Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Håkan H
« skrivet: 20 december 2006, 13:27:05 »

Hej!  *vinkar*

Kanske av lågt intresse, men själv använder jag vredet som finns på min EcoEl. Vrider upp tempen till 65 ºC en kvart innan bad, då finns det gott om varmt vatten. Glöm dock inte att vrida tillbaks vredet. Har själv 47 ºC i pannan, inte behövt någon elpatronvärme sen sista mars i år. Upplever att det finns obegränsat med varmvatten vid normaldusch, kan  t om krypa ner till 37-39 ºC i panntemp och jag upplever ändå vattnet som varmt.


God Jul

/Håkan 
Skrivet av: jehu
« skrivet: 13 december 2006, 15:16:59 »

Om du menar plattvärmeväxlaren i oljepannan så är den inte jämförbar med slingberedaren i en Ecoxxx, som överför värmen mycket mer effektivt. Högtempsystem vs. lågtemp.
Det lärde vi oss när vi körde kombipannan bara på elpatron sista året innan borran. Kallt i huset, kalla bad BRRR och 43500 kWh kostade det nöjet.   :P
Skrivet av: Harken
« skrivet: 13 december 2006, 08:33:48 »

Jag har liknade,tillfällig lösning. Jag har ca 300 liter eldningsolja som skall ta slut, den används endast till badvatten. Den ger 24 kw och balanserar precis fullt flöde på badkarsblandaren. Jag har också ett stort badkar. Slingvärmare har svårt med stora flöden, är min erfarenhet. Jag har en 30 min timer i badrummet i ett skåp. Den startar brännaren och det räcker till ett bad. Det går åt en liter varje gång. Alltså 300 bad tills oljan tar slut.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 13 december 2006, 04:05:56 »

Jag har tillgång till 19 kW så det skulle teoretiskt nästan gå att tappa kontinuerligt då.

Citerar mig själv:
"Innan vi bestämde oss frågade jag CTC hur mycket 40-gradigt vv min panna kunde leverera.
Svar:
-vid panntemp 50 grader 97 liter
-vid panntemp 65 grader 450 liter"

Med slingberedaren är det så här, i min ringa men dock erfarenhet:

Ska man duscha så bör tempen i övre delen av pannan vara 40 grader eller mer.

Ska man bada bör den vara 55, gärna 65. Anledningen är inte bara att vv ska räcka till, utan fastmer att det tar lång tid att tappa enbart vv. TEMPEN BEHÖVER HÖJAS FÖR ATT TAPPTIDEN SKA BLI KORT.

Vårt badkar är på 325 liter, en normal badtappning är väl 200-250 liter. Vi klarar oss utan xtra vvb.

Slutsatsen blir att man kan ha en mycket låg inställning till vardags utan problem (vi har 43 grader) och höja kraftigt innan bad, för bästa drift och besparing.

Detta så länge shunten är stängd och inte övre elpatron behöver hjälpa till med husvärmen - här skiljer sig Ecoair och Ecoheat (som jag har).
Med Ecoair blir det mera patrontid.

v3 har förvättrad styrning för att få xtra vv vid behov (bad).

Jag gjorde en egen enkel styrning för att uppnå samma sak och enkelt kunna kolla aktuell vv-temp, kolla http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6863.0
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 21:40:55 »

Jag tror inte man skall ligga strax under 130. Dels tror jag COP sjunker ju högre temp man har. Jag vet dock att oljans livslängd (koksning) minskar vid höga temperaturer. Försök att aldrig gå över 110°C. Att styra på denna temp verkar ologiskt. Om man har 4,5 eller 8 eller 9 ° delta T över värmeväxlaren kan inte vara så viktigt.  Det ger bara någon eller ett par grader högre snitttemp i pannan. Det kan man lika gärna uppnå med annan värmekurva/kondenseringstemp.

Skrivet av: Wlagom
« skrivet: 12 december 2006, 21:08:50 »

Så en perfekt trimningskonfiguration skulle kunna bestå av en varvtalsreglered cirk.pump, och då menar jag inte 3 fasta hasigheter ellet en pump med mottrycksautomatik, utan en pump med steglös varvtalsreglering, säg 100-2000 varv.

Istället för en flödesmätare kan man ha en digital termometer som visar hetgastemperaturen.

Sen är det bara att balansera varvtalet så att man ligger strax under 130 ºC i hetgastemp.

Detta förutsätter förstås att flöden till pumpen och till radiatorerna är separerade.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 20:06:00 »

Jag har dragit 22 mm prisol som går genom den tidigare ventilationstrumman till pannrummet. Efter den är det en 120° krök, som dessvärre inte blev perfekt, litet antydan till knips, så det kan finnas litet flödesbegränsning. Sedan en cirkulationspump som går på I samt anslutning i pannans tillopp och avtappning. Avtappningen innebär också en viss strypning. Mina ventiler till VP:n är helt öppna. Rören är ca 8-10 meter var.

Du kan givetvis uppnå samma sak. Sätt cirken på min och stryp försiktigt en av ventilerna tills du får önskad temp, går du för långt får du utlösninga av hetgaspressostat.

"Enligt boken" skall inte tas med noggranhet, det är bara en indikation på att det fungerar. CTC rekommenderar 1000l/tim och då blir det nog 5-6°. Jag har alltså ett lägre flöde, men ingen utlösning. Ditt flöde ligger nog på 1200-1300 l/h.

Till Wiagom: Ja, pumpen uppges ge 5,7 kW@ +7°C. Det har jag avrundat till 6 och det avser också en något högre temp än 7.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 12 december 2006, 19:58:56 »

stryp returventilerna på radiatorerna något (detta är det enklaste enklaste svaret som jag kom på i all hast) :D

// Grolim
Skrivet av: Älgen
« skrivet: 12 december 2006, 19:30:19 »

Harken - Hur har du lyckats få ett delta på 8-9gr? Själv ligger mitt på ca 4gr. Jag har en nyinstallerad 105:a och enl. boken ligger differensen på 5 vid +10. Tyckte mitt verkade acceptabelt men dina värden är ju lysande Thumbsup
Skrivet av: Wlagom
« skrivet: 12 december 2006, 18:07:22 »

Det här är spännande. Jag antar att effekten 6 kW i din ekvation är ett fabriksvärde.
Men med en flödesmätare skulle man alltså kunna ha ett exakt  värde på pumpens effekt vid varja rådande temperatur.
Med tillgång till en aperemätare får du en exakt cop.
För att optimera alltsammans skulle man ha en varvtalsreglerad cirkulationspump??
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 17:23:20 »

Jag fick till ett skrivfel. Det skall vara 4,18 och inte 4,14
Skrivet av: grolim
« skrivet: 12 december 2006, 17:08:31 »

En guldstjärna i kanten Harken  studs för nu har jag också en möjlighet att räkna mitt flöde ;D

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 16:25:15 »

Om du orkar med mer teori:

För att värma ett kg vatten en grad går det åt en kilokalori (definition av kalori är väl 1 g 1 °) och en kilokalori är 4,14 kJ. 1 kJ/sekund är 1 kW.

Jg har använt liknade resonemang för att räkna ut flödet i min 105. Med cirken på min ger den 8-9° delta T över värmeväxlaren vid 8-10°C ute. Den ger då närmare 6kW. Det innebär att en okänd mängd vatten per sekund värms upp 8° och det kräver 6kW;

8*4,18*X=6, där X är kg/s (=liter/s)

X=6/(8*4,18)=0,18kg/s    0,18*3600=650liter per timme
Skrivet av: Roosen
« skrivet: 12 december 2006, 16:24:02 »

Som nisse-gurra skriver så finns det en funktion i ecoel som heter extra-varmvatten. Där kan man ställa in vilka tider på vilka dagar man behöver varmare vatten.Finns nog eftersom CTC är väl medvetna om ecoels akilleshäl... Och är nog väldigt användbart om man badar ofta och har bra "sprutt" på vattnet.
Vi med vårt usla vattentryck (4-5 l/minut) så behövs det inte. Badade för någon dag sedan och kan inte klaga på värmen i vattnet (har inställt på 47 i övre delen). Dock tar det ju lite tid att fylla... Vid duschning borde det väl inte vara nåt problem, om man inte gillar att duscha med högtrycken...  ^-^

BTW, så är det är nog dags för oss att byta ut galvrören in till pannan...  :-\
Skrivet av: grolim
« skrivet: 12 december 2006, 14:09:47 »

Tack för infon, den kan vara mycket användbar i andra sammanhang också  Thumbsup

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 12:18:37 »

Det är ganska enkelt. 10l/min är 0,17l/s. En liter som värms en grad kräver 4180Joule. 30 grader och 0,17 liter kräver då 20900 J. Om detta skall värmas varje sekund blir det 20900W.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 12 december 2006, 11:09:50 »

Det tror jag inte på. För att det skall fungera med något sånär flöde behövs 15-20kW. Vid ett flöde av 10 l/min och delta T 30° krävs 21 kW!

Det där kan du bättre än mig så det är säkert sant som du skriver och då blir min tolkning att man inte skall ställa in övre delen av pannan till en för låg temp vilket var vad jag befarade från början i mitt första inlägg i denna tråd.

// Grolim
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 12 december 2006, 07:20:02 »

Tappar man badkar  osv kan man ju faktiskt programr för mer varmvatten......är hela pannan på 55 grader när man skall tappa går det bättre, men annars har ma stort varmvattenutag får man höja övre delen tills  man är nöjd..... *vinkar*
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 02:20:12 »

Det tror jag inte på. För att det skall fungera med något sånär flöde behövs 15-20kW. Vid ett flöde av 10 l/min och delta T 30° krävs 21 kW!
Skrivet av: grolim
« skrivet: 11 december 2006, 22:59:28 »

Ett annat sätt att lösa problemet på kan vara att tappa upp badet långsammare, då hinner din elpatron med att återproducera varmvatten i lagom takt. ;)

// Grolim
Skrivet av: grolim
« skrivet: 11 december 2006, 22:40:37 »

Se mina antaganden högre upp i tråden...

Det funkar som så att i din panna så finns det en given mängd energi vid en given panntemp, ju lägre denna panntemp är desto mindre mängd energi kan du ta ut på en gång utan att rubba det inbördes förhållandet.

// Grolim
Skrivet av: Houke
« skrivet: 11 december 2006, 22:34:47 »

Det resultat var förväntat  a:gl

// Grolim

Ok???

Förklaring för en noob ?

Henrik
Skrivet av: grolim
« skrivet: 11 december 2006, 22:28:14 »

Det resultat var förväntat  a:gl

// Grolim
Skrivet av: Houke
« skrivet: 11 december 2006, 22:25:31 »

Kör oxå Eco El+ ECO AIR 107 och det funkar super bra MEN:

Jag tycket att jag har på gränsen för kallt varmvatten när man tappar upp et bad .. Skapligt varmt de första 10 sek sen blir det kallare o kallare tills det knappt e ljummet ,,,

Någon som upplever samma probs ?

Har övre pannan på 48gr ( som experten tipsade om ;) ) och den undre på 50gr

Henrik
Skrivet av: Roosen
« skrivet: 10 december 2006, 18:03:01 »

Hejsan,

Jag har precis installerat en ecoel (+ ecoair107) och på den var fabriksinställningen satt till 50 grader.
Jag har dock sänkt den till 47 grader på rek av installatören, för att spara på spetsvärmningen. Och än så länge har vi inte upplevt brist på VV. Iofs så verkar pannan mest hålla 50 grader ändå (enligt driftinfon). Beror förmodligen på att VPn värmer upp nedre delen till 55 grader med jämna mellanrum.
Och som tidigare inlägg har poängterat så är det en slingberedare, som undanröjer problemet med stillastående vatten och legionellrisk.
Mvh Roosen

Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 10 december 2006, 18:00:27 »

I en ecoel har du slingberedare vilket betyder att du har minimalt med stillastående vatten..........du tappar inte vatten ur en tank, därför kan du köra så låg temp...... *vinkar* gå in på ctc hemsida o läs om ecoelen så förstår du.....
Skrivet av: nio
« skrivet: 10 december 2006, 17:48:19 »

Tack!

/NIO
Skrivet av: grolim
« skrivet: 10 december 2006, 16:44:13 »

Jag har ställt in min VVB till ca 57°C (100l förrådsberedare) och förvärmer det vattnet i den inbygda beredaren i kombipannan till vad som pumpen för tillfället producerar. Den mängden räcker gott till min familj på 2 vuxna och 2 barn (9 & 12 år).

I en villa är det nästan ingen risk med legionella då det sällan finns några ställen som varmvattnet blir stillastående en längre tid Sk. blindledning, undantaget kan vara ett gammalt flerfamiljshus som har blivit omgjort till enfamiljsboende och man har pluggat något rör som tillexempel tidigare gick till köket på övervåningen. Dessa bör i så fall tagas bort helt. Dock ska man tänka på att värma upp beredaren efter en längre tids frånvaro, typ semester, och spola igenom systemet vid alla tappställen ordentligt för att undvika onödiga risker.

Enligt min manual till EcoAir (den täcker även in EcoEl) från 2004 så är fabriksvärdet satt till 50°C, mer än så vet jag inte.

// Grolim
Skrivet av: nio
« skrivet: 10 december 2006, 13:01:29 »

Hej Grolim!

Hur skulle du göra? Är det värt ett försök att sänka från 60 grader till 48-50 grader, jag vill ju inte under några omständigheter riskera familjens hälsa. Har du kläm på om panntemperaturen är satt till 50 grader från fabriken?

m.v.h

/NIO
Skrivet av: grolim
« skrivet: 09 december 2006, 23:41:23 »

Den enda nackdelen kan vara att du får för lite med varmvatten om ni är många i familjen alternativt duschar/badar mycket, vi är ju alla olika på den punkten.
Jag sänder med en genomgång av legionella:

Legionella

Förekomst

Legionellabakterier förekommer naturligt i sjöar och vattendrag i mycket låga koncentrationer. Legionellabakterier finns därför också sporadiskt i distributionsnätet för dricksvatten och i andra vattensystem i samhället.

Tillväxt

Legionellabakterier lever i vatten i temperaturintervallet 0-50°C. Bakterien förökar sig bra i vattentemperaturer mellan 20 och 45°C. Över 60°C dör bakterien efter några minuter och över 70°C efter några sekunder. Den kan föröka sig i amöbor och andra protozoer i biofilmen i vattensystem.

Växt av Legionella underlättas av låg vattenomsättning, syrerikt vatten, biofilm, och lämplig temperatur.  Material i rör, packningar och armaturer kan också utgöra en näringskälla för bakterier. För att förhindra olämplig tillväxt är drift och underhåll av vattensystem viktiga. Legionellabakterier och amöbor är mikroorganismer som är livskraftiga men sanering går att genomföra.

Sjukdomsbild

Legionellabakterier kan orsaka två typer av sjukdomar, legionärsjuka och pontiacfeber.

Legionärsjuka yttrar sig i regel som en allvarlig lunginflammation. Symptomen uppträder ofta akut två till tio dagar efter att patienten blivit exponerad för bakterien. Pontiacfeber påminner om influensa med en inkubationstid från några timmar till tre dagar.

Smittspridning

Risk för smitta förekommer vid inandning av vattenaerosoler som innehåller legionellabakterier. Smittrisken är störst från duschar, bubbelpooler, kyltorn och liknande anläggningar där det finns risk för bildning av vattenaerosoler.

// Grolim
Skrivet av: nio
« skrivet: 09 december 2006, 20:15:03 »

Tackar!

/NIO
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 09 december 2006, 20:11:01 »

den nedre spelar ju inte så stor roll den startar ju inte föränn värmepumpen stannar........men den övre skall du ställa ner till 48 grader...... studs
Skrivet av: nio
« skrivet: 09 december 2006, 20:09:34 »

Tackar!

Under inställningar har jag följande val:

Elpanna 60 grader

Elpanna nedre 58 grader

Är det dessa jag ändrar? är standardvärdet från fabriken 50 grader på båda?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 09 december 2006, 20:02:53 »

ställ den övre delen på pannan på 48 grader......legionellarisken är minimal pga kopparslinga.......om du stäler den övre delen på pannan på 48 grader så gör det at värmepumpen tillverkar så mycket varmvatten som möjlgt......var 4 start värmer den upp pannan till 55 grader..lycka till
Skrivet av: nio
« skrivet: 09 december 2006, 19:58:02 »

Hej!

Jag har sedan två månader fått min nya panna och värmepumpsinstallation på plats. Det blev en EcoEl 1550 och EcoAir 107.

Det jag funderar nu på är om det verkligen är nödvändigt att ha panntemperaturen satt till 60 grader?

Vid vilken temp finns det risk för bakterier osv?

M.v.h

NIO

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!