Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HE C6 - 900kwh tillskott pÃ¥ 3 mÃ¥nader  (läst 13137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2012, 15:19:45 »
Det är nog en synvilla på fotot. Jag tycker i alla fall den ser ut att ligga bakom det rör som ser ut att ligga under, så det ska gå att plocka ut silen. Annars är det ju riktigt klantigt gjort.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2012, 15:35:04 »
Det är nog en synvilla på fotot. Jag tycker i alla fall den ser ut att ligga bakom det rör som ser ut att ligga under, så det ska gå att plocka ut silen. Annars är det ju riktigt klantigt gjort.

Hur gör du för att få bort låsringen/segersäkringen?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2012, 15:46:25 »
Hur gör du för att få bort låsringen/segersäkringen?

LÃ¥sringstÃ¥ng, böjd eller rak. Jag ser inte problemet.  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #18 skrivet: 05 mars 2012, 16:40:57 »
Vet man hur filterballen är konstruerad så kan man ju i princip plocka ur silen i blindo. Dock kan det ju vara bra om den är lättillgänglig om man inte är lika rutinerad.
TS får åka till nåt ställe som säljer VVS-prylar och studera konstruktionen när det blir dax för filterrengöring.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #19 skrivet: 05 mars 2012, 16:46:27 »
Ok, inser att det blir lite bökigt att se var man skall sätta tången. En spegel skulle väl iofs fixa det, men jag tycker det ser ut som det skulle finnas plats att vrida upp locket så att det pekar framåt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #20 skrivet: 06 mars 2012, 01:18:32 »
Det finns fler i detta avlÃ¥nga land med liknande problem  *vinkar*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad blizzet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #21 skrivet: 07 mars 2012, 08:42:50 »
Ingen frÃ¥n IVT har kikat förbi än. Tillsvidare sÃ¥ har jag därför lite fler frÃ¥gor tills han kommer.  :)

Inatt var det kallt, gissningsvis ner mot -13 i Kalmar, men när jag kom upp imorse var det -11 grader. Pumpen gick för värmebehov och verkar ha kört rätt mkt över natten. Runt 12 kwh (Inget tillskott) har åtgått mellan 23:00-07:00.
Tillskottet har jag inaktiverat nu ner till -15 grader. Timern är satt till 120 minuter, men det verkade faktiskt inte hjälpa nämnvärt då tillskottet ändå slog till när det var -7 för ett par dagar sen när jag hade blockerat till -5.

Dock har jag kommit tillrätta med lite annat som inte nämnts i denna tråd. Varmvattenspets som gick fel, och verkar ha kört konstant om och om igen bara för att det går fel. Ändrade max gångtid för det enligt en annan tråd och det verkar ha avhjälpt det hela. Tror att detta har varit delvis en bov i dramat också angående tillskottet.

Det som jag undrar över nu är dock att igårkväll när det var -7 ute hade jag framledningstemp som var ca 6 grader över börvärdet, d.v.s när pumpen körde laddade den på en bra bit över börvärdet och det gick fort dit. Imorse när jag kommer upp däremot och pumpen har kört länge så framledningstempen 7 grader under börvärdet istället, och det verkar inte öka heller trots värmebehovet? Tolkar det som att den inte klarar av att komma upp högre då ?

Värdena såg ut såhär när jag observerade detta:

Värmekurva: 20/53
T1 Framledning: 31
T1 Framledning Bör: 38,2
Rum: 20

T6 Hetgas: 74
T8 VB Ut: 37,1
T9 VB In: 31,3
T10 KB In: 1,2
T11 KB Ut: -1,0

Över natten sjunker tempen lite på övervåningen, c.a. 1.5 grad.
Däruppe är som jag sade innan alla termostater på fullt utom i sovrum där det är lite strypt. Samt vi har av någon anledning en radiator i vår lilla klädkammare på 3kvm, där jag har termostaten helt stängd. Är det dumt?

Där nere för golvvärmen är termostaterna inte fullt öppna nånstans. Borde jag ha det för att hitta rätt värmekurva? Och sen strypa i de rum där det känns för varmt bara?


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #22 skrivet: 07 mars 2012, 09:35:39 »
Du säger framledning 31 med bör 38. Men T8 indikerar 37,1 och tittar du på hetgasen som är 74 och drar av 30 så blir det 44 vilket ligger ok i linje med 37, snarare än 31.

Jag tycker det ser ut som om framledningsgivaren är satt på returen.

Ditt elelement borde du kunna stoppa för gott, gissar jag. Men kan ju vara kvar och som du skriver då reglerat med termostat så det inte går igång i onödan.
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad blizzet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #23 skrivet: 07 mars 2012, 15:38:09 »
Det verkar onekligen vara på det viset baserat på vad du skriver. Vad får det för konsekvenser?
Vad jag förstår har detta ändrats mellan HT och HE modellerna, så man kan väl gissa att installatören missat detta eller något...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #24 skrivet: 07 mars 2012, 15:43:07 »
Jag hade förväntat mig att tillskottet skulle kicka in först vid kanske -15 oavsett vid vilken inställning man tillåter tillskottet. För jag menar, så länge uppvärmningen klaras bör det väl undvikas av sig självt?
För att pumpen skall klara -15 i Kalmartrakten måste den vara dimensionerad för 100 % effekttäckning. Med 75 % är det rimligt att den klarar ca -7 grader.

Det som jag undrar över nu är dock att igårkväll när det var -7 ute hade jag framledningstemp som var ca 6 grader över börvärdet, d.v.s när pumpen körde laddade den på en bra bit över börvärdet och det gick fort dit. Imorse när jag kommer upp däremot och pumpen har kört länge så framledningstempen 7 grader under börvärdet istället, och det verkar inte öka heller trots värmebehovet? Tolkar det som att den inte klarar av att komma upp högre då ?

Att temperaturen gick upp snabbt på kvällen kan bero på det pga solinstrålning under dagen var lite övertemperatur i huset så att golvvärmetermostaterna bromsade flödet. Då blir det liten effektiv vattenvolym pumpen arbetar mot och då stiger temperaturen snabbt. På morgonen efter en kall natt rådde förmodligen det omvända förhållandet. Golvvärmetermostaterna var öppna, ville ha massor av värme och sög musten ur pumpen.

Citera
Där nere för golvvärmen är termostaterna inte fullt öppna nånstans. Borde jag ha det för att hitta rätt värmekurva? Och sen strypa i de rum där det känns för varmt bara?

Det är säkerligen radiatorerna som kommer att bestämma vilken värmekurva som behövs. I så fall skall golvvärmetermostaterna ställas in så att man får önskad temperatur i rummen med golvvärme. Möjliigen kan man behöva finjustera golvvärmetermostaterna när man har hittat rätt värmekurva.

T6 är lite hög med tanke på framledningstemperaturen men just den givaren kan visa mycket fel. Givarresistansen vid höga temperaturer är låg så även en liten avvikelse från vad den skall vara ger stort fel i antal grader. Köldbärargivarna kan visa en till två grader fel men på hetgasen verkar 5-10 grader felvisning inte ovanligt. Min visar 4 grader för låg temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #25 skrivet: 07 mars 2012, 16:09:51 »
Det verkar onekligen vara på det viset baserat på vad du skriver. Vad får det för konsekvenser?
Vad jag förstår har detta ändrats mellan HT och HE modellerna, så man kan väl gissa att installatören missat detta eller något...

om det är så blir styrningen helt knäpp så klart. Den kommer hela tiden göra ca 7 grader varmare än vad pumpen egentligen siktar på så att säga.

Den vill ha 38 och måste då inte bara få upp framledningen till 38 utan även returen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #26 skrivet: 07 mars 2012, 16:19:49 »
om det är så blir styrningen helt knäpp så klart. Den kommer hela tiden göra ca 7 grader varmare än vad pumpen egentligen siktar på så att säga.

Den vill ha 38 och måste då inte bara få upp framledningen till 38 utan även returen.

Men det man siktar pÃ¥ justerar man med hjälp av värmekurvan sÃ¥ att det blir rätt temperatur inne. Pumpen styrs sÃ¥ att temperaturen pÃ¥ det ställe givaren sitter pendlar runt det börvärde som ger önskad temperatur inne. Vad det är för siffervärden bryr sig reglersystemet inte om.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #27 skrivet: 07 mars 2012, 20:11:23 »
Det finns en komplicerande faktor som vi har diskuterat tidigare. Ett system som baseras på start- och stopptemperatur kan inte arbeta med samma kopplingsdifferens om givaren flyttas mellan fram- och returledning. Förmodligen beror blizzets problem med stora avvikelser från börvärdet på det. Är det returtemperaturen som styr måste kopplingsdifferensen vara åtminstone 5 grader mindre än i framledningsfallet.
« Senast ändrad: 07 mars 2012, 20:20:55 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad blizzet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #28 skrivet: 13 mars 2012, 10:09:37 »
Idag kom äntligen en kille från IVT förbi. Jag visade honom de värden jag läst av som jag postat här. Han förklarade först skillnaderna i temperatur mellan T1 och T8 med att det blir så när man har en extra beredare med vatten.
Jag fick stå på mig lite apropå det som ni skrivit här och sa att jag tyckte det var konstigt om man inte kunde lite på displayvärdena bara för att man har en extra vvb.
Då tog han bort fronten på varmvattenberedaren och konstaterade att givarna där var felkopplade. (Det var alltså inte rätt från början, och fortfarande fel efter förra IVT-killens besök som troligen kopplade på returen, och inledningsvis var vvb inte inkopplad alls). Jag frågade rakt ut om man kunde säga att det var så att givaren suttit på returen istället för framledningen, varvid han svarade "Ja i princip".
Han justerade sedan även cirkulationspumpen till läge 2 istället för 3. Efter det verkade värdena se lite mer normala ut. Nu har jag inte kunna kolla så noga, men det känns som att detta var ett steg i rätt riktning. Sägas skall att installationsfirman var där igår också och inte konstaterade något fel...
Vi får se om jag får anledning att återkomma.

Vill passa på och tacka alla som svarat i denna tråd för hjälp och förklaringar!

Utloggad blizzet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE C6 - 900kwh tillskott på 3 månader
« Svar #29 skrivet: 10 april 2012, 08:20:19 »
Sparkar liv lite i denna tråd igen. När ett problem löser sig kommer det nya istället...
Pumpen går väl lite bättre efter att givarna sattes rätt, men tillskottet kickar gärna in vid vid c.a 3-4 minusgrader de ggr jag uppmärksammat det. Den verkar ha svårt jobba upp framledning över 35 grader när det blir omkring den temperaturen.

Jag fÃ¥r köra pÃ¥ värmekurva 20/60 för att det inte ska bli kallt däruppe. Det verkar vara nÃ¥got problem med radiatorerna i tvÃ¥ av sovrummen däruppe ocksÃ¥. I det ena är det en likadan  radiator som i vÃ¥rt större sovrum som är 4 kvm större. Men av nÃ¥n anledning blir den i det mindre rummet inte lika varm vid samma tillfälle, och i det rummet faller tempen till 18-19 över natten. Den verkar ge ungefär samma effekt som när vi stryper den likadana radiatorn i det större sovrummet med termostaten 2 snäpp.
Vad kan detta bero på?

Cirkulationspumpen står i läge 2 och jag har ett värmebärardelta på 5.7-6. Enligt manualen ska det vara 7-10K dock.
Testade att sänka cirkulationspumpen till läge 1 utan märkbara skillnad, och inte heller läge 3 ger annat värmebärardelta. Vad kan det bero på, för någon skillnad borde det väl bli?

Lite exempelvärden från för ett par dagar sedan:
Värmekurva: 20/60
Framledning: 37,7
Framledning börvärde: 37,0

T6 Hetgas: 74,2
T8:VB UT: 39,2
T9:VB IN: 33,6
T10: KB IN: 1,2
T11: KB UT: -0,9


En annan snabb fråga lite offttopic, även naturkylan vi har fått installerat verkar fungera sådär. De har varit från installationsfirman och fixat en gång, men när jag provkörde i helgen när det var c.a. 25 grader inne men kanske bara 8-9 grader ute så lyckades jag inte få ner värmen inne en enda grad förutom precis vid konvektorn. Det verkar således inte fungera som det ska fortfarande.
Luften från fläktkonvektorn verkade vara runt 16-17 grader bara. Borde den inte vara i relation till KB-in och betydligt svalare en sådan dag med låg temperatur ute?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!