Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 29 januari 2011, 18:10:40 »

Några funderingar från en som har en IVT Greenline C7 från 2002. Om NIBE fungerar på annorlunda sätt får NIBE-experterna kommentera.

1. Temperaturregleringen till elementen sker inte som på en oljepanna eller "vanlig" elpanna på framledningstemperaturen till elementen utan på returledningen. Framledningstemperaturen blir vad den blir inom vissa begränsningar. Den kan tex inte bli högre än ett förutbestämt värde.

Nibe reglerar på framledningen.

Citera
2. På en vanlig elpanna skulle jag tro att temperaturen regleras inom ett rätt snävt intervall. På en vanlig (ej frekvensstyrd) värmepump är det ett rätt stort temperaturspann mellan värmepumpens start och stopp. På min IVT är standardinställningen 5 grader. Just nu testar jag med 10 grader för att få ner antalet starter per dygn. Det innebär tex att pumpen stannar vid en returtemperatur på 34 grader och startar inte förrän returtemperaturen sjunkit till 24 grader. Så visst blir det "svajigt".

Nibe använder gradminutreglering, och jag tror man enklare kan få det som man vill.

Citera
3. Vad jag vet har man bara ett styrsystem på en värmepump oavsett om man skall styra kompressorn eller bara kör med elpatronerna. Det borde i så fall bli lika "svajigt" när man bara kör med elpatronerna som med kompressorn

F1245 har som standard 7 elpatronsteg, 1 - 7 kW, och man kan ställa in hur många gradminuter det skall vara mellan stegen.

Citera
Jag tycker inte att energiförbrukningen borde bli högre med bara elpatronkörning i en värmepump jämfört med en elkassett! För var skulle i så fall den "extra" värmen ta vägen om den inte tillförs huset. För tillförs värmen huset skulle temperaturen inne öka.

Per L

Antagligen behöver anläggningen trimmas, kurva, förskjutning, gradminuter etc.

Jag körde vår 1245-12:a på tillskott ett par veckor, och jag tycker det fungerade utmärkt.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 29 januari 2011, 10:23:37 »

Några funderingar från en som har en IVT Greenline C7 från 2002. Om NIBE fungerar på annorlunda sätt får NIBE-experterna kommentera.

1. Temperaturregleringen till elementen sker inte som på en oljepanna eller "vanlig" elpanna på framledningstemperaturen till elementen utan på returledningen. Framledningstemperaturen blir vad den blir inom vissa begränsningar. Den kan tex inte bli högre än ett förutbestämt värde.

2. På en vanlig elpanna skulle jag tro att temperaturen regleras inom ett rätt snävt intervall. På en vanlig (ej frekvensstyrd) värmepump är det ett rätt stort temperaturspann mellan värmepumpens start och stopp. På min IVT är standardinställningen 5 grader. Just nu testar jag med 10 grader för att få ner antalet starter per dygn. Det innebär tex att pumpen stannar vid en returtemperatur på 34 grader och startar inte förrän returtemperaturen sjunkit till 24 grader. Så visst blir det "svajigt".

3. Vad jag vet har man bara ett styrsystem på en värmepump oavsett om man skall styra kompressorn eller bara kör med elpatronerna. Det borde i så fall bli lika "svajigt" när man bara kör med elpatronerna som med kompressorn

Jag tycker inte att energiförbrukningen borde bli högre med bara elpatronkörning i en värmepump jämfört med en elkassett! För var skulle i så fall den "extra" värmen ta vägen om den inte tillförs huset. För tillförs värmen huset skulle temperaturen inne öka.

Per L
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 28 januari 2011, 23:55:39 »

Att pumpen ägnar sig åt VV istället för att värma huste är det fler än du som märkt.

Däremot, att köra som ren elpanna borde inte uppföra sig som något annat än elpanna?
Skrivet av: johanx2sson
« skrivet: 28 januari 2011, 21:58:35 »

Hej. Jag är nybliven och stolt ägare av en Nibe 1245-10 bergvärmepump. Tyvärr har jag inget borrhål ännu och i väntan på att borraren kommer nästa vecka kör jag pumpen som elpanna med endast eltillsats. Jämfört med den gamla elpannan som jag nu kastat ut (CTC Electronic) verkar värmepumpen dra mer ström och fladdra mer i framledningstemperatur (pumpen pendlar mellan 35 och 60 grader inom samma timme).

Med elpannan var elförbrukningen direkt kopplad till yttertemperatur, medan pumpen drar mycket ström oavsett temperatur. Diagrammet i länken visar min genomsnittliga elförbrukning (värme + varmvatten + hushållsel) per dygn och yttertemperatur, blåa fyrkanter är med elpanna och röda trianglar värmepump: 
http://www.johanx2sson.se/lyftsaxen%2010/elforbrukning-yttertemp.bmp
   
Min teori är att det beror på dels att värmepumpen ibland ägnar sig åt varmvattenproduktion istället för värme, samt att automatiken för effektstegen är mer effektiv i elpannan än i värmepumpen. Slutsaten är kanske att elpannor är bättre på elvärme än värmepumpar...

Nu vill jag ha mitt borrhål och ser fram emot att börja delta i detta trevliga forum!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!