Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rookie har funderingar.  (läst 14295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad huggorm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Rookie pÃ¥ bergvärme.
Rookie har funderingar.
« skrivet: 09 januari 2012, 22:09:25 »
Hejsan!

Jag har blivit med bergvärme (nibe1245-8) och funderar helt enkelt om siffrorna säger er proffs någonting?

Utetemp: -5
Beräknad framledning: 47.1C
Framledningstemp (BT2): 48,6C
Returledningstemp (BT3): 44,9C
Gradminuter: - ~390
Köldbärare in (BT10): -0,3C
Köldbärare ut (BT11): -2,1C
Innetemp dryga 19C

Jag har slagit av elpatronen för att se vad bergvärmen klarar, men om jag förstått rätt så ligger jag bra precis på max nu.
Blir det kallare ute eller om jag vill ha varmare inne nu blir det att slå på den, är det riktigt?
Trodde bergvärmen skulle klara mer än -5 ute och hålla 19C inne....
Att jag tar in lite minusgrader i köldbärare in verkar vara ok om jag läst rätt på olika ställen, men jag trodde förut att invattnet alltid låg kring 4C och att minusgrader in var katastrof.

Någon som har nån koll på om siffror och om mina tankar stämmer?


Tackar och bockar på förhand!

/Jonas


Ojdå, någon kan ta bort det andra inlägget som är likadant någon minut innan. Det råkade bli två.
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 22:54:00 av huggorm »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 22:14:54 »
Är inte KB-diffen väl liten?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 22:18:22 »
Man brukar rekomendera en diff på 7 grader mellan framledning och retur samt ca 3 graders diff på köldbäraren men jag kör med ca 2.5 på köldbäraren. Du kan sänka farten på båda cp lite grann och kom ihåg att vp måste gå en stund innan du läser av tempen. Framledningstempen ligger lite över beräknad så den klarar lite kallare utetemp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 22:19:03 »
Det ser väl ganska okej ut i min mening. Du verkar ha ett ganska högtempererat system med tanke på att vid -5 så har du som mål 47 graders framledning. Var i landet befinner sig anläggningen?

Mycket riktigt, om du inte har ändrat värmekurva eller påverkat systemet så närmar du nog dig en gräns för vad du klarar utan tillsats. Du kunde nog ha tagit en storlek större. Men man ska ju komma ihåg att spets är inte hela världen. Din värmepump kommer ju hänga med vid -10 och ge större delen av energibehovet. Vid kanske -20 så blir spetsen en betydande del av den totala effekten till ditt hus. Men hur många dagar har du -20? Allt är en trade-off. Dimensionerar du upp så kostar det mer. Den mest ekonomiska och den mest energieffektiva anläggningen är inte samma anläggning.

Köldbärare som ligger strax under nollan är ingen fara. Bara det inte faller till flera minusgrader mitt under vintern så är det ok skulle jag säga.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 22:22:11 »
Har du precis som många andra fått en värmepump installerad av en installatör som slog på pumpen, gav dig en snabb genomgång och sedan försvann???

Hela systemet kan behöva balanseras/justeras in. Men det är här vi kommer in. Fråga på så ska vi hjälpa till. Tror att du kan "kräma" ur mer med med rätt justeringar.
Välkommen föresten Thumbsup


Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2012, 22:27:22 »
Är det borrhål du har? Hur mycket ström behövde ditt hus innan VP:n ?

Min pump mäktar heller inte med särskilt länge till utan tillsats, kul att följa även någon annan som vill optimera. Thumbsup

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2012, 22:31:34 »
Uppgifter på huset, storlek?, ålder? isolering? var? golvvärme? radiatorer? uppvärmning tidigare? etc. Ju mer desto bättre.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad huggorm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Rookie pÃ¥ bergvärme.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2012, 22:45:49 »
Halva huset är från kring 1945 ,den andra halvan är "nybyggd/tillbyggd" på 60-70 talet skulle jag tro.
Huset är 1-plans med källare/gillestuga.
På hela övreplan är det vattenradiatorer, i källaren har ena halvan golvvärme.

Borrhålet är 140m, typ berg direkt enligt borrarkillen.
Hela huset har mexitegel, skulle kunna tro att gamla delen är kass isolering (vild gissning).

När jag flyttade in fanns en kass vedpanna som inte dög till mycket, då köpte jag luftvärmepump som skulle värma övervåningen (drog halvt av elementen) och körde elpatron till golvvärmen nere. Men de senaste iskalla vintrarna Nov-Mars så behövde luftpumpen mycket stöd av elpatron och element vilket gav en månadskostnad på 7lax oxh då hade jag inte direkt värmebölja inne. Skulle nog helst behöva byta till nya fönster (svindyrt - hoppar över), däremot ska jag nog tilläggsisolera vinden inför nästa vinter.


Skrev ett inlägg innan som försvann... men jag fyller på här.

Anläggningen är oskruvad, den vart nog inställd och kör på nå standardvärden, ingen kontroll av installatör sen den kört ett tag.
Borde diffen på in och ut vara mer än ~2C som det istortsett alltid är? Vart skruvar man det? Tycker jag vart in överallt i alla menyer.

Men man kan säga att någon kasta in anläggningen och sen skulle de ge en genomgång senare, men jag har inte hört nå mer sen dess..
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 23:12:55 av huggorm »

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2012, 22:56:47 »
Ungefär hur mycket går kompressorn/dygn? Eller per timme?
Var ligger huset?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2012, 23:02:44 »
Rätt så Huggorm! Gå igenom alla isoleringsmöjligheter innan du tittar efter kraftigare värmekälla. Själv skaffade jag en pump som inte klarade nollan utan tillsats, nu efter isolering av vind och väggar klarar den -10 ºC ute. Det var mitt mål, hade räknat på energibehovet för ett isolerat hus innan jag beställde pumpen.
Även mina fönster är liksom dina dåliga map U-värde (ungefär 3) så jag kommer att bygga om dom själv till U-värde 1,2. ( kommer att kosta en bråkdel av nya fönster, köper lösa energiglas och gör om enkelglasinnanfönstren till tvåglas isolerfönster) Då ska jag tåla -15 ºC ute utan tillsats och har minskat uppvärmningskostnaden totalt med 75%
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad huggorm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Rookie pÃ¥ bergvärme.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2012, 23:11:43 »
Jag ska kolla till imorgonkväll hur mycket den gått, 875h och 1900 starter hade jag nu.

DKT: Huset ligger i norra Västmanland.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2012, 23:37:59 »
Om du när du har "förstasidan" framme med bilden på huset, pumpen, vattendroppen och i:et, håller in "bakåtpil-knappen" 6-8 sekunder så dyker service menyn upp. Klicka in och vidare in i första "5.1 driftinställningar", och rulla ned till 5.1.11 för värmebärarpumphastighet. Eventuellt har du även köldbärarhastighet här någonstans. (Beror lite på vilken pump som sitter i)



Och som nämnts tidigare, försök få ungefär 7 - 8 ºC skillnad mellan in och ut på varma sidan. Och 2,5 - 3 ºC skillnad på kalla. Obs kontrolleras när pumpen har gått ett bra tag på värmeproduktion. Blir fel om den håller på med tappvarmvattnet.
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 23:51:21 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad huggorm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Rookie pÃ¥ bergvärme.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2012, 23:49:09 »
Hej igen, nu tror jag att jag är med på noterna!

Skillnaden bör vara mer på varmsidan, altså ut jämfört med det som kommer tillbaka. Jag vill "förlora" mer värme ut i elementen innan det kommer tillbaka igen, jag måste då sänka farten på varmpumpen, ska springa och kolla direkt vad jag hittar i hemligamenyn.


UPDATE:
Hittade hemliga menyn och ändrade värmebärarcirkulationnånting från 70% till 60%. (fart på pumpen?)

Jag antar nu att när ni snackar VB och KB så är det varmsidan och kallsidan?

Nu funderar jag på en sak om man kan ställa farten även på kallsidan.
Rent hypotetiskt: 70% fart på kallsidan. Uttemp: -4, Intemp =-1C, Temp i hålet 3C
Det skulle betyda att mitt hål klarar av att värma brinen 3C ?
Om jag då körde pumpen saktare så skulle jag få högre temp in? Tillräckligt sakta skulle ge 3C in.
Vad är vinsten/förlusten där? Jag har fått för mig att 3C in skulle vara bättre än -1C in, fast det kankse kvittar?

Är jag helt ute och cyklar nu?
« Senast ändrad: 10 januari 2012, 00:05:20 av huggorm »

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2012, 23:57:09 »
Hej igen, nu tror jag att jag är med på noterna!

Skillnaden bör vara mer på varmsidan, altså ut jämfört med det som kommer tillbaka. Jag vill "förlora" mer värme ut i elementen innan det kommer tillbaka igen, jag måste då sänka farten på varmpumpen, ska springa och kolla direkt vad jag hittar i hemligamenyn.

Precis, läs vad jag la till i förra inlägget.

Och som nämnts tidigare, försök fÃ¥ ungefär 7 - 8 ºC  skillnad mellan in och ut pÃ¥ varma sidan. Och 2,5 - 3 ºC  skillnad pÃ¥ kalla. Obs kontrolleras när pumpen har gÃ¥tt ett bra tag pÃ¥ värmeproduktion. Blir fel om den hÃ¥ller pÃ¥ med tappvarmvattnet.

Sänkt fart ger ökad skillnad. (skillnaden i temperatur in och ut kallas för delta T)

Sedan kan kolla vid tillfälle om radiatorerna är kännbart svalare i nederkant. Har du någon radiator som är lika varm upptill som nedtill kan den behöva strypas lite. De ska ju hinna avge värmen också.
Bäst är om alla radiatorer står på fullt, helst med borttagna termostater och att man reglerar på fast instrypning. Troligen sitter det strypmöjlighet på returen eller under termostaten. Beror på radiatortyp. Vi kan återkomma till det.
« Senast ändrad: 10 januari 2012, 00:05:27 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2012, 23:57:41 »
Nja inte riktigt så Rookie, skrev just detta till Huggorm, det passar in här med:
"En höjning av framtempen mha lägre CPfart ger ocksÃ¥ lägre returtemp. Men om du vill ha varmare i huset sÃ¥ ger det ingenting eftersom medeltempen pÃ¥ värmeavgivaren är densamma. Att justera CP gör man för att VP ska gÃ¥ sÃ¥ ekonomiskt som möjligt. Det brukar vara bäst verkningsgrad med en tempdiff pÃ¥ c:a 8  pÃ¥ värmebäraren. När du fixat det med CP (och balansering av värmen till hus och garage) sÃ¥ kan du justera till en värmekurva som ger dig den innetemp du trivs med. "
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!