hunnit sätta mig in i pannan riktigt.
Några tips på vart man kan börja kika på en optimering?

Finns det strypventil på VVC´n? Är det fullt flöde i 10-12mm rör blir det mycket förluster på vägen och är dessutom helt onödigt. Man kan strypa jättemycket utan försämrad vv-prestanda.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fundering kring installation
« Svar #14 skrivet: 15 april 2011, 19:46:11 »
En fundering bara, rörade VVC... Killen på Nibe sa att man inte skulle ha VVC på pannan för att vattnet inte skiktade sig så och det var inte bra.
Det är därför jag har VVB, inte för att jag direkt behöver mer VV.

Men det är ju iofs skillnad på styrning av extern VVC-pump och att koppla VVC direkt på pannan, men ser att det finns anslutningar på pannan (XL5 tror jag).

Finns det nån nackdel eller kan jag koppla om VVC direkt på pannan, så slipper jag ju hela problemet med att den spetsar hela tiden.

Är osäker men tror inte det är så bra med vvc direkt mot vp pga av risken för legionella.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!