Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopplingsdifferens pÃ¥ Optima 900  (läst 2978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Kopplingsdifferens på Optima 900
« skrivet: 13 mars 2009, 16:27:34 »
Jag är nybliven ägare och amatör på luftvärmeavdelningen och undrar vad kopplingsdifferensen,
som återfinns under Värme/Värmesystemets temperaturer/Värmekurva
är och hur värdena påverkar systemets funktion.

Dessa 3 värden är medskickade i leveransen:
Största     16,0 °C
Minsta        4,0 °C
Tidfaktor      10

Och så en annan sak som jag nog borde tagit reda på tidigare.
Vad betyder COP-siffrorna 7/35°C?

AH
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kopplingsdifferens på Optima 900
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2009, 22:39:18 »
Kopplingsdifferens = differensen mellan tillslag och frånslag av kompressorn.
På en konventionell värmepump startar och stoppar kompressorn runt ett beräknat börvärde, kopplingsdifferansen är det värde som man tillåter start/stopptemperaturen att variera med.

COP vid 7/35 betyder att verkningsgraden är x.xx vid den temperaturen.
7 grader är utetemp och 35 grader är framledningstemp i detta exempel.

När det är kallare ute, t.ex. -10°C och du behöver högre framledningstemp till radiatorerna för att hålla huset varmt är COP betydligt sämre...