Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d CTC GSi-12  (läst 74844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad haba_tsutt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Mitsubishi GE35VAH
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #30 skrivet: 17 november 2015, 11:25:02 »
...detta verkar vara ett problem med denna panna. Min granne hade exakt samma problem, lite ojämnt varmvatten. Löstes med en ordentlig avluftning.

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #31 skrivet: 17 november 2015, 16:28:14 »
Installatören rekommenderar att man installerar en automatisk avluftare. Finns som tillval från CTC, borde kanske vara standard.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #32 skrivet: 17 november 2015, 18:23:19 »
Hur svÃ¥rt kan det vara att avlufta en panna.  :)
Man behöver bara öppna säkerhetsventilen några gånger och hålla koll på trycket i systemet, så det inte sjunker för lågt.
Sen på Eco Heat 400 finns det även en luftnippel på laddningsledningen till överdelen på tanken som är viktig att lufta, speciellt då den är ny installerad. (Vet inte om samma nippel finns på GSi-12 orna.)
Automatisk avluftare bara en onödig kostnad och felkälla.
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

WG

  • Gäst
WG
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #33 skrivet: 10 december 2015, 14:44:27 »
Enligt CTC funkar parametern "Rumstemperatur" som tidigare nämnts dvs:
När det är varmare än 0ºC utomhus så korrigeras Justering (dvs paralellförskjutning av kurvlutning)
När det är kallare än 0ºC utomhus så korrigeras kurvlutning
Finjusteringen mha av "rumstemperatur" sker dock med ganska små steg.

kristallklart!  tummenupp

Förstår ändå inte....
Hur kan det ha med "procent" att göra?
Ändring av kurvlutnig och paralellförskjutning finns det ju andra sätt att göra.
Min GSi är nyligen installerad och jag använder inte någon rumsgivare....
 :-\

mäster John

  • Gäst
mäster John
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #34 skrivet: 17 februari 2016, 20:47:34 »
Hej

Häller på att ta in offerter på bergvärmepumpar. Har fått en bra offert på CTC Ekoheat 408 men funderar på om det är värt att lägga till 12000 för att få en GSi istället?? Ni som har, är ni nöjda nu efter par månader??

Utloggad Anonymous

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #35 skrivet: 19 februari 2016, 09:21:30 »
Vi har en GSi-12 installerad och är tyvärr allt annat än nöjd. Värmedelen för radiatorsystemet har vi inget att klaga på, men dom utlovade 310 liter varmvatten finns det däremot en hel del att säga om. En bra dag kommer vi upp i 120 liter vilket är i samma nivå som pannan vi hade innan levererade och som var på tok för lite... Sen håller pannan på att uppvisa olika fel med ett par dagars mellanrum och detta trots att vi haft flertalet olika tekniker på besök, både från dom som installerade enheten samt folk som CTC själva skickat. Felen kvarstår och vårt tålamod börjar tryta...

Med tanke på att dom flesta är nöjda med sin enhet så gissar jag på att vi har fått en rackare som är felaktig på något sätt eller att installationen inte är korrekt. Bollen rullar vidare iaf så vi får se vad dom kommer fram till.

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #36 skrivet: 03 mars 2016, 13:27:14 »
Vi har haft vår GCi12 i 5 månader och den funkar helt toppen. Som jag beskrev tidigare ansamlades luft i pannan efter nyinstallation, vilket resulterade i låg varmvattenproduktion. Löstes lätt med en avluftningsventil och har funkat felfritt. Vår totala elkonsumtion för hela hushållet (vi hade elpanna tidigare) har gått ned med ca -55% (Okt-Feb).

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #37 skrivet: 03 mars 2016, 13:33:31 »
korrigerar:
* GSi12
* automatisk avluftningsventil
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/Smileys/nya/smiley.gif

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #38 skrivet: 12 mars 2016, 10:44:59 »
Hej! Jag fick min gsi-12 installerad förra  veckan och den funkar bra men jag är ocksÃ¥ missnöjd med varmvattnet. Har komfortläget pÃ¥ vattnet men det tar ändÃ¥ slut för mig när man duschar. Har automatisk avluftningsventil installerad ocksÃ¥  :(

Utloggad kapten zoom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • ctc gsi 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #39 skrivet: 16 mars 2016, 03:04:56 »
Hur länge kan du duscha innan tempen sjunker under 38 som dusch blandarna normalt är inställda pÃ¥? VÃ¥ran gamla blandare "läckte" sÃ¥ vi bytte till en ny med inställbar ekonomispolning det blev mycket bättre. Kan nu duscha i 25 min med 9 l/min. Enligt spec ska man ju fÃ¥ ut över 300 l 42 gradigt tappvarmvatten. Jag är inte helt nöjd ännu sÃ¥ vi ska installera automatisk avluftare dÃ¥ vi fÃ¥r luft i toppen av tanken trots manuell avluftning. Vi kör med 58 grader i börvärde pÃ¥ vv tanken som SP körde i sin test. Vore kul om fler skrev hur länge dom kan duscha eller tappa upp bad. Som default är ju elpatron inte tillgänglig  för vv sÃ¥ den ska ju inte behöva gÃ¥ pÃ¥. Förövrigt blir jag inte klok pÃ¥ om vpns styrsystem prioriterar vv vid tappning..har sett att vp kört vs under pÃ¥gÃ¥ende dusch trots att vv tanken tappat till under 50 grader o enligt ctc support är det tiderna som priorieras sÃ¥ jag har ställt 30 min vv o 40 min vs.

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #40 skrivet: 19 mars 2016, 09:40:58 »
Hur länge kan du duscha innan tempen sjunker under 38 som dusch blandarna normalt är inställda pÃ¥? VÃ¥ran gamla blandare "läckte" sÃ¥ vi bytte till en ny med inställbar ekonomispolning det blev mycket bättre. Kan nu duscha i 25 min med 9 l/min. Enligt spec ska man ju fÃ¥ ut över 300 l 42 gradigt tappvarmvatten. Jag är inte helt nöjd ännu sÃ¥ vi ska installera automatisk avluftare dÃ¥ vi fÃ¥r luft i toppen av tanken trots manuell avluftning. Vi kör med 58 grader i börvärde pÃ¥ vv tanken som SP körde i sin test. Vore kul om fler skrev hur länge dom kan duscha eller tappa upp bad. Som default är ju elpatron inte tillgänglig  för vv sÃ¥ den ska ju inte behöva gÃ¥ pÃ¥. Förövrigt blir jag inte klok pÃ¥ om vpns styrsystem prioriterar vv vid tappning..har sett att vp kört vs under pÃ¥gÃ¥ende dusch trots att vv tanken tappat till under 50 grader o enligt ctc support är det tiderna som priorieras sÃ¥ jag har ställt 30 min vv o 40 min vs.

Jag har inte klockat, men jag kan göra det i morgon!

Utloggad kapten zoom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • ctc gsi 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #41 skrivet: 19 mars 2016, 13:18:04 »
Har fÃ¥tt nya besked nu frÃ¥n ctc att även dom som har automatisk avluftare kan ha problem med luft i toppen som pÃ¥verkar varmvattenproduktionen. Det är viktigt att man har rätt dimensionerat förttryck i expansionkärlet,  har man för högt sÃ¥ har det visat sig att pannan kan suga in luft via avluftaren när pannan växlar vv/vs om jag förstod rätt; värt att kolla ditt förtryck o beräkna höjden i dit värme system. Automatisk avluftare ingÃ¥r numera i installations kitet. Väntar fortfarande pÃ¥ att fÃ¥ min installerad.Har definitivt luft i min panna som jag inte blir av med helt trots avluftning frÃ¥n säkerhetsventil o extra monterad avluftare, märkligt😡

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #42 skrivet: 19 mars 2016, 15:18:21 »
Har fÃ¥tt nya besked nu frÃ¥n ctc att även dom som har automatisk avluftare kan ha problem med luft i toppen som pÃ¥verkar varmvattenproduktionen. Det är viktigt att man har rätt dimensionerat förttryck i expansionkärlet,  har man för högt sÃ¥ har det visat sig att pannan kan suga in luft via avluftaren när pannan växlar vv/vs om jag förstod rätt; värt att kolla ditt förtryck o beräkna höjden i dit värme system. Automatisk avluftare ingÃ¥r numera i installations kitet. Väntar fortfarande pÃ¥ att fÃ¥ min installerad.Har definitivt luft i min panna som jag inte blir av med helt trots avluftning frÃ¥n säkerhetsventil o extra monterad avluftare, märkligt😡

Jag körde med 1 bar från början, men när varmvatten tanken blir kall så tappar jag trycket på radiatorkretsen(?) Höjde till 2 bar och nu fungerar det bättre men när jag duschade idag så sjönk trycket till 1 bar ändå. Men det är ändå dåligt med varmvatten tycker jag... 10 minuter max i duschen sen är det kallt...

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #43 skrivet: 20 mars 2016, 15:01:57 »
Nu har jag provkört ordentligt idag och jag tror att min panna ger bra med varmvatten nu :)

Hade duschen på i 20 minuter lagom varmt, med ca 12 liter/min i flöde. På 20 minuter blir det ca 240 liter varmvatten och då hade jag 58 grader uppe och nere i varmvatten tanken när jag började, dvs komfort läget.

Dock så svajar tappvarmvatten tempen lite ut från pannan. Den är inställd på 45 grader men hoppar upp och ner mellan 48-43 ungefär.

Bifogar bild på displayen efter 20 minuter.

Utloggad kapten zoom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • ctc gsi 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #44 skrivet: 21 mars 2016, 21:39:06 »
2 bars förtryck låter för högt...brukar ligga på 0.5 till 1 bar. Du riskerar undertryck...sök här på forumet så får du se hur du räknar ut rätt tryck till dina förhållanden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!