Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1235 - tror att den är lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt trimmad. hjälp!  (läst 28132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Vilket grymt forum detta är. Har bestämt mig för att få koll på bergvärmepumpen en gång för alla. Misstänker att den gör av med mer energi än vad som behövs. Först lite siffror. Är nybörjare på detta, så jag ber om ursäkt om jag verkar förvirrad.

Kodstycke: [Välj]
Utetemp 0 grader
Framledningstemp 42.4(45.7)
Returledningstemp max 41.3(52)
Grad minuter 4

Köld bärare in/ut 1.2 24.6
Tid mellan starter 40min
Hetgastemp 90
Vätskeledningstemp 46.1
Suggastemp 6.6
Temp efter kondensor 42.9

Delta T på 1.1 grader är väl på tok för lågt? Om jag har fattat det rätt är min cirkulationspump på läge 1...

Tacksam för tips vart jag ska börja!
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tyvärr så är värdena från när kompressorn stog still och säger inget skriv av värden när kompressorn går och har gått en stund 10 min eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tyvärr så är värdena från när kompressorn stog still och säger inget skriv av värden när kompressorn går och har gått en stund 10 min eller så.
Tack för svaret. OK, då kommer nya siffror snart. Något värde som saknas som jag borde ta med (men som inte finns ovan)?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Du kan ju ta med framledningens börvärde också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nya siffror när den stått igång ett tag:
Kodstycke: [Välj]
Utetemp 0 grader
Kurva 11 (ingen aning om det är rätt, bor utanför Umeå)
Förskjutning 0
Framledningstemp 50.3(45.2)
Returledningstemp max 44.7(52)
Grad minuter -33

Köld bärare in/ut 1.3 24.7
Hetgastemp 82.1
Vätskeledningstemp 45.7
Suggastemp 2.8
Temp efter kondensor 50.1

Framledningens börvärde... Är det framledning max? Isf är den 55 grader
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Din tempgivare för köld bärare ut är nog fuktskadad då den visar orimligt värde. Den bör visa någon enstaka minus grad. Du har väldigt hög värmekurva. Stryper du värmen på radiatorerna?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Din tempgivare för köld bärare ut är nog fuktskadad då den visar orimligt värde. Den bör visa någon enstaka minus grad.
OK, är det nåt jag måste åtgärda?

Du har väldigt hög värmekurva. Stryper du värmen på radiatorerna?
Nej, alla radiatorer är på max.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
du behöver inte åtgärda returgivaren för köldbäraren. Att du inte ser värdet innebär dock att du inte vet vilket delta du har. Att döma av övriga värden är det ju inget fel i alla fall.

Vid 0 grader har du bör 45. Du är i slutet på en cykel med -33 i GM och ligger ca 5 grader över bör i framledning. Det är ju ok.

Givet din höga kurva innebär det troligen att du når maxretur vid en framledning på 52+6 = 58 grader. Vet inte vad det innebär i ditt fall men kanske -15 grader? Någon som kan nibes kurva?

Beroende på din effekt i förhållande till behov så kan ju detta ske vid en lägre temperatur. Om vi utgår från att du går 3-5 grader över bör. I praktiken kanske din VP inte orkar så högt och då är ju problemet mindre.

Nu har jag utgått från att 52 grader är maxretur och jag vet inte heller om det går att ställa upp på din VP.
Hetgas och vätskeledning ser ju ok ut så vitt jag kan tolka.

Så det enda man utifrån detta skulle kunna säga är väl att det är synd att du måste ha så hög kurva och det är ju ett resultat av dina radiatorers effektavgivningsförmåga. En modernare radiator hade kunnat värma huset vid -15 på samma börvärde som du har på 0 grader ute-temp. Men det är ju inte värmepumpens fel.

Vidare kan ju hög elförbrukning ha att göra med att värmepumpen behöver eltillskott väldigt tidigt. till del skulle även detta kunna avhjälpas med bättre radiatorer men snarare ger detta ett bättre COP. Effektbehovet i sig blir inte lika märkbart även om du så klart skulle kunna värma utan tillskott vid något lägre ute-temp än idag.


vad är det för effekt på värmepumpen? hur stort är huset hur många radiatorer?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Är termostaterna ställda på max blir nästa steg att kontrollera att radiatorerna får rätt flöde. Det ska vara en märkbar temperaturskillnad mellan radiatorns in- och utlopp, 5 grader eller mer. Förklaringen finns här
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50844.msg516768#msg516768

Helst ska man använda en IR-termometer, det är snabbaste och bekvämaste sättet att mäta. Inköp av en sådan kan löna sig snabbt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

vad är det för effekt på värmepumpen? hur stort är huset hur många radiatorer?
VP: Nibe 1235-8, 6.97kW (om jag fattat det rätt?)
Huset: 159kvm i två plan (med sned tak på övervåningen så ytan är något större)
8st radiatorer nere (varav 2st i garage), 6st på övervåning
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är termostaterna ställda på max blir nästa steg att kontrollera att radiatorerna får rätt flöde. Det ska vara en märkbar temperaturskillnad mellan radiatorns in- och utlopp, 5 grader eller mer.
IR-termometer inköpt. Jag har INTE 5 grader kan man säga:
Citera
Bottenplan:
Kontor 47.3 / 46.3
Badrum 51.5 / 50.8
Garage 36.6 / 35.6
Huvudentre 47.4 / 45.8
V-rum 42.6 / 41.4
Kök 45 / 43.4

Övervåning:
Sovrum 40 / 39.2
Takkupa 39.4 / 38.6
Gästrum 45.8 / 44.2 (termostaten hade hängt sig, igång bara 10min innan mätning)
Sovrum2: 37.6 / 37.4
Badrum 43.4 / 41.4
Klädkammare 25 / 24.6 (var avstängt, hade bara varit på ca 30 min innan mätning)

Behöver nog hjälp  :-\
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Gick verkligen pumpen när mätningarna gjordes? Den mÃ¥ste gÃ¥ och bör ha gÃ¥tt runt 10 minuter innan mätningarna görs sÃ¥ att vattnet i radiatorerna har hunnit omsättas. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Är det ett sk ettrörssystem? Annars borde väl inloppet ha ungefär samma temperatur på alla radiatorer.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ettrörs förklarar också varför temperaturen är så snarlik på framledning och retur
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur kan det bli så med en rörs system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gick verkligen pumpen när mätningarna gjordes? Den måste gå och bör ha gått runt 10 minuter innan mätningarna görs så att vattnet i radiatorerna har hunnit omsättas.
Jag får göra om mätningarna ikväll och säkerställa att pumpen går samtidigt.

Är det ett sk ettrörssystem? Annars borde väl inloppet ha ungefär samma temperatur på alla radiatorer.
Kan tyvärr inte mycket om detta, men hur vet jag om det är ett ettrörs- eller tvårörssystem som jag har?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Är det ett sk ettrörssystem? Annars borde väl inloppet ha ungefär samma temperatur på alla radiatorer.

Om pumpen stÃ¥r still och vattnet svalnar medan man mäter behöver det inte bli sÃ¥. Om det var ettrörssystem och den i badrummet var först pÃ¥ slingan där borde den följande radiatorn ha haft en intemperatur pÃ¥ över 50 grader. NÃ¥gon sÃ¥dan finns inte. Fast det är klart, det kan vara ettrörssystem och pumpen stod still. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har en ny mätning gjorts. Pumpen hade varit på i drygt 10min.

Citera

Bottenplan:
Kontor 48.5 / 47.5
Badrum 54 /53
Huvudentre 51.5 / 50
V-rum 54 / 51.5
Kök 52.8 / 51.2

Övervåning:
Sovrum 45.8 / 44.8
Takkupa 48.8 / 47
Gästrum 50.8 / 49.4
Sovrum2: 52 / 50.8
Badrum 53.6 / 52.4
Klädkammare 46.2 / 45.8

Mätte även rören direkt efter VP - Till: 54.0 Retur: 49.0
Kan något utläsas av dessa siffror? Och hur vet jag om jag har ett- eller tvårörssystem?Tack för all hjälp hittills.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jo det jag menade smurf var att i ett ettörssystem så är det ju en bypass i kopplet.

Om det är 50 grader på inkommande och 48 på utgående så säger det inte brutalt mycket om deltat över radiatorn.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Då har en ny mätning gjorts. Pumpen hade varit på i drygt 10min.
Några frågor om hur du mäter;

inte på blanka metalliska ytor väl? Då funkar IR-mätaren dåligt, tejpa istället maskeringstejp om rören är blanka och mät på tejpen.

Dina siffror säger att inlopp och utlopp i princip är lika varma, men är då också hela radiatorn lika varm? (eller är det bara tilloppet och returen som är varma och själva radiatorn kallare).

I ett 2-rörs system är elementen parallellkopplade, men i ett 1-rörs seriekopplade och varje radiator släpper också igenom lite varmt vatten till nästa. I ettrörs blir inloppet i elementen svalare längre bort från värmekällan.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hos mig tycker jag det funkar lika bra att mäta på radiatorn som på rören bör vara ett bra alternativ på 1 rörs system bara man mäter nära inlopp resp utlopp och som bonus är dom ofta målade och går bra att mäta på tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Ettrörssystem verkar rätt troligt i det här fallet, badrummen verkar sitta först på slingorna. Mina råd om temperaturdifferenser gäller bara för 2-rörssystem.

5 graders temperaturdifferens över pumpen är ok, men prova med ett snäpp lägre fart på cirkulationspumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
5 graders temperaturdifferens över pumpen är ok, men prova med ett snäpp lägre fart på cirkulationspumpen.
CP står redan på steg 1 av 3 tyvärr...

Några frågor om hur du mäter; inte på blanka metalliska ytor väl?
Nä, jag tejpade omålade rör med frystejp innan mätning.

Radiatorerna är dock nästan kalla längst ner (på varje radiator alltså). Hur går detta ihop??
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Radiatorerna är dock nästan kalla längst ner (på varje radiator alltså). Hur går detta ihop??

Det beror pÃ¥ att i ett ettrörsystem kan en mindre del av flödet gÃ¥ genom radiatorn medan större delen av flödet gÃ¥r en genväg genom radiatorkopplet. Det verkar vara fallet här. Är radiatorerna nästan kalla längst ner utnyttjas radiatorerna dÃ¥ligt. Skulle vi kunna fÃ¥ temperaturerna pÃ¥ röret in och nertill vid utloppet pÃ¥ nÃ¥gra radiatorer. Det är mycket möjligt att det är sÃ¥ att radiatorerna behöver mer vatten för att fungera bra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle vi kunna få temperaturerna på röret in och nertill vid utloppet på några radiatorer. Det är mycket möjligt att det är så att radiatorerna behöver mer vatten för att fungera bra.
Absolut, nya mätningar kommer. "Vid utloppet", menar du på själva radiatorn där det är kallt (nära retur)?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Just det, på radiatorn vid utloppet
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny mätning gjord (rör in och på radiator nära utlopp). Nära utlopp mätte jag på två ställen (se bifogad bild). Dels närmast utlopp ("2" på bilden), dels längre bort från utloppet där temperaturen var lägre ("1" på bilden).
Citera
siffrorna är In/ut2/ut1
Kök: 46/46/30
V-rum: 48.4/48/28

Takkupa: 43.4/37/32.5
Sovrum2: 47/44.4/39
Nån slutsats som kan dras överhuvudtaget av detta?

PÃ¥ tal om att det kan vara för lite vatten i systemet, vi har ett expansionskärl som det bara är 0.5 bar i. Är det för lite? Isf, vart kan jag läsa mer om detta? (Kan som sagt väldig lite om detta  :-\ )


Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Trycket skall vara 0,1 bar per höjdmetet mellan mätaren och värmesystemets högsta punkt + ca 0,5 bar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du borde öka cirkpumpens hastighet, ettrörssystem är ofta högflödes och högtempsystem som behöver ha bra flöde.
Att du har så pass stor deltaT på dina radiatorer betyder att du får ut mindre värme än du skulle få med högre flöde.
Öka till läge 2 på cirkpumpen och se vad som händer då.
Troligen måste du sänka kurvan ett eller två steg för att det inte skall bli för varmt i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Nån slutsats som kan dras överhuvudtaget av detta?
Jag drar slutsatsen att radiatorerna är ganska väl justerade, det går nog inte att få ut så mycket mer. Du kan läsa mer om hur ettrörssystem fungerar här - ett tips från LasseT i en annan tråd - se s. 39 och framåt

Jag skulle vilja att nån klistrade denna länk http://www.vvs-klimat.se/Handb__cker/Injustering_av_radiatorsystem.pdf högst upp i denna forumavdelning då den ger det mesta man behöver veta om injusteringar & termostaventiler

Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trycket skall vara 0,1 bar per höjdmetet mellan mätaren och värmesystemets högsta punkt + ca 0,5 bar.
Tack! Kanske en dum frÃ¥ga, men med vad fyller jag pÃ¥ med?  help

Du borde öka cirkpumpens hastighet, ettrörssystem är ofta högflödes och högtempsystem som behöver ha bra flöde. ... Öka till läge 2 på cirkpumpen och se vad som händer då.
Troligen måste du sänka kurvan ett eller två steg för att det inte skall bli för varmt i huset.
Ökar med ett steg. Ska jag mäta något speciellt om ett par dagar för att se om något ändrats?

Du kan läsa mer om hur ettrörssystem fungerar här - ett tips från LasseT i en annan tråd - se s. 39 och framåt
Mycket bra PDF, precis vad jag letade efter. Tack!
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Citera
Ny mätning gjord (rör in och på radiator nära utlopp). Nära utlopp mätte jag på två ställen (se bifogad bild). Dels närmast utlopp ("2" på bilden), dels längre bort från utloppet där temperaturen var lägre ("1" på bilden).
Citera

    siffrorna är In/ut2/ut1
    Kök: 46/46/30
    V-rum: 48.4/48/28

    Takkupa: 43.4/37/32.5
    Sovrum2: 47/44.4/39

Nån slutsats som kan dras överhuvudtaget av detta?

De slutsats jag drar, om den sen är riktig är en annan sak, är att det troligen finns insticksrör i radiatorerna nere vid utloppet. Det är ut1 som är den temperatur som är representativ för utloppet, det förhöjda värdet ut2 orsakas av läckage av varmt vatten från kopplet. Jag har ett minne av ett liknande fall här för några år sedan.

Om det är så att hela radiatorns nederdel har temperaturer motsvarande ut1 kan jag inte förstå annat än att det är väldigt lågt flöde genom radiatorerna, allra största delen av vattnet fortsätter direkt till nästa radiator. Man ser på mätvärdena att deltaT över en radiator är i storleksordningen någon grad eller två. DeltaT inlopp/ut1 är 10 -20 grader. En energibalans visar att det bara är 10 % av vattnet fram till radiatorn som passerar genom radiatorn. 90% går direkt vidare till nästa osv.

Den höga temperaturdifferensen gör att radiatorn utnyttjas dåligt. Radiatorn i köket med fram/ut1 46/30 skulle, om hela flödet passerade genom radiatorn, avge samma effekt vid 38 in och 37 ut. Temperaturdifferensen in/utgående vatten är ju inte större än någon grad så det är ett rimligt fall att jämföra med. Jag tycker det verkar som om det finns stor potential att kunna sänka framledningstemperaturen genom att få en större del av vattnet att passera radiatorn.

Det jag skulle göra är att börja med att verifiera att ut1-temperaturerna verkligen är representativa för radiatorns nederdel. Mät på aningen högre nivå än anslutningen till radiatorn. Enligt värdena på ut1 skulle radiatorerna utnyttjas så dåligt att jag funderar över om det är möjligt att det kan vara så.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, och mät på både höger och vänster sida av radiatorerna för att se om det är skillnad även i längsled.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
5 graders temperaturdifferens över pumpen är ok, men prova med ett snäpp lägre fart på cirkulationspumpen.
OK, nya uppgifter. Cirkulationspumpen stod på maxhastighet (3), inte på 1 som jag skrev innan. Ledsen för det. Ska jag testa att ställa ner CP ett snäpp?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick ett par nya temperaturgivare av Nibe när jag mailade dom (köldbärare ut visade ju galet). Problemet nu är att jag inte har nÃ¥gon aning om vart jag byter denna givare  :) Har kollat manualen men det blev jag inte klokare av. Det ser väldigt rörigt ut (och sjukt trÃ¥ngt) för en nybörjare när man öppnar upp luckan... Jag vet att det är nÃ¥gon av dom tunna sladdarna, men inte vilken (finns ju ett gäng därinne).
« Senast ändrad: 04 februari 2013, 20:26:06 av sweoil »
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
OK, nya uppgifter. Cirkulationspumpen stod på maxhastighet (3), inte på 1 som jag skrev innan. Ledsen för det. Ska jag testa att ställa ner CP ett snäpp?

Det kan vara lika bra att vänta med det tills vi vet om det går att få ett större flöde genom radiatorerna. Då kommer förmodligen differensen att öka pga större strömningsmotstånd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så jag ska göra nya mätningar på radiatorn (höger och vänster sida samt högre upp än förra ggn) med samma hastighet (3) på CP?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Just så!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tack! Kanske en dum frÃ¥ga, men med vad fyller jag pÃ¥ med?  help

Har du lyckats fylla på vatten i systemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du lyckats fylla på vatten i systemet?
Vet inte hur jag ska göra  :( Ska jag fylla pÃ¥ vatten (eller luft?) i expansionskärlet? Och hur fasen fyller man pÃ¥ vatten i ett trycksatt system? Jag är totalt grön när det kommer till detta (första huset, märks det?). Men desto tacksammare blir jag för hjälp!  :)
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Med den vänstra av de blåa kranarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Rätt kran (Purjo vet säkert vad han talar om!) släpper helt enkelt in vatten från det kommunala nätet. Det vattnet har högre tryck än du har i radiatorsystemet. Så länge du har kranen öppen så fylls vatten på och trycket ökar, håll ett öga på tryckmätaren. (Skulle du fylla (väldigt) för mycket löser en säkerhetsventil ut och sprutar/spolar ut vatten).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med den vänstra av de blåa kranarna.
Kungligt, tack! Har nu fyllt på vatten i systemet till knappt 0.8 bar (borde vara knappt 3m från expansionskärlet till högsta radiatorn). Antar att jag ska vänta ett tag innan mätning. Men den kommer!

(Ledsen för mina basala frågor, men alla har ju varit nybörjare nån gång. Dessutom mitt första hus.)
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Glöm inte att lufta och efterfylla...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har jag gjort en ny mätning med påfyllt system. Siffror vid mätning:
Utetemp: -10°
Kurva: 9
Framledningstemp: 50.5 (48.7)
Temperatur på rör just efter VP = till: 50.4° retur: 45°
CP på steg 3

Mätte på 2 radiatorer (v-rum och kök). Båda har in/ut rören på höger sida. Mätte på tre höjder, såhär:

Vardagsrum:
1 2 3 4
5 6 7 8
9 10 11 12

Kök:
1 2 3
4 5 6
7 8 9

Resultat v-rum:
Till: 50.2°, retur: 47.6°
1. 35.6
2. 36.6
3. 37.4
4. 36.4
5. 31.2
6. 31.2
7. 31.6
8. 33.2
9. 28.0
10. 26.6
11. 27.2
12. 28.2

Resultat kök:
Till: 48.8°, retur: 47.2°
1. 38.4
2. 39.0
3. 39.4
4. 34.2
5. 33.6
6. 35.0
7. 31.6
8. 31.0
9. 31.2

Mätte inte på ytterkanterna, utan några centimeter in. Känns som att elementen utnyttjas dåligt? Slutsatser?
Kan tillägga att det känns kallt på nedervåningen (20.5°), medans det är hela 3.5° varmare på övervåningen, 24°!
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Har du luftat radiatorerna?

Radiatorerna är ju mycket kallare än vattnet både in och ut, och det känns ju skumt. Dessutom har du väldigt liten skillnad på tempen in/ut, vilket betyder dålig värmeavgivning, eller "kortslutnining". Vid kortslutning, utan luft, brukar radiatorn hålla en temp mellan till och retur, inte mycket lägre än returen.

Om du har mycket luft kan det bli så.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Han har ju ett rörs system. Jag tror någon varit och pillat på kopplen eller att det kanske rent av aldrig blivit rätt injusterat. Det krävs lite erfarenhet av en duktig röris för att justera ett rörs system. Jag har ingen aning men för mig låter det som att vattnet har alldeles för lätt att ta sig förbi radiatorn. Är man nogrann och skriver upp allt hade jag testat och strypa in bypassen en efter en och mätt vad som händer på slingan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du luftat radiatorerna?
Japp, det kom vatten direkt (kollade tre på övervåningen och ett på undervåningen)

Radiatorerna är ju mycket kallare än vattnet både in och ut, och det känns ju skumt. .
precis på kanten av radiatorerna (5-7cm brett) är det varmt. Om det tex är 49° i tilltemperatur så är det 46-47° på positionerna 4, 8 och 12 fast längst ut på radiatorn om du förstår vad jag menar. Så det känns som att vattnet mest cirkulerar just vid kanten nära in/ut och nästan inget varmvatten cirkulerar längre bort.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror någon varit och pillat på kopplen eller att det kanske rent av aldrig blivit rätt injusterat. ... Är man nogrann och skriver upp allt hade jag testat och strypa in bypassen en efter en och mätt vad som händer på slingan.
Förstod inte mycket här :)
Kanske dags att kalla på kavalleriet (röris)?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Förstod inte mycket här :)
Kanske dags att kalla på kavalleriet (röris)?
Nä, när jag läser det själv förstår jag knappt det själv heller ;)
Men fungerar det som det ska så är alltid första radiatorn i slingan varmast. Nästa radiator lite svalare och nästa ytterligare lite svalare. Därför bör man öka radiator effekten med ca 7 procent på radiator 2 i slingan. Sen 7 procent till i skillnad från rad 2 till 3 osv. Men är bypassen i kopplet öppen för mycket som det verkar hos dig så får du för lågt flöde i radiatorn. Kommer inte ihåg om din tillopps temp sjunker vid radiatorerna ju längre bort du kommer i slingan. Vill du ha det bra injusterat tror jag du får ta dit en duktig röris.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det var intressanta siffror. Det är makalöst dåligt utnyttjade radiatorer. Går det att styra över allt vatten till radiatorerna ska det gå att sänka framledningstemperaturen med mer än 10 grader. Så det är bara att börja meka med radiatorkopplen eller ta hem någon som gör det.

... Misstänker att den gör av med mer energi än vad som behövs. .........

Vad var det som föranledde den misstanken? Den var ju helt riktig även om orsaken fanns på annat håll än i pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad var det som föranledde den misstanken? Den var ju helt riktig även om orsaken fanns på annat håll än i pumpen.
Tyckte att vi var tvungen att köra så hög kurva på VP trots bara några få minusgrader ute. Kändes inte rätt bara. Någon som har länk till bra info om hur man "mekar med radiatorkopplen" på rätt sätt?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Han har ju ett rörs system.

Ah, sorry, det förklarar ju det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej! Tycker det ser mer ut som MMas flex 2-rörs koppel som bilden visar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Hej! Tycker det ser mer ut som MMas flex 2-rörs koppel som bilden visar.
Kanske läge för trådstartaren att titta närmare på sina koppel och utreda ordentligt vilken sort det är. Kolla efter beteckningar på dom, eller ta närbilder och ladda upp.

Här är en gammal tråd som handlar lite om detta (och även hur man tydligen kan kolla om det är ettrörs eller tvårörs genom att stänga termostaten): http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17560.0
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske läge för trådstartaren att titta närmare på sina koppel och utreda ordentligt vilken sort det är. Kolla efter beteckningar på dom, eller ta närbilder och ladda upp.
På dom radiatorer som är kalla (som beskrivet ovan) står det "99A" på (se bild nedan). Har dessa radiatorer på nedervåningen, samt takkupan uppe.

Sen finns det vad som ser ut att vara äldre radiatorer på övervåningen (två bilder):



Värt att notera:
På de äldre radiatorerna är temperaturen i mitten på radiatorn uppe/nere = 49.6/45.2 vid in/retur på = 50/49. Dvs dom äldre radiatorerna verkar utnyttja framledningstempen sjukt mycket bättre än de nya radiatorerna. Detta bekräftas (?) också av att det just nu är 19.2 grader på nedervåning (nya radiatorer), men 23.8 grader på övervåningen (äldre radiatorer).

Nästa steg?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Den här bilden kanske kan vara till hjälp.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hur länge har dom "nyare" suttit där?  Har dom fungerat förut?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur länge har dom "nyare" suttit där?  Har dom fungerat förut?
Vet inte hur länge dom suttit där, köpte huset för två år sedan. Vi hade ungefär samma elförbrukning förra året som i år.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Möjligen ett långskott till förslag. Men dem som satt in radiatorerna visste kanske inte riktigt vad dom gjorde. Så kopplen är inställda för två rörs eller helt enkelt bara fel inställda. Vet inte om radiatorn överhuvudtaget hade blivit varm om det varit fel koppel. Har du testat skruva åt/in bypassen på en radiator i den slingan? Spontant känns det som den är nästan fullt öppen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Möjligen ett långskott till förslag. Men dem som satt in radiatorerna visste kanske inte riktigt vad dom gjorde. Så kopplen är inställda för två rörs eller helt enkelt bara fel inställda. Vet inte om radiatorn överhuvudtaget hade blivit varm om det varit fel koppel. Har du testat skruva åt/in bypassen på en radiator i den slingan? Spontant känns det som den är nästan fullt öppen.
Ir-pickan. Mät på den sidan kopplet är. Upptill och nedtill på panelen. Ifall den är varmare nedtill så är något fel. (kolla då ventil och luft)
Kan sitta felaktigt koppel som vänder riktning.

Radiatorerna blir varma, men inte så varma som de borde blivit.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ir-pickan. Mät på den sidan kopplet är. Upptill och nedtill på panelen. Ifall den är varmare nedtill så är något fel. (kolla då ventil och luft)
Vad menar du med "kolla ventil och luft"? Att radiatorn är avluftat, men vad ska jag kolla med "ventil"?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Vad menar du med "kolla ventil och luft"? Att radiatorn är avluftat, men vad ska jag kolla med "ventil"?

Förlåt det var slarvigt av mig.
Om det är luft i radiatorn så kan det bli missvisande.

Med ventil då menade jag termostatventilen.
Att du lossar ratten.
Tar något hårt föremål och trycker på piggen. Kontrollerar så den inte sitterfast.
Den ska kunna tryckas in, samt glida ut av egen kraft. Gör så några gånger för att få upp glidet samt att den verkligen rör sig hela vägen.
Gör den inte det, så knacka på den. Det är helt okej att slå med typ hammare, MEN man måste göra det RAKT så inte piggen böjer sig.
Undvik så gott det går att ta en tång för att dra ut piggen. Det kan sluta med att piggen lossnar och en vattenstråle kommer. INTE kul.



När du sedan monterar på vredet igen, känn då efter ifall du är tvungen att använda musklerna och "tvinga på den".
DÃ¥ är det dags att analysera...   (baserat pÃ¥ att ratten är pÃ¥ maxläget)
Är det varmt i rummet?
Ja = då kanske det är helt rätt att behöva tvinga på ratten
Nej = termostaten är kass. Dessa har en tidsbegränsad ålder. Jag har för mig du visade en bild och att du har rätt så ny dock så nog ingen risk.

-----------

Kan även tillägga ett ytterligare arbetsmoment. FAST nu kom jag på att du hade 1rörssystem? Då kanske dessa skruvar har in injusterande funktion och att man ska räkna varven när man skruvar så man ställer det som det var innan


På ditt koppel så finns troligen en eller två avstängare, bakom täckbricka/or.
Antingen spårskruv eller insex.
Det kan göra större skillnad än vad man tror att bara öppna och stänga dessa avstängare, säg 3gånger.
Skit kan sätta sig i ventilerna. Genom öppna och stänga så får det en knuff och hamnar någonannanstans.

Har förvånas hur många radiatorer jag fått fart på genom att göra så. Men så pillar jag ju mer i större fastigheter.
Oftast är dom utsatta för en efterhandsstrypning på rören, en hylsa med minimalt hål som skit sätter sig i. Vansinne.


Samma princip med ventiler som har en kromad ring med siffror.
Kolla vilken siffra den är ställd på. Snurra ringen några varv, låt stå på fullt flöde en stund.
Ställ tillbaka till sin rätta siffra. Och förhoppningsvis har man blåstbort lite skit och får mer klös på radiatorn igen.


=========

Mäta uppe och nere,  säg 3 cm frÃ¥n den sida rören är anslutna. Är ett enkelt sätt att fÃ¥ en ledtrÃ¥d ifall nÃ¥got är felkopplat.
Det behöver inte betyda att huset måste byggasom. Kan vara att själva kopplet som binder samman rör och radiator är
av fel typ, och att man då bara byter den så vattnet leds åt rätt håll.
Hittat flera sÃ¥nna fall. Vips sÃ¥ fÃ¥r dom mer värme sen igen.  :)
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 12:53:04 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer lite intressanta saker:





  • Temperaturen pÃ¥ 1 (som ska vara in enligt pilen) var 48.6
  • Temperaturen pÃ¥ 2 (som ska vara retur) var 50.2
Dvs, det är varmare på rör 2. Felkopplat?

  • Temperatur vid B var 50 grader
  • Temperatur vid A var 46.4 grader.
Varmare nedtill alltså..

Mätte även temperaturen ett par centimeter in från yttersta högerkant (där kopplen är) på radiatorn. Mätte uppifrån och ner på 4 ställen, så här:
1
2
3
4

Resultat av den mätningen:
  • 47 grader
  • 45.6 grader
  • 46.2 grader
  • 49.6 grader
Dvs, det är varmast längst ner (iaf på den sida radiatorn som är närmast kopplet).

Kollade piggen bakom termostaten och den fungerade finfint. Det kom även vatten direkt när jag avluftade.

Vad göra nu? Är det felkopplat?
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 16:21:04 av sweoil »
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Jag har inte ätit än så har svårt för att fokusera.
Du kan uppenbart hantera foton och rita på dessa.
Ta en helbild på radiatorn. Skriv mätvärdena där du tog dom.
-Förvisso skrev du rätt tydligt och sådär, men... När du ändå bildredigerar så..

Något du måste tänka på är att din 1235 måste ha jobbat en stund innan du mäter.
Detta är inte alltid enkelt ifall man har maskinen som i mitt fall ute i garaget.
Mitt tips är då att ha en sådan digital termometer, lägg den eller utegivaren på radiatorn.
Så kan du lättare se när radiatorn börjar bli varmare och då vara redo att börja mäta på den.

Det är ett himla pyssel innan man får lite koll på hur länge maskinen arbetar osv.


Ifall detta var säg 10minuter in i värmeproduktionen från pannan, och den fortfarande står och producerar.
SÃ¥ ser jag det ju inte som ett bra tecken att den är 46,4 upptill och 50  nertill. Det är ju rätt tydlig skillnad, pÃ¥ negativt sätt.
Men jag vill helst överlåta sådan kommentar till VVS folket här på forumet.

(Det behöver inte vara bara den radiatorn som är felkopplad. Analysera resterande radiatorer.
Antingen har enstaka fel koppel. Eller så har någon vänt stammen fel.)
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 16:34:53 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det är knappast felkopplat eftersom strömningsriktningen stämmer med pilarna som är gjutna i godset. Det är snarare så att den bild jag postade inte är relevant, det kopplet måste vara konstruerat på ett annat sätt.

Frågan är om inte det enklaste är att lossa locket till höger, börja skruva och se vad som händer. Då det är moderna grejor finns det förmodligen O-ringar därinne som tätar så att det inte rinner ut vatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är knappast felkopplat eftersom strömningsriktningen stämmer med pilarna som är gjutna i godset.
Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?

Kopplet kanske är rätt, men stammen kanske är fel. Därav bra om man mäter fler radiatorer.
Men innan dess. Du har avluftat, samt kolla ventilpiggen.

Likt Roland skrev; Lossa locket vid "99A" och skruva (~3gånger) in och ut den skruv som är bakom brickan.

Mät sedan om det blev någon skillnad.

====================================

För skojskull så fotade jag ett gammalt papper jag gjorde för underlätta när jag skulle få balans på radiatorerna.
Man har begränsad tid på sig att hinna mäta alla radiatorer under samma värmekörning.
Därför är det en fördel att ha ett seriöst papper.
Som du sedan fyller i resterande detaljer så man minns och kan se skillnaden för varje ändring.


« Senast ändrad: 09 februari 2013, 17:55:00 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?
Ja, jag tycker ser felkopplat ut. Pilarna på godset säger en sak men rörens temperatur säger tvärt om. Eller hur menar du att det inte skulle vara fel Roland?

Du kan ju följa upp och mäta temp på rören på samma sätt på andra element där du har samma koppel, och se om det är samma potentiella fel på alla.

Jämför också dina andra koppel på element som funkar bra, och se hur pilarna går och vilket rör som är varmast.

(jag märkte också på mina koppel att de har beteckningar på baksidan (mot vägen), fixa en spegel och kolla dina också, så kanske du kan få fram fler beteckningar så du kan hitta en specifikation på exakt rät modell).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Ja, jag tycker ser felkopplat ut. Pilarna på godset säger en sak men rörens temperatur säger tvärt om. Eller hur menar du att det inte skulle vara fel Roland?


Jag hade för bråttom där, trodde att de röda pilarna 1 och 2 var hur flödena gick. Tittade aldrig på temperaturerna. Håller med om att det verkar felkopplat. Det har hänt förr.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Vad är det för fabrikat/modell på kopplet?

Jag har en felkopplad radiator, och jag får inte plats med en vändande adapter med mindre än att jag monterar en lägre radiator. Med ett 2-rörskoppel liknande detta skulle det lösa sig eftersom MMA-kopplet jag har är kopplat tvärt om. Danfoss är också tvärt om, så om TS behöver vända något koppel kanske ett MMA elelr Danfoss 1-rörskoppel skulle vara det smidigaste?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen, och tack för alla svar hittills. Mycket uppskattat.

  • PÃ¥ bottenplan finns det 3 "nya" radiatorer (som pÃ¥ bilden). Alla dessa är "felkopplade", dvs det är varmast pÃ¥ röret där pilen visar att det ska vara returen.
  • PÃ¥ övervÃ¥ningen är det bara en radiator som är av den "nya" typen. Denna är dock rätt kopplad (varmast pÃ¥ röret som visar pil in).
  • Dom övriga radiatorerna pÃ¥ övervÃ¥ningen är av äldre typ. Dessa har inga pilar, men däremot har alla ett rör som har en röd klisterlapp pÃ¥, antar att det ska visa att det är IN(?). Tre radiatorer av den äldre typen pÃ¥ övervÃ¥ningen har varmast temperatur pÃ¥ röret där den röda klisterlappen sitter. Däremot är det tvÃ¥ stycken av den äldre typen där det är tvärtom, dvs kallast pÃ¥ det rör med klisterlappen pÃ¥...
Likt Roland skrev; Lossa locket vid "99A" och skruva (~3gånger) in och ut den skruv som är bakom brickan.
Detta är gjort på de nya radiatorerna. Här är mätningen efter detta var gjort. Mätte ca 20min efter ovan gjordes, samt pumpen hade gått i ca 13 minuter innan mätning gjordes:

Framledningstemp just innan mätning: 48.3(46.8 )
Framledningstemp just efter mätning: 49.4(46.5)

Nedre plan:
Kök: 46.6/44.8
V-rum: 48/45,6
Hall: 45,6/44,6

Övre plan:
badrum: 47,8/46,6
sovrum2: 46,6/45,4
gästrum: 45,4/44
takkupa: 43,6/40,4 (nyare radiator som var "rätt" kopplad enligt ovan)
sovrum: 39,2/38,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)
k-kammare: 40/39,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)

Nedan är en bild av kökets radiator som är av nyare typ, och dess mätvärden på ytan.


Hur ska jag gå vidare nu?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
I vissa fall så brukar kollegan prata på att man kan behöva tvinga igång cirkulationen Ifall vissa delar stått stilla länge. Framförallt i ett-rörssystem.
Vi har då låtit testa detta, spolat kretsen. Men jag vet inte direkt om det varit så imponerande resultat. Funkar ibland... Allt mer sällan vi gör så dock..


Dessa 3 du har hittat som får dumma värden...
1. Går dom på samma stam...
2. är stammen också ny...
3. är det bara dom nya radiatorerna på den stammen, eller även gamla radiatorer också?
3b. är dom gamla radiatorerna på den stammen också fel?

Ifall svaret blir att stammen delas av både nya och gamla, där de gamla är rätt, men de nya är fel.. då är det nog byte av 3 koppel.
Ifall svaret är att stammen är bara till för dessa tre.. så kan dom kopplat in stammen fel mot annan huvudstam...

Och ifall dom nu är nyinstallerade bör du väl ha garanti på jobbet..

--------

Nedre plan:
Kök: 46.6/44.8 = 1,8
V-rum: 48/45,6 = 2,4
Hall: 45,6/44,6= 1

Övre plan:
badrum: 47,8/46,6 = 1,2
sovrum2: 46,6/45,4 = 1,2
gästrum: 45,4/44 =1,4

Vad ska det vara för delta på 1rörs radiatorer? Varje radiator ska tappa 1 grad på inkommande. Men hur är det på utloppen? Visst läck sker ju direkt i kopplet så kretsen får värme även om nåt element är avstängt.



Citera
takkupa: 43,6/40,4 (nyare radiator som var "rätt" kopplad enligt ovan)
sovrum: 39,2/38,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)
k-kammare: 40/39,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)

Fast... 39,2 uppe kontra 38,6 nere.... 40/39,6  dÃ¥ är det ju rätt pÃ¥ dessa tvÃ¥?
« Senast ändrad: 10 februari 2013, 20:47:48 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Hej!

Om jag fattat rätt så har du ett tvåvägssystem som är felkopplat på 4? radiatorer.
Gör om gör rätt!
Hur du kopplar rätt kan säkert någon duktig röris klura ut.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ har jag mer information i denna djungel.

1. Jag har enrörssystem
2. Det är tre slingor i huset, garaget ej medräknat
3. De radiatorer som sitter först på varje slinga har alla samma in-temperatur

Slingorna (och radiatorerna i ordning):
Övervåning (6st) - badrum, sovrum2, gästrum, takkupa, sovrum, k-kammare
Bottenplan1 (3st) - v-rum, hall, kontor
Bottenplan2 (2st) - badrum, kök

De tre radiatorer jag misstänker är felkopplade (v-rum, hall, kök) sitter alltså på 2 olika slingor.

Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Enstaka per slinga.
DÃ¥ hade jag nog bytt koppel.  Skynda dig innan vintern är förbi sÃ¥ det känns värt pengarna.  :)

(fast vänta tills de andra har kommenterat, finns nÃ¥gra mer erfarna än mig)  tummenupp


Varit med om stora hyreshus som varit felkopplade lite här och var sedan de byggdes.
Men förr skickade man så höga temperaturer så man märkte inte det.
Först nu 30år senare, när man ligger på gränsnivåer och finkör så märks det.
« Senast ändrad: 19 mars 2013, 23:28:54 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag fått Röris att byta koppel. Känner direkt att de tre radiatorerna utnyttjas mycket bättre! Återkommer med mätningar när jag luftat klart systemet.

Fråga om antal starter och drifttid: Har haft 43740 starter och 21800h drifttid. Det ger 30min drifttid per start. Är det OK, eller alldeles för många starter? Kompressorn går igång på -60GM som det är nu...
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad ot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 272
  • Karma +0/-0
Jag kör en 1230-8 som jag är helnöjd med.
I skrivande stund har jag 43351 starter & 21833h .
Nästan identiska värden på starter & drift tid som du .
Ps . Värmepumpen jobbar mot ett ettrörsystem .
« Senast ändrad: 23 mars 2013, 22:26:52 av ot »
Nibe 1230 -8  med 400m markslinga . Hus 1 1/2 plan pÃ¥ 220 m2
( 110 + 110 källare ) .Bygg Ã¥r 1971. Mexitegel. Tidigare ca 3,2 m3 olja/Ã¥r. Diskmaskinen pÃ¥ VV .  21ºC ÖV.  20ºC NV. Hälsingland . 2-vuxna & 2-smÃ¥    
Utfall Ã¥r1 2006 :   Tot 11 458 kWh .   HH 3 616kWh .   VP 7 842kWh           
Utfall Ã¥r6 2011:    Tot 11 652 kWh     HH 5 628 kWh    VP 6 024kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!