Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera för jordvärme  (läst 4661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
Dimensionera för jordvärme
« skrivet: 24 juli 2009, 15:52:18 »
Hej!

Jag hÃ¥ller som bästa pÃ¥ att renovera och bygga till ett timmerhus. Vi skall gräva ner jordvärme och jag vill gärna fÃ¥ lite hjälp med dimensionera slingans/slingornas längd. Jag vill även fÃ¥ hjälp med att dimensionera storlek pÃ¥ pump. 

Lite info om huset.

Total boarea på 205 kvm i två plan. Huset ligger i Närke. Jorden där slangen skall ligga är sandig/grusig. Vi har lagt ett nytt tak med ca 300 mm isolering. Tillbyggnaden på 50 kvm har en stomme 170+45 mm. Fönster skall bytas till 2+1 med isolerglas. (U=1,9) Gamla torpargrunden är urgrävd och ersatt med 300 mm cellplast plus 100 mm betong med golvvärme.

Jag har räknat fram värmebehovet till ca 150 W/kvm K. exkl ventilationsförluster. Hur stora är de? 150 W/kvm K?

Behöver verkligen hjälp! Tack på förhand.
Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2009, 16:54:52 »
Hej!

Jag hÃ¥ller som bästa pÃ¥ att renovera och bygga till ett timmerhus. Vi skall gräva ner jordvärme och jag vill gärna fÃ¥ lite hjälp med dimensionera slingans/slingornas längd. Jag vill även fÃ¥ hjälp med att dimensionera storlek pÃ¥ pump. 

Lite info om huset.

Total boarea på 205 kvm i två plan. Huset ligger i Närke. Jorden där slangen skall ligga är sandig/grusig. Vi har lagt ett nytt tak med ca 300 mm isolering. Tillbyggnaden på 50 kvm har en stomme 170+45 mm. Fönster skall bytas till 2+1 med isolerglas. (U=1,9) Gamla torpargrunden är urgrävd och ersatt med 300 mm cellplast plus 100 mm betong med golvvärme.

Jag har räknat fram värmebehovet till ca 150 W/kvm K. exkl ventilationsförluster. Hur stora är de? 150 W/kvm K

Behöver verkligen hjälp! Tack på förhand.

150w/m²K  ?  Sc:,h

Räknar med att det är transmissionsförluster per år?

Ventilationsförlusterna med normenligt luftombyte är ca: 12 000 kWh/år.
Totalt med värme, varmvatten och ventilation ca: 33 000 kWh/år.

Föreslår 2x400 meter slang.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2009, 19:37:15 »
För er som har lite mer erfarenhet! Verkar 168 W/kvm K vara ett rimligt värde? Och använder jag det rätt? Läs nedan.

Specat per byggdel:

      W / kvm K   
Grund      13 (105 kvm)   
Timmervägg   60,8 (160 kvm)   
Fönster/Dörrar   67,7 (35,6 kvm)   
Utbygge YV   9,99 (68,6 kvm)   
Tak      17 (154 kvm)   

Summa: 168 W/kvm K

Tar man sedan detta värde gånger "ortsfaktorn" som är ca 115 i Närke. Detta ger då 19 320 kWh/år.

Till detta ska sedan varmvatten, hushållsel, ventilationsförluster läggas till. 10 000 + 12 000?

Summa då ca 41 320 kWh/år.

Har jag gjort rätt antagande då???
Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2009, 19:47:19 »
Jag kom på att jag kan ju länka till lite bilder på huset om det nu kan hjälpa...

www.ostragarden.blogspot.com

 Thumbsup
Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2009, 22:24:44 »
För er som har lite mer erfarenhet! Verkar 168 W/kvm K vara ett rimligt värde? Och använder jag det rätt? Läs nedan.

Specat per byggdel:

      W / kvm K   
Grund      13 (105 kvm)   
Timmervägg   60,8 (160 kvm)   
Fönster/Dörrar   67,7 (35,6 kvm)   
Utbygge YV   9,99 (68,6 kvm)   
Tak      17 (154 kvm)   

Summa: 168 W/kvm K

Tar man sedan detta värde gånger "ortsfaktorn" som är ca 115 i Närke. Detta ger då 19 320 kWh/år.

Till detta ska sedan varmvatten, hushållsel, ventilationsförluster läggas till. 10 000 + 12 000?

Summa då ca 41 320 kWh/år.

Har jag gjort rätt antagande då???

Normalt anger man transmissionsförluster med ett u-värde som anges i w/m²K, vilket representerar värmeförluster genom klimatskalet.

Normalt är förluster genom klimatskalet mellan ~ 0,05 - 2,0 w/m²K beroende på om det är ett tak eller ett fönster.

Medel u-värde för huset multiplicerar man med antal gradtimmar för orten samt klimatskalets yta.

Exempel:
Ett hus har medel u-värde 0,35 w/m²K och gradtimmar för orten är 110 000 samt ytan är 500m², blir den årliga transmissionsförlusten 19 250 kWh/år.

Du har räknat på ett annorlunda sätt, men slutresutatet blir säkert densamma. Antar att 115 står för 115 000 gradtimmar.

För att bestämma storlek på värmepump, behövar jag veta vilken typ av ventilationssystem du tänker installera.

Antag att du skaffar en rotationsvärmeväxlare med 80% temperaturverkningsgrad, så blir det totala energibehovet ca: 28 000 kWh/år. En 9 kW känns då lämplig.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2009, 22:45:36 »
Tack för ditt svar Lexus!

Eftersom huset är till största del ett gammalt timmerhus så kommer ventilationen till största del bestå av självdrag. Jag kommer att sätta frånluftsfläktar i badrum och tvättstugan. Sedan har vi ju köksfläkten och murstocken....

Lade ihop mina U-värden och fick ett medel på 0,32.

Total area för golv, vägg, tak, fönster är ca 790 kvm.

SÃ¥ledes ger det 29 072 kWh/Ã¥r. Korrekt???

Vad bör jag då ha för pump samt längd på slangen. Tack igen.
Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2009, 23:11:52 »
Då hamnar du nog på 40 MWh/år för värme, varmvatten och ventilation.

En 12:a med 3x400 meter slang.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2009, 10:20:34 »
Jaha... Jag räknar visst som en kråka... Sc:,h Det termiska skalet är på ca 530 kvm. Då ger ju U-medel 18 656 kWh/år. En bättre siffra.

Till detta ska jag ju sedan lägga till varmvatten och ventförluster. Hur stora är de? Generellt?

Vi kommer förhoppningsvis att bli en familj på 5 personer. ( Idag 3 st ).


Hur bör min anläggning då se ut?! 1200 meter slang lät mycket...

Hur räknar du ut slanglängd och storlek pÃ¥ pump Lexus? 
Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2009, 10:58:33 »
Hur räknar du ut slanglängd och storlek pÃ¥ pump Lexus? 

Det är ju omöjligt för mig att veta hur mycket varmvatten, ventilationsförluster och vilka markförhållanden du har.

Jag har gett en rekommendation d.v.s. 12 kW värmepump med 3x400 meter slang. Du beskriver markförhållandet som "sandig/grusig" vilket inte är de bästa förhållande för jordvärme, därav min rekommendation.

En lämplig gångtid för villavärmepumpar är ~3500 timmar/år.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2009, 11:02:40 »
Jo det är klart att det är svårt att ge ett exakt svar.

Jag får väl stega lite på gärdet och se hur mycket slang som jag kan få ner. 1200 meter tror jag dock blir svårt.

Någon som vet ett ungefärligt värde på varmvatten och ventförluster?
Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #10 skrivet: 25 juli 2009, 12:36:20 »
Ser nu först att du reviderat transmissionsförlusterna.

Då passar mina tidigare rekommendationer i det första inlägget. Varmvattenbehovet bör ligga runt 5000 kWh/år. Självdragshus har lägre ventilationsförluster än de med mekanisk frånluft.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #11 skrivet: 25 juli 2009, 13:34:58 »
Tack Lexus!

Det är inte lätt det här med energiberäkning och val av pump.... Det måste ju liksom bli rätt ;D
Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
SV: Dimensionera för jordvärme
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2009, 13:40:09 »
Bara för att tydliggöra:

Transmisionsförluster: 18 535 kWh/år
Varmvatten: 5000
Ventilation: ca 7000

Summa:  30 535 kWh/Ã¥r

Då bör en 10 kW pump med 2x400 slang fungera?
Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!