Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondens i skorsten  (läst 10585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Kondens i skorsten
« Svar #15 skrivet: 04 mars 2005, 10:55:15 »
Jag tror att det är jätteviktigt att upprätthålla självdraget/ventilationen i gamla hus som får VP.
Det kan bli stor skillnad annars för hus som är konstruerade för att alltid ha uppvärmd skorstensstock som hjälper till med självdraget. 
Lösningen är således definitivt inte att stoppa till ventilationen.
Antingen kan man köpa en mÃ¥ttbeställd skorstenshuv för en 3 000 - 4 000 kr, sök pÃ¥ Internet, eller sÃ¥ är det bara att slöjda till en själv. Jag gjorde det senare av aluminiumplÃ¥t pÃ¥ en ram av aluminiumprofiler. 
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens i skorsten
« Svar #16 skrivet: 04 mars 2005, 15:16:57 »
Jag tror att det är jätteviktigt att upprätthålla självdraget/ventilationen i gamla hus som får VP.
Det kan bli stor skillnad annars för hus som är konstruerade för att alltid ha uppvärmd skorstensstock som hjälper till med självdraget. 
Lösningen är således definitivt inte att stoppa till ventilationen.
Antingen kan man köpa en måttbeställd skorstenshuv för en 3 000 - 4 000 kr, sök på Internet, eller så är det bara att slöjda till en själv. Jag gjorde det senare av aluminiumplåt på en ram av aluminiumprofiler. 
Att ha rökkanalen öppen för ventilationens skull är nog inte sÃ¥ vettigt..inget hus är sÃ¥ tätt att inte källaren blir hyfsat ventilerad via fönster och dyl. men hur mycket värme blÃ¥ser dÃ¥ inte rakt ut via skorstenen rakt ut...kolla draget med en tändsticka eller ett ljus...ni kanske blir nÃ¥got överraskade  :)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens i skorsten
« Svar #17 skrivet: 04 mars 2005, 15:33:31 »
Citera
]Att ha rökkanalen öppen för ventilationens skull är nog inte så vettigt..inget hus är så tätt att inte källaren blir hyfsat ventilerad via fönster och dyl. men hur mycket värme blåser då inte rakt ut via skorstenen rakt ut...kolla draget med en tändsticka eller ett ljus...ni kanske blir något överraskade  :)

Håller inte med. Ett hus med självdrag har undertryck, så luft ska komma in genom fönster och dylikt. Rökkanalen funkar väl som vilken annan ventilationskanal som helst när du slutar elda i pannan. Hur mycket som är lagom får man förstås fixa till genom att inte hålla hela rökkanalen öppen.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Kondens i skorsten
« Svar #18 skrivet: 04 mars 2005, 16:21:48 »
Direkt efter VP monteringen och pannan försvann hade jag ett stort begär av att täppa till och täta till rökkanalen från fd pannan. Sedan har den inställningen svängt. Det känns inte bra att ha tätat ena änden och dessutom en ände som är i botten. Allt som kommer ner blir ju kvar där och ingen naturlig torkning kan åstadkommas.

Därför har jag nu tagit bort isoleringen som jag pulat in. Däremot har jag kvar plåtbiten som täcker öppningen samt borrat fem hål av lagom storlek. På detta sätt har jag stoppat det värsta draget men tillåter ändå kontruktionen att "andas". En bra kompromiss tycker jag det känns som.

Avslutningsvis kommer toppen på skorstenen att förses med en kineshatt, men det får bli en liten senare fråga. Just nu är jag inte speciellt sugen på att ge mig upp på taket.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

markus3

  • Gäst
markus3
SV: Kondens i skorsten
« Svar #19 skrivet: 04 mars 2005, 16:34:30 »
intressant diskussion........
vi har öppen kassett i öppna spisen idag. när vi inte eldat på några dgr så rasar det kall luft ner i vardagsrummet, vilket medför att det rummet alltid är kallare än övriga huset, inte bra.
hur får man bukt med detta? beror detta på ett ventialtionsproblem? vi har självdrag?
finns inget spjäll i spisen. vi har ventialtionluckor på övervåningen från vinden, skall dessa vara öppna eller stängda? borde vara öppna, annars finns väl inget syfte??



Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Kondens i skorsten
« Svar #20 skrivet: 04 mars 2005, 16:39:23 »
Citera
]Att ha rökkanalen öppen för ventilationens skull är nog inte så vettigt..inget hus är så tätt att inte källaren blir hyfsat ventilerad via fönster och dyl. men hur mycket värme blåser då inte rakt ut via skorstenen rakt ut...kolla draget med en tändsticka eller ett ljus...ni kanske blir något överraskade  :)

Håller inte med. Ett hus med självdrag har undertryck, så luft ska komma in genom fönster och dylikt. Rökkanalen funkar väl som vilken annan ventilationskanal som helst när du slutar elda i pannan. Hur mycket som är lagom får man förstås fixa till genom att inte hålla hela rökkanalen öppen.

Håller med, har man dessutom haft olja tidigare så sög man ut väldiga mängder i pipan som nu måste ut på annat sätt. Toror på att ha pipan öppen, men som sagt hur mycket är en annan fråga...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens i skorsten
« Svar #21 skrivet: 04 mars 2005, 18:24:49 »
Säger som pÃ¥ tv...i rest my case  8)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!