Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopplingsdifferens pÃ¥ Optima 900  (läst 2978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Kopplingsdifferens på Optima 900
« skrivet: 13 mars 2009, 16:27:34 »
Jag är nybliven ägare och amatör på luftvärmeavdelningen och undrar vad kopplingsdifferensen,
som återfinns under Värme/Värmesystemets temperaturer/Värmekurva
är och hur värdena påverkar systemets funktion.

Dessa 3 värden är medskickade i leveransen:
Största     16,0 °C
Minsta        4,0 °C
Tidfaktor      10

Och så en annan sak som jag nog borde tagit reda på tidigare.
Vad betyder COP-siffrorna 7/35°C?

AH
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kopplingsdifferens på Optima 900
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2009, 22:39:18 »
Kopplingsdifferens = differensen mellan tillslag och frånslag av kompressorn.
På en konventionell värmepump startar och stoppar kompressorn runt ett beräknat börvärde, kopplingsdifferansen är det värde som man tillåter start/stopptemperaturen att variera med.

COP vid 7/35 betyder att verkningsgraden är x.xx vid den temperaturen.
7 grader är utetemp och 35 grader är framledningstemp i detta exempel.

När det är kallare ute, t.ex. -10°C och du behöver högre framledningstemp till radiatorerna för att hålla huset varmt är COP betydligt sämre...

Årsmedel-COP på en luft/vattenvärmepump av god kvalitet som t.ex IVT, CTC, Nibe eller liknande ligger på ca 2.0 till 2.5 även om de i bästa fall kan nå betydligt högre när alla förutsättningar är rätt.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Kopplingsdifferens på Optima 900
« Svar #2 skrivet: 09 november 2009, 14:09:31 »
Hej

Jag hade, som jag upplevde, problem med att när utetempen låg från ca -1 så gick pumpen hela tiden utan att stopptempen uppnåddes med följd att tillskottet gick in. Har noterat att andra har liknande problem. Jag har labbat lite med kopplingsdifferensen utifrån fabriksvärdena och funnit att när jag sänkt max kopplingsdifferans till 8 och den minsta oförändrad på 4 och tidsfaktor 10 så fungerar det utan att tillskottet kommer tack vare att stopptempen nås. Elförbrukningen har minskat något. Det har dock till följd att det blir fler start/stopp på pumpen, vilket någon påstod sänker livslängden. Är det så?
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferens på Optima 900
« Svar #3 skrivet: 11 november 2009, 18:45:53 »
Det borde inte påverka eltillskottet Sc:,h. Timern till eltillskottet aktiveras när framledningstemperaturen sjunker pga att pumpen inte orkar hålla uppe den framledningstemperatur du har ställt in. Detta händer normalt vid hög framledningstemperatur och låg utetemperatur (under 0 grader). Kanske det ökade antalet starter minska isbildningen? Vid ute temperaturer över 0 grader kan man tänka sig att lätt isbildning försvinner då pumpen står stilla och att effekten ökar då pumpen åter startar med isfri/mindre is förångare. Det är helt normalt att antalet starter ökar då du minska 16 värdet till 8. Jag antar att förslitningen ökar något.

Mikael

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferens på Optima 900
« Svar #4 skrivet: 11 november 2009, 18:55:09 »
Här kommer en länk om kopplingsdifferenser

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9510.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!