Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med "kall" källare  (läst 17299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
Problem med "kall" källare
« skrivet: 01 maj 2008, 20:05:03 »
 huvuddunk
Nu börjas det igen  :(
Huset behöver ingen värme men källaren gör det nån som har hus som jag 1 1/2 plan + Källare
vad är lämpliga värde på Min framlednings temp + Värmestopp antar att det är dom 2 värdena som jag har att laborera med för att få värme där.
Rätta mig om jag har fel!
Kanske man ska strypa elementen i övriga delar av huset?
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2008, 21:40:30 »
Har själv det problemet. Det är ju ett problem vid denna tiden på året och är positivt under sommaren då det är skönt att få svalka där. Jag låter pumpen stoppa när den skall och sätter istället igång 2 luftavfuktare som får vara typ av värmespridare. Skall vid ett senare tillfälle sätta in en luft/luft pump där också som komplement till bergvärmen. (klen borra)
Man har ju trots allt sen konvertering blivit av med uppvärmningen av pannan som skötte värmningen på källarplanet. Ibland brukar jag köra lite vedeldat för att få upp tempen några grader. I annat fall kan man ju sätta in elelement och ha dessa på under den tiden man vistas där. Tror inte att bergvärmepumpen mår bra av att endast låta elemenen vara på i källaren då det kommer att bli mycket starter och stopp för pumpen.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2008, 21:47:34 »
Vad är det för fel på fläktkonvektorer???
Om man vill ha det varmt och gott Ã¥ret om i källaren sÃ¥ mÃ¥ste    mÃ¥ste det dit en byggfläkt 9kw, kamin Ã¥ vedeldning, ett par avfuktare eller varför inte det enklaste att byta det bef. elementet till en fläktkonvektor sÃ¥ slipper man bry sig om start Ã¥ stopp Ã¥ vb fram temp.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2008, 21:56:13 »
Håller med jag bytte ut ett element i källaren till en Aircoil Omnia UL 36 fläktkonvektor och det blev en jäkla skillnad.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2008, 22:11:52 »
Fläkt konvektor eller radiator spelar väl ingen som helst roll i detta fallet!
Problemet är ju att huset i övrigt inte vill ha nån värme,
man måste väl "tvinga" pumpen att producera värme ändå eller?
Man får ju inte en fläkt konvektor att (Leva på luft)
Det vill väl till lite varmt vatten med :)
Eller har ni en extra El panna till att mata den med????
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #5 skrivet: 01 maj 2008, 22:30:10 »
Att få värme i källaren är i sig inget problem. Men det blir det när man vill ha så låg uppvärmningskostnad som möjligt, har man då en värmepump stående i närheten hoppas man ju gärna att man kan utnyttja denna för detta ändamål. Bergvärmepumpar borde ha tillverkats med varierande effekter för länge sedan då man ibland även vill stänga av i vissa rum men då går inte det pga av för hög returtemp. Detta är ju ett kraftigt minus vad gäller bergvärme.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2008, 07:57:15 »
Volymtank och innegivare är väl lösningen på detta problem.
Pratade ni inte med säljaren när han var där och inspekterade ert hus hur ni ville värma husets alla delar efter pump installationen.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2008, 08:47:03 »
Nu tror jag ni inte förstår riktigt :)
Alltså en fläktkonvektor behöver en lägre temp. på vattnet för att ge samma värme som ett element
Problemet i Yazzos fall är att vp inte gör tillräckligt varmt vatten för det lilla element han har i källaren.
Jag anser att om han byter ut det elementet till en fläktkonvektor så är problemet löst.
Gjorde likadant här hemma i gillestugan, hade ett litet element och just på våren mars,april när fortfarande marken är kall och kyler och ute är det +15 så går inte vp alls blev det 16-17 grader i källaren.
Nu med fläktkonvektor så kan man väl säga att rätt dimensionerad så tar man värme från ovanvåningen och värmer källaren med, och detta enbart med cirkulation på radiatorvattnet! Sc:,h var det ngn som förstod.
Å vips så har man sina 21 grader där också, utan att höja å skruva på vp.
Du kan ju vara skeptisk till detta men fungerar utmärkt, välj gärna ngn modell större konvektor så kan man köra fläkten på lägsta nivå Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2008, 08:52:19 »
Visst bergvärme är smidigt, underhållsfritt m.m
MEN det gäller att man tänker till innan så att installationen blir riktig, det är nog det det hänger på till 99%
En volymtank är alltid att föredra men hur många kan stava till det??
Källaren det största problemet det gäller som säljare/installatör att fråga vad kunden har tänkt om just källaren annars blir det fel direkt som i Yazzos fall, enkelt i efterhand att rätta till men kunden retas på att "det inte fungerar"
Nu när man lagt ut 120k och det fungerade innan
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2008, 13:03:47 »
Tyvärr sÃ¥ var det ju inte jag som tänkte fel i installationen utan ägaren innan mig. Vad det gäller källaren sÃ¥ är det inget stort problem för min del dÃ¥ jag tycker att lösningen jag har nu fungerar efter mitt behov. Dessutom sÃ¥ var det "mrbeach" som undrade hur han kunde fÃ¥ det varmare i källaren, jag delgav honom min lösning av problemet som fungerar tillfredställande för mig. Jag tycker inte att det är ekonomiskt försvarbart att ha källartemperaturen lika hög som i övriga delen av bostaden. Jag tycker dessutom att installatörer har ett stort ansvar vad det gäller all konvertering om hur uppvärmning kommer att fungera efterÃ¥t och borde se till kundens bästa. Ser själv här dÃ¥ vedpannan stÃ¥r kvar som jag kan elda i,att installatören har kopplat ihop befintliga pannan pÃ¥ ett sÃ¥dant sätt att  man är tvungen att stänga av värmepumpen för att fÃ¥ vattnet att cirkulera i hela huset när man eldar. Smartaste hade ju givetvis varit att koppla sÃ¥ att värmepumpen känner av att varmare vatten inkommer till värmepumpen. Där tycker jag att installatören har ett ansvar att utnyttja befintliga värmesystem pÃ¥ bästa sätt och därmed underlätta för kunden. Jag värmer 257 kvm med 11000 kw inkl 6 pers hushÃ¥llsel visserligen med hjälp av gratis ved emellanÃ¥t. DÃ¥ hÃ¥ller jag 18 gr i källaren under vintern vilket jag tycker är acceptabelt att ha under de korta perioder man vistas där, en källare är en källare och skall inte heller bli en bostadsyta som övriga huset.
Så jag är nöjd men tänker ändå utnyttja med fler variationer av uppvärmning för att ha så många val som möjligt att sköta uppvärmning på billigaste sätt utifrån väderlek. Jag har inte heller förkastat era ideer utan kommer att komma ihåg detta vid senare tillfälle som ett bra tips. Men försök gärna referera till rätt person då tråden handlar om "mrbeach" problem. "mitt var ett litet problem" Men tycker ändå att det lättaste hade varit om värmepumparna hade varit av typ inverter, efter så många år dessa nu har funnits och ändå utvecklats så lite. Fördelen med luft/luft jämfört med bergvärmen är ju att man vid behov av lägre temperaturer i vissa rum bara kan stänga dörrarna till dessa rum och därmed göra besparingar på ett enkelt sätt. Värmepumpen kräver ju i princip att alla termostat alltid står fullt öppna för att inte få larm om höga returtemper..
« Senast ändrad: 02 maj 2008, 14:16:39 av Yazzo »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #10 skrivet: 02 maj 2008, 14:12:49 »
huvuddunk
Nu börjas det igen  :(
Huset behöver ingen värme men källaren gör det nån som har hus som jag 1 1/2 plan + Källare
vad är lämpliga värde på Min framlednings temp + Värmestopp antar att det är dom 2 värdena som jag har att laborera med för att få värme där.
Rätta mig om jag har fel!
Kanske man ska strypa elementen i övriga delar av huset?

Hej Mrbeach!  Jag hÃ¥ller nog med Yazzo här om hans idé att sätta in en luftvärmepump som värmer upp källaren under sommarhalvÃ¥ret, det är ju det absolut billigaste sättet som du kan värma upp din källare med, om du nu inte vill, eller att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att använda ditt ordinarie värmesystem. Förresten sÃ¥g jag i din profil att du har ju en riktigt lÃ¥g och bra energiförbrukning med ditt värmesystem i huset, faktiskt lika lÃ¥g som jag har själv har ungefär, och det är ju riktigt bra alltsÃ¥, för min egen del sÃ¥ tar luftvärmepumpen mellan ca 3000-3500 kwh/Ã¥r för att värma upp mina ca 95 m2 i bostadsvÃ¥ningen och ca 65-70 m2 i källaren, och varmvattnet tar mellan ca 1500-2000 kwh/Ã¥r.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #11 skrivet: 02 maj 2008, 14:57:51 »
Man bör vara lite försiktig när det gäller värme i källare.
Om alla källarväggar är dränerade och isolerade på utsidan kan man värma och stänga av efter behag.
Men gamla källare typ stengrund eller betong som inte har dränering där marken utanför ligger dikt mot källarväggen kan medföra att man börjar få fuktvandringar om man kör mycket av/på med värme, alltså bör man sträva efter att ha en stabil temperatur i källaren, annars kan det bli putssläpp ganska fort (och måla för guds skull INTE väggarna med tät färg typ vattenbaserad latex, färgen MÅSTE kunna "andas").
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #12 skrivet: 02 maj 2008, 15:09:13 »
Ja därför är det inte helt fel att köra lite avfuktare, dels så får man torrare luft så därför känns klimatet lite varmare.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #13 skrivet: 02 maj 2008, 15:53:34 »
Ja därför är det inte helt fel att köra lite avfuktare, dels så får man torrare luft så därför känns klimatet lite varmare.

Tjenare Yazzo!  Nej det har du ju helt rätt i. Men det finns ju egentligen bara 2 st alternativ till att fÃ¥ ned luftfuktigheten i t.ex en källare, och det ena är ju att köra med avfuktare (men om det känns varmare av detta är väl tveksamt kanske), eller ocksÃ¥ köra med en viss uppvärmning av utrymmet, för dÃ¥ fÃ¥r man ju ocksÃ¥ ned luftfuktigheten + att som bonus blir det ju varmare i utrymmet ocksÃ¥, och för att ta ex med en luftvärmepump, sÃ¥ lär den ju inte ta mer i energiförbrukning än vad en hyfsad luftavfuktare kommer att göra, utan förmodligen mindre.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #14 skrivet: 02 maj 2008, 22:43:06 »
Förresten såg jag i din profil att du har ju en riktigt låg och bra energiförbrukning med ditt värmesystem i huset

Mvh Raffen.

Faktiskt Ännu billigare efter denna "sommarVintern"
Endast 4218 kWh
« Senast ändrad: 06 maj 2008, 19:17:50 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #15 skrivet: 02 maj 2008, 23:07:45 »
Förresten såg jag i din profil att du har ju en riktigt låg och bra energiförbrukning med ditt värmesystem i huset
Mvh Raffen.
Faktiskt Ännu billigae efter denna "sommarVintern"
Endast 4218 kWh

Hej Mrbeach!  Ja dÃ¥ fÃ¥r man ju bara gratulera dig ännu mer alltsÃ¥. Thumbsup Vad hade du i total elförbrukning dÃ¥ med hh-elen inräknad pÃ¥ helÃ¥ret??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Arsfrbrukning2.XLS in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #16 skrivet: 03 maj 2008, 19:36:00 »
Hej Mrbeach!  Ja dÃ¥ fÃ¥r man ju bara gratulera dig ännu mer alltsÃ¥. Thumbsup Vad hade du i total elförbrukning dÃ¥ med hh-elen inräknad pÃ¥ helÃ¥ret??

Mvh Raffen.
Tyvärr har jag Inte kunnat få ner den lika bra ca. 9500 kWh
Kolla utveklingen i bifogade Excel fil om jag nu lyckas med att bifoga den.
Ser inte ut som jag lyckades med Excel filen (Hur Gör man)??
Edit: nu går Det att kolla på Excel filen efter namnbyte Å till A
« Senast ändrad: 06 maj 2008, 19:20:33 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #17 skrivet: 05 maj 2008, 10:11:39 »
Nån som kan förklara varför inte min fil som jag laddat upp går att kolla på?
Andra kanske kan men jag kan inte !
Om det är så att nån annan kan kolla den skriv gärna det det kan ju vara så att det är fel här när jag försöker kolla.

Hej Mrbeach!  Nej jag kan heller inte fÃ¥ upp din fil, sÃ¥ nÃ¥got har gÃ¥tt fel du.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #18 skrivet: 05 maj 2008, 10:57:14 »
Ja därför är det inte helt fel att köra lite avfuktare, dels så får man torrare luft så därför känns klimatet lite varmare.

Problemet med avfuktare är att den kan starta en fuktvandring genom källarväggen.
Fukten vandrar från fuktigt till torrt, dvs utifrån och in.
Sätt i stället in en fläktkonvektor, höj värmekurva min och värmestopp till lämplig/önskad temperatur samt stäng de radiatorer du inte vill ha värme på.
När vi pratar fukt så MÅSTE vi tänka relativ fuktighet dvs hur mycket fukt luften kan binda vid en viss temperatur.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #19 skrivet: 05 maj 2008, 11:08:52 »
Ja därför är det inte helt fel att köra lite avfuktare, dels så får man torrare luft så därför känns klimatet lite varmare.

Problemet med avfuktare är att den kan starta en fuktvandring genom källarväggen.
Fukten vandrar från fuktigt till torrt, dvs utifrån och in.
Sätt i stället in en fläktkonvektor, höj värmekurva min och värmestopp till lämplig/önskad temperatur samt stäng de radiatorer du inte vill ha värme på.
När vi pratar fukt så MÅSTE vi tänka relativ fuktighet dvs hur mycket fukt luften kan binda vid en viss temperatur.

Spelar det nån roll om fukt vandrar in utifrån bortsett från energiförbrukningen på avfuktaren?
Väggen är ju i alla fall något torrare än utan avfuktare.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #20 skrivet: 05 maj 2008, 12:55:16 »
Problemet med avfuktare är att den kan starta en fuktvandring genom källarväggen.
Fukten vandrar från fuktigt till torrt, dvs utifrån och in.

Relativfuktighet i luftvolym kan sänkas på två sätt:
1) Temperaturen hålls konstant och fukt kondenseras ut från luften med en avfuktare.
2) Vattenmängden i luftvolymen hålls konstant och temperaturen ökas med värmekälla.

Om man antar att man med bÃ¥da metoderna skapar samma relativa fuktighet i luften kan jag inte riktigt förstÃ¥ logiken i  att alternativ 1) skulle ha en större pÃ¥verkan pÃ¥ fuktvandring än alternativ 2). I bÃ¥da fallen är luften lika relativt fuktig/torr.

I min källare kommer vad jag förstår merparten av fuktigheten under sommaren inte genom väggarna utan genom ventiler,källarfönster, källartrappa och dörr i form av varm luft som bär mycke fukt. När luften kyls ner i källaren höjs den relativa fuktigheten.
 /Sven
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #21 skrivet: 05 maj 2008, 15:04:02 »
Problemet med avfuktare är att den kan starta en fuktvandring genom källarväggen.
Fukten vandrar från fuktigt till torrt, dvs utifrån och in.
Relativfuktighet i luftvolym kan sänkas på två sätt:
1) Temperaturen hålls konstant och fukt kondenseras ut från luften med en avfuktare.
2) Vattenmängden i luftvolymen hålls konstant och temperaturen ökas med värmekälla.
Om man antar att man med bÃ¥da metoderna skapar samma relativa fuktighet i luften kan jag inte riktigt förstÃ¥ logiken i  att alternativ 1) skulle ha en större pÃ¥verkan pÃ¥ fuktvandring än alternativ 2). I bÃ¥da fallen är luften lika relativt fuktig/torr.
I min källare kommer vad jag förstår merparten av fuktigheten under sommaren inte genom väggarna utan genom ventiler,källarfönster, källartrappa och dörr i form av varm luft som bär mycke fukt. När luften kyls ner i källaren höjs den relativa fuktigheten.
 /Sven

Hej Farbror Sven!  Kan bara instämma helt med dig eftersom dina teorier ang detta är helt riktiga och korrekta. Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #22 skrivet: 05 maj 2008, 16:29:10 »
Vi kan egentligen dela in fukten i årstiderna.
Som fabror Sven påpekat så är det den varma sommarluften som kondenserar mot kalla källargolv/väggar när luften kommer in genom ventiler, öppna fönster m.m, så att få ner fukten sommartid innebär att försämra ventilationen/luftomsättningen.

Vår,höst pendlar utomhus-temperaturerna och det är då som den värsta fukten uppstår, dels på fenomenet med varm fuktig luft som kommer in, eller när uppvärmning och kyla pendlar, problemet kan liknas med de krypgrundsproblem som är så vanligt.

På vintern letar sig fukten in via vägg eller bottenplatta och beror dels på hur "tät" vägg/botenplatta är och hur mycket värme man har. Har man gammal betong eler slaggväggar kan dom funka som svampar, så att om man sänker och torkar ur källaren kan då det gamla materialet då suga in fukten utifrån i en viss hastighet.

Provade själv att köra luftavfuktare i källaren några dar, där fukthalten från början låg runt 70%, den gick ner till c:a 45%, sen stängde jag av och rf-nivån steg upp till c:a 85% innan den sen gick ned och stabiliserades på c:a 70% vilket visar att mitt gamla material då "leder" igenom fukten (30-tals hus slaggvägg/betongplatta), och kan alltså accelerera beroende på hur mycket jag torkar ur rummet. Med enbart raddarna påslagna ligger fukten konstant runt 45-50 och sjunker ner till c:a 35% när det är svinkallt ute (när raddarna går på max). Kom ihåg att detta gällde för en 30-tals kåk med slaggväggar+ gammal betongplatta utan dränering, en modern källare som har fullgod dränering runt kommer då att enbart få höga fuktnivåer sommartid om varm luft släpps in i en kall källare.

Man kan kolla hur golvplattan/vägg mår genom att lägga ut lite genosmkinlig plast i en fyrkant som man tejpar tätt mot golvet/vägg och se hur snabbt man får kondens ( detta gör man alltså höst-vinter-vår).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #23 skrivet: 05 maj 2008, 22:21:22 »
Hej Mrbeach!  Nej jag kan heller inte fÃ¥ upp din fil, sÃ¥ nÃ¥got har gÃ¥tt fel du.
Mvh Raffen.
Har du nån idé om vad som går fel?
Klickar på "bläddra" samt väljer den fil jag vill lägga upp sen (Tänker) datorn ett tag
SÃ¥ att man tror att filen är hämtad, väljer Posta och ops länken finns men gÃ¥r inte att komma Ã¥t  huvuddunk

Edit: Problemet Löst! kolla på tidigare inlägg
« Senast ändrad: 06 maj 2008, 19:21:58 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #24 skrivet: 05 maj 2008, 23:17:12 »
Hej Mrbeach!  Nej jag kan heller inte fÃ¥ upp din fil, sÃ¥ nÃ¥got har gÃ¥tt fel du.
Mvh Raffen.
Har du nån idé om vad som går fel?
Klickar på "bläddra" samt väljer den fil jag vill lägga upp sen (Tänker) datorn ett tag
SÃ¥ att man tror att filen är hämtad, väljer Posta och ops länken finns men gÃ¥r inte att komma Ã¥t  huvuddunk

Hej Mrbeach!  Ja du gör väl precis som vanligt när du bifogar ett dokument eller en bild att du trycker pÃ¥ "fler alternativ" i vänsterkanten när du skriver ett inlägg, och därefter trycker du pÃ¥ "bläddrarutan" lite till höger, och letar därmed upp dokumentet eller bilden pÃ¥ datorn som du dÃ¥ markerar när du hittar det pÃ¥ datorn och därefter trycker du pÃ¥ "öppnarutan", och dÃ¥ hamnar ju dokumentet automatiskt i rutan för bifoga, och sedan är det ju bara att posta inlägget sÃ¥ följer dokumentet med i inlägget.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #25 skrivet: 05 maj 2008, 23:51:30 »
Jag blir galen

Hej Mrbeach!  Funkade det inte ändÃ¥, gjorde du som jag sa eller?? Funkar dokumentet hos dig eller?? Elförbrukning Daglig.xls funkade ju bra, grattis!  Gör nu likadant med Ã…rsförbrukning III.xls

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 maj 2008, 23:55:25 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Arsfrbrukning2.XLS in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #26 skrivet: 05 maj 2008, 23:57:03 »
Hej Mrbeach!  Funkade det inte ändÃ¥, gjorde du som jag sa eller?? Funkar dokumentet hos dig eller?? Elförbrukning Daglig.xls funkade ju bra, grattis
Mvh Raffen.
Svaret ser Du ovanför bild + annat .xls dokument funkar men inte Årsförbrukning.xls Ska testa att byta bort Ået mot A ska se om det kan vara det!
Jaha SÃ… är det ÅÄÖ i filnamner godkänns INTE  Sc:,h
Hoppas Du ochså kan öppna filen.
« Senast ändrad: 06 maj 2008, 19:14:48 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #27 skrivet: 06 maj 2008, 00:08:50 »
Hej Mrbeach!  Funkade det inte ändÃ¥, gjorde du som jag sa eller?? Funkar dokumentet hos dig eller?? Elförbrukning Daglig.xls funkade ju bra, grattis
Mvh Raffen.
Svaret ser Du ovanför bild + annat .xls dokument funkar men inte Årsförbrukning.xls Ska testa att byta bort Ået mot A ska se om det kan vara det!
Jaha SÃ… är det ÅÄÖ i filnamner godkänns INTE  Sc:,h
Hoppas Du ochså kan öppna filen.

Hej Mrbeach!  Jajamen, nu funkade det ju, sÃ¥ det är alltsÃ¥ ÅÄÖ i filnamner som inte godkänns, Ok.

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #28 skrivet: 06 maj 2008, 00:57:59 »
Ja så är det
 b00k Om moderator läser detta borde han nämna detta där det stÃ¥r vilka filtyper samt max storlek pÃ¥ felerna mm.
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #29 skrivet: 06 maj 2008, 12:25:56 »
Hmm...
konstigt att  Arsförbrukning.xls och Elförbrukning Daglig.xls fungerar.
Är det bara inledande å,ä och ö som inte fungerar eller är det versaler av bostäverna Å,Ä och Ö som inte accepteras?

/Farbror Sven
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/arsfrbrukning_III.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #30 skrivet: 06 maj 2008, 16:42:05 »
Hmm...
konstigt att  Arsförbrukning.xls och Elförbrukning Daglig.xls fungerar.
Är det bara inledande å,ä och ö som inte fungerar eller är det versaler av bostäverna Å,Ä och Ö som inte accepteras?

/Farbror Sven
Testar här med 2 olika altrnativ.
Svar pÃ¥ eget TEST det är tydligen när Ã…et finns först som synes gÃ¥r aÃ¥rsförbruknin att öppna men INTE Ã¥rsförbrukning  Sc:,h
« Senast ändrad: 06 maj 2008, 16:44:29 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #31 skrivet: 22 maj 2008, 15:18:03 »
Ang kall källare.
Är det någon som har provat att ventilera ner varm luft från övervåningarna till källaren de dagar då solen värmer huset?
Hur blev det isåfall?
Kan man förvänta sig några problem genom att göra så?
Ibland har man ju som sagts tidigare ett överskott av värme på dessa våningarna.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #32 skrivet: 22 maj 2008, 18:23:05 »
Problemet med att flytta varmluft åt "fel håll", är att det går åt väldigt kraftiga fläktar för att få ner den mängd luft som krävs för att märka någon skillnad.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #33 skrivet: 22 maj 2008, 19:05:26 »
kan kanske vara så räknade på ett rum i källaren här 50kvm = ca 120m3 luft. Värmeförlyttande fläkt från jula ger 60m3/h. bättre effekt blir det ju såklart vid större tempskillnad mellan våningarna. Kanske får ta och bygga ihop ngt provisoriskt och se. Har ju en fläkt liggande vill ju inte kasta ut några pengar på något som inte fungerar.
Förmodligen har du väl rätt Nic2.
Men det är alltid kul att prova ideer ibland händer det ju att det funkar.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #34 skrivet: 22 maj 2008, 19:19:45 »
På sommaren skulle väl en solarventi kunna ge ett bra värme tillskott i källaren.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #35 skrivet: 22 maj 2008, 19:37:16 »
kan kanske vara så räknade på ett rum i källaren här 50kvm = ca 120m3 luft. Värmeförlyttande fläkt från jula ger 60m3/h. bättre effekt blir det ju såklart vid större tempskillnad mellan våningarna.

Jämför med en luftvärmepump som vid låg fläkthastighet flyttar ca 400m3 luft/h, och då kanske med 15-20 ºC tempdiff mellan inluft/utluft.

Tyvärr sÃ¥ blir dÃ¥ 60m3/h (temdiff kanske 5-10gr) till dina 50m2 bara en fjärt i rymden.  ;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #36 skrivet: 22 maj 2008, 21:29:03 »
Ang kall källare.
Är det någon som har provat att ventilera ner varm luft från övervåningarna till källaren de dagar då solen värmer huset?
Hur blev det isåfall?
Kan man förvänta sig några problem genom att göra så?
Ibland har man ju som sagts tidigare ett överskott av värme på dessa våningarna.

Har provat med att leda ner luft från vinden med en termostatstyrd fläkt som gav ca 150 m3/h om jag minns rätt. När det var mer än 25 grader på vinden kunde man känna att det blev lite varmare i källaren. Har plockat bort fläkten (återanvänd som radonsugsfläkt) och ventilationskanalen, tyckte inte det gjorde så stor skillnad. Det krävs väldiga luftflöden för att det skall någon värmetransport av betydelse. Är övervåningen 10 grader varmare än källaren och flödet 360 m3/h för man ner 1 kW. Är temperaturskillnaden 5 grader krävs det 720 m3/h för samma effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #37 skrivet: 23 maj 2008, 07:31:37 »
Återigen, är inte en fläktkonvektor det enklaste återigen , då leder man ner värmen från ovanvåningen vattenmässigt istället.
Varmt Ã¥ skönt blir e Ã¥ssÃ¥ i källaren  :o
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Problem med "kall" källare
« Svar #38 skrivet: 23 maj 2008, 15:41:20 »
Stor risk att varm luft ger kondensutfällning, jämför med en högsommardag när varm uteluft nästan gör källargolven sjöblöta.
Det är alltså helt avhängigt hur fuktig den varma luften är och hur den leds ner i källaren.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!