Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 02 april 2008, 21:00:37 »

Troligen var det den som var feljusterad eller inte fungerade.
Skrivet av: silverräven
« skrivet: 31 mars 2008, 16:54:51 »

Hej

Jag har problem med avfrostning 1 gång per timme vid temperaturer från +3 och vidare ner till -10.
Installatören tyckte att det fanns bubblor i "glaset", men number ONE fann inte att det var något sådant problem.
Vat det en expansionventil som gjorde susen för dig?
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 24 mars 2008, 07:51:18 »

Jag är förstummad! Från kl 00:00 till 06:00 låg temperaturen mellan -11 till -13 grader. dT låg under hela perioden på ca 5 grader, vilket är en enorm skillnad från före bytet av expansionsventil. En avfrostning skedde också.

Det som är ännu mer imponerande är att det inte blev något eltillskott. Nu på morgonen har solen tittat fram och ute-tempen ligger på -6 grader. Under natten producerades en period varmvatten.

Kan inte vara annat än mycket nöjd nu!
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 23 mars 2008, 20:00:48 »

Återgår till trådens ämne...

Häromnatten var det -8,2 grader som minst, och då hade jag ett dT på 6-6,5 grader vilket jag är mycket nöjd med. Dessutom, inget eltillskott heller!
Värden för avfrostning är fabriksvärden och den avfrostar 1-2 ggr per dygn vid behov. Är verkligen kanonnöjd!
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 20 mars 2008, 14:14:46 »

Hej, jag tror jag börjar förstå :). Kan det vara så att elpatronerna inte aktiveras direkt när timern räknat ut, utan det är shunten som börjar öppna när timern räknat ut. Det skulle då vara den sjunkande varmvattentemperaturen T3 som aktiverar elpatronerna. Är det så det fungerar  :D?

För att förtydliga mig. Om varmvatten temperaturen är tillräckligt hög aktiveras inte tillskottet direkt utan först börjar varmvatten shuntas ut vid behov. Detta leder till att varmvatten temperaturen sänks och tillskottet går in.
Skrivet av: thalle
« skrivet: 20 mars 2008, 11:27:00 »

Citera
När timern räknat ut aktiveras tillskottet och styrs mot en fast inställning, ”Stopptemperatur T3”, på givare T3 monterad på den dubbelmantlade tanken.

Dvs den mäter inte på framledningen utan på tanken.
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 20 mars 2008, 07:51:43 »

Jag förstår att shunten är stängd eftersom jag inte behöver tillskott på framledningen men jag behöver tillskott till varmvatten. Normalt aktiveras tillskottet med att framledningstemperaturen inte kan hållas men om bara tillskott behövs för varmvatten hur fungerar då aktiveringen av tillskottet? Hoppas att du förstår vad jag menar *vinkar*.
Skrivet av: thalle
« skrivet: 20 mars 2008, 01:37:40 »

Citera
Var reglerar man shuntfunktionens börvärde i rego 800?

Den inställningen har du under Shuntinställningar, börvärdesförskjutning (Min = 0.5, Max = 4).

Vet inte om jag förstår dig rätt, men behövs ingen tillskott på framledningen håller shunten stängt. Och du värmer bara tappvatten.
Skulle det behövas på framledningen shuntas det ut från tanken, dvs tillskotts värmt vatten.
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 18 mars 2008, 19:34:54 »

Hej thalle,

jag antar att shuntfunktionens börvärde är förskjutet för att förhindra att kompressorn stannar. Man vill ju att kompressorn ska gå hela tiden. Var reglerar man shuntfunktionens börvärde i rego 800?

Tillskottet tycks regleras av framledningstemperaturen. Vad händer om jag vid kyla eldar med ved och därför sänker framledningstemperaturen ordentligt låt säga till 20 grader. Varmvatten temperaturen faller och tillskott behövs för att värma mitt varmvatten. Hur fungerar nu aktiveringen av tillskottet? Inget tillskott behövs för att värma framledningsvattnet men det behövs allstå till varmvattnet.
Skrivet av: thalle
« skrivet: 18 mars 2008, 14:56:44 »

Vet inte om detta kan hjälpa till lite...

Citera
Tillskott
Tillskottet fördröjs av ”Fördröjning tillskottsstart”. När timern räknat ut aktiveras tillskottet
och styrs mot en fast inställning, ”Stopptemperatur T3”, på givare T3 monterad på den
dubbelmantlade tanken. Shuntfunktionen från tanken fördröjs för att rätt arbetstemperatur
skall uppnås. Därefter regleras shunten mot ett börvärde som är förskjutet under börvärdet för
kompressorn. När kompressorn av egen kraft uppnår sin stopptemperatur återställs
fördröjningen av tillskottet.

Citera
Fördröjning av tillskottsstart
Timern räknar ned för att avgöra när tillskottet skall aktiveras. Nedräkning sker med följande logik :
1 Framledningstemperaturen ligger under startnivån för kompressorn – nedräkning sker oavbrutet.
2 Framledningstemperaturen ligger mellan start och stopp nivå för kompressorn – nedräkning sker om temperaturen
är lika med, eller minskande beräknat medeltemperaturen på framledningen i 30 sekunders intervaller.
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 17 mars 2008, 18:23:54 »

 ;D Vi kan alltid utforska Rego 800. Det finns många saker som jag inte förstår som tex hur regleras tillskottet.

Mikael
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 17 mars 2008, 16:22:58 »

Alltså, det är nästan så det är tråkigt nu  Sc:,h
Jag menar, den går som en klocka med fabriksvärdena och det finns inte så mycket mer att utforska så länge utetempen är högre än -3 grader.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 05 mars 2008, 19:54:41 »

Nu har det gått en tid och jag kan konstatera att värmepumpen jobbar bättre än någonsin (sedan jag började logga). dT är mellan 5 och 7 grader oavsett utetemp (kallast hittills har varit -5grader) och parametrarna för avfrostning står på fabriksvärden, dvs

Differens vid utetemp +10 grader: 12 grader
Differens vid utetemp 0 grader: 8
Differens vid utetemp -10 grader: 6 grader

Den avfrostar normalt antal ggr.

Hur som helst, nu känner jag mig betydligt mer nöjd än tidigare!
Skrivet av: Cronos
« skrivet: 23 februari 2008, 15:19:51 »

Hej,

Problem med kompressorerna finns på 600, 1400 och 1700.
Problem har inte samma orsak, även om resultatet är samma, kompressorn kan skära.
Optima 900 och 1100 är inte drabbade.

Cronos
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 23 februari 2008, 12:21:59 »

Problemet med att kompressorn skar handlar om två modeller om jag kommer ihåg rätt. 600 är den ena och jag tror 1100 var den andra. 900-modellen är det inte i alla fall.

Just nu känner jag mig verkligen nöjd. Nu lirar den som den skall med högt dT och lång tid mellan avfrostningar. Det märks också på elförbrukningen (loggar den). Skall bli intressant när utetempen sjunker ned under nollan. Min förhoppning är att jag har ett dT på minst 5 grader ned till -7. Återkommer med info när detta sker.
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 23 februari 2008, 11:07:21 »

Hej Erik,

skönt att du äntligen har fått ordning på din pump Thumbsup. Jag har med intresse följt dina funderingar och ändringar i regon utan att själva förstå vad som har varit fel med din pump. Men att något var fel var uppenbart. Gäller dessa problem du har haft endast 600 modellen och vad säger IVT om 900 modellen? Finns samma problem med 900 modellen. Jag tror Sture nämnde något om att hans granne hade en 900 med sämre effekt än hans egen 700.

Mikael
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 23 februari 2008, 09:15:05 »

Har nu fått backa till fabriksvärden för avfrostning eftersom den avfrostar betydligt mer än tidigare.

Var förbi min installatör och frågade om hetgastemperaturen och fick svaret att det är bra om den är hög eftersom det betyder att man får ut mycket värme. Dock får den inte bli för hög. Regon skall tydligen larma vid 130 grader och dit är det långt.

Detta besked lugnar mig och jag kan konstatera att jag hade en icke fullt funktionsduglig värmepump innan expansionsventilen byttes.
Skrivet av: thalle
« skrivet: 20 februari 2008, 22:05:22 »

Nu har jag iofs gamla kolvkompressorn så det går väl inte att jämföra antar jag, men mina toppar ligger på 88 ºC. Och i normal fall 78-80 ºC.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 20 februari 2008, 21:43:08 »

Har nu fått lite mer data och fortfarande är dT högre än innan. Dessutom avfrostar den betydligt mer trots att jag tillbaka på fabriksvärdena. T6 hetgas har skjutit i höjden, den kan nu vara så hög som 96 grader vid varmvattenproduktion. Förut var den oftast inte över 70 grader.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 19 februari 2008, 08:35:50 »

Fabriken genomför ett åtgärdsprogram för bla Optima 600 där man minskar flödet i bypassröret över expansionsventilen som används vid avfrostning, hetgasgivaren isoleras och expansionsventilen justeras. När de var och gjorde detta hos oss gick expansionsventilen sönder och den byttes igår.

Har skapat en Excelfil med data före bytet samt efter bytet. Min spontana kommentar är att det blivit en stor prestandaökning. En snabb granskning ger att dT har ökat rejält (även om utetempen inte är samma i de båda mätfallen så har dT ökat). T11 var betydligt stabilare före bytet, nu "ripplar" den upp och ned (se grafen i Excelfilen)

Konsekvensen är att jag får justera mina värden för avfrostning igen. Självklart undrar man också om det skall vara så här? Var min original växelventil trasig? Eller är detta effekten av att hetgasgivaren isolerades?

Se bifogad Excel-fil
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 13 februari 2008, 18:29:09 »

Pratade idag med en kunnig tekniker (IVT Number one) från min installatör om detta och han sade att på 600 (eller var det 900-modellen?) skulle man minska avfrostningparametrarna med 4 grader. Dvs

Differens vid utetemp +10 grader: 8 grader
Differens vid utetemp 0 grader: 4
Differens vid utetemp -10 grader: 2 grader

Då är inte mina parametrar helt åt fanders i alla fall. Det funkar tom rikigt bra. Skall dock kanske sänka från 12 till 8 grader vid +10grader.
Skrivet av: silverräven
« skrivet: 13 februari 2008, 14:19:18 »

Efter det senaste dygnet där utetemp pendlar mellan 0 och -3 kan jag konstatera att det är torrare i luften nu, inga avfrostningar har skett och dT ligger på mellan 5 och 7 grader. Min förra problemperiod, som startade detta var kanske "worst case" dvs extremt fuktig uteluft.

I vilket fall som helst ser jag ingen anledning att ännu ändra på parametrarna för avfrostning.

Detta är intressant. Jag upplever oxå långa gångtider på VP, utan att den når stopptemp.
Jag har gjort samma inställningar nu som du och skall se om det blir bättre.

Differens vid utetemp +10 grader: 12 grader
Differens vid utetemp 0 grader: 1,5
Differens vid utetemp -10 grader: 1,0 grader

Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 06 januari 2008, 08:30:27 »

Efter det senaste dygnet där utetemp pendlar mellan 0 och -3 kan jag konstatera att det är torrare i luften nu, inga avfrostningar har skett och dT ligger på mellan 5 och 7 grader. Min förra problemperiod, som startade detta var kanske "worst case" dvs extremt fuktig uteluft.

I vilket fall som helst ser jag ingen anledning att ännu ändra på parametrarna för avfrostning.

Differens vid utetemp +10 grader: 12 grader
Differens vid utetemp 0 grader: 1,5
Differens vid utetemp -10 grader: 1,0 grader
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 02 januari 2008, 11:14:22 »

Japp, VP cirkpump står i läge 1 och vid kallare utetemp än -3 grader så kan jag få ett dT på 4-5 grader bara inte VP är isad. Det var egentligen detta som utlöste min nyfikenhet eftersom manuella avfrostningar när dT var lågt (mindre än 3 grader) gjorde att dT steg igen till 4-5 grader.

Systempumpen står nu i läge 3 eftersom jag såg tendenser till "bakgång" vid utetemp större än noll. Jag har rätt smala rör i elementslingorna och cirkulationen är därmed kanske inte den största, därmed är det kanske motiverat med läge 3.

Att jag har VP cirkpump i läge 1 gör att jag får stort dT (5 -8 grader) när utetemp är över nollan. Visst kan jag höja cirkpumpen då men det tycker jag systemet bör klara själv.

Rent allmänt känner jag mig osäker på min anläggning. Jag är kanske bara okunnig och tweakar parametrar jag inte skall röra på? Det blir kanske bättre ekonomi om jag inte pillar och går på fabriksvärden?

Men om dT ligger på 2,7grader flera timmar i sträck (tillsammans med eltillskott) när det är -5 ute och när jag då tvingar fram en avfrostning stiger dT till 4-5 grader varefter pumpen når stopptemp och stannar, då börjar jag fundera på om det verkligen är rätt parametersatt.
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 02 januari 2008, 08:55:32 »

Hej Erik,

jag har följt försöken med intresse men har nog inte tillräcklig kunskap att kommentera dina intressanta upptäcker. Jag förstår att du kör cirkulationspumpen i läge 1 men har du provat att strypa cirkulationen ytterligare? Så länge delta är över 3 tror jag att man inte behöver avfrosta. När det sen blir varmare ute får du öka cirkulationen igen. Fungerar T11 och T12 som de ska (visar rätt värde)?
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 01 januari 2008, 21:15:34 »

Detta är resultatet än så länge i bifogad pdf. Om ni vill se fler detaljer, använd zoomfunktionen i adobe reader. Utetempen har med stor majoritet legat över nollan dessvärre. Jag vill gärna se vad som händer när utomhustempen är kallare än -2 grader

Perioden är från 21 december fram tills nu och under denna tid har det skett 11 avfrostningar.

Tiden från 22 till 23 december är märklig. dT blir plötsligt lågt vilket innebär lång gångtid och tillslut eltillskott. Detta även om utetemp inte är speciellt kallt.

Kommentarer mottas gärna.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 23 december 2007, 10:11:35 »

Ni som har den äldre modellen av Optima med Rego 600(?), hur funkar avfrostning där? Vore kul att få veta.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 22 december 2007, 12:54:21 »

Har nu kört två dygn med dessa parametrar och endast två avfrostningar har skett hittills. Jag skall prova att minsta värdena ännu mer till följande:

Differens vid utetemp +10 grader: 12 grader
Differens vid utetemp 0 grader: 1,5
Differens vid utetemp -10 grader: 1,0 grader

Minsta tid mellan avfrost till 90 minuter samt tid för uppnådd temperaturskillnad till 90s.

Konstaterar också följande:

  • Vid kallare väderlek tar det längre tid för att T12 - T11 skall öka. Helt normalt eftersom luftfuktigheten borde minska med fallande temperatur.
  • Avfrostning har alltid skett under värmevattenproduktion. Om differensen T12 - T11 är hög sjunker den drastigt när vp växlar över till varmvattenproduktion
  • Detta känns märkligt. Jag är på väg mot ändläge i parametersättningen för avfrostning och ändå är funktionen inte onormal, antalet avfrostningar är ju endast två på två dygn
  • Bara dT är högt kan min VP försörja huset med värme utan eltillskott om utetemperaturen är varmare än -5 till -7 grader. Om värmevattenproduktion krävs klarar den inte det längre.
  • Om dT är lågt (<3 grader), om utetemperatur är under 0 grader, tar det ofta ändå lång tid (timmar) innan avfrostning sker, dvs T12-T11 > inställt värde. Eltillskottet kan dessutom kicka in långt innan avfrostning sker.
  • Jag har långt ifrån testat under alla väderleksförhållanden och fuktighetshalter. Måste testa mer under längre tid för att kunna dra slutsatser
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 20 december 2007, 22:13:16 »

Har nu provat med dessa värden och det har endast blivit en avfrostning kl 15:00, dock har ju utetempen gått upp från -7 till -3,5

Har dessutom gått igenom ännu fler loggar och har bestämt mig för att vara ännu "vildare" med följande värden.

Differens vid utetemp +10 grader: 12 grader (Har ingen erfarenhet av detta temperaturområde, så denna låter jag bli)
Differens vid utetemp 0 grader: 2,0 grader (Detta beroende på att loggarna visar ett dT på 2,7 grader när utetemp = 0)
Differens vid utetemp -10 grader: 1,5 grader (Detta beroende på att loggarna visar ett dT på 2,7 grader när utetemp = -5)

Ändrar dessutom minsta tid mellan avfrost till 90 minuter samt tid för uppnådd temperaturskillnad till 90s.

Kommer noga övervaka vad som händer. Återkommer med rapport.
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 20 december 2007, 11:57:22 »

Hej Erik,

din undersökning är mycket intressant. Prova och kör ett tag med dina nya inställningar och se hur många avfrostningar du får. Det är väl möjligt att du för sänka tiden mellan avfrostningarna som är förinställt till 45 min, om jag minns rätt.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 20 december 2007, 09:03:15 »

I Optima 600 med Rego 800 finns följande parametrar för avfrostning. Den jobbar med differensen mellan T12 och T11

Differens vid utetemp +10 grader, fabriksvärde 12 grader
Differens vid utetemp 0 grader, fabriksvärde 8 grader
Differens vid utetemp -10 grader, fabriksvärde  6 grader

Utetemp därimellan interpoleras värdet för avfrostning. Avfrostning sker alltså när T12-T11 > inställt (beräknat) värde. Dessutom finns en timer som anger hur länge differensen skall vara större än detta värde.

Efter att ha studerat loggar på min VP tycker jag att fabriksvärdena inte alls stämmer för mig. Jag skulle vilja sänka differensen vid 0 grader till 2,5. Och vid -10 grader skulle jag vilja ha den till 2,0.

Jag tror inte att det kommer bli överdrivet många avfrostningar heller.

Detta efter att ha studerat mina loggar under ett par dygn. Dvs nu (innan ändring) sker i princip ingen avfrostning alls, och dT är lågt. Långa gångtider på vp tillsammans med eltillkott.
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 19 december 2007, 08:06:47 »

Jag menade tiden mellan avfrostningarna, min gick ca 60 minuter mellan avfrostningarna om jag minns rätt. Det kan säkert vara beroende på var man bor avseende fuktinnehåll i luften.
Det verkar som du har en nyare Optima än den jag hade som var sedan 02, jag skulle tro att man har fler villkor idag för att en avfrostning skall ske.
Med det du beskriver verkar det förstås inte som en bra ide att förlänga. Ända sättet att veta är väl att installera en värmemätare typ fjärrvärme och prova sig fram?

//AndersA
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 18 december 2007, 20:35:45 »

När du skriver förlänga avfrostningperioderna menar du hur länge den avfrostar eller tiden mellan avfrostningarna?

Jag upplever att min Optima 600 har lågt dT under långa perioder innan den avfrostar. Har loggat vilkoret för avfrostning, dvs T12-T11 och ser att det dröjer rejält mycket längre tid innan avfrostning sker trots att dT är lågt. Om jag tittar på utedelen kan den vara mer eller mindre isfri på insidan, medan utisdan är helt täckt av ett antal mm is. Om jag vid dessa tillfällen tvingar fram en avfrostning sticker dT upp igen.

Därav min fråga om hur fabriksparametrarna för avfrostning är relevanta i praktiken eller inte.
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 18 december 2007, 15:39:40 »

För min del så tror jag inte det finns någon större vetenskap bakom värdena. Dvs man har provat sig fram. den största ispåläggningen får man runt 0C -kanske +2C vid fuktig väder.
På min Optima provade jag med att förlänga avfostningsperioderna jämfört med fabriksinställningarna utan att jag upplevde någon nackdel.
Jag tror att avfrostningar sliter en del på kompressorn pga av att man kan få oförångad vätska med i returen.
Så längre intervaller kan vara fördelaktigt , får dock vägas mot lägre värme produktion pga mer is på förångaren.
Så svaret är som ofta att det får bli en kompromiss.
Mvh ///AndersA
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 18 december 2007, 14:35:12 »

Vad är bäst rent generellt (ekonomi och livslängd)?

Gå på fabriksvärdena för avfrostning, dvs 12-8-6 med konsekvensen att VP kommer gå långa tider med lågt dT vid kallt väder ute (-2grader och kallare). Dvs fabriken har väl testat och räknat och kommit fram till dessa värden på något intelligent sätt?

Eller skall man sänka värdena för avfrostning så att den avfrostar oftare samt får höge dT och tom står still ibland eftersom den orkar nå stopptemp vid kallt väder ute. (-2grader och kallare)?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!