Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1235 - tror att den är lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt trimmad. hjälp!  (läst 28162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gick verkligen pumpen när mätningarna gjordes? Den måste gå och bör ha gått runt 10 minuter innan mätningarna görs så att vattnet i radiatorerna har hunnit omsättas.
Jag får göra om mätningarna ikväll och säkerställa att pumpen går samtidigt.

Är det ett sk ettrörssystem? Annars borde väl inloppet ha ungefär samma temperatur på alla radiatorer.
Kan tyvärr inte mycket om detta, men hur vet jag om det är ett ettrörs- eller tvårörssystem som jag har?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Är det ett sk ettrörssystem? Annars borde väl inloppet ha ungefär samma temperatur på alla radiatorer.

Om pumpen stÃ¥r still och vattnet svalnar medan man mäter behöver det inte bli sÃ¥. Om det var ettrörssystem och den i badrummet var först pÃ¥ slingan där borde den följande radiatorn ha haft en intemperatur pÃ¥ över 50 grader. NÃ¥gon sÃ¥dan finns inte. Fast det är klart, det kan vara ettrörssystem och pumpen stod still. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har en ny mätning gjorts. Pumpen hade varit på i drygt 10min.

Citera

Bottenplan:
Kontor 48.5 / 47.5
Badrum 54 /53
Huvudentre 51.5 / 50
V-rum 54 / 51.5
Kök 52.8 / 51.2

Övervåning:
Sovrum 45.8 / 44.8
Takkupa 48.8 / 47
Gästrum 50.8 / 49.4
Sovrum2: 52 / 50.8
Badrum 53.6 / 52.4
Klädkammare 46.2 / 45.8

Mätte även rören direkt efter VP - Till: 54.0 Retur: 49.0
Kan något utläsas av dessa siffror? Och hur vet jag om jag har ett- eller tvårörssystem?Tack för all hjälp hittills.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jo det jag menade smurf var att i ett ettörssystem så är det ju en bypass i kopplet.

Om det är 50 grader på inkommande och 48 på utgående så säger det inte brutalt mycket om deltat över radiatorn.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Då har en ny mätning gjorts. Pumpen hade varit på i drygt 10min.
Några frågor om hur du mäter;

inte på blanka metalliska ytor väl? Då funkar IR-mätaren dåligt, tejpa istället maskeringstejp om rören är blanka och mät på tejpen.

Dina siffror säger att inlopp och utlopp i princip är lika varma, men är då också hela radiatorn lika varm? (eller är det bara tilloppet och returen som är varma och själva radiatorn kallare).

I ett 2-rörs system är elementen parallellkopplade, men i ett 1-rörs seriekopplade och varje radiator släpper också igenom lite varmt vatten till nästa. I ettrörs blir inloppet i elementen svalare längre bort från värmekällan.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
Hos mig tycker jag det funkar lika bra att mäta på radiatorn som på rören bör vara ett bra alternativ på 1 rörs system bara man mäter nära inlopp resp utlopp och som bonus är dom ofta målade och går bra att mäta på tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Ettrörssystem verkar rätt troligt i det här fallet, badrummen verkar sitta först på slingorna. Mina råd om temperaturdifferenser gäller bara för 2-rörssystem.

5 graders temperaturdifferens över pumpen är ok, men prova med ett snäpp lägre fart på cirkulationspumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
5 graders temperaturdifferens över pumpen är ok, men prova med ett snäpp lägre fart på cirkulationspumpen.
CP står redan på steg 1 av 3 tyvärr...

Några frågor om hur du mäter; inte på blanka metalliska ytor väl?
Nä, jag tejpade omålade rör med frystejp innan mätning.

Radiatorerna är dock nästan kalla längst ner (på varje radiator alltså). Hur går detta ihop??
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Radiatorerna är dock nästan kalla längst ner (på varje radiator alltså). Hur går detta ihop??

Det beror pÃ¥ att i ett ettrörsystem kan en mindre del av flödet gÃ¥ genom radiatorn medan större delen av flödet gÃ¥r en genväg genom radiatorkopplet. Det verkar vara fallet här. Är radiatorerna nästan kalla längst ner utnyttjas radiatorerna dÃ¥ligt. Skulle vi kunna fÃ¥ temperaturerna pÃ¥ röret in och nertill vid utloppet pÃ¥ nÃ¥gra radiatorer. Det är mycket möjligt att det är sÃ¥ att radiatorerna behöver mer vatten för att fungera bra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle vi kunna få temperaturerna på röret in och nertill vid utloppet på några radiatorer. Det är mycket möjligt att det är så att radiatorerna behöver mer vatten för att fungera bra.
Absolut, nya mätningar kommer. "Vid utloppet", menar du på själva radiatorn där det är kallt (nära retur)?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Just det, på radiatorn vid utloppet
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny mätning gjord (rör in och på radiator nära utlopp). Nära utlopp mätte jag på två ställen (se bifogad bild). Dels närmast utlopp ("2" på bilden), dels längre bort från utloppet där temperaturen var lägre ("1" på bilden).
Citera
siffrorna är In/ut2/ut1
Kök: 46/46/30
V-rum: 48.4/48/28

Takkupa: 43.4/37/32.5
Sovrum2: 47/44.4/39
Nån slutsats som kan dras överhuvudtaget av detta?

PÃ¥ tal om att det kan vara för lite vatten i systemet, vi har ett expansionskärl som det bara är 0.5 bar i. Är det för lite? Isf, vart kan jag läsa mer om detta? (Kan som sagt väldig lite om detta  :-\ )


Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Trycket skall vara 0,1 bar per höjdmetet mellan mätaren och värmesystemets högsta punkt + ca 0,5 bar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du borde öka cirkpumpens hastighet, ettrörssystem är ofta högflödes och högtempsystem som behöver ha bra flöde.
Att du har så pass stor deltaT på dina radiatorer betyder att du får ut mindre värme än du skulle få med högre flöde.
Öka till läge 2 på cirkpumpen och se vad som händer då.
Troligen måste du sänka kurvan ett eller två steg för att det inte skall bli för varmt i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Nån slutsats som kan dras överhuvudtaget av detta?
Jag drar slutsatsen att radiatorerna är ganska väl justerade, det går nog inte att få ut så mycket mer. Du kan läsa mer om hur ettrörssystem fungerar här - ett tips från LasseT i en annan tråd - se s. 39 och framåt

Jag skulle vilja att nån klistrade denna länk http://www.vvs-klimat.se/Handb__cker/Injustering_av_radiatorsystem.pdf högst upp i denna forumavdelning då den ger det mesta man behöver veta om injusteringar & termostaventiler

Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!