Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bublor i synglaset  (läst 17566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bublor i synglaset
« skrivet: 25 november 2007, 16:45:14 »
Hei
Jeg har ecoair 107 og ecoel (V2). Jeg oppdaget ved dagens avlesning av driftsdata at elpatronen hadde vært mye inne siste døgn, og at vp-temp var høg 96 - 100 ºC, uten at den greide Ã¥ fÃ¥ opp temp pÃ¥ vannet - knapt 40 grader  fiR: - og da sikkert med stød fra øvre elpatron  fiR:  fiR: . Jeg har sett pÃ¥ vp i to avfrostningssykler - sludd/regn ute og +2 ºC, det ser ut som expansionsventilen er frossen, og det bubler i synglaset hele tiden. Köldmediebrist? eller er dette normalt ved høy luftfuktighet og lav temp. Sc:,h

Hva må jeg gjøre? Selvklart kontakte installatør i morgen event. CTC-Norge, men bør jeg slå av ecoair og kun la ecoel sørge for varmen?

mvh Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bublor i synglaset
« Svar #1 skrivet: 25 november 2007, 16:50:49 »
jag antar att vp-temp = hetgastemp !
100 ºC  pÃ¥ hetgaserna + bubblor i synglas = brist !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #2 skrivet: 25 november 2007, 16:54:50 »
Ja, jeg mente hetgastemp 100 ºC  :D, skla jeg slÃ¥ av VP? og om sÃ¥ bÃ¥de ute med brtyteren og inne pÃ¥ ecoel?

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bublor i synglaset
« Svar #3 skrivet: 25 november 2007, 17:19:47 »
Om det bubblat i synglaset hela tiden så är det gasbrist, dock är det normalt att det bubblar 2-3 minuter efter en avfrostning.
Ger pumpen värme så kan du köra vidare.

///AndersA
« Senast ändrad: 25 november 2007, 17:39:23 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #4 skrivet: 25 november 2007, 17:26:18 »
Da lar jeg pumpen kjøre videre til jeg har kontaktet installatør/CTC Norge i morgen   ??? - vp løser vel ut pÃ¥ høg hetgastemp dersom den blir for høy.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bublor i synglaset
« Svar #5 skrivet: 25 november 2007, 17:40:12 »
Återkom gärna med orsak till ditt problem.

//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bublor i synglaset
« Svar #6 skrivet: 25 november 2007, 18:25:37 »
Tyvärr har det blivit nån sorts sanning att bubblor alltid är brist !!
vilket vi seriösa som jobbar med kyla får lida för !
bubblor är ofullständigt kondenserad vätska ! och kan bero på mer än brist : tex tryckfall, temperaturer ,plac synglas mm !!
däremot vågar jag nog påstå till 100% att bubblor i kombination med hög hetgas-temp är täppt torkfilter(om det sitter innan synglaset) eller köldmediebrist !!
jag spyr på både tekniker som fyller på enbart synglas (finns gott om såna), och brukare som säger "fyll på, det bubblar" !

så snälla, jag ber ! förknippa inte alltid bubblor med brist !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #7 skrivet: 25 november 2007, 19:00:58 »
Hei ACE
PÃ¥ ecoair sitter torkfilter/ackumulator innan synglaset, men unnskyld en norrmann - hva betyr "täppt" og hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Jeg stilt i utgangspunktet spørsmÃ¥l om det var köldmediebrist eller noe annet, det er ingen kommentarer til at expansionsventilel er nedfrosset hele tiden - selv etter avfrosting (begge gangene - se over  Sc:,h ).

AndersA: Jeg skal komme tilbake med installatør/CTC-diagnose og løsning.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bublor i synglaset
« Svar #8 skrivet: 25 november 2007, 20:08:56 »
Tyvärr har det blivit nån sorts sanning att bubblor alltid är brist !!
vilket vi seriösa som jobbar med kyla får lida för !
bubblor är ofullständigt kondenserad vätska ! och kan bero på mer än brist : tex tryckfall, temperaturer ,plac synglas mm !!
däremot vågar jag nog påstå till 100% att bubblor i kombination med hög hetgas-temp är täppt torkfilter(om det sitter innan synglaset) eller köldmediebrist !!
jag spyr på både tekniker som fyller på enbart synglas (finns gott om såna), och brukare som säger "fyll på, det bubblar" !

så snälla, jag ber ! förknippa inte alltid bubblor med brist !



mvh.ACE
Ok Ace Om det bubblar i synglaset har vi förståt att det kan vara:
-Köldmediebrist.
-Igensatt torkfilter.
-Kärvande expansionsventil.

Kan det vara npgon ytterligare anledning?

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bublor i synglaset
« Svar #9 skrivet: 25 november 2007, 20:33:04 »
kärvande exp-vent ??? nä, den  sitter efter synglaset ! möjligen om den stÃ¥r öppen, men dÃ¥ fÃ¥r du andra tydligare problem !
men förutom brist vilket innebär att vi inte kan fylla upp kondensorn med vätska =bubblor vätskeledning/synglas !
så, felaktigt monterat synglas = ej själv-evakuerande på gasbubblor vid drift (inte helt ovanligt )!

tryckfall: vilket kan vara allt från för långt vätske-rör till knäckt/skadat rör eller strypning i något på vätskeröret ,tex torkfilter,magnetventil (pumpdown), mm

ej plockat ut tillräckligt med energi ur kondensorn för att erhålla fullständig kondensering ! tex smuts in eller utvändigt !
luft/vattenflöde !  luft/vattentemperatur mm

Tyvärr är ni inte ensamma om att förknippa bubblor med brist !
ovanstående skulle stå i alla teknikers/montörers lilla felsökningsbibel !!
det är som jag skrev i mitt tidigare inlägg, inte ovanligt att man kommer till maskiner som är mer eller mindre stumfyllda !

mvh.ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bublor i synglaset
« Svar #10 skrivet: 25 november 2007, 21:12:51 »
Frostar den av som den skall? Mycket fuktig luft ger mycken is på förångaren.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bublor i synglaset
« Svar #11 skrivet: 25 november 2007, 21:19:40 »
Hur vanligt är det med igensatta torkfilter, på vp?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bublor i synglaset
« Svar #12 skrivet: 25 november 2007, 21:36:56 »
Kom att tänka på att min IVT 500 som jag hade förut var underfylld med köldmedie från fabrik.
Fick kompletteras omgående, så visst förekommer det att det är brist.
Ganska kass för övrigt eftersom den inte hade någon läcka, vcar bara slarvigt fylld.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #13 skrivet: 25 november 2007, 22:36:11 »
Hei

Ace: takk for Pm.

Exp-ventilen sitter som Ace sier etter synglaset - jeg var akkurat ute og sjekket CTC har merket strømingsretningen - mye hjelp for noviser.

hplp: ja den avfroster som normalt
Hetgassen er for tiden 114 ºC :o , og jeg syntes det kjentes ut som olje i bunnen av utedelen av typen tynn symaskinolje. Dette er vel ikke bra?  :o Bør jeg stenge av ecoair?

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bublor i synglaset
« Svar #14 skrivet: 25 november 2007, 22:59:16 »
Ja, stäng av. Ser ut som du fått en läcka.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!