Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta Thoren Thor 5  (läst 4725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #15 skrivet: 20 april 2016, 12:36:00 »
Jag tycker 12 ampere på 1 fas är mycket men vi har 16 ampere huvudsäkring. Antar att du menar 3*32 vilket är väldigt högt men du kanske har andra förbrukare annars bör det gå att säkra ner och spara en slant om det funkar lika i Norge som här i Sverige. Många inverters har en funktion som begränsar effekten från vp om borran blir för kall så en Daikin vp kommer inte kyla hålet för mycket om man använder den funktionen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #16 skrivet: 20 april 2016, 12:36:29 »
Ok, då har ni det som brukar kallas FTX, ett bra ventilationssystem. (Det går inte att kombinera med frånluftsmodul till värmepump).

Har ni verkligen fyra stycken huvudsäkringar Sc:,h  Med 400V 3N har man tre huvudsäkringar vid elmätaren. 32[A] lÃ¥ter betryggande, dÃ¥ är det verkligen inget problem med 12[A] pÃ¥ en viss fas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #17 skrivet: 20 april 2016, 12:37:07 »
På inverterpumpar kan man ställa in en lägsta tillåten ingående köldbärartemperatur (vet inte om det gäller alla fabrikat). Det betyder att pumpen så att säga inte blir kraftigare än vad man tillåter. 2,5 -13 kW kan därför bli en pump på 2,5-7 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #18 skrivet: 20 april 2016, 12:41:04 »
Om den gamla VP'n har klarat av att värma huset när det har varit som kallast så går det att installera en kraftigare inverterpump - Uttaget ur borrhålet borde bli i stort sett det samma eftersom huset inte kräver mer.
Å andra sidan är det ju onödigt att installera en VP som kan ge 13kW om huset bara behöver 5-6kW.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Freb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #19 skrivet: 20 april 2016, 12:54:33 »
Nu är jag inte elektriker men det står 4 x 32A på huvudsäkringen. Vi har 400v TN nät här, och de tar inte betalt något extra beroende på storleken på huvudsäkringen.
Säkringen som är till värmepumpen idag är 3x16A.

Med resonemang att en inverterpump går att reglera ner så kan väl Nibe F1255 12kW vara ett alternativ för att få bättre fasfördelning?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #20 skrivet: 20 april 2016, 13:53:15 »
Den reglerar själv så att kompressorhastigheten sänks om borran blir för kall, så det borde inte vara nåt problem. Visar det sig efteråt att det behövs mycket elpatron på grund av kort borrhål (vilket borde ha märkts redan nu) så kan man alltid borra ett till...
Nackdelen med för stor VP är att den får många starter/korta gångtider när det inte är kallt. Plroblemet är mindre med en inverter eftersom dom kan reglera ner effekten, men det finns en gräns för hur lågt dom kan gå.
« Senast ändrad: 20 april 2016, 14:00:16 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #21 skrivet: 20 april 2016, 14:48:07 »
Just därför tycker jag att Nibes 6 kW maskin passar bäst, låg lägsta uteffekt ger många drifttimmar som ligger nära värmepumpens (antaget) optimala för att ge hög COP.
Med så stora huvudsäkringar, och ingen avgift på säkringsstorleken så finns inget som talar för att man skall köpa en trefas maskin bara "för att".
Om allt som freb skriver stämmer så anser jag alltjämt att 1255-6 är bästa valet sett till vad kraven borde vara.
Att köpa en Daikin och sedan strypa den ser jag verkligen ingen som helst nytta med, det skulle bara ge fler start/stopp på grund av den högre mineffekten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #22 skrivet: 20 april 2016, 15:47:33 »
Vill bara inflika att jag betvivlar att det handlar om 32 A huvudsäkringar, setget efter 25A är 35 A. Dessutom har man 3 och inte 4 huvudsäkringar. Så nått är fel någonstans.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #23 skrivet: 20 april 2016, 16:25:31 »
Ja, kanske bäst att kolla vad det står på själva säkringen, inte på säkringslådan...
Att de är "vana" med stora huvudsäkringar i Norge, som bara kört 110 V är nog dock nåt som borgar för att de kör vidare med det även i trefas 230 V system.
Det skulle i alla fall inte förvåna mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Freb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #24 skrivet: 20 april 2016, 16:49:17 »
Det är en 4P32A säkring som sitter där, jag tror hur som helst inte det är något problem vad jag än väljer för vp...
Efter hjälp här lutar det åt en F1255 6kW. Bör jag ha någon sorts arbetstank till den? Vi har golvvärme i alla rum, inga radiatorer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #25 skrivet: 20 april 2016, 17:01:38 »
Eftersom jag inte läst hela trÃ¥den sÃ¥ vill jag backa pÃ¥ mitt pÃ¥stÃ¥ende, jag hade inte en aning om att det inte var i Sverige. Och mina kunskaper när det gäller Norges system är rätt begränsade.  :-\
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #26 skrivet: 20 april 2016, 17:13:04 »
Det är en 4P32A säkring som sitter där, jag tror hur som helst inte det är något problem vad jag än väljer för vp...
Efter hjälp här lutar det åt en F1255 6kW. Bör jag ha någon sorts arbetstank till den? Vi har golvvärme i alla rum, inga radiatorer.

Nej, arbetstank tycker jag inte att du skall behöva med en så pass väl anpassad värmepump, däremot kanske en bypass som kan säkerställa flödet i golvvärmekretsen även när värmepumpens uteffekt är låg (då vill värmepumpens egen cirkpump varva ned flödet så det blir för litet för att du skall få bra komfort på golvvärmen).
Läs gärna mer om arbetstank och bypass i min guide: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #27 skrivet: 20 april 2016, 17:40:38 »
Det är en 4P32A säkring som sitter där, jag tror hur som helst inte det är något problem vad jag än väljer för vp...

Jaha, det är en fyrpolig automatsäkring på 32A som även säkrar och bryter "nollan". Så gör vi inte i Sverige så vitt jag vet. Det är väl "proppsäkringar" som huvudsäkringar även i nya installationer...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #28 skrivet: 20 april 2016, 17:43:34 »
4P32A - Det är en personskyddsbrytare som är en kombination av jordfelsbrytare och dvärgbrytare, dvs den skyddar både mot jordfel och överströmmar. Det kan synas rationellt att ha detta som huvudsäkring men värmepannor och värmepumpar kan tyvärr ha en viss läckström. I installationsmanualen till bl.a. F1255 står det "Om fastigheten har jordfelsbrytare bör F1255 förses med en separat sådan. Om automatsäkring används ska denna minst ha motorkaraktäristik "C"." En elektriker kan alltså behöva ändra lite i elsystemet och sätta upp en vanlig 3-polig huvudsäkring samt två (eller fler) jordfelsbrytare i gruppcentralen. Det är också bra att t.ex. ett fel som fukt i en lampa utomhus vilket kan utlösa jordfelsbrytaren inte dessutom stänger av värmen i huset.

« Senast ändrad: 20 april 2016, 18:03:37 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Freb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta Thoren Thor 5
« Svar #29 skrivet: 20 april 2016, 19:00:24 »
Alla andra säkringar i skåpet är jordfelsautomater de också. Borde inte de bryta först vid jordfel på andra ställen?
Oavsett så kan jag nog inte bygga om mer i elskåpet då det är fullt och det går ut en 4p16a kurs till garaget.

Men jag tror jag landat på en F1255 6kW nu.
Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 593
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!